ZX12-R Bra beg köp?

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
Kawa ZX12r
Tjena!

Trodde faktiskt att jag skulle klara mig lite längre med min kära Bandit 1200. Men så flög fan i mig och jag började titta efter fler hästar.
Först fastnade ögonen på Hondas X-11 men snart så dök en Kawasaki ZX12-R -00:a upp och den där kittlande känslan i magen av förväntan infann sig.

Men jag har absolut ingen aning om vad den här hojen går för. Att den är effektstinn det förstår jag ju av datan men vad jag undrar är om det finns några kända fel eller annat jag bör tänka på när jag överväger ett beg köp.
Försäkringen är väl ok, ca 10.500:- hel/hel hos TryggHansa (jag är en gammal gubbe på 45 år och bor inte i storstan).

Tacksam för alla råd och tips jag kan få innan lördag morgon då det ev köpet ska bli av.

EDIT: Ursäkta felaktigheterna. Tack för infon!

Svårmekad på grund av den överliggande ramen. En ventilkontroll kräver att man tar ur motorn tror jag eller fäller fram den åtminstone därav de höga servicekostnaderna.

210 kilo torrvikt.

Annars tror jag inte det finns så mycket att tänka på, en hoj som klarar många mil. Kawasaki som märke ger ju ett STORT plus dessutom. :)

/a

Last edited:
aLcATRAZ skrev:
Svårmekad på grund av den överliggande ramen. En ventilkontroll kräver att man tar ur motorn tror jag eller fäller fram den åtminstone därav de höga servicekostnaderna.

210 kilo torrvikt.

Annars tror jag inte det finns så mycket att tänka på, en hoj som klarar många mil. Kawasaki som märke ger ju ett STORT plus dessutom. :)

/a

Nä du behöver inte ta ur motorn eller "tippa" fram den, vid ventilkoll/justering, det finns gott om utrymme när mn har plockat bort allt (och det är bortplocket som tar tid och kostar pengar vid stor service).
Jag är en "hobbymeck" med servicemanual och klarar det utan problem......för övrigt är det en kanonhoj (ingen RR), men det går att åka mer än väl så fort på vanlig kurv väg :yoparty

Längst armar vinner vet ni väl , X12an klår ju nästan vad som helst i toppfart. Förresten när ska ventilspels servicen göras på den? R1a är 4200 mil jag gjorde den själv, Dessutom tror jag inte det finns någon hojj som du lätt kommer åt ventilerna på

Bandit1200 skrev:
Tjena!

Trodde faktiskt att jag skulle klara mig lite längre med min kära Bandit 1200. Men så flög fan i mig och jag började titta efter fler hästar.
Först fastnade ögonen på Hondas X-11 men snart så dök en Kawasaki ZX12-R -00:a upp och den där kittlande känslan i magen av förväntan infann sig.

Men jag har absolut ingen aning om vad den här hojen går för. Att den är effektstinn det förstår jag ju av datan men vad jag undrar är om det finns några kända fel eller annat jag bör tänka på när jag överväger ett beg köp.
Försäkringen är väl ok, ca 10.500:- hel/hel hos TryggHansa (jag är en gammal gubbe på 45 år och bor inte i storstan).

Tacksam för alla råd och tips jag kan få innan lördag morgon då det ev köpet ska bli av.

Jag har haft en -00 :banana

Se till att garantiåtgärderna är gjorda, annars så kan det bli dyrt! 1) Löst rör inne i tanken som måste fästas upp. 2) en elkontakt som skall tätas pga att olja kryper inne i sladden och sen droppar ner på bakhjulet.

Har för mig att det var 3 saker, men det kan du ju fråga generalagenten om för jag är osäker på det.

EFFEKT! Hk och Vrid :tummenupp JA! det räcker till!!! Jag 100+ power wheelie på 2:an :hihi säkert 3:an med rätt teknik och psyke......

Svänga? Nja. Nu är ju inte jag av den sorten som "kan" köra hoj, men det är INGEN kurvmaskin. Snabbare än RF900r i kurvorna, men defenitivt bånglig som ett ånglok i jämförelse med zx9:an. Skall inte skrämma dig den går utmärkt att köra kurvor med, men det finns bättre kurvmaskiner.

Summa. Jag saknar fanskapet :( Hur rolig leksak som helst!!! Idag kör jag GSXR 1100 -91. Betyg i jämförelse mot ZX12 = MOPPE! Fast GSX:en är ju roligare i kurvorna. Saknar öset helt enkelt :squid

På -00 är kopplingen vek..jag uppdaterade med Muzzys kopplingskit, skillnaden är att korgen är borrad för bättre smörj av lamellerna samt hårdare fjädrar..
På -02 har jag för mig att Kwak själva gjorde en update just på kopplingen

Vidare inga större probs, jag fick ut 2800 felfria mil ur min -00a innan den gick till dom sälla jaktmarkerna :rolleyes:

Det går att fixa ventilerna själv om man är lite händig, annars kostar just denna operation ca 7000 på verkstan :huvet ( pga hänga ner motorn, riva grenrör osv) Hutlöst!
Tändstiften är inte heller billiga...kommer inte exakt hur mycket dom kosta men jag har för mig att jag hittade för 150 st? och det var billigt!
Men det var ett par år sen så dom kanske sjunkit i pris..

Bra åkhoj med mycket pulver rakt fram, svänger enligt mina erfarenheter mycket bättre än Busan, bra långfärdsmaskin, 80-mila etapper inga probs :tummenupp

men den ser ju ut som en stor insekt rakt framifrån ju! såg en med svart tonat lampglas och kåpglas, kanske bara den som gör att ja tycker att alla ser ut så nu...

Prisskillnaden mellan en B12 och en ZX12? Vad kan du får för de pengarna? Typ 190 hästar och tillräckligt för att köra ifrån din kompis ZX12'a... eller är du av den lite timidare typen som inte gillar att förnedra plastmoppar? :D

Jag fick nöjet att testa en i höstas. En -00 som iofs var trimmad med portad topp, större ventiler, pc2 och helsystem. Skulle ha runt 200friska på slangen.
Den gick som aset, vet inte hur en org. tolva går, men...
R1 mfl kändes som nån form av strypt moppe i jämförelse, aldrig förr har 300strecket känts som "en markering bland alla som passeras i farten". fick slå av vid 340 pga mottrafikanter i form av plåtlådor, men ägaren garanterade att den lätt gick till varvstoppet på sexan vid 360.
Att svänga var tungt, men som den optimist jag är tror jag det går att ordna till det bättre.
Vad gäller kvalitet på bitarna.... Ingen i potatisligan misshandlar en hoj ens i närheten av vad den här killen gjorde med sin, och den krånglade aldrig! Så jag har fullt förtroende för hållbarheten.
När jag får råd med sportmoppe igen är tolvan en tung kandidat för mig.

andersbrink skrev:
Prisskillnaden mellan en B12 och en ZX12? Vad kan du får för de pengarna? Typ 190 hästar och tillräckligt för att köra ifrån din kompis ZX12'a... eller är du av den lite timidare typen som inte gillar att förnedra plastmoppar? :D

Nja, jag ska ge 10.000:- imellan. För de pengarna kommer jag nog inte upp i mer än max 130-140 hästar på min Bandit.

Performance Bikes är ett hett tips för att få reda på vad dom tycker om 12:an. Enligt dom är den den näst snabbaste hojen i världen efter Sukkas K5a. Ganska imponerande för en hoj som anses vara en buss...

Tack så mycket för all information. Jag har kollat med den verkstad där jag brukar serva mina hojar (GSM sweden motoshop). Där har man sagt att det inte är några problem med ventiljusteringarna, det går att komma åt med lite vilja och tålamod.

Så i morgon bär det iväg ca 30 mil norrut. Hoppas att ZX:en motsvarar förväntningarna. I så fall så kör jag nog med ett brett leende :) över hela ansiktet de 30 milen hem igen.

Håll tummarna för mig i morgon att allt går som det är tänkt och att jag är en lycklig ägare till ca 200 hästar.

Bandit1200 skrev:
Tack så mycket för all information. Jag har kollat med den verkstad där jag brukar serva mina hojar (GSM sweden motoshop). Där har man sagt att det inte är några problem med ventiljusteringarna, det går att komma åt med lite vilja och tålamod.

Så i morgon bär det iväg ca 30 mil norrut. Hoppas att ZX:en motsvarar förväntningarna. I så fall så kör jag nog med ett brett leende :) över hela ansiktet de 30 milen hem igen.

Håll tummarna för mig i morgon att allt går som det är tänkt och att jag är en lycklig ägare till ca 200 hästar.

Hade en sån -00 som jag åkte iväg och hämta ca 30 mil från sthlm, det
va bland det sjukaste och roligaste jag gjort på vägen hem... -00 har jue
en mätare som går vidare efter 300 :-) Gu va jag garva på vägen hem !
Kommer ihåg att runt 240 på 3:an och så drygt 280 på 4:an och sen matade
det bara vidare... 335 på mätaren gjorde den och då var det stadigt och tryggt,(fanns jue inte så mkt med grym effekt då...) dra av 10-15 % på den mätaren så är det ändå rätt mäktigt ! Går och "kurva" med den rätt bra oxå om man brottas lite... TOKstadig i högre farter, ställ in siktet och åk ! Grattis till en kul "leksak".... Återkom med rapport gärna :banana

Last edited:
Hur har det gått?

Johans MC i Göteborg hade en -00a som jag tänkte provköra... Såg dock att den var såld i dag. Var det den du köpte?

Banane skrev:
Hur har det gått?

Johans MC i Göteborg hade en -00a som jag tänkte provköra... Såg dock att den var såld i dag. Var det den du köpte?

Japp, det var jag som hämtade den idag :)
Tog det ganska lungt på vägen hem, det blåste rak sidvind från havet, tog i ganska friskt faktisk. Tog upp den i 270 men då började jag känna av sidvinden rejält så det blev inte mer idag. Lika bra det, jag ska nog bekanta mig med monstret först.

Lägger upp en bild.

Så nu får man väl ändra avataren och signaturen.
Ska se om ZX är ledigt.

Bifogat

• Kawasaki  ZX12r.jpg
    Kawasaki ZX12r.jpg
    81.1 KB · Visningar: 123
Var o kolla på just den hojen i vintras (då hos privatperson, ant. föregående ägare). Jag kollade premie hos IF 020-655 655 och fick då ett mkt bra pris. De tog den som 32kw. Kolla upp det, ev pengar att tjäna!!

Banane skrev:
Var o kolla på just den hojen i vintras (då hos privatperson, ant. föregående ägare). Jag kollade premie hos IF 020-655 655 och fick då ett mkt bra pris. De tog den som 32kw. Kolla upp det, ev pengar att tjäna!!

Jag har försäkrat den hos Trygg-Hansa. Fick en halv/halvår för 2.700:-
Det tycker jag är helt ok. Och den premien är på full effekt, dvs 131 kw eller nåt.

(by the way, jag har bytt sign från Bandit1200 till KawaZX12r)

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back