ZX6r -08 går för varm?

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Har en zx6-r -08 som jag misstänker går för varm...:confused:

Vet inte vad arbetstemperaturen skall vara och det står inget i boken, men ligger runt 75 grader i landsvägsfart vilket verkar normalt men när man krypkör i city så går den upp mot 100 grader vilket verkar högt?

Kan det vara termostatfel eller? Har aldrig märkt att fläkten går heller...:confused:

Den ska väl kunna stå på tomgång utan att den börjar gå upp mot 115 grader?

/Ny kawasaki ägare...
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Kollade i 07:ans manual och termostaten öppnar vid 60°, fläkten startar vid 100° så det låter ganska normalt tycker jag.

Dagens termostater brukar det sällan bli fel på men allt kan ju hända, du kan ju plocka lös den och kolla den.

Den borde kunna stå på tomgång utan att bli för varm.

Prova att fyll på kylaren och lufta systemet först och se om det hjälper.

Här har du 07:ans manual, borde vara ganska lik 08:an: http://dl.dropbox.com/u/5418730/ZX6R_07.pdf
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
I stan går tempen upp över 100 grader nästan direkt.

När det börjar närma sig 120 grader så är det dags att fundera på om nåt är fel.
 

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Tack!

Som sagt lite nu på kawa men pluggar serviceboken för fullo!

Dock är jag lite osäker på kylsystemet men fattar det som att tanken som sitter precis innanför vänsterkåpan är en reservtank och att överkottet går dit?

Men för att komma åt kylarvätskan så måste man plocka bort kåpan på högersidan och fylla på rakt ner i kylaren, har jag rätt:)?
 

Sigvardo

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2011
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 690
På min GSX-R 1000 så ligger temperaturen och svänger mellan 75-80grader vid landsvägskörning. Och runt 100+ vid stadskörning. Enligt min manual så startar fläkten vid 105 grader och stoppar vid 100 igen. Och som sagt, allt under 120 är ingen fara.
 

jjabba

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
i sadeln
Hoj
Kawasaki
Min 07a ligger nästan alltid mellan 65-67C vid landsvägskörning i 'bra fart'.
Stannar man därefter på tomgång länge så springer den iväg över hundra ibland och då går fläkten igång. Kör man runt länge i stad (≈ 50 km/h) ligger den vanligtvis mellan 70->90 men inte mer än så om man inte kört skiten ur den innan man kom innanför stadskyltarna.

Kort och gott. Det låter inte som att du har några problem med temperaturen.

Om du vill säkna arbetstemperatur så byt olja till 15W50. Jag körde på den tjockleken tills min förra service då stolpskotten som vid tidsbokning lovat att de 'såklart' hade 15W50 i lager givetvis inte hade det och fick hälla i 10W40 istället :huvet
Den tunnare oljan gjorde omkring +3C i arbetstemperatur på min.

Note To Self: Gör allt själv, lita inte på verkstäder.
 

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Min 07a ligger nästan alltid mellan 65-67C vid landsvägskörning i 'bra fart'.
Stannar man därefter på tomgång länge så springer den iväg över hundra ibland och då går fläkten igång. Kör man runt länge i stad (≈ 50 km/h) ligger den vanligtvis mellan 70->90 men inte mer än så om man inte kört skiten ur den innan man kom innanför stadskyltarna.

Kort och gott. Det låter inte som att du har några problem med temperaturen.

Om du vill säkna arbetstemperatur så byt olja till 15W50. Jag körde på den tjockleken tills min förra service då stolpskotten som vid tidsbokning lovat att de 'såklart' hade 15W50 i lager givetvis inte hade det och fick hälla i 10W40 istället :huvet
Den tunnare oljan gjorde omkring +3C i arbetstemperatur på min.

Note To Self: Gör allt själv, lita inte på verkstäder.

Tack!

Dock är jag lite osäker på kylsystemet men fattar det som att tanken som sitter precis innanför vänsterkåpan är en reservtank och att överkottet går dit?

Men för att komma åt kylarvätskan så måste man plocka bort kåpan på högersidan och fylla på rakt ner i kylaren, har jag rätt?
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Tack!

Dock är jag lite osäker på kylsystemet men fattar det som att tanken som sitter precis innanför vänsterkåpan är en reservtank och att överkottet går dit?

Men för att komma åt kylarvätskan så måste man plocka bort kåpan på högersidan och fylla på rakt ner i kylaren, har jag rätt?

Jupp, kolla sid. 2-51 i manualen. Borde vara liknande på din årsmodell, kom ihåg att motorn bör vara kall när du börjar.
 

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Min 07a ligger nästan alltid mellan 65-67C vid landsvägskörning i 'bra fart'.
Stannar man därefter på tomgång länge så springer den iväg över hundra ibland och då går fläkten igång. Kör man runt länge i stad (≈ 50 km/h) ligger den vanligtvis mellan 70->90 men inte mer än så om man inte kört skiten ur den innan man kom innanför stadskyltarna.

Kort och gott. Det låter inte som att du har några problem med temperaturen.

Om du vill säkna arbetstemperatur så byt olja till 15W50. Jag körde på den tjockleken tills min förra service då stolpskotten som vid tidsbokning lovat att de 'såklart' hade 15W50 i lager givetvis inte hade det och fick hälla i 10W40 istället :huvet
Den tunnare oljan gjorde omkring +3C i arbetstemperatur på min.

Note To Self: Gör allt själv, lita inte på verkstäder.

Var ute idag och körde och var uppe över 108 grader och enligt serviceboken ska den slå på vid 100 grader...

Alltså är det nått vajsing med fläkten, relät eller givaren?

Ska lämna in den på servie snart och kan dom se någon felkod när de kopplar in ECUn i datorn?
 

Smagatusk

Guest
Var ute idag och körde och var uppe över 108 grader och enligt serviceboken ska den slå på vid 100 grader...

Alltså är det nått vajsing med fläkten, relät eller givaren?

Ska lämna in den på servie snart och kan dom se någon felkod när de kopplar in ECUn i datorn?

Det KAN också vara termostaten. Min gick upp närmare i över 120 grader vid bankörning. Termostaten var i två delar varvid ena delen pluggade igen kanalen.
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top