Zx6r 2010 Ljuddämpare (problem?)

jisses!

Ny medlem
Gick med
13 May 2013
Hoj
2010 Kawasaki Zx6r
Hejsan! Min första post på forumet :) Har gjort lite research gällande min fråga och kommit fram till att jag kan posta med gott samvete, utan att bestrida reglerna.

Jag köpte min zx6r för c:a strax över ett år sedan. Den hade då gått c:a 270mil och på den satt en Slip-on dämpare av märket "Scorpion" (http://www.ebay.com/itm/2009-2012-Z...er-Cone-CF-Can-SS-Cap-2010-2011-/140826956295). Denna fick dock min grön/svarta fara att låta mer som ett av konungens stridsplan och kvinnor och samt barn blev naturligtvis jätte rädda när jag kom krypkörande i ringa 20km/h.
Jag löste problem genom att montera dit originaldämparen och ljudet var genast mycket lägre. Så också effekten? Och då menar jag verkligen en drastisk minskning i effekt. Toppfarten (så vitt jag vet) ska ligga runt 260-270 på min motorcykel. Nu får jag dock slita häcken av mig i en vääääldigt lång nedförsbacke om jag ska komma upp i dryga 170.

Så min fråga är: Kan spjällen i mitt originalsystem orsaka en sådan drastisk effektförminskning? Kan den auktoriserade verkstaden misslyckats så fatalt med att ställa in vajrarna som reglerar spjällen?

Tacksam för all hjälp! / Jens

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Är du säker på att den inte är strypt till 25kw? Känns som det är vad en sådan max ska toppa.
Ännars är det givetvis något som är helt fel!
Varvar den som den ska (lätt upp till rödmarkeringen på de lägre växlarna)?
Provade du toppfarten innan du bytte ljuddämpare?

h£ll-0

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2009
Hoj
2009 zx-6r
Om man spegelvänder vajrarna så att den sluter när den ska öppna, etc, så blir det knas. Hojen funkar på mellanregistret men stryper varje gång du ska gasa ur. Har gjort den tabben själv när jag växlat mellan slip-on och original :). Pröva att vända på vajrarna. Det är en enkel grej som du klarar utan verkstan.

jisses!

Ny medlem
Gick med
13 May 2013
Hoj
2010 Kawasaki Zx6r
20130523_140707.jpg
Tackar för svar!
Mycket riktigt vajrarna som var taskigt monterade. Trodde inte det skulle göra en sådan fruktansvärd skildnad. Men men, nu är sliponen på igen (svetsade dit en insats) och pärlan både går och låter som den ska!

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM