Zx6r 2019 som gått 2500 mil

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu har man kört hojen ett tag och wow vilken känsla! Allt med hojen funkar som det ska förutom frambromsen. Det går att bromsa, men hela hojen vibrerar sönder när man gör det.

Enligt säljaren så hade hojen stått i två år med körförbud då den inte var besiktad. Han hade lagt på den 400 mil ungefär och det mesta på mätaren är från första ägaren. Har kvitto som bevisar detta. Sen så var inte hojen helt stilla i de 2 åren, han körde den då och då och byte några saker. Men detta har man inget bevis på såklart. Men säljaren har hittills varit extremt vänlig och jag har några vänner som jag litar på som pratat bra om honom.

Har sökt runt nätet och orsaken kan vara något billigt som att byta bromsbelägg, rengöra och påfylla broms systemet och/eller slippa bromsskivorna. Eller något dyrt som böjd bromsskiva eller hjul. Hoppas verkligen det är något dyrt...

Tänkte jag skulle passa på och testa det billiga alternativet. Men vet nån om det kan vara nåt annat?
Gör några (10-20) ordentliga inbromsningar från typ 130 till noll. Det brukar göra susen i ganska många fall…
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Flytande skivor? Gör rent infästningarna mot hubben.
Ta loss skivorna och gnugga/"polera" bort smuts och beläggningar med grön nylonsvamp.
Byt belägg om de är snedslitna och spruckna, de kan ha fått värmespots.
 

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
IMG_7802.jpeg
När vi köpte pojkens Derbi crossmoped såg skivan ut såhär. Så blir det när man kör iväg med skivlåset i.

Som kuriosa kan jag nämna att det var en 300mm skiva och den kostade därefter. En bromsskiva fram på en Yamaha R1 är 294mm.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
View attachment 501771
När vi köpte pojkens Derbi crossmoped såg skivan ut såhär. Så blir det när man kör iväg med skivlåset i.

Som kuriosa kan jag nämna att det var en 300mm skiva och den kostade därefter. En bromsskiva fram på en Yamaha R1 är 294mm.
Provade också på det där. Blev en ny bromsskiva från mc-skroten, inte så dyrt. Nu parkerar jag mot en vägg eller annat hinder när jag använder skivbromslåset.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu har man kört hojen ett tag och wow vilken känsla! Allt med hojen funkar som det ska förutom frambromsen. Det går att bromsa, men hela hojen vibrerar sönder när man gör det.

Enligt säljaren så hade hojen stått i två år med körförbud då den inte var besiktad. Han hade lagt på den 400 mil ungefär och det mesta på mätaren är från första ägaren. Har kvitto som bevisar detta. Sen så var inte hojen helt stilla i de 2 åren, han körde den då och då och byte några saker. Men detta har man inget bevis på såklart. Men säljaren har hittills varit extremt vänlig och jag har några vänner som jag litar på som pratat bra om honom.

Har sökt runt nätet och orsaken kan vara något billigt som att byta bromsbelägg, rengöra och påfylla broms systemet och/eller slippa bromsskivorna. Eller något dyrt som böjd bromsskiva eller hjul. Hoppas verkligen det är något dyrt...

Tänkte jag skulle passa på och testa det billiga alternativet. Men vet nån om det kan vara nåt annat?
Om den stått 2 år med fuktiga skivor så kan det vara så att det blivit rost på skivorna under bromsoken. Och då blir sånt här strul som "men hela hojen vibrerar sönder när man gör det."
Det kan minska om man lossar ena bromsskivan och vrider den framåt 1/2 varv och skruvar fast den igen. Eller så slipar man båda bromsskivorna i 45graders vinkel mot en radie från mitten. Först åt ena hållet sedan åt andra hållet så det blir ett sådant här mönster, jag gissar på 400 papper,
Gör man det rätt (ej som jag skissat) så är det 90 graders vinkel mellan slipningarna.
1722372030331.png
 
Last edited:
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top