zx6rr rycker under 5000 varv?

pucknick

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
03,kawasaki zx6rr
tjena!

jag har ett skumt fel på min zx6rr från 2003,

För att göra historien kort:

När jag köpte motorcykeln 2007 så funkade den klanderfritt de första 200 milena som jag åkte med den, sen började den att rycka ibland under 5000-6000 varv, men detta hände bara ibland. Speciellt om man tex hade varit inne i stan och legat på låga varv under en längre tid. om man sedan gav sig ut på de större vägarna och "gasade" ur den så gick den bättre en stund för att sedan börja rycka igen.

Så jag testade att byta tändstift i hojen, det satt standardstift på sen av märket denso, när jag skruvade bort dem observerade jag att "gängan" som sitter mot tändhatten såg "nött" ut på stiften. så jag antog att det var dålig kontakt mellan stiftet och tändhatten som gjorde att den gick så dåligt.

Bytte stift och satte i ngk stift istället.. Då gick hojen bra igen under ca 100-150 mil för att sedan återgå till den "ryckiga" gången. tog dän stiften och okulärbesiktade dem:) men de såg "fräscha" ut på gängan, plus att alla stiften möjligen hade en lite sotig nyans. eller ja gyllenbruna med lite sot på:).

vad kan det vara för fel på hojen?? vill ju även kunna åka på låga varv med d en den här sommaren.
Det känns nästan som att hojen ger för mycket bensin eller nåt som släcker gnistan ibland? Någon som kanske varit med om samma problem och vill dela med sig av sina erfarenheter?

Tacksam för svar. Mvh niklas
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Du kan ju fortfarande ha dålig kontakt i tändhatten. Då kvittar det ju ifall du byter stift. Kolla så den inte har rostat el. dyligt på insidan eller är mkt sliten.
 

pucknick

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
03,kawasaki zx6rr
det är insprut på hojen! när det blev som jag beskrev med denso stiften så tänkte jag ju med att det var sålig kontakt i tändhatten så jag tog en liten mejsel och skrapade försiktigt på blecken som sitter på tändspolarna+ att jag smörjde på med lite kopparpasta på blecken också?

jag har fått svaret att det kan bli så som jag beskrev när den är trimmad?

Men det är ju konstigt att den funkade som den skulle när jag köpte den.

har ingen lust att investera i nya tändspolar då de sitter precis ovanför stiften

Och till andreas, ja det kanske är så att den går för fett, då det är vajerchoke på den och den hade visst legat "i" ett tag pga kärvande chokevajer,såg jag när jag justera ventilspelet på den.
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
det är insprut på hojen! när det blev som jag beskrev med denso stiften så tänkte jag ju med att det var sålig kontakt i tändhatten så jag tog en liten mejsel och skrapade försiktigt på blecken som sitter på tändspolarna+ att jag smörjde på med lite kopparpasta på blecken också?

jag har fått svaret att det kan bli så som jag beskrev när den är trimmad?

Men det är ju konstigt att den funkade som den skulle när jag köpte den.

har ingen lust att investera i nya tändspolar då de sitter precis ovanför stiften

Och till andreas, ja det kanske är så att den går för fett, då det är vajerchoke på den och den hade visst legat "i" ett tag pga kärvande chokevajer,såg jag när jag justera ventilspelet på den.

Har man choke på insprutare :va

Jag e lite osäker på hur de funkar men ja tänkte som så att den kanske går för fett o när du hade nya stift så palla stiften me att tända all soppa tills de bleve för igengrunkade typ :D
Ajm så bäst on motorers :rolleyes:
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Har man choke på insprutare :va

Jag e lite osäker på hur de funkar men ja tänkte som så att den kanske går för fett o när du hade nya stift så palla stiften me att tända all soppa tills de bleve för igengrunkade typ :D
Ajm så bäst on motorers :rolleyes:
Är väl bara förhöjd tomgång på 636, ställbart tomgångsvarv så alla soppor slipper få motorstopp.
 

pucknick

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
03,kawasaki zx6rr
Är väl bara förhöjd tomgång på 636, ställbart tomgångsvarv så alla soppor slipper få motorstopp.

jag har inte en aning om vad det är:D men det står choke på spaken som jag drar i och det går en vajer från handtaget till spjällhusen som sitter på motorn:D

En annan sak som kansek inte har något med det att göra är att jag har lite skum tomgång, ena gången så är varvet på 1350 sen helt plötsligt så kan den bara dö.? finns det nån tomgångsmotor på en sådan som det sitter på bilar eller är det nån annan apparat som reglerar tomgången?
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
jag har inte en aning om vad det är:D men det står choke på spaken som jag drar i och det går en vajer från handtaget till spjällhusen som sitter på motorn:D

En annan sak som kansek inte har något med det att göra är att jag har lite skum tomgång, ena gången så är varvet på 1350 sen helt plötsligt så kan den bara dö.? finns det nån tomgångsmotor på en sådan som det sitter på bilar eller är det nån annan apparat som reglerar tomgången?

Kolla efter tjuvluft runt insuget. Häll i lite etanol eller insprutningsrengörningsmedel i tanken och håll tummarna. Kan vara något skit som sitter i spridarna..
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top