ZX7R Helt död.

Jkiz

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2015
Ort
Ljungby
Hoj
1997 Kawasaki Zx7r
Hej,
Jag har ett litet bekymmer med min ninja och undrar om någon kan veta vad felet är..

Det började med att jag skulle byta framdäcket och efter att ha fått upp motorcykeln och av med däcket så stötte jag till den så att den åkte ner i backen. Inte så hårt men det blev några mindre skador på plasten.. :(
Nu när jag fått på allt och försöker starta den så är den helt död, de enda som funkar och lyser när jag vrider om tändningen är oljelampan och neutralen. Senast jag startade den var på julafton och då gick den klockrent.

Mycket tacksam för svar!! :)

Mvh Jkiz
 

Smagatusk

Guest
Hej! Om du köpte din hoj i Landskrona så var det av mig. :)

Tråkigt att du redan fått repor i den! Problemet jag upplevde ibland (som jag också sa till dig), var att den inte reagerade på startknappen. När jag stängde av ljuset startade den direkt, så jag har misstänkt dåligt batteri. Dock kan det ha varit en slump, och kanske glapp i startknappen? Vilken sida la du hojen på?

Vänligen
Magnus
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Först försäkrar man sig om att dödaren inte är i (vanligare än man tror). :D

Sedan hade jag kollat stödkontakt och kopplingskontakt, innan jag letat vidare (om nu batteriet var ok).
 

Smagatusk

Guest
Först försäkrar man sig om att dödaren inte är i (vanligare än man tror). :D

Sedan hade jag kollat stödkontakt och kopplingskontakt, innan jag letat vidare (om nu batteriet var ok).

Ja, precis. Dödaren kan mycket väl ha fått sig en kyss.

Stödkontakten bör inte spela någon roll då den går att starta med stödet nere. Det är inte förrän man försöker köra iväg med stödet nere som den bryter.
 

Jkiz

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2015
Ort
Ljungby
Hoj
1997 Kawasaki Zx7r
Tjenare! Jodå det vad allt av dig jag köpte den, kul att just du såg detta. Aa de va riktigt jävla piss men de är inte så farligt som det låter. Blev lite små repor bak på höger sida vid skjutshandtaget som jag hoppas kunna putsa till.

Skall kolla efter glapp i morgon tänkte jag, för det känns lite konstigt att bara olje lampan och neutralen lyser och alt annat är helt dött. Jag förvarar den i kallgarage, kan det ha något med de att göra? Kan man ta starthjälp från bilen?

Mvh Jacob :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tjenare! Jodå det vad allt av dig jag köpte den, kul att just du såg detta. Aa de va riktigt jävla piss men de är inte så farligt som det låter. Blev lite små repor bak på höger sida vid skjutshandtaget som jag hoppas kunna putsa till.

Skall kolla efter glapp i morgon tänkte jag, för det känns lite konstigt att bara olje lampan och neutralen lyser och alt annat är helt dött. Jag förvarar den i kallgarage, kan det ha något med de att göra? Kan man ta starthjälp från bilen?

Mvh Jacob :)

Tja, batteriet kan väl ha tömts lite påpassligt samtidigt. Ja, du kan ta starthjälp från bilen, ha bilmotorn avstängd bara, för säkerhets skull.
 

Smagatusk

Guest
Tjenare! Jodå det vad allt av dig jag köpte den, kul att just du såg detta. Aa de va riktigt jävla piss men de är inte så farligt som det låter. Blev lite små repor bak på höger sida vid skjutshandtaget som jag hoppas kunna putsa till.

Skall kolla efter glapp i morgon tänkte jag, för det känns lite konstigt att bara olje lampan och neutralen lyser och alt annat är helt dött. Jag förvarar den i kallgarage, kan det ha något med de att göra? Kan man ta starthjälp från bilen?

Mvh Jacob :)

Ok, då har den landat på start/dödarsidan. Gör som Tommy.exe skrev, glöm inte kolla dödaren. Vad menar du med att allt är dött? Ljuset, tutan, bromsljus, instrumentbelysning?
 

Jkiz

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2015
Ort
Ljungby
Hoj
1997 Kawasaki Zx7r
Allt lyse, tuta, blinkers, bak/fram ljus, det enda som lyser är olje och neutral lampan när jag vrider på tändningen. :(
 

Smagatusk

Guest
Allt lyse, tuta, blinkers, bak/fram ljus, det enda som lyser är olje och neutral lampan när jag vrider på tändningen. :(

Ok. Jag måste bara försäkra mig om att du vrider nyckeln två hack från ursprungsläget? Alltså till startläget?

Ring mig gärna när du står vid hojen imorgon annars.
 

Jkiz

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2015
Ort
Ljungby
Hoj
1997 Kawasaki Zx7r
Ok. Jag måste bara försäkra mig om att du vrider nyckeln två hack från ursprungsläget? Alltså till startläget?

Ring mig gärna när du står vid hojen imorgon annars.

Aa det gör jag så nyckeln är på ON när jag ska starta.
Jag har kvar ditt nummer så jag ringer dig imorgon, tänkte ringa nu ikväll men tänkte att det va sent.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Har du någon tippsensor på den där hojen? Om hojen varit lagd ner så kan den ha fastnat i aktivt läge.
Borde väl kanske inte påverka lysen etc, men det kan vara värt en koll ändå.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Går det några kablar så de kan klämmas om styret når fullt utslag?
Har du mätt batteriets polspänning?
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Vad sägs om att börja kolla alla säkringar om lysena inte lyser?
 

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Kolla säkringarna, och mät gärna om det finns spänning vid alla säkringar.

Jag tittade lite på elschemat men det är lite svårt att säga, detta är det med hjälp av beskrivningen. Tuta, tändning, baklampa och framlampa har var sin säkring som får ström till säkringsboxen via tändningslåset som i sin tur får ström från 30A huvudsäkringen. Här är fler än en krets utslagen så det är väl inte orimligt att tänka att det är något gemensamt fel.

Kan det stämma att neutral och oil inte lyser om dödarknappen slås från, tycker det ser så ut på schemat.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kolla säkringarna, och mät gärna om det finns spänning vid alla säkringar.

Jag tittade lite på elschemat men det är lite svårt att säga, detta är det med hjälp av beskrivningen. Tuta, tändning, baklampa och framlampa har var sin säkring som får ström till säkringsboxen via tändningslåset som i sin tur får ström från 30A huvudsäkringen. Här är fler än en krets utslagen så det är väl inte orimligt att tänka att det är något gemensamt fel.

Kan det stämma att neutral och oil inte lyser om dödarknappen slås från, tycker det ser så ut på schemat.

En polare hade råkat ut för en bränd kabel från generatorn på sin hoj, och lite trasiga lödningar i tändningslåset, vilket gav lite liknande fel. Med elfel är det bäst att börja mäta lite för att se var felet är, iaf om man uteslutit batteriet vilket ofta är felet på hojar. :gnissla
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top