ZX7R-pillande igen..

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Saknaden efter de gröna Ninjorna blev för stor, och hepp! jag blev med ZX7 igen.

Hittade en prisvärd -98 i den snabba färgen, och trots att den var ombyggd till nudisthoj (rryyyys) så gjorde vi affär på den.
Min förhoppning är att återställa den till en gammal superbike igen. Med vissa små modifieringar som inte kommer synas så mycket.

So...hittills har jag fixat de s.k. "float bowl-mod" och "Kleen-mod" som de kallas på annat språk.
De innebär att man dels eliminerar ett emissionspaket som finns installerat på vissa modeller, och dels re-routar lite slangar som har med trycksättning av luftburken att göra. I racingvärlden byggde man in hela kitet - förgasare och filter - i luftburken, och för att åstadkomma en liknande miljö så stryper man och kopplar om en o annan slang.

Såhär ser det ut på bild före (vä) och efter (hö):
innan mod.JPG markerade mods.png

Fortsättning lär följa, för den intresserade.

Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Nu ser det ut såhär:
motor.jpg

O insugen ser ut såhär...hm...lite "portade" efter insugningsröret eller?
insug.jpg

O resan fortsätter mot okänt mål.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Det är annars bara KTM som bemödar sig att fila till övergången mellan insugsgummi och topp och grada gjutskägg runt sätena. Ger kanske önskvärt möjligen en 1 hk på maxvarv.
- Ja insugen såg ut såhär när jag plockade bort förgasarbryggan, så det är en av de två tidigare ägarna som bemödat sig. Bra tycker jag, eftersom det inte är någon nackdel direkt.
Lite märkligt dock, eftersom inga andra synliga modifieringar är gjorda. Inte ens de ganska vanliga moddarna jag gjort nu. Får nog kika närmare på motorn o se om mer är gjort där..

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Detta är beställt för 400$. Fritt valda beteckningar ingick, typ ZX7R och Ninja på rätt ställen.
Kåpset  283339742015.JPG

Återstår att se hur det står till med passform, godstjocklek och styvhet.
(ja det lät ju nästan som en kontaktannons..hm..)

Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
ldag blev en mini-moddning gjord. Bokstavligen mini, eftersom det handlar om ett hål med 1mm diameter i trottlarna.
Den görs inte för någon effektökning, men för att den ökar trottelns respons i förgasaren genom att släppa igenom liiite extra luft där det annars blir en smula undertryck vid gaspådrag. Upplevelsen är att men får aningens mer direkt svar på gasen.
Så här ser resultatet av operationen ut. Patienten överlevde, och hålet sitter exakt där det gör bäst nytta:
(ätpinnen visar på det lilla extra hålet)
trottelborrhål.jpg

Jag har också beställt mindre huvudmunstycken (inringat med rött) för att ZX7:eek:rna är så överdimensionerade, och det blir en kännbar prestandaförbättring att antingen köpa ett färdigt kit från ex. Factory Pro, eller - som jag gör då - köper hem munstycken själv och shimmar flottörnålarna en aning. Liknande effekt med den hempulningen.

main jet.jpg

O för att inte tappa bort eller blanda ihop småpryttlarna fullständigt, har jag valt det här proffesionella upplägget i gästrummet.
förgdelar.jpg
Tjejen tyckte det luktade bensin i huset, så hon stängde dörren över natten. Resultatet blev att jag fick mig en billig bensinfylla av de samlade ångorna i det lilla rummet när jag satte mig till ro på morronen o skulle mekanisera där.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Eftersom det nu sitter en övre styrkrona med fästen för styre på..
IMG_20210412_165922.jpg

..blev jag tvungen att konsultera garaget...och wtf! det lönar sig att vara en horder. *trudelutt*
styrkrona ZX7.jpg

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Men skit asså...här i tändningslåsfästet var skruvarna avsågade utan pardon :gnissla
sågade skruvar.jpg

Hur löser jag det? Är det bara grispitt som fixar sånt?

Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Om du har pelarborr är det svårt men inte jättesvårt att borra rakt ner i skruvresterna. Slipa lite jämnt, slå ett körnslag och borra försiktigt med en (eller ett) pyttelitet borr.
Har du inte pelarborr så kör med Dremel-liknande verktyg. Ta det bara piano och öka borrstorlek succesivt, ofta lossnar skruvarna när de blir ihåligare.. Torxbits kan fungera men jag har för mig att det där är M5 så det är svårt att få i. Ta det försiktigt bara. Easy does it.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Idag ska jag försöka få loss den halva skruv som kinkar i övre styrkronan. Får se om det går att borra ett litet hål i den o på något sätt vrida ur den. Antingen med svinpitt eller något mindre blad motsols.

O sen ikväll blir det tvätt av förgasardetaljer.
uljud.jpg

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Usch o tvi vale..två av flottörhuspackningarna är i princip helt platta, medan två av dem är o-ringsrunda o fina.

Någon som råkar ha ett par sådana här liggandes?
förgpackning.jpg

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Ett nytt problem uppstod ikväll när jag skulle ta loss tändhattarna för att se över tändstiften. När jag skulle dra loss 4:ans hatt, gick den sönder och kabeln inuti är bruten.
tändkabel.jpg

Okey tänkte jag saktmodigt och suckande...då får jag byta tändkabeln.
Rotade fram tändspolen och de fyra anslutande tändkablarna där, och vad ser jag - det finns inget utrymma att få in något verktyg för att skruva av kabeln på 4:ans anslutning.
tändkabelfäste.jpg

Det är trängre än det ser ut på bilden ☹️

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Tändkablar med tändspole komplett, beställt o väntas hem.
Ikväll ultratvättade jag stiften:

tändstift.png

Nu är alla förgasardelar förutom trottlarna/membranen ultraljudstvättade o väntar på hopmontering:
förgasardelar.jpg

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...