ZX9 -98/-99 dyr?

FranKe

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2003
Hoj
Ducati Monster
Funderar på att skaffa en ZX9-R -98 eller -99:a.
Vad jag sett ligger den inte i högsta försäkringsklass, är det nån runt Uppsala/Sthlm-området som vet hur premien ser ut ungefär?
Fyller 30 i år, haft kort A-kort i ett år, B-kort i 11 år.
Vilka bolag sänker premien kraftigt då man fyllt 30?

:confused:

FranKe

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2003
Hoj
Ducati Monster
Sergeant skrev:
Den ligger garanterat i försäkringsklass 7 dvs. den högsta :fakta .

I Bike's "test 2003" blaska står det försäkringsklass 5 såg jag precis nyss.. klass 7 på årsmodell 2000!

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
FranKe skrev:
I Bike's "test 2003" blaska står det försäkringsklass 5 såg jag precis nyss.. klass 7 på årsmodell 2000!

Då ger jag mig men det låter onekligen konstigt.

Finns väl nästan inga plastraketer i annat än klass 7 . Min gamla gixxer ligger i klass sju och den är ju betydligt motorsvagare och tyngre.

chox

Jazztobak
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01
FranKe skrev:
På nittiotalet ströp många importörer ner hojarnas effekt för att hamna i en lägre försäkringsklass. Den klass som står i Bike's tabeller kan man skita i nuförtiden då försäkringsbolagen räknar på ursprungseffekten.

Fartman

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 996
Högsta Klassen!!

Helt klart går den i klass 7 :fakta. Jag har en ZX9:a 97 och det står fel i regpapperna. Där står typ 63Kw. Det tar inte försäkringsbolagen hänsyn till. Dom går på fulleffekt. Så det är ingen billig hoj att försäkra... jag fyller 30 har haft hojkort i 5 år bil i 12 år. Fick betala 8800:- Hel/Helår eller 4700:- Halv/Helår hos LF. Klart billigast för mej i alla fall. Kanske bör nämnas att jag inte bor i nån större stad utan i Hässleholm (Skåne)

Last edited:

wima

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
Den ligger i fk 7. Jag fick betala 7000 kr halv/helår (23 år)för min men jag bor inte i Stockholm heller..

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
98 & 99an var i vissa fall oxå strypt... Kan vara värt att kolla innan köp. Full effekt är 103kw.
Det var i lyftarna i fuggarna som inte gick hela vägen tror jag.
Jag tror att det är folksam som har 24+ och 30+ försäkringar.

Jag har fått premier på äver 35´000 men så är jag 22 och bor i ett getto i västerort :rolleyes:

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ring

Ring runt till försäkringsbolagen och fråga. Hojen ligger garanterat i 7:an då dom utgår från ursprungseffekten nuförtiden och det inte spelar nån roll om det står 15hk i regbeviset. Ibland gör dock försäkringsbolagen ett misstag och ger ett pris enligt den lägre effekten och då är det det priset som gäller (muntligt avtal).
Med lite tur kan man alltså få en billigare försäkring...

När det gäller lägre premie om man fyllt 30 så har bl.a. länsförsäkringar en sån men dom räknar å andra sidan också efter hur många år man haft mc-kort. Man ska ha haft det i 5 år för att få mest bonus.

Oregistrerad

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
zx9r-98
Jag betalar 1400/mån för halvförsäkring hos Trygg Hansa.
Är 23 år och bor i centrala Stockholm och haft A-kortet i två år.
Under lågsäsong kommer det att kosta ca 400/mån, alltså man ställer aldrig av den.

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
Re: Ring

newstead skrev:
Ibland gör dock försäkringsbolagen ett misstag och ger ett pris enligt den lägre effekten och då är det det priset som gäller (muntligt avtal).
Med lite tur kan man alltså få en billigare försäkring...

Observera dock att försäkringen troligtvis inte gäller om så är fallet att motorcykel inte längre är strypt. Det gäller med andra ord att se upp och inte enbart titta sig blind på premien, för då kan man åka på en riktigt dyr blåsning.

FranKe

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2003
Hoj
Ducati Monster
Oregistrerad skrev:
Jag betalar 1400/mån för halvförsäkring hos Trygg Hansa.
Är 23 år och bor i centrala Stockholm och haft A-kortet i två år.
Under lågsäsong kommer det att kosta ca 400/mån, alltså man ställer aldrig av den.

Hos Folk-skam skulle det tydligen kosta runt 750:-/månad halvförsäkrat för mig (Uppsala, 29 år), 401:- trafikförsäkring.
Inte otroligt dyrt, ska kolla vidare...

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En röd
Solklar fkl 7 hoj! :fakta
143hk ger ingen billig försäkring, om den inte väger som en Goldwing, och det gör det inte...tyvärr :(

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept