Zx9r - 95 Topplocks problem...kanske :(

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
jo

Du kan låta en kylarverkstad mäta om det finns koldioxid i vattnet,
finns det där så läker det avgaser i kylvattnet, dom kollar det på
5 minuter. :tummenupp

Ps ibland märks bara problemet vid varm motor och vid belastning(varv)
skulle sätta en stor slant på topppackningen. ds

Last edited:

aop

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
Aprilia RST 1000 Futura
Topplocksproblem

Tyvärr, du har sannolikt råkat ut för Kawasjukan. Sprickor i ventilsätena, som tidigare nämnts. Har själv smakat den bittra kalken på en 95;a.

Motorn måste ur ramen och det är ingen mening att försöka laga. En ny topp utan innehåll kostade då, ca 10 000:-, återstår med andra ord skroten. Men, men ofta finns sjukan även på dessa. Det måste vara en rutinerad (Kawa?)mekaniker för att besiktiga en nyfunnen topp. Detta så man inte montera in en annan med samma symtom. Lycka till!

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ett annat sätt att kolla om det läcker ut komp i kylet är att starta motorn kall och känna på vattenslangarna. De ska vara mjuka när de är kalla och hårda när de är varma. Övergången ska ske i samma takt som motorn blir varm. Om slangarna hårdnar mer eller mindre omedelbart så tyder detta på kompläck ut i kylvattnet, ex vis beroende på läck packning eller sprucken topp.
Och om slangarna inte mjuknar då motorn har kallnat HELT så är det också ett tecken på problem.
Givetvis ska kylarlocket sitta på hela tiden under dessa test och systemet ska var aväl fylt och urluftat.

Har hört om sjunkna foder på ZX9 från 90-talet men känner inte till vilka årsmodeller det rör sig om. Ger samma problem, toppackningen ger sig.

Micke.N

Ninja 4 Ever
Gick med
26 May 2003
Hoj
ZX-9r -95 IGEN
ok

Nu är jag inte så haj på hojar!! den funkar åtminstånde... den gick bra förra sommaren... vad kan hända???? ska ju köra upp till sommaren! :huvet ...vitröken försvann efter ett tag när den blev varm!! nu hade den stått hela vintern varav ca 4 månader kall garage... hoppas dte bara är packningen

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
hmm

Den mår inte bra av att gå varm, du kommer att kröka toppen på sikt,
byt in eller fixa .

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
enda riktiga kolla om toppen lr topppackningen gått är väl att göra en CO test i expansionskärlet, finns det där så är det med största sannolikhet toppackningen som gått, lr nåt liknande i toppen.

vi gjorde det på min bil förra veckan, och visa orange=co i kylvattnet

fick byta toppackningen..

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Nu är det ju i och för sig snart ett år sedan jag ägde den där cykeln, har för mig att du köpte den i maj, men den drog då inte kylvätska då. Däremot hände det ibland när jag kört hårt med den länge att den tröck ur sig lite glykol ur locket till expansionskärlet när jag stannade. Jag provade att fylla på ca en deciliter en gång men det tröck den snart ur sig igen så jag antog att det var tillräckligt med kylarvätska i och att den helt enkelt tröck ur sig ett överskott. Det var dock sommaren innan så jag körde då flera hundra mil efter det utan några problem varav säkert 100 mil på våren efter den stått över vintern. Jag hade den dock varmt över vintern så det där om vitrök kan jag inte säga något om. Dagen för köpet körde jag "en sista sväng" med tjejen bakpå och då var det då inga problem med kylarvätskan vad jag vet.

Verkar finnas många här som har en del erfarenheter och kunskap inom området så jag får väl bara hoppas att det bara är packningen du behöver byta och att du är nöjd med cykeln annars. Du skriver ju själv att den gick bra i sommras?

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Första CO-testet visade inga avgaser i kylarvätskan, dom ska kolla igen i eftermiddag. Kan nåt va fel ändå?

Last edited:

HanneZ

Guest
När jag köpte min hoj så hade vatten och olja blandas, så jag hade en typ sörja som hade både samma konsistens och färg som typ colasås både i motorn och i kylarsystemet. Rinner vatten ner i motorn så ökas nivån. Kom ihåg att det är en jävla skillnad i tryck innuti cylindern jämfört med trycket i vattnet. Så att det kommer ut men inte in är inte så konstigt. Ett komp test borde väl kunna klargöra om packningen skitit sig?

/ Hannes

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
Det är troligtvis inget fel på din hoj. Visar testerna att du inte har CO i kylvattnet så kan du nog lugnt åka vidare. Det brukar "bubbla" om man skruvar av locket med varm motor, i alla fall på mina fordon.

HanneZ

Guest
Står det inte på locket att man just inte ska ta av det när den e varm :D

Om den bubblar o allt är som det ska då kokar den ju, sätt in en vattentemp mätare o se hur varmt vattnet är o se vart din glykol kokar.

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
Nej, den kokar inte. Det bubblar pga att kylsystemet arbetar under tryck och när man öppnar locket försvinner trycket (enkelt förklarat).

HanneZ

Guest
jasså, då funkar de ej som på min, för mitt övertrycks leds bak till en behållare, och där försvinner just luften ut i luften och är det vätska så lägger det sig i behållaren!

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
när systemet är trycksatt som de flesta system är, så börjar inte kylvattnet o glykol att koka kanske förran typ120-130grader. men tar du av locket så försvinnner ju trycket o kokpunkten sänks direkt.

men jag har ju inte sett exakt på din hoj.. men e det inte co i kylet så e det med största sannolikhet lugnt....

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
HanneZ skrev:
jasså, då funkar de ej som på min, för mitt övertrycks leds bak till en behållare, och där försvinner just luften ut i luften och är det vätska så lägger det sig i behållaren!
Nu menar väl du expansionskärlet. Övertrycket brukar ledas bort via kylarlocket och vätskan i expansionskärlet ska bara kompensera vätskenivån beroende på motorns temperatur.

HanneZ

Guest
Borde inte även hans hoj leda bort övertrycket då? Det är ju den där fjädergrejjen under locket som trycks upp o då tätar inte den längre mot hålet som leder bak.

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
Så vitt jag kan förstå så fungerar hojen helt normalt. Det bubblade ju bara när han öppnade locket med varm motor och det ska man ju inte göra. Under normal färd verkar det ju inte vara några problem.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
hp skrev:
Så vitt jag kan förstå så fungerar hojen helt normalt. Det bubblade ju bara när han öppnade locket med varm motor och det ska man ju inte göra. Under normal färd verkar det ju inte vara några problem.

Förutom att vätska försvinner spårlöst...

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
Försvinner verkligen vätskan då? Nivån i kärlet är ju olika beroende på om man kollar när motorn är varm eller kall.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
hp skrev:
Försvinner verkligen vätskan då? Nivån i kärlet är ju olika beroende på om man kollar när motorn är varm eller kall.

Den ska ju stiga när den blir varm, inte sjunka. Micke har fyllt på 2-3 gånger på några få korta svängar säger han.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln