ZX9R 96- Går väldigt dåligt

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Pratade med Kenntehs mc idag och de sa att bensinpumpen inte ska klicka till när man vrider om nyckeln! Den ska gå igång när motor går igång...

Säkert, ganska säker på att den låter en stund när tändningen slås på. Sen får den signal igen när det blir pulser till tändspolarna.

Hm, kan vara så att relät tolkar påslaget som en puls och det bara drar någon sekund, men något låter det om jag minns rätt.

Oavsett så skall det ha 12, när den går på tomgång.

komodo

alkis
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Aprilia Tuono-18
köp en nyare hoj, tycker du din 96a går dåligt...uppdatera dig till minst -04
sen jävlar börjar d hända lite shit...haha:arsele

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Kom på ett bissart fel , om den släckt stiften så blir signalen till relät för svagt och det drar inte.

Ta ut stiften och kolla så dom inte är svarta.

Smagatusk

Guest
Har haft samma problem med min -98. Dock hade jag råkat klämma ihop bränsleslangen under ihopsättningen. Men jag tror det är en lite högre nivå på ditt problem...

komodo

alkis
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Aprilia Tuono-18
en annan grej som e mkt främjande för motoreffekten är att helt skita i att tank diesel...:tummenupp

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ARRITTOR
Alla bra svar till trots komodo, så går den nu som den ska tycker jag.

Släppte alla jordpunkter och slipade helt rent på med kopparfett o bytte kabelskorna, hade ur stiften o gnuggade dem försiktigt med sandpapper, lossade vakumstyrslangen från luftburken till vakumregulatorn eller va de heter o tejpade på ett par varv tejp för att den skulle sitta bättre, nu går han bra o jag är nöjd =)

jag tror fortfarande inte att pumpen skall ha konstant 12v, iom att det är en pump som sitter utanför tanken utan returslang till tanken, o rent logiskt kan hojjen inte behöva samma soppatryck hela tiden utan detta måste styras på något sett och jag tror det är via ignitorn som vid lägre varv ger lägre spänning till pumpen och vid högre varv ger högre spänning till pumpen för att styra trycket (motbevisa mig gärna)

aja nu ska jag fortsätta småpula o se om jag kan få varräknare till att fungera

tack igen

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ARRITTOR
Nu har jag provat en liten runda, han går lite oroligt och ryckigt på låga varv men fint när man gasar på lite, kanske löser sig efter o ha kört lite mer?

nån som vet motståndvärdena till tankmätaren, full respektive tom

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Alla bra svar till trots komodo, så går den nu som den ska tycker jag.

Släppte alla jordpunkter och slipade helt rent på med kopparfett o bytte kabelskorna, hade ur stiften o gnuggade dem försiktigt med sandpapper, lossade vakumstyrslangen från luftburken till vakumregulatorn eller va de heter o tejpade på ett par varv tejp för att den skulle sitta bättre, nu går han bra o jag är nöjd =)

jag tror fortfarande inte att pumpen skall ha konstant 12v, iom att det är en pump som sitter utanför tanken utan returslang till tanken, o rent logiskt kan hojjen inte behöva samma soppatryck hela tiden utan detta måste styras på något sett och jag tror det är via ignitorn som vid lägre varv ger lägre spänning till pumpen och vid högre varv ger högre spänning till pumpen för att styra trycket (motbevisa mig gärna)

aja nu ska jag fortsätta småpula o se om jag kan få varräknare till att fungera

tack igen

Motbevis och motbevis, men har du sett en mekanisk soppapump på en förgasarbil någon gång, hur tror du den styrs?

Men bra att den funkar, det är trots allt viktigast.

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ARRITTOR
var inte meningen att låta dryg, men kan inte fatta hur det funkar iom att där inte är nån returledning från pumpen till tanken

ja den "funkar" nu hoppas få framlampan innan påsk så jag kan ut o utvärdera lite mer, hoppas den bara behöver lite inkörning för o gå fint på lågvarv med

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
var inte meningen att låta dryg, men kan inte fatta hur det funkar iom att där inte är nån returledning från pumpen till tanken

ja den "funkar" nu hoppas få framlampan innan påsk så jag kan ut o utvärdera lite mer, hoppas den bara behöver lite inkörning för o gå fint på lågvarv med

Dom enklaste elpumparna orkar helt enkelt inte trycka mer än sig 0.1bar sen står dom bara still tills trycket sjunker så börjar dom röra på sig igen.

Du tänker på insprutningspumpar men där sitter en tryckregulator som håller trycket över spridarna och då måste det till en retur för att ta hand om överskottet som alltid blir eftersom bilen alltid drar olika mycket soppa.

Sen finns det faktist förgasare med returer oxå, typ fiat m.m.

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ARRITTOR
jaja jag visste att det fanns/finns fuggebilar med retursystem o hur det funkar med retur som på insprutning, men att pumpen på denna e så klen att inte kan trycka upp ett övertryck visste jag inte, men man lär sig nåt nytt varje dag :D

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ARRITTOR
så nu har jag hunnit smälta detta litegrann o även hunnit med att köra en litenliten runda hemom en polare mest för o se så inte hojjen trilla i bitar på vägen.

Det som är nu är följande.

Över 3-4k varv går den rent o drar bra (har inte provat all the way så att säga) känns som där e bra med mos i maskin, men det är på lägre varv o när man bara ger lite gas som den hackar o känns allmänt slö o buggig, känns även som om när man torrgasar att gasen "hänger" sig kvar på högre varv, jag smorde upp vajrar idag o det känns lite bättre, men ingen kanonrespons tycker jag.

Någon med ideer o synpunkter?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är mycket snack om 12V. Var sitter den regulatorn för att ge 12V? Det vanliga med motorn igång är att spänningen över batteriet ligger i området 13,5V till 14,5V. Även med halvljuset eller mera ljus på. Jag har biltema underhållsfritt MC-batteri
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Batteri/Underhallsfria-batterier-for-MC-och-skoter/
och nästa dag när hojen står stilla är fortfarande batterispänning i området 13,0 till 13,1V. (Spänningen sjunker långsamt under natten när motorn stoppat)

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Det är mycket snack om 12V. Var sitter den regulatorn för att ge 12V? Det vanliga med motorn igång är att spänningen över batteriet ligger i området 13,5V till 14,5V. Även med halvljuset eller mera ljus på. Jag har biltema underhållsfritt MC-batteri
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Batteri/Underhallsfria-batterier-for-MC-och-skoter/
och nästa dag när hojen står stilla är fortfarande batterispänning i området 13,0 till 13,1V. (Spänningen sjunker långsamt under natten när motorn stoppat)

:confused:

Men om han inte får igång den så förstår jag ärligt talat inte vad som är problemet.

Sen att man hänvisat ett bil/mc system som 12 volt är väl ingen direkt nyhet även om man har sisådar någon stans runt 11-14v är vilket är totalt ointressant. Lite som att tjafsa om att ett 3-fasuttag inte alls är 380, utan mer i regionen 360-440volt.

Men det är kul att du har lärt dig använda en multimeter och vet exakt vad du har över ditt batteri.:tummenupp

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Hoj
XT660X - 06
Jag snor din tråd här ett litet tag då jag med har en Ninja 96a, Bytta de olja och rengjorde luftfiltret igår och monterade ihop hojen igen. Jag startade den och den gick hur fint som helst, körde iväg och kom cirka 500 meter då den sen dog av soppa knass. jag märkte idag att besinslangen hade gått rakt av :( så jag skar av slangen och tryckte på den igen med klämma o den sitter fint, men den startar inte nu. Funderar på soppapumpen men inga säkringar har gått, och den gick jätte bra igår kväll tills den fick soppa knass. bensinen tar sig till bensinfiltret men om den tar sig vidare vet jag tyvärr inte :( någon som har en tanke??

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Jag snor din tråd här ett litet tag då jag med har en Ninja 96a, Bytta de olja och rengjorde luftfiltret igår och monterade ihop hojen igen. Jag startade den och den gick hur fint som helst, körde iväg och kom cirka 500 meter då den sen dog av soppa knass. jag märkte idag att besinslangen hade gått rakt av :( så jag skar av slangen och tryckte på den igen med klämma o den sitter fint, men den startar inte nu. Funderar på soppapumpen men inga säkringar har gått, och den gick jätte bra igår kväll tills den fick soppa knass. bensinen tar sig till bensinfiltret men om den tar sig vidare vet jag tyvärr inte :( någon som har en tanke??

Öppna bensinkranen?

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ARRITTOR
Ingen som har ideer om min sissta post?

skäggo du verkar ju ha koll på läget, inga ideer?

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Ingen som har ideer om min sissta post?

skäggo du verkar ju ha koll på läget, inga ideer?

Svårt utan att ha kört själv, men tjuvluft är det först jag kommer att tänka på när du säger att den ligger kvar på varv när du rusar. Det påverkar även vid smågasande.

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ARRITTOR
okidoki, ska ta en sväng i helgen tänkte jag, återkommer

tack så länge

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...