Zx9r -97

Gregorian

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
ZX9R
råd om Zx9r -97

Behöver lite snabba råd av experterna =)

Har hittat en ZX9R -97 som jag är intresserad av

http://www.blocket.se/vi/8797566.htm?ca=18_s

Verkar vara i bra skick, 2 ägare, ska dock in på service nu, 3600 mil (ventiljustering) vad kostar en sån service?

Ser riktigt fin ut på bilderna jag har fått.

Kan den va värd 39? förutsatt att den är i det skick som säljaren påstår

/Mvh Tobbe

Last edited:

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Gregorian skrev:
2447058 Behöver lite snabba råd av experterna =)

Har hittat en ZX9R -97 som jag är intresserad av

http://www.blocket.se/vi/8797566.htm?ca=18_s

Verkar vara i bra skick, 2 ägare, ska dock in på service nu, 3600 mil (ventiljustering) vad kostar en sån service?

Ser riktigt fin ut på bilderna jag har fått.

Kan den va värd 39? förutsatt att den är i det skick som säljaren påstår

/Mvh Tobbe

Jag tycker det låter dyrt, på hösten ska man fynda!

En service med ventiljustering kostar på en ZX9R kostar säkert 3000-5000 med arbete.

Tidiga ZX9:eek:r är sköna hojar men har tråkiga växelådor.

1998 uppdaterades ZX9R rejält, (nästan en annan hoj) den blev bättre men fulare.

Jag hade max betalat strax över 30 med tanke på servicen och årstiden.

fläderblomst

BARNVAGNAR!!!
Gick med
22 Jun 2006
Hoj
CBR 1000RR
Köpte själv en zx9r 96:a för ett par veckor sedan. Den ska in på en 3600 mila om en vecka. Jag fick loss min för 35 bananer, hojen har gått 3700 mil. Kanske är till någon hjälp, vad vet jag?

själv är jag något av en oskuld vad gäller hojar, men satan i gatan vad den rör på sig :tummenupp

janne71

Ninjariders.se
Gick med
28 Aug 2004
Hoj
Ktm 640 Prestige
vad som känns rätt kan bara du själv bedömma några tusen hit eller dit bör inte styra viktigast är ju att man trivs med hojen
men tänk på att det är modellbyte på 9an 98 och 00 och det skilljer ganska mycket på 97 till 98 jag upplever dom äldre som tyngre att hantera lite mer trögstyrda men för den saken skull behöver dom inte vara fel men det bör skilja en hyfsad slant och du kan ju hitta 98 or för dom pengarna vi går ju mot höst men som sagt stirra inte blint på priset se vad du får för pengarna
ventil servicen behöver man faktiskt inte vara högteknologisk för att lösa själv lite normal händighet och sjysta verktyg så sparar man goa slantar
oj vad långt detta blev men kanske bringa lite klarhet

Macco

Vilsen
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
GSXR750 -07, CX500 -80 och RD125-74
Som tidigare sagts så blev ZX-9:an en ny mc 98, ny motor och nytt chassi. Lika mycket effekt och 30-40kg lättare, tycker själv att 98:an blev snyggare än tidigare modell men smaken är ju olika.

Tycker 39 är prisvärt för en -98 med samma mil och skick, sålde själv min -98 i våras för 44 i mkt fint skick och 2800 mil på mätaren.

Är nog svårt att hitta en fin -97:a mycket billigare än så här men du kan förmodligen få en -98 för samma peng.
Enda orsaken till att jag skulle välja en 97:a är nog om jag skulle åka långresor då 97:an är rymligare.

Tror förresten min gamla är till salu om intresse finns, vet inte varför han säljer eller vad han vill ha men kan kolla om du är intresserad.

Gregorian

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
ZX9R
Har hittat en 98:a istället nu

http://www.blocket.se/vi/9288707.htm?ca=18_s

Fullservad (har gått ca 3800 nu)
Skattad & Besiktad i våras
10 ägare, väldigt mycket, många handlare enligt ägaren
Dåligt framdäck
Vibrerande bromsar fram

I övrigt skulle den vara i bra skick

Så vad säger ni, han begär 40k, bra pris? Ska åka o kika på den imorrn, nåt särskilt man ska titta på när det gäller den modellen?

/Mvh Tobbe

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
98orna o framåt är bland det absolut snyggaste som lämnat en japansk fabrik imo, inte allt för mycket "rymdskepp" över dom (som dagens hojar)

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
Gregorian skrev:
2448537 Har hittat en 98:a istället nu

http://www.blocket.se/vi/9288707.htm?ca=18_s

Fullservad (har gått ca 3800 nu)
Skattad & Besiktad i våras
10 ägare, väldigt mycket, många handlare enligt ägaren
Dåligt framdäck
Vibrerande bromsar fram

I övrigt skulle den vara i bra skick

Så vad säger ni, han begär 40k, bra pris? Ska åka o kika på den imorrn, nåt särskilt man ska titta på när det gäller den modellen?

/Mvh Tobbe
Det är nog ett vettigare köp än 97an som har många kända fel och brister i låda och vattenpumpar etc. vibrerande bromsar är inte bra, bromsskivor är dyrt som synden.

Annars kan du få köpa min -01 med 2200 mil för 42' lite kärlek i vinter så har du en fin hoj till våren.
klicka bara på länken i min signatur.

Pont

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
sv1000s
Det är många som förespråkar en -98 istället för en -97. Måhända är det en del skillnad, men tänk på att försäkringen är nästan dubbelt så dyr. Allvarligt alltså. Jag är väldigt sugen på en -98 eller -99, men i jämförelse är den jag har nu nästan gratis i försäkring.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
själv skulle jag satsat på krasch testar dockans hoj nåra rader ovanför :tummenupp

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
gaylord skrev:
2458310 själv skulle jag satsat mina sista slantar på en lektion i svensk rättsstavning:tummenupp , fan va du skriver illa:tomten

nån som heter gaylord har ingen talan.. :tungan

vad förstog du inte så jag kan översätta :pannkyss

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Är på jakt efter en ZX9R och har hittat en -97, 3000 mil, bra däck, servad vid 2400 mil, motor och låda ok, för ca 30 000:- ägs av en person jag känner väl. Ingen knullputs men i bra skick utan repor och bucklor. Passar budgeten som är max 35 tkr. Helårsförsäkring LF 4800:-

Har läst att många föredrar 98 och framåt pga uppdateringar. Någon som har uppgifter på vikten på 97 resp 98? Enligt mc-poolen väger tydligen alla ZX9R 183 kg, enligt LF är tjänstevikten 250 kg för 97:an, låter i värsta laget. Någon som har koll? Andra tips och åsikter från er som kan ZX9:an tackar jag för. :hojraket :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln