ZX9R Dog efter lång tid i kö... men funkar nu?

Sandgren

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
Kawasaki ZX9R Yamaha YZ400F SM (såld)
Tja!

Idag när jag äntligen slutat jobb och kunde kasta mig på hojen för att köra hem så tänkte jag att eftersom vädret är så fint så kan jag ju köra en liten omväg hem, så det blev en runda inom stan.
Väl inne i stan så blev jag stående i en kö och kom bara 100m på ca 10 minuter.
Då jag bara ägt hojen i en månad ungefär så började jag bli lite orolig när tempen börja bli hög, men fläkten starta och den gick aldrig upp på det röda.
När jag äntligen kommit fram till korsningen och bilen framför mig körde över så var det min tur, men då dog hojen, försökte starta men utan resultat, den tände på 1-2 cylindrar ibland. väntade en stund och försökte sedan igen, då starta den och gick oroligt på tomgång men dog så fort jag rörde gasen.
Lät den sedan stå en stund till och försökte igen, och så höll det på tills batteriet var slut.
Som tur jobbar jag som lastbilschaufför så det var bara till att hämta en bil och köra hem den till mossan och fassan och börja pilla.

Där kommer soppa från kranen och när man kör på starmotorn så sprutar det soppa ur soppapumpen.
Efter att ha kollat det så koppla jag på bensinen och ett nyladdat batteri men den ville inte starta.
Sen tog vi startgas och vipps! så starta den och gick finfint igen utan några problem.
Har varit ute och provkört och den går som den ska.

Vad kan ha fått den till att dö så totalt inne i stan för att sedan funka igen utan några reperationer.
Något med värmen?
Vill gärna ha tips på saker att kolla över så detta inte händer igen, ska köra en mc kortege på fredag för en tjej som tar studenten så då blir det in i stan igen och då vore det tråkigt om det jävlas.

Hojen Är en ZX9R -96 med 6800 mil på mätaren.
Yoshimura helsystem och KN filter, vet dock inte om det är något ändrat i förgasarna.

Mvh. Sandgren

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Tja!

Idag när jag äntligen slutat jobb och kunde kasta mig på hojen för att köra hem så tänkte jag att eftersom vädret är så fint så kan jag ju köra en liten omväg hem, så det blev en runda inom stan.
Väl inne i stan så blev jag stående i en kö och kom bara 100m på ca 10 minuter.
Då jag bara ägt hojen i en månad ungefär så började jag bli lite orolig när tempen börja bli hög, men fläkten starta och den gick aldrig upp på det röda.
När jag äntligen kommit fram till korsningen och bilen framför mig körde över så var det min tur, men då dog hojen, försökte starta men utan resultat, den tände på 1-2 cylindrar ibland. väntade en stund och försökte sedan igen, då starta den och gick oroligt på tomgång men dog så fort jag rörde gasen.
Lät den sedan stå en stund till och försökte igen, och så höll det på tills batteriet var slut.
Som tur jobbar jag som lastbilschaufför så det var bara till att hämta en bil och köra hem den till mossan och fassan och börja pilla.

Där kommer soppa från kranen och när man kör på starmotorn så sprutar det soppa ur soppapumpen.
Efter att ha kollat det så koppla jag på bensinen och ett nyladdat batteri men den ville inte starta.
Sen tog vi startgas och vipps! så starta den och gick finfint igen utan några problem.
Har varit ute och provkört och den går som den ska.

Vad kan ha fått den till att dö så totalt inne i stan för att sedan funka igen utan några reperationer.
Något med värmen?
Vill gärna ha tips på saker att kolla över så detta inte händer igen, ska köra en mc kortege på fredag för en tjej som tar studenten så då blir det in i stan igen och då vore det tråkigt om det jävlas.

Hojen Är en ZX9R -96 med 6800 mil på mätaren.
Yoshimura helsystem och KN filter, vet dock inte om det är något ändrat i förgasarna.

Mvh. Sandgren

kanske värmen med mycket tomgång gjorde att den fick för mycket soppa o stiften vart lite blöta o dog :va
sen bruka man ju behöva lite varv när stiften "klegat" igen..
går den normalt nu?

en long shot men ide iaf... :)

Sandgren

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
Ja den går helt normalt nu.
Man kanske bör varva till med lite jämna mellanrum när man står stilla så mycket?
Eller undvika sånna köer :rolleyes:

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
KTM
En av fördelarna med just mc är att man slipper köerna. Nästa gång det är kö så kör mellan bilarna, var dock uppmärksam på bilisterna!

Sandgren

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
Jo det har du helt rätt i, dock var detta mer eller mindre kaos med bilar som bytte filer till höger och vänster, därför jag undvek att köra mellan bilarna.
Men de va sista gången hehe ;-)

Sandgren

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
Har varit ute och kört ganska mycket idag med och den har funkat klockrent.
Någon som vet något speciellt man kan kolla för att undvika detta i framtiden eller det kanske bara är att acceptera att det kan hända när den blir riktigt varm?

Mvh. Sandgren

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...