ZX9R +/- Hjälp

GrimReaper

Orgasmdonator
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZX9R -98 / Gixxer Fighter (Till Salu)
Är på väg att köpa ny hoj då jag inte orkar slutföra mitt streetfighterprojekt.

ZX9R är det som jag blivit intresserad av och med tanke på att jag inte har allt för mycket grönt så får jag hålla mig till 1994-1996 års modeller.

Men nu vill jag ha hjälp från alla kunniga här som kan berätta för mig vad jag ska se upp med samt vad som är bra/dåligt med hojen.

Läste i någon gammal Bike-test att det var någon årsmodell som hade problem med växellådan. Stämmer det?

DB

skiieur...
Gick med
17 May 2003
Hoj
2009, KTM EXC 450
GrimReaper skrev:
2280757 Är på väg att köpa ny hoj då jag inte orkar slutföra mitt streetfighterprojekt.

ZX9R är det som jag blivit intresserad av och med tanke på att jag inte har allt för mycket grönt så får jag hålla mig till 1994-1996 års modeller.

Men nu vill jag ha hjälp från alla kunniga här som kan berätta för mig vad jag ska se upp med samt vad som är bra/dåligt med hojen.

Läste i någon gammal Bike-test att det var någon årsmodell som hade problem med växellådan. Stämmer det?

Växellådan brukar vara lite klonkig men det kan man leva med, det man ska passa sig för är väl att topplockspackningen går i h-vete. Ett ganska vanligt problem på ZX9R 94-97
Kolla så att kylvätskan är ren och fin och att den inte ryker vitt när man startar den.

GrimReaper

Orgasmdonator
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DB skrev:
2280941 Växellådan brukar vara lite klonkig men det kan man leva med, det man ska passa sig för är väl att topplockspackningen går i h-vete. Ett ganska vanligt problem på ZX9R 94-97
Kolla så att kylvätskan är ren och fin och att den inte ryker vitt när man startar den.

Tackar så hemskt mycket. Precis sånt jag behöver veta! :tummenupp

Men vad är det med växellådan då? Är den bara "klonkig" från början eller är det slitage som orsakar det?

Malmus

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2005
Hoj
XT 660 X 2005
Lådorna på gamla kawor är inte så bra. Tror nog de flesta klonkar men det finns ju en gräns för när man ska köpa givetvis... Har dock inte haft några problem med min förutom att den klonkar lite då :tummenupp

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
GrimReaper skrev:
2280757 Är på väg att köpa ny hoj då jag inte orkar slutföra mitt streetfighterprojekt.

gå upp till 98 så behöver du inte tänka på problem med hojen, inte mycket mer pengar heller + att det är en helt ny modell, lådorna och topparna var inte speciellt bra från 94-97!!

GrimReaper

Orgasmdonator
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
peter R1 skrev:
2281363 gå upp till 98 så behöver du inte tänka på problem med hojen, inte mycket mer pengar heller + att det är en helt ny modell, lådorna och topparna var inte speciellt bra från 94-97!!

Det är väl inte så mycket pengarna för hojen utan snarare pengarna för försäkringen som är problemet. Försäkringen fördubblades mellan en -94 till en -98 (jag har kollat på dom med).

Är det så illa att lådorna rasar eller är dom bara inte lika bra som dom nyare hojarna? Och vad är det med toppen förutom packningen?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024