ZX9R-tråden

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Dry-Weight / Wet-Weight
215 kg / 235 kg Hi hi hi båda har rätt:krama

Okäj. :tummenupp Nåja, i vilket fall är den inte lätt.

Själv tycker jag dock det är ok att den väger lite mer, blir stabilare och känns säkrare helt enkelt när man lägger ned i kurvorna än en liten & vinglig grejj. Men jag är ju då rätt stor snubbe så jag musklar omring en tung hojj rätt lätt, bra med plats också. :)

Har precis plockat ihop pärlan igen efter att har letat efter den försvunna fläkt-kabeln, hoppas bara fläkten snurrar nu också så det inte går varmt i sommarvärmen! :)

stmannen

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Aprilia rxv 550 -08
Hejsan!

Jag är en nybliven ägare till en grön zx9-r -99 och är mycket nöjd såhär långt!
Jag har dock 3 st problem/ funderingar som jag tänkte att någon kanske kan hjälpa mig med.

Det första är att jag köpte den som strypt till 75hk genom en strypning i fögasaren enligt ägarpappret. Som det verkar när man kör den så tror jag att den är strypt fortfarande, känns lite tam :) Så min fråga är var sitter strypningen? Som jag har förstått det så skall det vara borrade hål i trottlarna? Gäller detta alla 4 trottlar? Finns det någon mera strypning på den? Läst någonstanns att man kan lägga igen de borrade hålen med kemisk metall så skall den röra på sig. Kanske någon som sitter på en bild? :)

Min andra fundering/ problem är det att jag tycker ninjan är ganska svårstartad när den är kall. Använder man chocken så är den stendöd, startar man utan chocke så dör den, man får oftast starta den 2-3ggr utan chocke innan den svarar på gasen. Min sporadiska gissning är att den går på tok för fett? Något tips på hur man åtgärdar detta?

En sista fråga innan stundande service, Vad för slags olja häller ni i era skönheter? helsyntet 10-40w kan det funka?

MvH Emil Larsson

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
En sista fråga innan stundande service, Vad för slags olja häller ni i era skönheter? helsyntet 10-40w kan det funka?

MvH Emil Larsson

När det gäller olja i min -94 kör jag på biltemas racingolja. Funkar hur bra som helst och kopplingen tar finfint! Har råd att byta lite då också och det känns som den huvudsakliga fördelen! Hellre "sämre" olja oftare än "bättre" olja mer sällan.

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Hejsan!

Jag är en nybliven ägare till en grön zx9-r -99 och är mycket nöjd såhär långt!
Jag har dock 3 st problem/ funderingar som jag tänkte att någon kanske kan hjälpa mig med.

Det första är att jag köpte den som strypt till 75hk genom en strypning i fögasaren enligt ägarpappret. Som det verkar när man kör den så tror jag att den är strypt fortfarande, känns lite tam :) Så min fråga är var sitter strypningen? Som jag har förstått det så skall det vara borrade hål i trottlarna? Gäller detta alla 4 trottlar? Finns det någon mera strypning på den? Läst någonstanns att man kan lägga igen de borrade hålen med kemisk metall så skall den röra på sig. Kanske någon som sitter på en bild? :) Helsyntet 10-40W funkar utmärkt:tummenupp

Min andra fundering/ problem är det att jag tycker ninjan är ganska svårstartad när den är kall. Använder man chocken så är den stendöd, startar man utan chocke så dör den, man får oftast starta den 2-3ggr utan chocke innan den svarar på gasen. Min sporadiska gissning är att den går på tok för fett? Något tips på hur man åtgärdar detta?

MvH Emil Larsson

Kan vara idé att kika efter en ersättningsbrygga istället för att pyssla med kemisk metall osv. Förgasarbryggan kan också vara förklaringen till dina uppstartsproblem.
Dessutom så kostar inte en bättre begagnad förgasarbrygga nån förmögenhet på tex Ebay.de:) Där köper du en sjysst brygga för mellan 800-1500:-SEK.

Last edited:

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Då har jag med köpt mig en zx9r 1996 som förstahoj, hade helt klart bäst pris för mig att äga så de fick bli en sådan, 1300 mil på mätaren och full servicebok allt känns som nytt på den. Den är dock strypt till 63 kw i förgasarna och nu undrar jag hur jag tar bort detta. Jag har aldrig skruvat hoj innan bara bilar och undrar om man behöver några kunskaper för att ta bort det själv eller ska jag lämna in på firma?

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Då har jag med köpt mig en zx9r 1996 som förstahoj, hade helt klart bäst pris för mig att äga så de fick bli en sådan, 1300 mil på mätaren och full servicebok allt känns som nytt på den. Den är dock strypt till 63 kw i förgasarna och nu undrar jag hur jag tar bort detta. Jag har aldrig skruvat hoj innan bara bilar och undrar om man behöver några kunskaper för att ta bort det själv eller ska jag lämna in på firma?

Grattis! 1300mil lät makalöst lite men det är en bra o enkel hoj:tummenupp Glöm det med strypningen. 99% är INTE strypta oavsett vad det står i regbeviset. Skulle den mot förmodan vara strypt så sitter det strypbrickor i insuget.
Lyft väck förgasarbryggan så ser du dom.
Ett tips är att hålla koll så kylvattnet cirkulerar som det ska så slipper du sprucken topp. Ett vanligt fel på 1994-97.

Lycka till med ditt förvärv:)

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Okej jag får försöka ge mig på det om jag lyckas, strypningen har aldrig vart borttagen sen den kom ut från fabrik.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Hejsan!

Jag är en nybliven ägare till en grön zx9-r -99

MvH Emil Larsson

Jag hade lite problem med starter innan jag hitta knepen.
När min är kall, full choke och absolut ingen gas och start.
När den är varm, ingen choke absolut ingen gas och start på tomgång.
När den har stått ett tag och inte är jättekall, lite choke och lite gassvar.
Det funkar för mej:banana

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Jag hade lite problem med starter innan jag hitta knepen.
När min är kall, full choke och absolut ingen gas och start.
När den är varm, ingen choke absolut ingen gas och start på tomgång.
När den har stått ett tag och inte är jättekall, lite choke och lite gassvar.
Det funkar för mej:banana

Min är också lite speciell.
Killen jag köpte den av sa att man var tvungen att ställa upp tomgången tills den blivit varm och sedan skruva ner den men det är nog bara för att han inte hittat choken.
Jag startar den med full choke och ingen gas om den är kall.
När den är varm brukar jag testa utan choke och lite gas (typ 5-6k varv) funkar inte detta vrider jag på choken tills den startar.
När hojen är kall brukar den varva ca 4k varv vid fullchoke så brukar ställa ner choken till 2k varv tills den är varm och då dör den nästan av sig själv om jag inte stänger av choken helt och gasar till lite.

Fuffe_Racer

Justfuckinggoogleit.com
Gick med
17 May 2007
Hoj
900 Ninja -00
Har lite funderingar kring slipon till en zx9r -01.
Finns det slipon till någon annan modell som passar till 900:an?
Ex. zx6r, zx7r, cbr900?
Vad är det för diameter på röret innan dämparen? 52mm?

Over and out

Reco

Blessed from above
Gick med
7 Dec 2005
Hoj
Kawasaki ZX9R -98
Hej!
Jag letar fortfarande efter vänster sidokåpa till min -98.
Ingen som har nålgon liggandes eller några tips?
Köpa en ny originalkåpa blir så sjukt dyrt!

Stefanho

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Hoj
Zx9r -96
Min 96-a med 6800mil på mätaren är också lite halvträlig när den är kall. Brukar låta startmotorn gå samtidigt som jag drar choken från noll till fullt. Den brukar alltid starta någonstans längs choke-reglagets väg mot fullt. Så är det bara att svara lite med gasen sen går den som en dröm. En procedur som tar max 5 sek.

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Vad ska man kolla upp på ZX9R 94-95?

Suget efter gathoj igen är lite för stort och ekonomin räcker bara till antingen en gammelninja eller en gammelblade. Bladen har jag koll på vad man ska checka men ZX9R har jag noll koll på.

Nån som kanske kört både ZX9R 94-95 och en Fireblade 92-94 som kan ge en liten recension på hur dom är?

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
Vad ska man kolla upp på ZX9R 94-95?

Suget efter gathoj igen är lite för stort och ekonomin räcker bara till antingen en gammelninja eller en gammelblade. Bladen har jag koll på vad man ska checka men ZX9R har jag noll koll på.

Nån som kanske kört både ZX9R 94-95 och en Fireblade 92-94 som kan ge en liten recension på hur dom är?

Allmänt skick o topplocket:)

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
Så är nästan återuppståndelsen av Bo Jahns hoj färdig:) Lite smådetaljer så är den klar:yoparty
Lite bilder ifrån innan krasch, efter krasch och nu då den nästan är färdig. Ni som är intresserade av vad som är gjort får gå in på min byggtråd:)

Bifogat

• Innan krasch 1.jpg
    Innan krasch 1.jpg
    77.4 KB · Visningar: 88
  • Nya objekt 002.jpg
    Nya objekt 002.jpg
    114.1 KB · Visningar: 80
  • ZX9R 1998 009.jpg
    ZX9R 1998 009.jpg
    28.1 KB · Visningar: 91

Millejan

My ambitios weight more than my talent..
Gick med
3 Oct 2009
Hoj
Mille factory 04, R6-04 banhoj, Zx9r-00 såld
Är det nån vänlig själ som kan hjälpa mig och hitta cuts till baksätet? Finns ju ingen på ebay...vill helst ha blått...

Tack

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
Är det nån vänlig själ som kan hjälpa mig och hitta cuts till baksätet? Finns ju ingen på ebay...vill helst ha blått...

Tack

Gå in på www.ebay.de finns hur många som helst:va Möjligen få blå men det går att lacka.

Fuffe_Racer

Justfuckinggoogleit.com
Gick med
17 May 2007
Hoj
900 Ninja -00
Hallå!
Har lite funderingar kring bromsbelägg till min japan.
Vad kör ni med för belägg på era cyklar?
Pris? Inköpsställe? Kvalitet?

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
En gul Daytona 675
Hallå!
Har lite funderingar kring bromsbelägg till min japan.
Vad kör ni med för belägg på era cyklar?
Pris? Inköpsställe? Kvalitet?

Köpte nya belägg för två veckor sedan på Nybergs Motor. Hade Goldfren innan (vet inte vilken modell), jag fick klämma ordentligt för att de skulle ta. Nu köpte jag SBS Street, de är lite bättre. Kostade 530 per skiva. Original skulle kosta 580, jag hade köpt det om de hade haft de hemma.
Det tog 20 minuter för killen att få fram vilken sort det ska vara till min hoj, helt otroligt, han frågade till och med efter regnr.

Fuffe_Racer

Justfuckinggoogleit.com
Gick med
17 May 2007
Hoj
900 Ninja -00
Köpte nya belägg för två veckor sedan på Nybergs Motor. Hade Goldfren innan (vet inte vilken modell), jag fick klämma ordentligt för att de skulle ta. Nu köpte jag SBS Street, de är lite bättre. Kostade 530 per skiva. Original skulle kosta 580, jag hade köpt det om de hade haft de hemma.
Det tog 20 minuter för killen att få fram vilken sort det ska vara till min hoj, helt otroligt, han frågade till och med efter regnr.

Okej, Goldfren har jag bara haft på mina crosscyklar men aldrig
på någon landsvägare.
Kikade på duells hemsida och fick fram ett pris på 349:-/par för SBS standardbelägg. Hur är skillnaden mellan keramiska och "vanliga" belägg?
Värt att satsa på?
Sen läste jag även det här med sintrade belägg och att det måste vara sintrade belägg originalmonterat annars funkar det inte?

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha