zxr 750 1992. svarva bromskivor är det och rekommendera!!!!!!!

jojje

popo
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Upplands väsby
Hoj
ZXR-750 1992
jappp som rubriker säger... kan man svarva bromskivor... ena skivan verkar vara något skev.
det vibrerar lite under inbromsning. samt om jag rullar hojen hörs att den tar i beläget vid ett viss läge på varvet. ljudet kommer från vänster oket.....

kan ni tipsa en mekaniskt verkstad norr om Stockholm typ uppl-väsby....


mvh jojje..
 

ChrisO

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Borås
Hoj
hojlös
har pratat med kompisen här i borås som bygger hojar och jobbar på Sp men han sa det att det är väldigt svårt att svarva bromsskivor till hoj. ville gjort det med mina med igentligen.
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Enklast o köpa nya faktiskt. Ställtiden och jobbet bär sig inte...
 

Kabajo

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650, Aprilia RS 125
JO det går! Blir jättefint lämnade in mina till RG-Brakes vart finfint grepp efter slipning. Hade blivit skeva i en krasch :p
Det är svårt att slipa ja inte som till en bil men han använder en patenterad slipmaskin gick på 500 med frakt för en skiva.
 

Snusken

Sporthojsnörd
Gick med
21 Dec 2008
Ort
Östersund
Hoj
2x Gsx-r 750
Kan det verkligen bli ett bra resultat att svarva eller slipa en skiva till en hoj? Dom är ju så pass tunna redan. Att då ta bort material och göra den ännu mera känslig för värme.
Rikta vet jag att en del försöker sig på.. men enligt mig också fel väg att gå
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Kan det verkligen bli ett bra resultat att svarva eller slipa en skiva till en hoj? Dom är ju så pass tunna redan. Att då ta bort material och göra den ännu mera känslig för värme.
Rikta vet jag att en del försöker sig på.. men enligt mig också fel väg att gå

Aah håller väl med där, jag hade inte slipat ett par 4,5 mm skivor till 4 mm exempelvis, det känns som om det blir i det tunnaste laget. Men det beror på vad för hoj det är, vad för bromsok man har, hur stora skivorna är, hur man kör mm. Alla bromsar är olika, en del är redan i sitt originalutförande i det svagaste laget kontra bromskraften som finns tillgänglig, andra originalbromsar har inte ens i närheten av den bromskraft som skulle krävas för att "knäcka" skivorna, så där kan man kanske tunna ner skivorna rätt rejält. Tänker på gamla 80-tals hojar med 5 mm, massiva skivor och enkolvsok. Det är ju liiiiite mer hållbart än dagens bromsar där man lagt mer fokus på extrem bromsverkan snarare än långvarig hållbarhet.

Edit: Vill även passa på att säga att jag inte är bromsrasist eller så, vill inte dra alla dagens bromsar över samma kant. :hihi Det finns ju moderna bromsar som är rätt gedigna också.
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top