zxr eltrassel

kawazxr

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2004
Hoj
ZX10R 2004
Hejsan! Är det nån som kan/vet hur man ska diagnostisera om CDI boxen på en kawa zxr750 92 är trasig??

Grejen är att jag tagit bort ett tjuvlarm på hojen som den förre ägaren satt dit och när jag kopplade ihop kablarna tror jag att jag brände CDI boxen.

Frågan är , iom att jag kan knuffa igång hojen kan felet ligga i CDI boxen ändå.?? Jag har kollat startmotor solenoiden-ok, även kollat "junction box" den verkar vara ok enligt mätningen. Grejen är att jag även brände neutral lampan.. Vilken röra-det är verkligen en mardröm hjäääääääälp!!!!

startknappen är helt död. före lampan slocknade fanns det en lös kabel (nr2)-om man anslöt den till kabeln som gjorde att startmotorn gick runt (hela tiden man höll in knappen) gick hojen igång men gick på två cylindrar så länge de två var anslutna, men började genast gå på fyra då kontakten bröts. problemet var då att nr2 inte var inkopplad gick startmotorn runt endast ett varv-sedan fick man vänta och trycka in knappen igen etc.

Som sagt jag är mkt tacksam om nån kan hjälpa mig ur den här röran trots min kaotiska beskrivning!
O allt bara för jag ville ha plats med en första-hjälps låda under sätet :(

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
kawazxr skrev:
Hejsan! Är det nån som kan/vet hur man ska diagnostisera om CDI boxen på en kawa zxr750 92 är trasig??

Grejen är att jag tagit bort ett tjuvlarm på hojen som den förre ägaren satt dit och när jag kopplade ihop kablarna tror jag att jag brände CDI boxen.

Frågan är , iom att jag kan knuffa igång hojen kan felet ligga i CDI boxen ändå.?? Jag har kollat startmotor solenoiden-ok, även kollat "junction box" den verkar vara ok enligt mätningen. Grejen är att jag även brände neutral lampan.. Vilken röra-det är verkligen en mardröm hjäääääääälp!!!!

startknappen är helt död. före lampan slocknade fanns det en lös kabel (nr2)-om man anslöt den till kabeln som gjorde att startmotorn gick runt (hela tiden man höll in knappen) gick hojen igång men gick på två cylindrar så länge de två var anslutna, men började genast gå på fyra då kontakten bröts. problemet var då att nr2 inte var inkopplad gick startmotorn runt endast ett varv-sedan fick man vänta och trycka in knappen igen etc.

Som sagt jag är mkt tacksam om nån kan hjälpa mig ur den här röran trots min kaotiska beskrivning!
O allt bara för jag ville ha plats med en första-hjälps låda under sätet :(

Låna en box av nån, det är det enklaste. Jag hade en som det va nå glapp i för cykeln gick bara på 2 cylindrar ibland. Jag T R O R jag har kastat den men om jag skulle råka hitta på den kan jag ju skicka upp den om du inte får tag på någon annan.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Kan du knuffa igång den är boxen inte trasig.

Du beskriver ju själv vad du ska leta efter... en bortkopplad jord-signal för startknappen. Startknappen ska jorda ena änden på startsolenoiden/reläet som då ser till att det kommer kräm till startmotorn. Eftersom du har pillat lite varstans och "blixtrat" med kablarna så har du nog skjutit en säkring modell "större".

kawazxr

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2004
Hoj
ZX10R 2004
Jo fast problemet är att jag gått igenom alla säkringar-de är hela så jag undrar om jag skjutit hela startkretsen i "junction box" ??

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
kawazxr skrev:
Jo fast problemet är att jag gått igenom alla säkringar-de är hela så jag undrar om jag skjutit hela startkretsen i "junction box" ??

Det brukar sitta en säkring innuti startsolenoiden. På vissa hojar sitter det en inline-säkring på väg från batteriet till solenoiden.

kawazxr

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2004
Hoj
ZX10R 2004
Ok nu har jag rett ut det till en del - hojen startar, men startmotorn vill bara gå runt litet åt gången, sen får man vänta ett tag osv till den startar. det finns en kabel som är lös (strömförande) - har försökt koppla den till solenoiden men inget händer? nåt tips??

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
kawazxr skrev:
Ok nu har jag rett ut det till en del - hojen startar, men startmotorn vill bara gå runt litet åt gången, sen får man vänta ett tag osv till den startar. det finns en kabel som är lös (strömförande) - har försökt koppla den till solenoiden men inget händer? nåt tips??

Att koppla in saker på chans är inte att rekommendera. Ta reda på vad kabeln är till för istället. Måste finnas någon här på forumet med ett el-schema till din hoj.

Att startmotorn bara går lite och sen stannar är förmodligen för att kolen eller kommutatorn är slut/sliten. Prova att koppla en grov (minst 10mm2 kabel) mellan pluspolen på batteriet och direkt till + polen på startmotorn. Snurrar den lika pissigt då - är det startmotorn som är kass - eller att din motor har skurit (och går trögt).

ZXR750 -89

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2004
Hoj
zxr750 -89
Hade problem med min hoj att den inte ville gå på starten när jag tryckte på startknappen. visade sig att i junction boxen sitter det ett relä som var glappt i lödningen, kostade på ett nytt relä ca 40:- phos elfa lödde dit den ordentligt å sen har den funkat fin fint!
Kanske inte lösningen på ditt problem!

kawazxr

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2004
Hoj
ZX10R 2004
Hej på er alla! Tack för all hjälp, för nu har jag fixat problemet :yoparty strippade hojen och hittade kabel kapningen som stod för allt det onda!
Nu purrar den så fin när man trycker på knappen! :banana :squid

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...