zyxel p-660h kopplad till router?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Har ett zyxel P-660H Triple Play modem som jag vill koppla till min router, en hederlig Dlink 604. Men nu är det såhär att det verkar inte som om modemet och routern pratar med varandra..

Kopplar man datorn direkt i modemet funkar det.

Kopplar man datorer till routern och sedan routern till modemet så hittar datorerna varandra och router. Men man kommer inte ut på nätet..

Det funkade perfekt med vårt äldre zyxelmodem.. :huvet

Vad ska man göra? Hittar ingen lösning..

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
lustigt nog fixade jag samma problem till en polare innan idag, var en zyxel någonting till en dlink 601. lösningen i slutändan blev att byta modem :gnissla fick för mig att det var dhcpn på modemet och routern som kom i konflikt men kunde inte logga in på modemet och ordna det så blev ett annat modem.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
lustigt nog fixade jag samma problem till en polare innan idag, var en zyxel någonting till en dlink 601. lösningen i slutändan blev att byta modem :gnissla fick för mig att det var dhcpn på modemet och routern som kom i konflikt men kunde inte logga in på modemet och ordna det så blev ett annat modem.
Ja, jävla kukmodem.. Är förbannad som fan! :mad:

Modemet är det som har olikfärgade kontakter där bak..

Men om man lyckas komma in i modemet, ska man stänga av DHCP då?

Maffe

9
Gick med
18 Jul 2007
Hoj
SV650s
fabriksåterställ båda. Dra ur strömsladd ur modem och router i 1h. Koka kaffe. Drick kaffe. Sätt på ström till modem, vänta tills DSL-lampan lyser. Sätt på ström till router. Sätt på datorn. :fakta

Taadaaa.

Tack via PM, tack ;)

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
fabriksåterställ båda. Dra ur strömsladd ur modem och router i 1h. Koka kaffe. Drick kaffe. Sätt på ström till modem, vänta tills DSL-lampan lyser. Sätt på ström till router. Sätt på datorn. :fakta

Taadaaa.

Tack via PM, tack ;)
Har redan provat. Tadaa :fakta

:hihi

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Ja, jävla kukmodem.. Är förbannad som fan! :mad:

Modemet är det som har olikfärgade kontakter där bak..

Men om man lyckas komma in i modemet, ska man stänga av DHCP då?

jag tycker du ska prova iaf :) problemet vi hade var att datorerna hamnade på olika subnet men det var bara datorerna på routerns net som fick anslutning :huvet

är det ett silvrigt modem med 4 portar baktill numrerade 1-4?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
jag tycker du ska prova iaf :) problemet vi hade var att datorerna hamnade på olika subnet men det var bara datorerna på routerns net som fick anslutning :huvet

är det ett silvrigt modem med 4 portar baktill numrerade 1-4?
Precis.. Olika färger har portarna med.

OK, och det är inte så att du är tidsoptimist? Så att du väntar för kort tid?
Nä, tyvärr är det inte så..

Har itne kunnat googla fram en lösning heller. Blir inte klok på all skit som står. "gå in på telnet å bla bla, maks hit å mask dit"-...

Ska lämna tillbaks skiten imorron. Det ska funka utan att man ska behöva göra 500 olika inställningar.

Last edited:

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Precis.. Olika färger har portarna med.

hehe det var ett sånt vi kastade ut innan idag när jag inte orkade med skiten längre :D föresten vilken firmware har du på routern?(datum) när jag skulle uppdatera 601an så brakade hela skiten ihop.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det är D-Link som spökar, det är de som ska lösa problemet.

Du ska koppla Port 1 (röd) från modemet till WAN eller vad tusan det nu står på Routern och sen ska det funka. Gör det inte det, byt bort D-Link-skräpet.

Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Det är D-Link som spökar, det är de som ska lösa problemet.

Du ska koppla Port 1 (röd) från modemet till WAN eller vad tusan det nu står på Routern och sen ska det funka. Gör det inte det, byt bort D-Link-skräpet.
Men det funka ju utan problem med det äldre Zyxelmodemet.. Tycker det ska funka nu då också.. :mad:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Men det funka ju utan problem med det äldre Zyxelmodemet.. Tycker det ska funka nu då också.. :mad:

Problemet är att D-Link är ett sånt företag man ska ha tur med. Har man tur funkar allt som det ska, annars funkar ingenting. Om du kommer upp till Landskrona imorrn kan du få låna en NetGear-router som funkat klockrent med just ett nyare 660H så är du iaf säker på om det är modemet eller routern.

Använder du rätt kabel mellan?

EDIT: Varför använder du inte det gamla Zyxelmodemet om det nu funkar? :tungan

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Problemet är att D-Link är ett sånt företag man ska ha tur med. Har man tur funkar allt som det ska, annars funkar ingenting. Om du kommer upp till Landskrona imorrn kan du få låna en NetGear-router som funkat klockrent med just ett nyare 660H så är du iaf säker på om det är modemet eller routern.

Använder du rätt kabel mellan?

EDIT: Varför använder du inte det gamla Zyxelmodemet om det nu funkar? :tungan
Blixten eldade upp det gamla :D

Och nej, routern var inte inkopplad då :hihi

Får ta och prova med grannens rååjter imorron då.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Det är MAC-låsning. Säg åt routern att klona din dators MAC-adress. Frågan dyker flera gånger per dygn både på sweclockers och flashback - nu även här. ;-)

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Det är MAC-låsning. Säg åt routern att klona din dators MAC-adress. Frågan dyker flera gånger per dygn både på sweclockers och flashback - nu även här. ;-)
Okej, ska testa om det går :)

Kan tänka mig att det är ett vanligt fel.. :näsblod

Melonen

Hojlös
Gick med
25 May 2007
Hoj
R1
Jag har nog samma problem med mitt internet som du ;p har du möjligtvis fått rätt på det ännu? mitt började krångla när mitt första zyxel modem blev brännt pga åskväder, köpte då ett netgear dm111p modem hos onoff, fungerade bra i 1 timme när jag kopplade det till min Dlink 615-dir router men sen dess har jag inte haft någon kontakt mellan modem och router, köpte då ett zyxel 660h triple play modem från telia och det är precis samma problem, ingen kontakt med router från modemet, allt annat fungerar, pc & xbox 360 har kontakt med routern men inte med modemet, modemen fungerar bara när de är kopplade direkt till min pc eller någon annan dator~
hade varit jättebra om någon kan hjälpa mig lite med detta, har varit så i 2 månader, känns tråkigt att inte kunna ha xbox live :/
det krångliga är att nu får jag inte någon internet anslutning på netgear modemet när jag återställer det, bara om jag aktiverar brygga läge, och det verkar vara det som flippar med routern lite >.< blev tvungen att aktivera det för att få kontakt med routern första gången, förstår bara inte varför det flippade efter 1 timme, och nu kan jag inte ens komma in i modemets inställningar, samma sak med det nya modem + routern, kommer inte in nånstans, + netgear modemet skickar mig till routerns inställnings sida på internet när jag skriver in gateway koden i browsern :/
och så får jag samma ip address på båda modemen också, är inte det fel? :S

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...