ZZR-1400 8.81 sek på 402!?

EQ

back in the sadle again
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Söderslätt
Hoj
KTM 690 Enduro R -12
Gick bara efter Bikes testresultat! Vad vet jag!

Vet bara att Suzuki RF 900 R fortfarande står sig
mycket bra mot avsevärt nyare hojar! :yoparty

Och jag är ännu så länge mycket nöjd med den! :tummenupp
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
..........
Och det sammanfattar ganska exakt vad jag upplevde själv efter testkörningarna av båda hojjarna, plus att Kawan är bra mycket snyggare...detta enligt mig då förstås, jag skulle nog säga som jag sa innan igen, extremt jämbördiga :banana

Instämmer helt, Kawan ÄR snyggare :tummenupp

Har du fixat till så det är fart på Kawan, d v s tagit bort moppestrypningar med kattar etc. ? Jag har gjort det på Busan så nu är den inte längre som att köra in i en vägg vid 9500 rpm :). Det som också var ett måste och är åtgärdat är att få bra bromsar. Brembo radial bromspump (Kawan har nog det original...), stålomspunna slangar och Brembo-belägg. Nu bromsar den som en modern sporthoj, mindre duger inte. Har såklart även kört ZX14R och minns att bromsarna var utmärkta på den redan i originalutförande :gnissla
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Gick bara efter Bikes testresultat! Vad vet jag!

Vet bara att Suzuki RF 900 R fortfarande står sig
mycket bra mot avsevärt nyare hojar! :yoparty

Och jag är ännu så länge mycket nöjd med den! :tummenupp

Ingen tvekan om att RF 900 R är en utmärkt och underskattad hoj. De kostar ju inte heller speciellt mycket och går bra på riktigt om de är avstrypta och har helsystem och korrekt justerad bränsle/luft-blandning. När detta är fixat och under förutsättning att chassiet arbetar som det ska är det mer en fråga om vem som sitter bakom styret på kurviga vägar än om det är en nyare hoj...
 

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Haninge
Hoj
BMW K 1600 GT
Har du fixat till så det är fart på Kawan, d v s tagit bort moppestrypningar med kattar etc. ? Jag har gjort det på Busan så nu är den inte längre som att köra in i en vägg vid 9500 rpm :)

Näe, jag har inte fixat nåt, vare sig kattar eller tre-moddat eller ens slängt på PC3:a. endast Devil Slipons sitter på, och den baktänder nåt för jävligt när jag rullar av på gasrullen samt skjuter ut eldsflammor på typ 30 cm ur piporna :va Känns väl inte helt perfekt då motorn går magert eller fett eller vad det nu är, jag kan inte detta, så en PC3:a antar jag kan fixa detta?

Vad säger du Sydney? Ge mig tips & länkar på vad jag ska göra tack, du tycks ha järnkoll på detta ju :)
 

majshumlan

Majshumlan
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Umeå
Hoj
Kawasaki ZX12R -00 silver,Muzzy helsystem,PC3,Widebandcommander,Kleenair mod,Kn filter mm
Gollum

Goggla på "Kleen air mod"

Vet inte om 14 har samma kleen air system som zx12r men att ta bort kleen air prylarna hjälpte mot mina baksmällar på 12an när jag bytte avgassystem.
 

EQ

back in the sadle again
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Söderslätt
Hoj
KTM 690 Enduro R -12
endast Devil Slipons sitter på, och den baktänder nåt för jävligt när jag rullar av på gasrullen samt skjuter ut eldsflammor på typ 30 cm ur piporna :va

Dags att byta tillbaka till "Bäkkfajjer" igen då kanske J? :D
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Näe, jag har inte fixat nåt, vare sig kattar eller tre-moddat eller ens slängt på PC3:a. endast Devil Slipons sitter på, och den baktänder nåt för jävligt när jag rullar av på gasrullen samt skjuter ut eldsflammor på typ 30 cm ur piporna :va Känns väl inte helt perfekt då motorn går magert eller fett eller vad det nu är, jag kan inte detta, så en PC3:a antar jag kan fixa detta?

Vad säger du Sydney? Ge mig tips & länkar på vad jag ska göra tack, du tycks ha järnkoll på detta ju :)

Jag är inte påläst på Kawa-maskinen men det finns säkert något bra forum i USA för dessa maskiner där andra har haft och åtgärdat problemet du beskriver. Googla på Kawasaki Forum, Kawasaki Board och liknande. På Suzukis förekommer samma problem. Det man då gör är att deaktivera den s.k PAIR-funktionen. Det är en del av emissions-systemet som innebär att friskluft leds in i avgasporten vid avslag och leds ut i avgassystemet för att skenbart ge ett renare avgasvärde. Motsvarande funktion finns troligen på Kawan (Honda har det också) och skulle kunna vara orsaken. Med originalsystem inträffar inte fenomenet genom att det har sämre flöde och eventuella puffar och flammor dödas i labyrinterna i originalburkarna. En annan orsak till avgaspuffar kan vara om det läcker uppströms i systemet, t.ex. om en avgasfläns eller skarv är otät.

Om du sätter dit ett helsystem och PC III kommer hojen att ge 210-215 hp (på veven) du kör nu moppestrypt och har mycket att hämta om du vill :) ZX14 är en härlig maskin. Lilla Busan går hyfsat (om man inte jämför medturbohojar..), inga problem att lyfta framhjulet några decimeter på 3an utan fusk med kopplingen och på 2an går det inte att hålla ner framhjulet om man gasar på ordentligt. Antar att Kawan blir precis likadan med byte till helsystem och bra mappning.

Edit: Se steg 14 i PDFen, det är en pluggning av friskluftintaget på ZX14R för att eliminerar avgaspuffarna. http://www.brockracing.com/Instructions/ZX14-421 Complete.pdf Det går säkert lika bra att lägga ett par lager bra eltejp över stosen och sedan trä på slangen igen. Det är inte helt bra för ljuddämparna när det exploderar och brinner i systemet även om det ser fränt ut :).
 
Last edited:

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Kompisens avstrypta 1400 med PC3 och acra helsystem skrämmer mig. När den står still. Provkörde den och det enda jag kunde tänka var "jag vill inte dö".

Tillför inget till diskussionen men jag behövde lätta mitt hjärta. :gnissla
 

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Haninge
Hoj
BMW K 1600 GT
Om du sätter dit ett helsystem och PC III kommer hojen att ge 210-215 hp (på veven) du kör nu moppestrypt och har mycket att hämta om du vill :)

Tackar Sydney, ska absolut kolla dina förslag. Det lär inte bli billigt med helsystem, PC3 & bänkning dock, för dessa extra hästar. Först ska jag kanske lära mig att dra gasen till 11.000 varv på alla växlar...innan jag känner att jag får behov av de extra hästarna. Hittills har jag inte dragit ur motorn helt, jag har dessutom inte hittat nån bra & säker raksträcka att testa 300 knyck på :näsblod
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det brukar inte behövas någon längre sträcka, om man ligger och småpyser i t.ex. 225 km/h på rätt växel och inväntar fri väg så går en dragning till 300 på ett litet kick, på Autobanh förstås :)

Jag har handlat alla trimgrejor till Busan från USA, bl.a Motomummys. Helsystem plus PC IIIan hamnade på bara ca 7000 kr tror jag men kursen var nog lite lägre förra året. Egentligen går ju hojarna tillräckligt bra original men dels vill man ta ut det som hojen är byggd för utan pålagor av myndigheters krav på låg ljudnivå och avgasrening, dels krävs det lilla extra för att inte bli ifrånkörd av nyare literhojar.
 

Tpn

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2 stycken ;-)
Det är skillnad på teori och praktik... OM alla hojar var så snabba som anges i pappret så skulle inte det behövas några race ;-) Vad jag vill säga är att det är mycket till föraren om det ska gå bra eller inte och kan man inte sin hoj, ja då spelar det ingen roll hur snabb den är..
 

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Ort
Götet
Hoj
Ärrsäcksa från 5
Gammal maskin lever än ,,, vet när jag hade min 1100R från 1989 å åkte som bäst 10.18s å 232km/h på den, då vart den "nästan" orginal, enda som vart bytt då var förgasare.

Den fyller 20år iår :banana

Så, så... O fläktmoppen är långsammare än R1100:an eller!? :D

PS. Me ny spis kommer ändring av underskrift - silvertejp edition...?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Ja! Det inger helt klart respekt! Gollum! :tummenupp

Min hoj är från 1998 och kanske också hyfsat snabb för att vara en standard hoj! :banana

Citerar från "Bike Test 2008"

(Suzuki RF900 R: "Vid våra testmätningar blev vi mycket överraskade av accelerationssiffrorna. Vad sägs om 0-100 på 2.5 sekunder? Eller stående kvartsmilen på 10.4 sekunder. Så snabba tider hade vi på Bike aldrig tidigare mätt och inte så särskilt många senare heller."

"Vid den långa accelarationen 0-1000 meter fick vi för första gången en accelaration på under 20 sekunder, 19,9 för att vara exakt. Den tiden har sedan slagits av bara en handfull motorcyklar.)


Det är väl hyfsade tider för en 11 år gammal standardhoj? :yoparty

Om man fortsätter citatet ifrån Bikes test-katalog år 2002 så kan man läsa:

Den sistnämnda tiden har har efter det slagits tre gånger: nämligen av Honda CBR 1100 XX Super Blackbird och Yamaha YZF R1 (bägge 19,8 sek) samt Yamaha YZF1000 R Thunderace med 19,6 sekunder.
När det gäller accelerationssiffror och tidningars uppgifter så kliar man sig dock i skallen ibland. :va 1985 klockade Allt om MC en (original) Yamaha FZ 750 0-100 km/h på 3 sekunder blankt. Det är ju inte fy skam med tanke på att en sprojlans R1:a gör det på sissådär 3,2 och en ZZR1400 ska göra det på 2,9 sek....
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top