För de som funderar på att följa med på MotoGP;
Hollands GP i Assen körs torsdag - lördag 27 - 29 Juni dvs helgen efter midsommar.
Jag tänker att man kör ned på två dagar onsdag-torsdag. Ca: 130 mil Stockholm - Assen via Helsingör - Puttgarden - Hamburg - Bremen. Inte världens roligaste väg men klart snabbast...
Man är på banan fredag - lördag och ser då träning och kval på fredagen, och racen på lördagen.
Av andra har jag fått rådet att inte förköpa läktarplats utan lösa allmän entre på plats och sedan knalla runt. Enligt uppgift så finns det en hel del fina kullar och andra bra ståplatser runt banan. (Om någon har någon annan åsikt så fram med det!)
Hemresa sker söndag - måndag, alternativt att man påbörjar hemfärden redan på lördagen om man har långt att åka.
Övernattning bör man ha på väg ned och hem. Gasthaus finns ju lite överallt i Tyskland, och har man inte alltför bråttom så kan det vara värt att svänga av E22 och leta upp ett gemytligt B&B i norra Tyskland. Runt Lybeck finns det en hel del. Men om någon har någon kontakt så skulle man också kunna tänka sig att boka övernattning på samma ställe ned och hem. Om vi skall övernatta i halvtid så att säga, ungefär halva sträckan Assen - Stockholm, så blir det i Danmark någonstans längs E55. Tips mottages!
Väl nere i Holland finns alla kategorier av boende, från lyxhotell till griscamping.
Tält är billigt och enkelt, och man behöver inte bo på griscampingarna nära banan, även om det säkert är en upplevelse med alla eldar, tjutande hojmotorer, festande tyskar och ett sjudj...drag. Det finns lugnare ställen inte alltför långt bort. Det finns också en hel del enklare pensioner med riktiga sängar och frukost
Allt hänger på vad man vill betala. Efter att ha forskat lite så har jag hittat en flera små fina hotell från ca 500 SEK / natt inkl frukost, några mil från banan. Nackdelen är att rummen går åt fort så skall man boka så bör man boka snart. Ju senare desto längre från banan... Men, tältplatser på campingar finns nog att hitta hyfsat nära utan att förboka.
Jag kommer att lägga upp några hotellalternativ här snart.
Kostnad för det här?
Färjor; 555 SEK (kombi H/H + R/P) enkelresa.
MotoGP; fredag 28€, lördag 44€.
Boende; hotell från 500 SEK/natt. Tältplats från 150 SEK /natt.
Tillkommer; soppa, pilsner, mat.