ZZR1100 började ticka...

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Hoj
2010 BMW F800r
Ja, det var ju då såhär: Anlände betalstationen på den svenska sidan av Öresundsbron efter ett par timmars fridfull motorvägskörning(plus moms och hemlängtan, men annars ingen direkt urvridning att tala om) och tänker att "jösses vad det tickar om den gamla VW-bussen framför, ja tänka sig, typiskt gammelfolkaljud, trevligt på sitt sätt, men... va fan...?"

Skrället åker nämligen iväg, men jag hör lika mycket av tickandet och konstaterar med min skarpa och analytiska perceptionsförmåga att det är ju för fan JAG som står och tickar!!!:huvet

Har sökt lite, men hittar bara grejer i stil med "hellre lite tickande än inget alls, för då riskerar ventilerna att brännas" och "varm olja är tunnare än kall"

Har inte hört detta ljud innan (och det verkar inte vara beroende av hur mycket eller hur lite man varvar, tickandet är konstant och följer varvtalet, så att säga...) och undrar helt enkelt om någon tycker något om hur pass bråttom det är att åka till verkstan?

Lasta skrotet på ett släp, köra lite lugnt ett tag tills jag hinner förbi en mek, eller sluta gnäll, sätt i proppar och gasa...? :confused:

gryme jocke

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Hoj
ZX10R2006 ZX10R 2016
zzr

är det inga lampor som har börjat lysa när du bromsar eller står still så kan det vara så enkelt att fylla på olja upp till nivån

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Hoj
2010 BMW F800r
är det inga lampor som har börjat lysa när du bromsar eller står still så kan det vara så enkelt att fylla på olja upp till nivån
Ok, tack, det kan ju inte skada att testa. Som en sorts quick fix innan det är VERKLIGEN dags att åka till verkstaden menar ni? Oljan ligger ungefär mellan strecken där den har varit innan, och tickandet har inte hörts förut ens när oljan har legat närmre miniminivån.

Ingen oljelampa lyser, f.ö. I och för sig oftast inte ens när jag vrider på tändningen när den är kall... :confused:

Davidof

Sporthojsnörd
Gick med
21 Mar 2004
Hoj
Ktm 790 adventure
Har du hittat problemet? Har samma på min 93 men där uppstod det efter vinterförvaring.

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Grenrörsbult som har vibrerat loss, låter som ett ventilfel eller ett begynnande lagerras, jag har råkat för detta några ggr.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati