Posten tullar alla paket från USA numera

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Ville bara informera att om man skickar saker från USA som i sverige hamnar hos posten (tex med amerikanska USPS) så är det 100% chans att det förtullas numera.

Förr i tiden var det slumpen som avgjorde och chansen var stor att inte ens få tull på varor med högt värde och som hade det tulldeklarerat.
Enda chansen nu för tiden är alltså att be säljaren skriva ner deklarerade priset och inte skicka med nåt kvitto i paketet som återspeglar det riktiga priset.

So far so bad, men det som det också innebär är att det är stor risk att det ligger över en vecka i postens tullhög, eftersom dom verkar grymt underbemannade på förtullningen.

Paket som i normala fall tog en vecka förr verkar nu alltid ta åtminstone 14 dagar, av vilket åtminstone hälften posten står för.
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Fick lite prylar idag från USA, både Kläder och delar till Hojen.
Antagligen tur men från betalning till leverantör och hem 1 Vecka , ingen som kollat sakerna vad det verkar som.
Allt skickat med USPS.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
tce66: oj, det finns hopp menar du? ;)
Har beställt flertalet prylar senaste månaderna, och allt har blivit tullat, vilket inte har hänt tidigare.
Ja, en vecka var vad det brukade ta för mig också rätt precis tidigare.
 

cEf

Den som bäddar får ligga!
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Delvis gul å en StorTwin
Har fått 3 paket från USA den sista månaden, ett med tull och 2 utan
Jag leder med 2-1 :)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Fick oxå nyss paket för 2500 dollar, fick betala 5400 kr ink moms i tull. Är inte det lite högt egentligen alltså?
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Jag fick hem ett paket idag från USA jag fick betala 1319 kr i skatt hade beställt för dryga 1200$

Trodde jag skulle få tulla mer men det var väll acceptabelt även om det suger att betala tull.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Fick lite prylar idag från USA, både Kläder och delar till Hojen.
Antagligen tur men från betalning till leverantör och hem 1 Vecka , ingen som kollat sakerna vad det verkar som.
Allt skickat med USPS.

Numer funkar det väl så att budfirman kommer att skicka ut en betalning till dig angående moms och tull. För oftast är det dem som lägger ut det i förhand.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
tce66: oj, det finns hopp menar du? ;)
Har beställt flertalet prylar senaste månaderna, och allt har blivit tullat, vilket inte har hänt tidigare.
Ja, en vecka var vad det brukade ta för mig också rätt precis tidigare.

Så det var efter detta du ansåg dig ha underlag för en tråd med rubriken " Posten tullar alla paket från USA numera " ?:D

Jag fick hem två paket från USA denna månad, det ena tog 3 dagar det andra 5 dagar, ingen tull på nåt av dem. Men normalt brukar jag åka på tull. Jag kanske ska starta en tråd med rubriken "Posten tullar inga paket från USA numera" ;)
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hur mycket ligger tull och andra avgifter på?

Jag funderar på att beställa hem lite elektronik från en tillverkare i USA.

Det går även att beställa från en handlare i tyskland, men han är givetvis dyrare, men då borde jag slippa allt annat än frakt eller?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
du får betala moms på frakten med, säkert därför det blev lite högt

Ja frågan är ju svår att svara på. Gäller det en V8 på 400 kg för $2500 så är ju 5400:- väldigt lite, är det ett skinnställ på 10 kg för $2500 är 5400 dyrt.

Hur mycket ligger tull och andra avgifter på?

Jag funderar på att beställa hem lite elektronik från en tillverkare i USA.

Det går även att beställa från en handlare i tyskland, men han är givetvis dyrare, men då borde jag slippa allt annat än frakt eller?

Som dollarkursen ligger nu så funkar det ganska bra att multiplicera dollarpriset med 10 på såna icke skrymmande och tunga saker. Då blir det ungefär det totalpris du får betala i kronor innan allt är hemma, då har man som regel tagit i lite. Kan bli billigare med tex First Class Mail.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Som dollarkursen ligger nu så funkar det ganska bra att multiplicera dollarpriset med 10 på såna icke skrymmande och tunga saker. Då blir det ungefär det totalpris du får betala i kronor innan allt är hemma, då har man som regel tagit i lite. Kan bli billigare med tex First Class Mail.

Fan, då blir det ju billigare att handla från tyskland TOM.

Det är ju konstigt att en sak som tillverkas i USA och importeras till EU blir billigare att köpa i handeln i tyskland än hos tillverkaren?

För inom EU tillkommer inget annat än frakt va?
 

KMKZ

KMKZMOTORSPORTS.COM
Gick med
2 Feb 2009
Ort
011
Hoj
Yamaha R1 YEC
Ville bara informera att om man skickar saker från USA som i sverige hamnar hos posten (tex med amerikanska USPS) så är det 100% chans att det förtullas numera.

Förr i tiden var det slumpen som avgjorde och chansen var stor att inte ens få tull på varor med högt värde och som hade det tulldeklarerat.
Enda chansen nu för tiden är alltså att be säljaren skriva ner deklarerade priset och inte skicka med nåt kvitto i paketet som återspeglar det riktiga priset.

So far so bad, men det som det också innebär är att det är stor risk att det ligger över en vecka i postens tullhög, eftersom dom verkar grymt underbemannade på förtullningen.

Paket som i normala fall tog en vecka förr verkar nu alltid ta åtminstone 14 dagar, av vilket åtminstone hälften posten står för.

Sant, har hänt mig flera gånger. Slutat beställa där ifrån. Det finns ju mkt inom EU till bra priser med. :Bugar
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Har handlat en del grejer från USA på sistone. Endast dom dyrare paketen har jag fått betala tull för.
 

jonasb46

160 varv på ringen (2006)
Gick med
14 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
RSV4 Factory, RS 250
Mina två senaste paket från "utanför EU" blev också momsade o tullade
(Dec -09), posten passade också på att ta betalt för besväret att ta betalt:huvet
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top