Posten tullar alla paket från USA numera

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fan, då blir det ju billigare att handla från tyskland TOM.

Det är ju konstigt att en sak som tillverkas i USA och importeras till EU blir billigare att köpa i handeln i tyskland än hos tillverkaren?

För inom EU tillkommer inget annat än frakt va?

Ja ska jag handla säg en packningsats från USA som kostar $90 så räknar jag (lite konservativt) med att totalkostnaden blir ca 900:- eller strax därunder, med dagens kurser. Med tunga eller skrymmande saker får man dock kolla mer noga på frakten.

Precis det är det som är grejen med EU, att det inte är ngn tull inom unionen.
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Eftersom det är tull och ursprungsmoms när man skickar sakerna inom EU är det bäst att föst ta in sakerna till ett land med låg tull och moms.

Det är därför massor med USA bilar som tas hit först landar tex i tyskland ock momsas/tullas och sedan körs/skickas hem till sverige
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Fick oxå nyss paket för 2500 dollar, fick betala 5400 kr ink moms i tull. Är inte det lite högt egentligen alltså?

Tjaaa, det är ju Sverige vi bor i. Vi förväntas stå och göra honnör till skatteverket när och lämna bort alla våra redan skattade pengar till mer skatt och sedan moms på skatten.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tjaaa, det är ju Sverige vi bor i. Vi förväntas stå och göra honnör till skatteverket när och lämna bort alla våra redan skattade pengar till mer skatt och sedan moms på skatten.

Jamen jag har gått ur momsen, det funkar skitbra på många firmor ;)
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Eftersom det är tull och ursprungsmoms när man skickar sakerna inom EU är det bäst att föst ta in sakerna till ett land med låg tull och moms.

Det är därför massor med USA bilar som tas hit först landar tex i tyskland ock momsas/tullas och sedan körs/skickas hem till sverige

Momsen är lägre i Tyskland eftersom skatterna är nationella beslut. Men tullen är nog samma eftersom hela EU är ett tullområde. Har för mig att tullen går till EU s "kassa".
 

maccc

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Ort
Oslo
Hoj
Har ingen!
Gäller detta även paket från asien? Är det något brottsligt i sig att göra detta, eller blir det bara en ytterligare "omkostnad"?
 

Boes

Smutsig
Gick med
6 Aug 2009
Ort
Bollnäs
Hoj
BMW
Tullverket har länge gett posten straffavgifter pga att dom ej tullar allt som dom ska, posten i sin tur skiter i att anställa folk och betalar fakturan när den dimper ner i lådan då det blir billigare för dem. :rolleyes:
Är man ett statligt ägt företag så verkar det funka bra att göra så, är det ett privatägt företag så blir man utkastad från servicestegen hos tullverket.. rolig dom där.
 

betsy

Fuck cancer
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Öfvre Järfälla
Hoj
Liten Galen
Från tullverkets hemsida:
Måste jag alltid betala tull?
Vissa varor är tullfria vilket innebär att tullen är på 0%, moms ska du i regel alltid betala. Om en privatperson tar emot en gåva från en annan privatperson där gåvans värde är högst 500 kronor, tillkommer inte tull eller moms. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde av högst 1600 SEK behöver du inte betala någon tull om detta angetts när varan deklarerades av Posten eller din speditör. Befrielsen gäller inte för alkoholhaltiga drycker, tobaksvaror, parfym eller luktvatten. Däremot tillkommer moms.


Enligt damen på samma Tullverk bör man alltid räkna med 25% i moms (momsen kommer man aldrig undan) och för mc-prylar 3,7% i tullavgift (fr. 1601:)
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Det stämmer inte! Jag fick en ny drivaxel ifrån USA igår med postens paketbil och jag klarade mig utan tull o moms. Så slumpen lever fortfarande:tungan
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Tullavgiften på motordelar till motorcyklar som inte drivs av diesel låg sist jag kollade på någon enstaka procent, i princip ingenting. Jag ringde tullverket. Momsen är svår att få bort.

Jag har även för mig att man i princip kan vägra att låta posten förtulla åt dig, om du kan visa att du skickat in papper själv. Kostar inget att förtulla om du skickar in det själv, däremot tar väl posten och de andra aktörerna typ 150-200kr för det besväret. En guldgruva. Är det någon som orkar kolla detta med tullverket?
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Jörgen: mja, har ju aldrig hänt att jag fått 5 st försändningar tullade på raken under dom senaste åren så det var slutsatsen jag drog, men eg är väl ett underlag på något tusental paket att föredra såklart...
Men om du vill får du se tråden som en allmän fråga för att se om fler hade samma erfarenhet, vilket dom uppenbarligen inte hade.

Alla som fått otullade saker i den här tråden har fått det via posten då?
Andra fraktföretag kanske skiter i att tulla grejorna?

Men den som lever får se, har ett paket till på G som (förhoppningsvis) kommer inom 14 dagar med värde på 200$...
 

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Skitsnack, inget av mina paket har fastnat i tullen, i så fall hade jag åkt på tullavgift eller moms eller vad det nu är.

Edit: Läste trådskaparens övriga inlägg i tråden och kan berätta att har man åkt dit i tullen en gång så kollar de kommande paket till samma adress lite flitigare.
 
Last edited:

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
sad glad:mjaha, men jag har fått tullat tidigare helt slumpnässigt (och väldigt sällan) utan att tullningsfrekvensen har ökat, men dom kanske har ändrat sina rutiner på sistone...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Men om du vill får du se tråden som en allmän fråga för att se om fler hade samma erfarenhet, vilket dom uppenbarligen inte hade.

...

...Tyckte jag läste ngt om 100%, lite taskigt underlag för det påståendet.

Under -09 ligger jag på 50%...
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Haha helt otroligt, bara för killen får betala moms+tull på några paket på raken så skriver han att det är minsann 100% chans nu...
Du är inte allt för smart du.
 

CalleGBG

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Hornet -01
Jag beställde hem min gopro hd kamera till kompisen i USA och bad han packa upp den och skicka som left from vacation. Tror den va i tullen men fick ingen avgift för det:)
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Beställde hem Yoshimura TRC slip-on. Paketet blev tullat, jag fick påslaget följande avgifter på det deklarerade värdet av 337 USD:
-Speditionsavgift typ 3 80kr + moms 20kr
-Tull på industriprodukter 105kr
-Mervärdesskatt 739kr
summa 944kr

+ Plusgiroinbetalningsavgift 80 kr,

Totalt: 1024kr
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top