Posten tullar alla paket från USA numera

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag beställde hem min gopro hd kamera till kompisen i USA och bad han packa upp den och skicka som left from vacation. Tror den va i tullen men fick ingen avgift för det:)
det är lite värre när du ska skicka ett 3.5 kg tungt paket över atlanten. Det kostar 120 USD genom ett företag som har avtal, och en hel del mer om du ska skicka det som privatperson. ifs kan det kanske vara lönt om man slipper tullavgiften.
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
det är lite värre när du ska skicka ett 3.5 kg tungt paket över atlanten. Det kostar 120 USD genom ett företag som har avtal, och en hel del mer om du ska skicka det som privatperson. ifs kan det kanske vara lönt om man slipper tullavgiften.

Nackdelen är att det är ofösäkrat då, kommer det bort så får du 0 kr i ersättning :-(
 

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Flen
Hoj
Letar
Var det bara för mig som säljaren utan att jag ens bad om det sa att dom skulle skriva ner värdet på produkterna för att betala mindre eller om jag har tur helt slippa betala moms o grejer?

detta gäller ett paket från USA, har iofs inte fått paketet än men kan ju alltid hoppas på att det funkar.
 

hajen5

Litet skrapar nog Helmut
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojen finns bara i fantasin men den är fin - tycker hajen5
Jag upplever tyvärr raka motsatsen vad gäller att skriva ner värdet. Det är inte så många som är pigga på detta längre pga rädsla för nedslag från amerikanska myndigheter.
 

|ZooT

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
ingen
Fick oxå nyss paket för 2500 dollar, fick betala 5400 kr ink moms i tull. Är inte det lite högt egentligen alltså?
Fick hem ett paket märkt 'gåva' från en polare i staterna nyligen,
med markerat värde på innehållet $100.
Hoppla sa tullen, vänligen punga ut med 340.- i tull och avgifter!
Visst, han hade beställt det från en firma och bara bytt adress
innan han skickade det vidare, men det visste inte tullen.
Ringde och ifrågasatte om dom hade fått hjärnsläpp
'..det är ju en födelsedagspresent!!' men damen förklarade vänligt
'..det är regeringen som beslutat detta, inte jag.. om du vill
kan jag hänvisa dig till lagtexten..'
Som jag förstod det så tullar dom allt med värde märkt över 500.-

Detta var med USPS, passade på att fråga hur FedEx och UPS gör,
men damen var riktigt snabb och påpekade att
'..hur dom gör kan jag inte svara på..'..
Konstigt, tycker tullen borde kunna berätta att dom även tullar sitt,
men med tanke på svaret, kanske inte i samma utsträckning?
 
Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Kan bero på att det är olagligt i att göra det, så varför göra det om dom inte tjänar på det? Frakten betalar köparen ändå.

På ebay kör dom med lågt pris och hög fraktkostnad istället. Då har du kvitto på priset varan är köpt för.
 

hajen5

Litet skrapar nog Helmut
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojen finns bara i fantasin men den är fin - tycker hajen5
Kan bero på att det är olagligt i att göra det, så varför göra det om dom inte tjänar på det? Frakten betalar köparen ändå.

På ebay kör dom med lågt pris och hög fraktkostnad istället. Då har du kvitto på priset varan är köpt för.

Nä, precis. Skulle tro att man ändå tillhör marginalkunderna som man både kan ha och vara utan. Just federala lagar brukar amerikanarna vara extra obenägna att bryta mot.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Om det är "riktiga" seriösa företagare kan det ofta vara lite svårare att få dom skriva ner värdet på tulldeklarationen, men är det med hobbysäljare och egenföretagare så brukar det inte var några strörre problem, för dom vill sälja så mycket som möjligt och få bra feeedback om det tex är på ebay.

edit: min uppfattning om det då... =)
 

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Ort
hooden
Hoj
R1 2010
Edit: Läste trådskaparens övriga inlägg i tråden och kan berätta att har man åkt dit i tullen en gång så kollar de kommande paket till samma adress lite flitigare.

Stämmer verkligen det att de kan hålla koll på en viss person och se hur många paket som personen får?
 
Last edited:

Boes

Smutsig
Gick med
6 Aug 2009
Ort
Bollnäs
Hoj
BMW
Fick hem ett paket märkt 'gåva' från en polare i staterna nyligen,
med markerat värde på innehållet $100.
Hoppla sa tullen, vänligen punga ut med 340.- i tull och avgifter!
Visst, han hade beställt det från en firma och bara bytt adress
innan han skickade det vidare, men det visste inte tullen.
Ringde och ifrågasatte om dom hade fått hjärnsläpp
'..det är ju en födelsedagspresent!!' men damen förklarade vänligt
'..det är regeringen som beslutat detta, inte jag.. om du vill
kan jag hänvisa dig till lagtexten..'
Som jag förstod det så tullar dom allt med värde märkt över 500.-

Detta var med USPS, passade på att fråga hur FedEx och UPS gör,
men damen var riktigt snabb och påpekade att
'..hur dom gör kan jag inte svara på..'..
Konstigt, tycker tullen borde kunna berätta att dom även tullar sitt,
men med tanke på svaret, kanske inte i samma utsträckning?

Hur dom gör kan jag svara på(iaf för ett företag ovan), dom följer reglerna :rolleyes:, >500 pix från privat till privat så är det en gåva om det är specat på underlaget.
 

MissMoonia

Member of The Pink Ladies
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Kawasaki ER6f, grön - Till Salu!
Nån som vet vad som gäller om man själv tar in saker från USA. Känner en som snart ska dit och tänkte skicka med en beställning på ett slipon... Måste man betala tull på varan om man har den i resväskan man har med sig?
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Nån som vet vad som gäller om man själv tar in saker från USA. Känner en som snart ska dit och tänkte skicka med en beställning på ett slipon... Måste man betala tull på varan om man har den i resväskan man har med sig?

Om tullen tittar i väskan så måste du betala.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Nån som vet vad som gäller om man själv tar in saker från USA. Känner en som snart ska dit och tänkte skicka med en beställning på ett slipon... Måste man betala tull på varan om man har den i resväskan man har med sig?

Köpa varor på resa

Jag ska åka till ett land utanför EU på semester och tänker köpa med mig varor hem. Behöver jag betala tull och moms för mina varor?

Om inresan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik får du tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 300 kronor. Om inresan sker på annat sätt kan du ta med dig varor för 3 000 kronor utan att betala några avgifter. Du måste själv föra varorna över gränsen.

Förutom ovanstående varor får du tull- och skattefritt ta med:

* 1 liter spritdryck eller 2 liter starkvin (inklusive mousserande vin)
* 4 liter vin
* 16 liter starköl
* 200 cigaretter eller 100 cigariller eller 50 cigarrer eller 250 gram röktobak eller en proportionell blandning av dessa tobaksvaror.

Om du är bosatt i Sverige och reser med färja från Åland eller Norge måste du ha varit utomlands i minst 20 timmar för att få ta med dig alkoholdrycker och tobaksvaror tull- och skattefritt om inte varorna har beskattas där.
 

MissMoonia

Member of The Pink Ladies
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Kawasaki ER6f, grön - Till Salu!
Tack :) Hittade också den sidan sen. Ska kolla hur mycket han ska ha med sig hem...


Köpa varor på resa

Jag ska åka till ett land utanför EU på semester och tänker köpa med mig varor hem. Behöver jag betala tull och moms för mina varor?

Om inresan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik får du tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 300 kronor. Om inresan sker på annat sätt kan du ta med dig varor för 3 000 kronor utan att betala några avgifter. Du måste själv föra varorna över gränsen.

Förutom ovanstående varor får du tull- och skattefritt ta med:

* 1 liter spritdryck eller 2 liter starkvin (inklusive mousserande vin)
* 4 liter vin
* 16 liter starköl
* 200 cigaretter eller 100 cigariller eller 50 cigarrer eller 250 gram röktobak eller en proportionell blandning av dessa tobaksvaror.

Om du är bosatt i Sverige och reser med färja från Åland eller Norge måste du ha varit utomlands i minst 20 timmar för att få ta med dig alkoholdrycker och tobaksvaror tull- och skattefritt om inte varorna har beskattas där.
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Om inresan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik får du tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 300 kronor.

Djävlar vad tiden går och vad mossig man är, när jag kollade sist var det 1000 eller 1500 kr. Det har ju gått upp rejält.
 

Gummisnodd

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati / yz250f / Vespa
Ingen har nämt det så jag gör det för dom som vill veta vad dom "kanske" kommer få betala. (fick nyss ett paket utan att behöva betala moms & tull)
Tull = 6%
moms = 25%

Man betalar alltid moms på den totala kostnaden.

Alltså: "vara"+"frakt"+"tull"+"moms" = totalt
Exempel: 100+100+6%+25%=265 (100+100=200X1,06=212X1,25=265)
 
Last edited:

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Låter sjukt om man ska betala moms och tull på frakten vilket inte är någon vara.

Hur som haver har jag fått hem 5 paket utan någon tull häromveckan.
Inte för jag tror att mitt kåpset kommer igenom men hoppas gör jag :)
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top