Akuthjälp behövs! GSXR1100-papper...

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
grattis Lahi till besiktningen måste man först önska.
Jag förbereder också att joina "turbo sekten" och har hört mig för en del vad som gäller.
Motstånd och bromsande är väl sammanfattningsvis vad jag har upplevt hittills.
När du bänkade hojjen, var det på ett ställe som bilprovningen hade utsett?
Effekt handlingarna på motorn som du hade var, om jag förstod det rätt, ett urdrag ur en blaska?!
Kräver dom inte att man skall ha ett effektpapper på motorn från tex KGK?
Det är ju sådär när man frågar berörda så får man känslan att dom tänker att "nejru jäveln, någon turboraket blir det inte tal om att få besiktiga det skall jag bli besiktningsman för".
En annan fråga som dyker upp är hur ni har löst kylningen på turbon hos era hojjar som inte har vattenkylning?
Låter ni den vara eller fixar ni kylning på annat sätt??
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kylning av turbon? Well, det är viss skillnad att släpa på 1500 kg som en bil gör och våra 250 kg. Det är väl bara efter fullgaskörningar och i bänk man kan få problem med kylningen. Turbon sitter ju oftast mitt i vinddraget. Jag har problem med att krökarna leder tillbaks värme till toppen, men det lever jag med. Iofs kör jag med Bigblock och det gör ju inte saken bättre precis.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
krille krokodil skrev:
grattis Lahi till besiktningen måste man först önska.
Jag förbereder också att joina "turbo sekten" och har hört mig för en del vad som gäller.
Motstånd och bromsande är väl sammanfattningsvis vad jag har upplevt hittills.
När du bänkade hojjen, var det på ett ställe som bilprovningen hade utsett?
Effekt handlingarna på motorn som du hade var, om jag förstod det rätt, ett urdrag ur en blaska?!
Kräver dom inte att man skall ha ett effektpapper på motorn från tex KGK?
Det är ju sådär när man frågar berörda så får man känslan att dom tänker att "nejru jäveln, någon turboraket blir det inte tal om att få besiktiga det skall jag bli besiktningsman för".
En annan fråga som dyker upp är hur ni har löst kylningen på turbon hos era hojjar som inte har vattenkylning?
Låter ni den vara eller fixar ni kylning på annat sätt??

Tackartackar :) Jag har ingen kylning av min turbo, förutom fartvinden. Det går hur fint som helst ändå :tummenupp
Jag frågade bara firman som bänkade om de fick skriva nödvändiga intyg till bilprovningen, och det fick dom, så det var inga bekymmer. Det får nog de flesta firmor göra, finns ju många firmor som monterar strypsatser på hojar och skriver intyg.
Originaleffektuppgiften kom från en 10 år gammal Bike Test... De ville först ha intyg från KGK, sen ändrade han sig till ett muntligt uttalande från KGK, men de kunde inte säga något ang. ursprungseffekten eftersom hojarna såldes med 100 hästar i sverige och inte 130 som det är ostrypt. Så det var upp till mig att övertyga besiktningssnubben, men efter 5 minuters övertalande så sa han att han nöjde sig med uppgifter från hyfsat säker källa, och det var tydligen Bike :hihi Jag gav honom den tidningen, och sen var det inte mer med det. Dessutom visste jag sedan innan att de brukar vara väldigt bra och trevligt folk på just den stationen där jag besiktade :hihi Kan vara en fördel.
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Ok, alltså ingen kylning behövs.
Nä, problemet är som ni säger dom propsar på att man skall ha ett intyg på hojjen från tex KGK.
Dom i sin tur är inte pigga på att lämna ut ett.
Men du hade väl vart i kontakt med KGK också om intyg, var du inte, vad sa dom.
Har inte provat själv än.
Det riktigt konstiga är ju att våra hojjar ÄR typade en gång så varför skulle man inte kunna använda det igen om nu hkr:en stämmer :kocko
Hörde något från polarn att det kan vara "lättare" att få igenom en gammal hoj och att det finns någon brytpunkt då det blir svårare.
Någon som hört något om det, i så fall från vilken årsmodell?
Hur funkar hojjarna typ på tomgång, mellanvarv med turbo, några bieffekter?
Eller är det bara härligt drag som man kan förvänta sig?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
krille krokodil skrev:
Ok, alltså ingen kylning behövs.
Nä, problemet är som ni säger dom propsar på att man skall ha ett intyg på hojjen från tex KGK.
Dom i sin tur är inte pigga på att lämna ut ett.
Men du hade väl vart i kontakt med KGK också om intyg, var du inte, vad sa dom.
Har inte provat själv än.
Det riktigt konstiga är ju att våra hojjar ÄR typade en gång så varför skulle man inte kunna använda det igen om nu hkr:en stämmer :kocko
Hörde något från polarn att det kan vara "lättare" att få igenom en gammal hoj och att det finns någon brytpunkt då det blir svårare.
Någon som hört något om det, i så fall från vilken årsmodell?
Hur funkar hojjarna typ på tomgång, mellanvarv med turbo, några bieffekter?
Eller är det bara härligt drag som man kan förvänta sig?
Jo, jag pratade med KGK också. Jag vet inte om de kunde lämna intyg på 100 hästar (det frågade jag inte eftersom det inte var aktuellt), men när hojen typades i Sverige så var den redan strypt (stryptes inte av KGK, det var gjort innan) så enligt KGK så ska den hojen bara ge 100 hästar. Jag sa till snubben jag pratade med att hojen ger 130 hästar ostrypt, men det visste han inte om... Det enda han gick på var sina egna uppgifter på 100 hk. Tramsigt...

Ja, det är lättare att få igenom en hoj som är från -98 och äldre. From -99 (har jag för mig) kom helfordonsgodkännande, och då får man egentligen inte ändra någonting alls. De har avgaskrav, ljudkrav och en massa andra krav, medan äldre hojan slipper det. Helt omöjligt att regga med turbo.

Tomgången är hur fin som helst, mellanregister är lite klenade än original pga kompsänkningen, men sen jävlar kommer turbo igång. Då blir det kul :) Responsen är ganska hyfsad också. Kanske inte helt som original eftersom motorn har en meter rör att suga genom, men hyfsat iaf. Min går jämnt och fint från tomgång till varvstopp. Se och hör på min film om du vill! Här är den: http://the.yellow-b.us/lahi/gsxr1100turbo.mpg
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
JAG VILL OCKSÅ HA TURBOOOOOO!!!
Jäkla villket schysst drag. :tummenupp
Nu finns det ju liksom ingen återvändo, måste haaaa.
Var ditt maxladd på 1,3bar eller såg jag fel.
Hur är det när turbon kommer, måste man vara försiktig i böjarna eller kan man gå på lagom hårt?
Jag menar finns det risk att den bara laddar till med en priuett på hojjen till följd eller är karraktären ungefär som förrut?
Har du jobbat något med tändningen på hojjen?
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
lahi skrev:
Tomgången är hur fin som helst, mellanregister är lite klenade än original pga kompsänkningen, men sen jävlar kommer turbo igång. Då blir det kul :)

Min är då inte klen i mellanregristret :D
 

Bifogat

  • bromsbankskurva_1b.jpg
    bromsbankskurva_1b.jpg
    77 KB · Visningar: 161

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
krille krokodil skrev:
JAG VILL OCKSÅ HA TURBOOOOOO!!!
Jäkla villket schysst drag. :tummenupp
Nu finns det ju liksom ingen återvändo, måste haaaa.
Var ditt maxladd på 1,3bar eller såg jag fel.
Hur är det när turbon kommer, måste man vara försiktig i böjarna eller kan man gå på lagom hårt?
Jag menar finns det risk att den bara laddar till med en priuett på hojjen till följd eller är karraktären ungefär som förrut?
Har du jobbat något med tändningen på hojjen?
:) Bygg! Och glöm inte starta en byggartråd :tummenupp Japp, 1,3 bar laddar den. Rätt så lagom.
Man kan gå på hyfsat hårt i böjarna efter man lärt sig var och hur trycket kommer. Gäller bara att släppa efter lite på gasen vid rätt tillfälle, eftersom trycket går "ganska långsamt" upp till runt 0,5 bar för att sedan skena iväg till 1,3. Så håller man sig bara mellan 0-0,5 bar så går att köra fort i böjarna också. Men håller man fullt efter 0,5 bar så är det stor risk att man kör av vägen om det svänger :hihi
Ang. tändningen så har jag ett Dyna2000 tändsystem och backar tändningen 12 grader över 0,4 bar. Det fixar tändsystemet.

gixxer_1255 skrev:
Min är då inte klen i mellanregristret :D
Hehe, nja, jag menade nog mer "innan laddtryck" än "mellanregister" :hihi Mellanregistret sträcker sig kanske lite högre
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
hade en gång i världshistorien en R1100 -90 och när jag sålt den upptäckte jag att något visst behov av en "rå"(utan vattenkyl)R1100 fortfarande behövdes för att må bra som människa.
Har kikat lite till och från på någon som skulle passa in, men i höstas så blev priset avgörande för att ännu en gång inte kunna säga nej till en R1100, denna gång -91.
Är, liksom flera, ute efter en -91:a maskin i nästan villket skick som helst.
Man vet ju idag att man inte själv vet var gränsen för roligt går förrän det slutar med att maskinen rasar (förstår att du har samma erfarenhet).
Kul kostar på och så är det.
Jag håller nu på att samla på mig delar för ett seriöst härligt turbo-bygge.
Hojjen är rolig i sig men så har man ju den där jävla killen i huvudet som säger "vafan om man sätter på en.....TURBO på den, då blir den ju bara föööör aaaass ball att köra".
Såg din video där och har sparat den för tider där kanske kommande problem gör att man blir låg.
Hur lång tid höll du på med bygget?
Är det någon info som du skulle rekommendera som du tycker vart bra för dig under byggets gång (annat än prislistan på fortkörningsböter och föreläggande om ombesiktningar :D ).
Hoppas jag kan fråga lite på vägen för problemfritt är det ju aldrig.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
krille krokodil skrev:
hade en gång i världshistorien en R1100 -90 och när jag sålt den upptäckte jag att något visst behov av en "rå"(utan vattenkyl)R1100 fortfarande behövdes för att må bra som människa.
Har kikat lite till och från på någon som skulle passa in, men i höstas så blev priset avgörande för att ännu en gång inte kunna säga nej till en R1100, denna gång -91.
Är, liksom flera, ute efter en -91:a maskin i nästan villket skick som helst.
Man vet ju idag att man inte själv vet var gränsen för roligt går förrän det slutar med att maskinen rasar (förstår att du har samma erfarenhet).
Kul kostar på och så är det.
Jag håller nu på att samla på mig delar för ett seriöst härligt turbo-bygge.
Hojjen är rolig i sig men så har man ju den där jävla killen i huvudet som säger "vafan om man sätter på en.....TURBO på den, då blir den ju bara föööör aaaass ball att köra".
Såg din video där och har sparat den för tider där kanske kommande problem gör att man blir låg.
Hur lång tid höll du på med bygget?
Är det någon info som du skulle rekommendera som du tycker vart bra för dig under byggets gång (annat än prislistan på fortkörningsböter och föreläggande om ombesiktningar :D ).
Hoppas jag kan fråga lite på vägen för problemfritt är det ju aldrig.

Luft/oljekylt är det enda rätta :tummenupp De är ju riktigt bra original också, men man vill ju alltid ha mer :rolleyes:
Jo, det kan ju gå sönder ibland, men det får man stå ut med. Själv har jag kört sönder två växellådsdrev, fast de ska hålla sägs det... Jag höll på att bygga i ca 3 månader ungefär. Så det tar inte såååå lång tid... Min byggartråd finns här http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=66900

Förresten, du har 2 st PM!

Får du problem så bara fråga! Jag hjälper gärna till!
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top