Bolån - räntans utveckling i framtiden

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Inga problem med att tänka mig in i det men det är ingen brist om det finns tusentals objekt till salu. Om bostäder är för dyra i förhållande till folks inkomster blir det inte brist.
Rent semantiskt och utifrån ett generellt resonemang om hur en marknad fungerar har du förstås rätt. Men just bostadsmarknaden är en marknad som är rätt speciell. Dels finns det en massa naturliga faktorer som försvårar för utbud att möta efterfrågan, såsom geografi, möjlighet att få lån, bostädernas beskaffenhet, möjlighet att få ihop vardagen, skolor och en massa annat. Dels är bostadsmarknaden extremt hårt reglerad, på både statlig och kommunal nivå, vilket i sig skapar hinder och tröghet. Men allt det där känner du förstås till så jag gissar att du istället väntar in tillfället att göra en alldeles särskild poäng, eller att få någon annan att göra det åt dig ;)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Rent semantiskt och utifrån ett generellt resonemang om hur en marknad fungerar har du förstås rätt. Men just bostadsmarknaden är en marknad som är rätt speciell. Dels finns det en massa naturliga faktorer som försvårar för utbud att möta efterfrågan, såsom geografi, möjlighet att få lån, bostädernas beskaffenhet, möjlighet att få ihop vardagen, skolor och en massa annat. Dels är bostadsmarknaden extremt hårt reglerad, på både statlig och kommunal nivå, vilket i sig skapar hinder och tröghet. Men allt det där känner du förstås till så jag gissar att du istället väntar in tillfället att göra en alldeles särskild poäng, eller att få någon annan att göra det åt dig ;)
Nej inte alls och jag håller med om allt du säger vilket också får mig att vackla i mina annars teoretiska resonemang om tex ränteavdrag och hyresreglering, men det råder ändå ingen bostadsbrist i Sverige. De som inte har någonstans att bo har helt annan problematik.

Jag förstår att det är jobbigt om man är extremt teoretiskt lagd och nu matats med ett narrativ som alla gillar att återupprepa eftersom det passar precis allas intressen (bostadsbyggare, ekonomer, politiker i hela skalan, kommuner, låntagare, hyresgäster osv) men det gör det ändå inte sant.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nej inte alls och jag håller med om allt du säger vilket också får mig att vackla i mina annars teoretiska resonemang om tex ränteavdrag och hyresreglering, men det råder ändå ingen bostadsbrist i Sverige. De som inte har någonstans att bo har helt annan problematik.

Jag förstår att det är jobbigt om man är extremt teoretiskt lagd och nu matats med ett narrativ som alla gillar att återupprepa eftersom det passar precis allas intressen (bostadsbyggare, ekonomer, politiker i hela skalan, kommuner, låntagare, hyresgäster osv) men det gör det ändå inte sant.
Här är Tokholm just nu:
1710528062406.png

Sådär 8000 bostäder tillgängliga att köpa.
Kan tänka mig att folk inte kan skaffa sig en lägenhet eftersom att de inte har råd, men som du säger, det är inte direkt brist. Hög användningsgrad kanske, men sedan har väl befolkningen i stan stabiliserats så det inte ökar med några tiptusen varje år med?

Och Sverige har ju ändå en extremt låg flytta-hemmifrån-ålder för Europa.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Här är Tokholm just nu:
View attachment 496306

Sådär 8000 bostäder tillgängliga att köpa.
Kan tänka mig att folk inte kan skaffa sig en lägenhet eftersom att de inte har råd, men som du säger, det är inte direkt brist. Hög användningsgrad kanske, men sedan har väl befolkningen i stan stabiliserats så det inte ökar med några tiptusen varje år med?

Och Sverige har ju ändå en extremt låg flytta-hemmifrån-ålder för Europa.
Stockholm är som jag skrev för flera inlägg sedan ett av Europas ensamboendetätaste områden. Jag kan ha fel.

Det råder ingen bostadsbrist i Stockholm. Det är höga priser i Stockholm.

I tex Skellefteå verkar det råda bostadsbrist.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Nej inte alls och jag håller med om allt du säger vilket också får mig att vackla i mina annars teoretiska resonemang om tex ränteavdrag och hyresreglering, men det råder ändå ingen bostadsbrist i Sverige. De som inte har någonstans att bo har helt annan problematik.

Jag förstår att det är jobbigt om man är extremt teoretiskt lagd och nu matats med ett narrativ som alla gillar att återupprepa eftersom det passar precis allas intressen (bostadsbyggare, ekonomer, politiker i hela skalan, kommuner, låntagare, hyresgäster osv) men det gör det ändå inte sant.
Rent numerärt om man jämför antalet bostäder som går att köpa i förhållande till antalet som inte har en bostad är det förmodligen så. Kanske är det inte begreppet bostadsbrist man i såna fall skall använda. En annan definition som möjligen säger något är tiden det tar från att ett behov av ny bostad uppstår (t ex pga. ändrade familjeförhållanden, studier, jobb eller ändrade ekonomiska förutsättningar) tills att man varaktigt har löst det behovet.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Rent numerärt om man jämför antalet bostäder som går att köpa i förhållande till antalet som inte har en bostad är det förmodligen så.
Vad innebär det här: "antalet som inte har en bostad"?
Tänker du de som är bostadslösa eller mer de som skulle vilja flytta (om priserna var lägre?) sas?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Vad innebär det här: "antalet som inte har en bostad"?
Tänker du de som är bostadslösa eller mer de som skulle vilja flytta (om priserna var lägre?) sas?
Jag tänkte framför allt på bostadslösa. Det senare du tar upp täcks in av den definition jag gjorde därefter, alltså de som har behov av att skaffa ny/annan bostad, men som inte kan lösa det inom rimlig tid, men ändå har tak över huvudet för tillfället.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Så vi är överens om att det inte råder bostadsbrist nu? Bra, tack. 😊
Vi kan vara överens om att det inte råder generell bostadsbrist på nationell nivå enligt det sätt som du definierar det, ja.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ah, en brasklapp.

Beskriv hur det råder brist med någon definition.

Genom att inte bara räkna antalet på totalen utan också ta hänsyn till kontexten, dvs att tillgången skall kunna möta de olika typer av behov som finns på en viss ort, bland människor i olika livssituation osv. Det hjälper ju inte en student som skall börja plugga till läkare i Uppsala att det finns gott om villor till salu i Danderyd eller lediga hyreslägenheter i Åmål.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är bara brist på bostäder med lågt reglerad hyra på attraktiva områden.

Låt fastighetsägare sätta hyrorna fritt så kommer den fiktiva bostadsbristen lösa sig inom några månader.

Uteliggare saknar bostad av helt andra skäl än att det skulle vara brist på bostäder.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Genom att inte bara räkna antalet på totalen utan också ta hänsyn till kontexten, dvs att tillgången skall kunna möta de olika typer av behov som finns på en viss ort, bland människor i olika livssituation osv. Det hjälper ju inte en student som skall börja plugga till läkare i Uppsala att det finns gott om villor till salu i Danderyd eller lediga hyreslägenheter i Åmål.

Studenter har ju utöver det vanliga utbudet även rätt till studentbostäder. Jag har inte bott i Uppsala men tre andra städer och min bild är att den där bostadsbristen för studenter brukar lösa sig ganska snabbt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Studenter har ju utöver det vanliga utbudet även rätt till studentbostäder. Jag har inte bott i Uppsala men tre andra städer och min bild är att den där bostadsbristen för studenter brukar lösa sig ganska snabbt.
Ändå så är det standardreportaget på aktuellt sedan åtminstone mitten av 90-talet, indignerad reporter intervjuar ursinnig studentkårsflicka med orimliga krav. Vänta bara till någon gång mitten av augusti så kommer det i år igen.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Genom att inte bara räkna antalet på totalen utan också ta hänsyn till kontexten, dvs att tillgången skall kunna möta de olika typer av behov som finns på en viss ort, bland människor i olika livssituation osv. Det hjälper ju inte en student som skall börja plugga till läkare i Uppsala att det finns gott om villor till salu i Danderyd eller lediga hyreslägenheter i Åmål.
Så det är lite som bristen på Porsche? Det finns fler som vill ha en Porsche än som kan köpa den? Är det så man ska tänka?

Studenten i Uppsala kan väl bo här? Lediga hyresbostäder just nu.
 

Bifogat

  • 1000046548.jpg
    1000046548.jpg
    655.3 KB · Visningar: 7

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Så det är lite som bristen på Porsche? Det finns fler som vill ha en Porsche än som kan köpa den? Är det så man ska tänka?

Studenten i Uppsala kan väl bo här? Lediga hyresbostäder just nu.
Återigen, semantik.

Som vi redan konstaterat är det inte en rent numerär brist på bostäder jag avser, utan i vilken utsträckning det finns tillgängliga alternativ för de som har ett behov av bostad så att de kan uppfylla det behovet inom rimlig tid.

Har man gott om pengar är det förstås inget problem att köpa en bostad, men om man exempelvis är nyss nämnda student eller någon som skall ta sig in på bostadsmarknaden i en större stad och varken har rika föräldrar, gjort bostadskarriär eller stått i kö i tillräcklig många år skulle jag säga att det vanligtvis är mycket svårt.

En överreglerad hyresmarknad gör att det alternativet knappt ens existerar för de som t ex flyttar till en ny stad. Här sticker svenska storstäder ut jämfört med många jämförbara städer i övriga Europa där det ofta går att få tag på en hyresbostad relativt snabbt.

Ska man istället köpa bostad finns istället bl.a. hindren jag tog upp ovan. Där finns det många orsaker, kanske framför allt många års ränte- och finanspolitik som blåst upp priserna, även om utbudet i förhållande till efterfrågan också är en av flera faktorer. Naturligtvis är det ingen mänsklig rättighet att kunna köpa eller hyra vilken bostad som helst, men när möjligheten att få bostad hindrar många att ta ett jobb, flytta hemifrån osv. skulle jag säga att vi har en bostadsmarknad med problem, sen är det slarvigt att kalla det brist.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Återigen, semantik.

Som vi redan konstaterat är det inte en rent numerär brist på bostäder jag avser, utan i vilken utsträckning det finns tillgängliga alternativ för de som har ett behov av bostad så att de kan uppfylla det behovet inom rimlig tid.

Har man gott om pengar är det förstås inget problem att köpa en bostad, men om man exempelvis är nyss nämnda student eller någon som skall ta sig in på bostadsmarknaden i en större stad och varken har rika föräldrar, gjort bostadskarriär eller stått i kö i tillräcklig många år skulle jag säga att det vanligtvis är mycket svårt.

En överreglerad hyresmarknad gör att det alternativet knappt ens existerar för de som t ex flyttar till en ny stad. Här sticker svenska storstäder ut jämfört med många jämförbara städer i övriga Europa där det ofta går att få tag på en hyresbostad relativt snabbt.

Ska man istället köpa bostad finns istället bl.a. hindren jag tog upp ovan. Där finns det många orsaker, kanske framför allt många års ränte- och finanspolitik som blåst upp priserna, även om utbudet i förhållande till efterfrågan också är en av flera faktorer. Naturligtvis är det ingen mänsklig rättighet att kunna köpa eller hyra vilken bostad som helst, men när möjligheten att få bostad hindrar många att ta ett jobb, flytta hemifrån osv. skulle jag säga att vi har en bostadsmarknad med problem, sen är det slarvigt att kalla det brist.
Nähä, så länge det finns en enda bostad till salu finns ingen bostadsbrist. 😅
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top