Bolån - räntans utveckling i framtiden

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag kräver deflation och medelklassen i tältläger, samt uppskattade idén med straffarbete väldigt mycket. Proletariatet - res er!
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Eller varför har vi inte 20%? Eller varför har vi ens inflation?
Du skriver ju att svenskarna fortsätter som vanligt.
Men när vi gjorde det så låg ju inflationen på 10%+.
Nu ligger ju inflationen på strax över 2%.
Det innebär ju antingen att inflationen skiter i vad vi gör i Sverige (vilket jag var inne på tidigare) eller att svenskarna inte alls kör på som vanligt och därför har vi pressat ner inflationen till nära nog målet.
(Ovan är lite av en "black-and-white fallacy" jag vet... ;) )
Oavsett vilket borde det innebära att RB kan börja sänka styrräntan så smått för att inte behöva "kick starta" en alltför avstannad ekonomi med toklåga eller tom negativa räntor.
För dit vill ingen komma igen (hoppas jag).

Jag tror man sänker, men naturligtvis konservativt, redan i maj.
Som du skriver får vi se om några månader. :)

(Förutsatt att inte Iran anfaller Israel eller Kina Taiwan förstås...)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du skriver ju att svenskarna fortsätter som vanligt.
Men när vi gjorde det så låg ju inflationen på 10%+.
Nu ligger ju inflationen på strax över 2%.
Det innebär ju antingen att inflationen skiter i vad vi gör i Sverige (vilket jag var inne på tidigare) eller att svenskarna inte alls kör på som vanligt och därför har vi pressat ner inflationen till nära nog målet.
(Ovan är lite av en "black-and-white fallacy" jag vet... ;) )
Oavsett vilket borde det innebära att RB kan börja sänka styrräntan så smått för att inte behöva "kick starta" en alltför avstannad ekonomi med toklåga eller tom negativa räntor.
För dit vill ingen komma igen (hoppas jag).

Jag tror man sänker, men naturligtvis konservativt, redan i maj.
Som du skriver får vi se om några månader. :)

(Förutsatt att inte Iran anfaller Israel eller Kina Taiwan förstås...)

Som jag ser det så har den nuvarande räntan med nöd och näppe lyckats få ner inflationen till här vi är nu, fortfarande ovanför målet.

Sänks räntan med en så här svag krona så kommer kronan falla ännu mer och inflationen stiga.

Jag förstår inte varför ni är så ivriga med att försöka ordna stigande priser på allt ni köper bara för att få betala lite mindre ränta med andra handen.

Och när sen inflationen gått upp, ja då måste riksbanken lika förbannat höja räntan för att få ner inflationen så vad var vinsten med det?
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Som jag ser det så har den nuvarande räntan med nöd och näppe lyckats få ner inflationen till här vi är nu, fortfarande ovanför målet.

Sänks räntan med en så här svag krona så kommer kronan falla ännu mer och inflationen stiga.

Jag förstår inte varför ni är så ivriga med att försöka ordna stigande priser på allt ni köper bara för att få betala lite mindre ränta med andra handen.

Och när sen inflationen gått upp, ja då måste riksbanken lika förbannat höja räntan för att få ner inflationen så vad var vinsten med det?
Jag vet inte om jag håller med om nöd och näppe.
Från 10% till 2,2% på 1,5 år är ju en skaplig takt ändå.

Räntan är inte den enda, antagligen inte ens största, delen av vår inflation.
Och räntan verkar ju inte ha speciellt mycket med kronkursen att göra heller eftersom den justerats rejält mot dollarn senaste dagarna (och månaden) utan att vi rört räntan ett smack.
Så sätta styrräntan som så stor faktor på kronkurs och inflation verkar lite märkligt.
Rent inflationsmässigt ser jag den geopolitiska situationen i världen som det största hotet.

Just nu är jag mer oroad av att folk ska behöva lämna sina hem och/eller en ökande arbetslöshet än ditt scenario med ökande inflation.
Det blir vi med jobb som kommer betala för alla utan jobb och hem.
Jag märker bland mina kunder att många försökt ha kvar arbetskraft trots kärva tider och kostnader men den gränsen är snart nådd.
Jag tror en fullständig krasch på bostads och arbetsmarknaden kommer vara betydligt dyrare än att släppa lite på räntebromsen i nuläget.

Inflationskurvan är dessutom ganska trög att vända så är man inte försiktig kanske vi hamnar i deflation, i värsta fall, och sedan får kickstarta allt med negativa räntor igen. :(

Nåja, den som lever får se. 😊

Vi får hoppas att varken din eller min mörka framtid blir verklighet. 👍
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
@Kratoz


En förändring av styrräntan påverkar också växelkursen. När svenska räntor stiger jämfört med räntorna i utlandet blir utländska aktörer mer intresserade av att investera i Sverige eftersom det ger högre avkastning än placeringar i andra valutor.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
@Kratoz

Teoretiskt absolut.
Men varför har då kronkursen ändrats utan att styrräntan gjort det?
Helt enkelt för att styrräntan inte är den enda, eller kanske ens största, faktorn.

Edit: efterkorrektade autokorrekten..
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Teoretiskt absolut.
Men varför har då kronkursen ändrats utan att styrräntan gjort det?
Helt enkelt för att styrräntan inte är den enda, eller kanske ens största, faktorn.

Edit: efterkorrektade autokorrekten..

Såklart finns det många variabler inblandade i nationalekonomi men riksbanken har inte så mång verktyg att jobba med för att nå sina mål.
Arbetsmarknaden, bostadsmarknaden och sånt hör inte till riksbankens huvuduppgift. Det är sekundärt för dom.

Ränta är för övrigt inte bara styrräntan.
Marknadsräntorna hoppade ner idag, direkt efter inflationsstatistiken.

Så varför tror du att kronan föll 1.6% mot dollarn idag?
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag förstår inte varför ni är så ivriga med att försöka ordna stigande priser på allt ni köper bara för att få betala lite mindre ränta med andra handen.

Tror många av de som vill ha lägre räntor antingen är överbelånade, har stora aktieinnehav, eller både och.

Personligen skulle jag gärna se att räntorna ligger kvar tills inflationen lägger sig. Tror inte börsen skulle gå under om räntorna ligger kvar året ut.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Arbetsmarknaden, bostadsmarknaden och sånt hör inte till riksbankens huvuduppgift. Det är sekundärt för dom.

Så varför tror du att kronan föll 1.6% mot dollarn idag?

Iofs USA, men iom att vi snackar valutakurser… här är uppgiften att balansera arbetslöshet och inflation.

Tror valutakurserna flexar pga spekulation i obligationsmarknaderna. Längre obligationer rör sig snabbt så fort det viskas om att skjuta på räntesänkningarna som tidigare förväntats.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det är snart dags att rycka plåstret och avskaffa ränteavdraget så bostadspriserna sjunker några tiotal procent.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Iofs USA, men iom att vi snackar valutakurser… här är uppgiften att balansera arbetslöshet och inflation.

Tror valutakurserna flexar pga spekulation i obligationsmarknaderna. Längre obligationer rör sig snabbt så fort det viskas om att skjuta på räntesänkningarna som tidigare förväntats.

Du kan hitta svenska riksbankens mål på deras hemsida.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Yes, menade inte att du har fel, utan att spekulation i USA’s penningpolitik har större inflytande på kursen än Sveriges ränteläge.

Ja, absolut. Jag tolkade dig inte så heller. Omvärldens räntor har väldigt stor betydelse för hur pengarna flödar mellan valutorna.

Kort sagt så är det svårt för riksbanken att sänka räntan före fed. Och med de senaste veckornas kronfall har chansen minskat ordentligt för en sänkning i maj. Och dagens kronfall säkerställde troligen totalt den saken.

Om riksbanken ändå sänker räntan i maj så ser jag en risk att det resulterar i ett ordentligt bakslag några månader senare. Men det beror förstås på hur allt annat utvecklas också.

Kronfallet borde påverka inflationen mycket nu i april men facit på det får vi ju inte förrän nästa månad.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
....

Så varför tror du att kronan föll 1.6% mot dollarn idag?
Enligt ditt tidigare inlägg är det ju huvudsakligen styrräntan.
Men sen har du ju skrivit att fler parametrar finns och det är ju fint så.
Det var det jag försökte få fram hela tiden.
Styrräntan är inte den enda parametern, även om den är det för RB, för varken kronkurs eller inflation.
 
Nyheter
Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top