Bolån - räntans utveckling i framtiden

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tolkar det som att räntan har betydelse, men inte överdrivet mycket i det korta perspektivet. Är själv ambivalent i det avseendet. Funderar mest på om det i det längre perspektivet kan bli mer känsligt, inte minst om man väger in indirekta effekter. Så frågan är vad som blir bäst långsiktigt.
Det är väl en balans av börsen, bolånet, den egna konsumtionen, konjunkturen och inflation som främst avgör vad nettot till sist blir. Svårt att välja ut bara en och fokusera på.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det är väl en balans av börsen, bolånet, den egna konsumtionen, konjunkturen och inflation som främst avgör vad nettot till sist blir. Svårt att välja ut bara en och fokusera på.
Sant, och räntan är ju samtidigt speciell eftersom den kan påverka alla de faktorerna.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Börsen hoppar upp några tiondelar, men vänder snabbt ner igen. Buy on the rumour, sell on the news? Eller?
Och Kronan droppar direkt 0.5%.

Nu ska man inte ta för hårt på de första reaktionerna för dom brukar ofta kunna vara fel men jag tror inte att vare sig börsen eller kronan kommer gynnas av det här på lite längre sikt.

Börsen kan förvisso gynnas av en svag krona men om den på sikt leder till ännu högre räntor blir det en pyrrhusseger.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
0,25% gör inte mycket skillnad alls utom att få folk att hoppas på att bättre tider är på väg.
Skulle inflationen dra iväg eller kronan störtdyka är det nog andra parametrar som spelar in.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ja, det är ju svårt att veta vad effekterna kommer bli, men jag tror ändå inte man skall underskatta den rent psykologiska aspekten. Att såväl företag som privatpersoner ser att det nu börjar gå i en positiv riktning och därför vågar fatta mer långsiktiga beslut om investeringar osv.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, det är ju svårt att veta vad effekterna kommer bli, men jag tror ändå inte man skall underskatta den rent psykologiska aspekten. Att såväl företag som privatpersoner ser att det nu börjar gå i en positiv riktning och därför vågar fatta mer långsiktiga beslut om investeringar osv.

Långsiktigt?
Styrräntan är en kort ränta.

Vill man veta vad marknaden tror på längre sikt ska man snarare titta på de långa räntorna.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Långsiktigt?
Styrräntan är en kort ränta.

Vill man veta vad marknaden tror på längre sikt ska man snarare titta på de långa räntorna.
Jo, men de är ju ännu lägre. Att riksbanken nu sänker styrräntan antar jag för många därför ses som en bekräftelse på det som marknaden redan prisat in - att vändningen nu skett och vi nu rör oss mot lägre räntor.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo, men de är ju ännu lägre. Att riksbanken nu sänker styrräntan antar jag för många därför ses som en bekräftelse på det som marknaden redan prisat in - att vändningen nu skett och vi nu rör oss mot lägre räntor.

Din gissning kan förstås vara bättre än vad den samlade marknaden tror men 10-årsräntan säger att du har fel för den har gått upp efter räntebeskedet.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Din gissning kan förstås vara bättre än vad den samlade marknaden tror men 10-årsräntan säger att du har fel för den har gått upp efter räntebeskedet.
Jag gissar inte på vad räntan kommer vara om tio år, utan om vad den psykologiska effekten blir hos privatpersoner och företag som skall fatta investeringsbeslut här och nu och hur det i förlängningen påverkar bl.a. arbetslösheten och konjunkturen. 10 år skulle jag tro är en längre tidsperiod än vad de flesta utgår ifrån i sina beslut och den räntan påverkas väl dessutom av fler finansiella faktorer än enbart vad man tror att räntan kommer vara om tio år?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag gissar inte på vad räntan kommer vara om tio år, utan om vad den psykologiska effekten blir hos privatpersoner och företag som skall fatta investeringsbeslut här och nu och hur det i förlängningen påverkar bl.a. arbetslösheten och konjunkturen. 10 år skulle jag tro är en längre tidsperiod än vad de flesta utgår ifrån i sina beslut och den räntan påverkas väl dessutom av fler finansiella faktorer än enbart vad man tror att räntan kommer vara om tio år?

Då kanske du inte ska diskutera långsiktiga investeringar.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Då kanske du inte ska diskutera långsiktiga investeringar.
Med långsiktiga menade jag beslut att köpa bostad, byta bil, anställa personal, starta företag osv.

Om det är en lång eller medellång tidshorisont kan man förstås diskutera, men åtminstone inte kort. 10 år är ju för övrigt på så lång sikt att det då skulle kunna omfatta även delar av nästa konjunkturcykel.
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ja, och 7% lägre valutakurs än förra året gör att utlandsresan a 50000 kr blir 3500 kr dyrare än föregående år.
Övrig internationell inflation tillkommer förstås ovanpå det.

Nu så reser jag inte utomlands så minimal påverkan.. Men valutakursen påverkar priser här hemma å de är mindre trevligt..
Så jag själv hoppar inte högt av att styrräntan sänks..
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tänkte lägga in lite konkreta siffror/index/värden som vi kan försöka följa.
Så får vi väl se hur det går. :)

SEK - EUR 11,4765
SEK - USD 10,6128
Konkurser (tom Mars): 2985
Arbetslösa (SCB Mars): 9,2%
OMX PI: 974,44
Inflation (Mars): 2,2%

Om någon har andra index att följa så lägg till dem.
Jag tänkte lägga till en banks list-,och snitt-ränta också men vet inte om dom ändrat ännu?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Tänkte lägga in lite konkreta siffror/index/värden som vi kan försöka följa.
Så får vi väl se hur det går. :)

SEK - EUR 11,4765
SEK - USD 10,6128
Konkurser (tom Mars): 2985
Arbetslösa (SCB Mars): 9,2%
OMX PI: 974,44
Inflation (Mars): 2,2%

Om någon har andra index att följa så lägg till dem.
Jag tänkte lägga till en banks list-,och snitt-ränta också men vet inte om dom ändrat ännu?
Swedbank, Nordea och Handelsbanken har tydligen sänkt, medan SBAB och SEB meddelat att de avvaktar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tänkte lägga in lite konkreta siffror/index/värden som vi kan försöka följa.
Så får vi väl se hur det går. :)

SEK - EUR 11,4765
SEK - USD 10,6128
Konkurser (tom Mars): 2985
Arbetslösa (SCB Mars): 9,2%
OMX PI: 974,44
Inflation (Mars): 2,2%

Om någon har andra index att följa så lägg till dem.
Jag tänkte lägga till en banks list-,och snitt-ränta också men vet inte om dom ändrat ännu?

Några banker har tydligen sänkt sina korta boräntor redan idag men det syns kanske inte på hemsidor ännu.

Det är annars flera av bankerna som presenterar historiska grafer för boräntorna som tex Nordea.

Själv föredrar jag att se hur marknadsräntorna förändras på obligationer. De priserna uppdateras mer konsekvent och snabbt.

April-inflationen får vi ju om bara en vecka ungefär. Lite underligt att riskbanken har sina besked en vecka före inflationsbeskeden faktiskt.
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top