Bolån - räntans utveckling i framtiden

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det är väl det vi har haft i Sverige i något år. Det i sin tur beror på politiskt korrekt migrationspolitik.

Det där är ett ganska intressant fall. Läste idag att Japan’s nativitetsbefolkning minskar med 100 personer i timmen. Undrar om någon liknande statistik finns för Sverige.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ja den ALLMÄNNA prisökningen. Eller att valutan blir mindre värd, två sidor av samma mynt.

Den allmänna prisnivån (som riksbanken själva skriver) kan tänkas mäta inflation. Inte enskilda priser eller ens en massa olika priser på olika saker, att priset på lösgodis höjs till påsk eller att morötter blir dyrare efter en dålig skörd, eller att priset på skinka höjs till jul. Inflation är prisnivån på alla saker - allmänt.
Så vad för något är det som gör att den allmänna prisnivån stiger. Jo att valutan späs ut, den görs mindre värd genom att penningmängden ökas.

Verktyget att sluta öka inflationen är att sluta öka penningmängden.

Visst, men penningmängden och styrräntan går liksom hand i hand.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det där är ett ganska intressant fall. Läste idag att Japan’s nativitetsbefolkning minskar med 100 personer i timmen. Undrar om någon liknande statistik finns för Sverige.
Hörde att de börjat med sina första mångkulturella projekt. What could go wrong. 😅

Sådan statistik för vi inte i Sverige. #replacement
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Dags igen imorgon för RB att ge räntebesked.
Jag gissar på sänkning trots låg krona och ökande inflation i USA.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag vågar inte gissa men jag hoppas den ligger kvar för en sänkning tror jag leder till sänkt krona, ökande inflation följt av ännu högre räntor.
Sant, det kan ju definitivt bli en konsekvens av sänkt ränta.

Men hur ska vi få upp kronans värde utan att "få igång" ekonomin sas?
Utan att börja anställa, bygga, köpa osv kommer ekonomin stagnera ännu mer vilket ju också borde göra Sverige mindre konkurrenskraftigt och att kronan går ner.
Eller tänker jag snett?

Ingen lätt ekvation det här...:3freak
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Sant, det kan ju definitivt bli en konsekvens av sänkt ränta.

Men hur ska vi få upp kronans värde utan att "få igång" ekonomin sas?

Utan att börja anställa, bygga, köpa osv kommer ekonomin stagnera ännu mer vilket ju också borde göra Sverige mindre konkurrenskraftigt och att kronan går ner.
Eller tänker jag snett?

Ingen lätt ekvation det här...:3freak

Ekonomi anpassar sig, och världen mår bara bättre av att några zombieföretag vaskas bort emellanåt.

Tyvärr har vi ju just alla dessa år av låga räntor att tacka för att vi har så många zombieföretag.

De företag som inte överlever med styrränta på 4% kan frigöra sin personal till företag som inte kräver ständigt ökande skuldsättning för att överleva.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Min hypotes är att om man är för eller emot en räntesänkning har väldigt lite att göra med de skäl man ev anför för detta och allt att göra med hur räntekänslig ens privatekonomi är.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Min hypotes är att om man är för eller emot en räntesänkning har väldigt lite att göra med de skäl man ev anför för detta och allt att göra med hur räntekänslig ens privatekonomi är.

Eller så är ens räntekänslighet en följd av vilka förväntningar man har på framtidens inflation och räntor.

Men på mig har du iofs rätt, jag är inte räntekänslig och jag förespråkar en ränta som hindrar prishöjningar på allt jag konsumerar.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Eller så är ens räntekänslighet en följd av vilka förväntningar man har på framtidens inflation och räntor.

Men på mig har du iofs rätt, jag är inte räntekänslig och jag förespråkar en ränta som hindrar prishöjningar på allt jag konsumerar.
Precis, oavsett åt vilket håll kausaliteten går blir korrelationen ändå närmast total. VSB 🙂
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Tror inte det räcker, måste ju först göra matten.
Beror ju helt på hur man lever för tillfället också.
Tolkar det som att räntan har betydelse, men inte överdrivet mycket i det korta perspektivet. Är själv ambivalent i det avseendet. Funderar mest på om det i det längre perspektivet kan bli mer känsligt, inte minst om man väger in indirekta effekter. Så frågan är vad som blir bäst långsiktigt.
 
Nyheter
Ole Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top