Clear River Racing is driven as a project at the Karlstad University. The aim of this project is to let the students go through and understand all of the developement steps commonly used in the industry, in this project by building a small race car from scratch.
The team will then compete in the Formula Student competition in which a lot of different universities from around the globe take part.
In this competition one compete in a number of different events where judges grade things such as sales presenting, cost motivations, performance testing and design…
Jag har tidigare försökt hålla ett gäng personer uppdaterade kring vårat projekt där vi på egen gand bygger en formula bil med rörramkonstruktion.
I detta projektet som ska avslutas på Silverstone (för andra gången) så bygger man inte bara hur som helst utan till varje sak som tillverkas skall det finnas en god tanke och ofta en teknisk utredning.
Hjulupphängning och chassie är helt egenkonstruerat.
På motosidan där jag är engagerad har vi att bråka med en restriktor som på ett ställe skall vara 20mm i diam enligt reglementet vi har att gå efter. Så med det reslutat vi fått hittils genom flödesoptimering är jag mycket nöjd.
Har tidigare ställt frågor och uppdaterat lite kring byggnationen (dock med dum trådtitel)
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=193526&page=5
Hemsida
www.clearriverracing.se
Äldre bilder i kanske lite galen ordning:
Diffhus och diff (torsen)
Leder
Egentillverkat pedalställ
Svarvade anslutningar mellan topp/avgas
Ram + tank m.m.
Det egenkonstruerade insuget med trattarna vi nu själv pressat m.m.
Insuget utskrivet i plast
Insug
Tratt-tillverkning
[YOUTUBE-ID]U2NXiHMUVJc[/YOUTUBE-ID]
Trattar i tre olika länger för att testa i bänk för att matcha insugspulser
Cadritning som hela byggnationen byggs utifrån
Prototypram
Uppdate 2009-05-03
Det har hänt massor. Så mycket att jag inte har haft tid att sitta här och uppdatera.
Problem vi stött på är att insuget vi fick till blev för mjukt så det sögs ihop. Allt såg ju så bra ut men med stängt spjäll blev undertrycket större än vi kunde tänka oss.
Vi har bromsat motorn och börjat på 81hk. Nu efter plenum byte och diverse tester med olika trattar bromsade vi ikväll 88hk (omappad mer eller mindre).
På tisdag kväll /natt ska motorn upp i bromsbänk med just broms och tunelink så vi slipper männskliga felfaktorn vid mappning tack vare Eurospeed i Karlstad som har stort kunnande på just injustering (http://www.eurospeed.nu/)
Chassiet har färdigställts, vilket innebär att alla rör och fästpunkter är spikade. Så gott som hela chassiet är helsvetsat förutom några punkter som inte kan svetsas innan andra komponenter är avmonterade.
En plugg till karossen har tillverkats helt för hand. Vi började med att skära ut ”snittskivor” i styrofoam som limmades sedan ihop, förstärktes men glasfiber och polyester. Därefter började vi slipa och spackla i nästan livsfarligt många timmar tills pluggen var klar för lackering. Nu är pluggen överlämnad till Customania som ska tillverka karossen.
Brandväggen har konstruerats och är monterat i chassiet.
En krockzon av aluminiumskum har beräknats, tillverkats och monterats
The team will then compete in the Formula Student competition in which a lot of different universities from around the globe take part.
In this competition one compete in a number of different events where judges grade things such as sales presenting, cost motivations, performance testing and design…
Jag har tidigare försökt hålla ett gäng personer uppdaterade kring vårat projekt där vi på egen gand bygger en formula bil med rörramkonstruktion.
I detta projektet som ska avslutas på Silverstone (för andra gången) så bygger man inte bara hur som helst utan till varje sak som tillverkas skall det finnas en god tanke och ofta en teknisk utredning.
Hjulupphängning och chassie är helt egenkonstruerat.
På motosidan där jag är engagerad har vi att bråka med en restriktor som på ett ställe skall vara 20mm i diam enligt reglementet vi har att gå efter. Så med det reslutat vi fått hittils genom flödesoptimering är jag mycket nöjd.
Har tidigare ställt frågor och uppdaterat lite kring byggnationen (dock med dum trådtitel)
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=193526&page=5
Hemsida
www.clearriverracing.se
Äldre bilder i kanske lite galen ordning:
Diffhus och diff (torsen)
Leder
Egentillverkat pedalställ
Svarvade anslutningar mellan topp/avgas
Ram + tank m.m.
Det egenkonstruerade insuget med trattarna vi nu själv pressat m.m.
Insuget utskrivet i plast
Insug
Tratt-tillverkning
[YOUTUBE-ID]U2NXiHMUVJc[/YOUTUBE-ID]
Trattar i tre olika länger för att testa i bänk för att matcha insugspulser
Cadritning som hela byggnationen byggs utifrån
Prototypram
Uppdate 2009-05-03
Det har hänt massor. Så mycket att jag inte har haft tid att sitta här och uppdatera.
Problem vi stött på är att insuget vi fick till blev för mjukt så det sögs ihop. Allt såg ju så bra ut men med stängt spjäll blev undertrycket större än vi kunde tänka oss.
Vi har bromsat motorn och börjat på 81hk. Nu efter plenum byte och diverse tester med olika trattar bromsade vi ikväll 88hk (omappad mer eller mindre).
På tisdag kväll /natt ska motorn upp i bromsbänk med just broms och tunelink så vi slipper männskliga felfaktorn vid mappning tack vare Eurospeed i Karlstad som har stort kunnande på just injustering (http://www.eurospeed.nu/)
Chassiet har färdigställts, vilket innebär att alla rör och fästpunkter är spikade. Så gott som hela chassiet är helsvetsat förutom några punkter som inte kan svetsas innan andra komponenter är avmonterade.
En plugg till karossen har tillverkats helt för hand. Vi började med att skära ut ”snittskivor” i styrofoam som limmades sedan ihop, förstärktes men glasfiber och polyester. Därefter började vi slipa och spackla i nästan livsfarligt många timmar tills pluggen var klar för lackering. Nu är pluggen överlämnad till Customania som ska tillverka karossen.
Brandväggen har konstruerats och är monterat i chassiet.
En krockzon av aluminiumskum har beräknats, tillverkats och monterats
Last edited: