Idag är jag förbannad därför att...

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jens äter morötter precis varje dag i veckan. Han gillar även broccoli, gurka och blomkål.

View attachment 497164
View attachment 497165

Kelpie?

Kommer ihåg när jag köpte ett par bromsok till en Subba från Autodoc, valde just Brembo för var det man kände igen. Tjena, kom två misshandlade ej oöppnade Brembokartonger. Visserligen rätt ok men inte en tillstymmelse till Brembomärkning, dom var på sin höjd nya men kan lika gärna varit renoverade motsvarighet till Biltema =/ Var inte så farligt dyra åtminstone, kanske dragit örona åt sig av det men men.

Beställde en annan gång belägg från Skruvat, även det Subaru och fick fel vilket jag såklart upptäckte med nedriven broms. Retur inga problem och valde istället andra alternativet som fanns, denna gång kollade jag naturligtvis klotsens "sprängskiss" vilken stämde överens med bilden jag tagit innan återmontering av dom gamla. Nedriven broms igen.. fel belägg Kuken! Kunde varit fiffig nog att kontrollerat innan men ja, så blev det inte. Ringde nu till Skruvat och svor, förklara bestämt att artikeln inte stämde överens med deras bilder på hemsidan. Retur och återbetalning fungera smidigt men var det enda.

Vad i helv... skulle jag hitta på nu för snabb lösning då fundera jag. Kom på att jag kunde leta reda på trovärdigt artikelnr/EAN minns inte och kolla om det gick att krossmatcha. Jajjemen och den fanns listad hos Biltema för det märket/modell jag inte minns. Aldrig köpt broms därifrån men var ute efter en easy fix som sagt.

Subaru originaldelar är satdyra i Svedala, minns när jag skulle köpa halvsats skorssten och knalla in till Subaru för att det var halvsvårt att hitta annat. Dom hade för det första ingen halvsats utan reservdelskassörn fick plocka ihop rubbet i lösvirke. Det landade på 10-12 tusen pengar vill jag minnas, tja då. Var såpass att han själv blev röd i ansiktet och skämdes över priset. Jag tacka för hjälpen i,a,f. och fick sprängskissen för hela skorstenen utskrivet så jag lättare kunde leta efter alt.

Slutade med någon bra skum källarlokal bredvid Globen, Balkans kött & video-känsla på riktigt. Kyffe till entré och sedan ett större rum bakom där det låg kartonger och lösa rör/dämpare över hela golvet. Frågade om inventeringen var enkel men det visste han nog inte vad det är.

Förmodligen inte original livslängd men hygglig passform/lättmonterat och det var billigt på riktigt, typ knappt 1500 pengar.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Köpa sågkedja.. my nemesis.

Byter kanske en gång om året eller vartannat så inte minns jag. Efter att rel. enkelt klurat ut halvudda spec. till fulsågen (litium) som överlevt/betalat sig flera gånger om. söker man i handeln:

40cm = 15 3/4"(0.75)

Handeln; 15", 16", 38cm, 40cm och allt detta blandas.
För samma spec./tillverkare finns minst 3st olika 3 EAN och någon spec. med avvikande värde men ska passa samma svärd vilket bör resultera att samma fysiska mått avses, eller? Tillverkarens artikelnr går att hitta/söka och bokstavligen noll resultat skriver ut måtten.

Får anta att antal länkar trots olika spec. enl. ovan får avgöra att det stämmer ändå, kanske.

Denna gång ska jag fan skriva på sågen vilka mått som gäller och går att finna på hyllan. I ungdomen sa dom som kunde måla, nåja, att "grispenna"/färg nästintill var omöjligt att få bort. Finns det något sådant/motsvarande idag eller har EU förbjudit detta?

209 pengar för en Oregonkedja (Advancecut fifan) får ses som rel. billigt, alltid något.
Det du behöver veta är, hur många länkar (antal), och längd på länkarna (.325" eller 3/8").
Sedan är det tjockleken på länkarna, 1,3mm & 1,5mm är vanligt även om vissa små batterimaskiner använder 1,1.

Normalt sett så är det stämplat på svärdet.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Absolut och inget jag minns i detalj som sagt =) Att samma spec./antal länkar á 3/8" resultera i olika mått på svärd förvirrade. Som jag förstår det mäts länk över 3 nitar delat på två så det blir säkert fel ibland. Sågtillverkarens mått i mm är inte till hjälp för någon men det är Oregon som används. På svärdet var det bara någon kryptisk kod som inte ledde till något vettigt. På sågen står det dock 400mm men tumavrundningen gav olika besked som sagt.

Kedjan det blev och jag tror är korriktigt; 16" 56 länkar 3./8" 1.1.mm.. Advance cut!

Ska städa klart sågen, bara inne på andra ölen så får jag se om det blir någe chop chop av omkullblåsta träd imorgon.
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
36 månaders service, eller nåt:

20240419-214700.jpg


Beföre
20240419-214903.jpg


Knastra lite i tandkrämen, sen
20240420-012903.jpg


Äfter.
Även svärdfodralet och lilla batteriet fick sig en omgång
20240420-014917.jpg


Fick bokstavligen skruva justeringen i botten för att få över kedjan, tur att jag rensat gängorna
20240420-015255.jpg


My smet of choice
20240420-015457.jpg


Ny vs inte ny
20240420-020544.jpg


Vilket japanskt stolpskott tyckte det var fiffigt med 3 extrahål i cap'n? Mer än en tredjedels gas så sprutar det åt alla jävla håll! Ontopic.
20240420-015556.jpg
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
36 månaders service, eller nåt:

20240419-214700.jpg


Beföre
20240419-214903.jpg


Knastra lite i tandkrämen, sen
20240420-012903.jpg


Äfter.
Även svärdfodralet och lilla batteriet fick sig en omgång
20240420-014917.jpg


Fick bokstavligen skruva justeringen i botten för att få över kedjan, tur att jag rensat gängorna
20240420-015255.jpg


My smet of choice
20240420-015457.jpg


Ny vs inte ny
20240420-020544.jpg


Vilket japanskt stolpskott tyckte det var fiffigt med 3 extrahål i cap'n? Mer än en tredjedels gas så sprutar det åt alla jävla håll! Ontopic.
20240420-015556.jpg
Filar du alls?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
36 månaders service, eller nåt:

20240419-214700.jpg


Beföre
20240419-214903.jpg


Knastra lite i tandkrämen, sen
20240420-012903.jpg


Äfter.
Även svärdfodralet och lilla batteriet fick sig en omgång
20240420-014917.jpg


Fick bokstavligen skruva justeringen i botten för att få över kedjan, tur att jag rensat gängorna
20240420-015255.jpg


My smet of choice
20240420-015457.jpg


Ny vs inte ny
20240420-020544.jpg


Vilket japanskt stolpskott tyckte det var fiffigt med 3 extrahål i cap'n? Mer än en tredjedels gas så sprutar det åt alla jävla håll! Ontopic.
20240420-015556.jpg
Tänk på trädfällning som inför sex. Verktygen gör man ren både före o efter
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Nä. Köpt en handjagare någon gång och vi har t.o.m. ärvt en elsnurra men aldrig blivit av att jag lärt mig.

Tänk på trädfällning som inför sex. Verktygen gör man ren både före o efter
Poäng fast välkommen till stallet så ska du få se hur mycket multitasking det innebär så det är lätt att underhåll blir eftersatt, bryner lien på sin höjd typ. Hence fulsågen vilken kämpar på långt över förväntan som sagt. Sen fäller jag rätt sällan, oftast omkullblåsta som tas om hand efter att hästarna gjort sitt bästa för att avbarka dom och sedan röjja runt bland det jag staplat, tjonga till och slicka på sågen så jag får ställa den utanför stängslet samt sparka boll, bita och trampa på min vattenflaska =/

Jävla jävlar.
 
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Nä. Köpt en handjagare någon gång och vi har t.o.m. ärvt en elsnurra men aldrig blivit av att jag lärt mig.


Poäng fast välkommen till stallet så ska du få se hur mycket multitasking det innebär så det är lätt att underhåll blir eftersatt, bryner lien på sin höjd typ. Hence fulsågen vilken kämpar på långt över förväntan som sagt. Sen fäller jag rätt sällan, oftast omkullblåsta som tas om hand efter att hästarna gjort sitt bästa för att avbarka dom och sedan röjja runt bland det jag staplat, tjonga till och slicka på sågen så jag får ställa den utanför stängslet samt sparka boll, bita och trampa på min vattenflaska =/

Jävla jävlar.
Du får lägga ner sexet så har du tid med sågunderhåll - som kompisen säger "Innan är det värt en hel oxe, efteråt är det inte ens värt hornen" :hihi
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Tänk på trädfällning som inför sex. Verktygen gör man ren både före o efter
Jag har för mig att Tommy Lee och Nikki Sixx en gång tävlade om hur många ”träd de kunde fälla” utan att tvätta sig. Tommy vann med 12 eller 13 stycken.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Du får lägga ner sexet så har du tid med sågunderhåll - som kompisen säger "Innan är det värt en hel oxe, efteråt är det inte ens värt hornen" :hihi

Hehe det kom som på beställning, tog en styrkeyoghurt när damen kläckte ur sig..

-Just det, jag åker på semester.
-Jaha?
-Ja en träningsresa.
-Något hästeri?
-Nä träningsresa på Kreta med vuxna dottern.
-Ok hennes idé förstår jag(jäveln), när åker ni?
-På lördag..
-!? Tack för den planeringen men kul för er =)

Så en veckas verktygsunderhåll som på beställning som sagt, ev. hinner jag bränna ner grannens hus.. också.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag har för mig att Tommy Lee och Nikki Sixx en gång tävlade om hur många ”träd de kunde fälla” utan att tvätta sig. Tommy vann med 12 eller 13 stycken.
Det måste väl ändå ses som rätt dåligt, om man är rockstjärna, rik, känd, och har tillgång till droger? :va
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hehe det kom som på beställning, tog en styrkeyoghurt när damen kläckte ur sig..

-Just det, jag åker på semester.
-Jaha?
-Ja en träningsresa.
-Något hästeri?
-Nä träningsresa på Kreta med vuxna dottern.
-Ok hennes idé förstår jag(jäveln), när åker ni?
-På lördag..
-!? Tack för den planeringen men kul för er =)

Så en veckas verktygsunderhåll som på beställning som sagt, ev. hinner jag bränna ner grannens hus.. också.

Passa på att bränna på grannens fru också.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Det måste väl ändå ses som rätt dåligt, om man är rockstjärna, rik, känd, och har tillgång till droger? :va
Dåligt som i att siffran borde vara högre eller som i att de borde vetat bättre?

Jag läste boken Dirt för några år sedan och jag kan säga att även om livet som rockstjärna till en början verkade rätt kul så gick det ganska snabbt över till att bara verka tragiskt. Filmen som släpptes på Netflix skrapade bara på ytan.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top