Triumph Daytona T595 =>Fighter!

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Absolut kåpan... den gör en stor del av utseendet tycker jag...

Vad tror du om att göra något annorlunda med fotskyddet, det "kromade". Skulle vara snyggt i svart eller kolfiber. :)
 
Last edited:

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
jag är inte så mycket för det Kromade jag häller nått liknande det här vore kanske inte så dumt eller?
 

Bifogat

  • 0a00_1.jpg
    0a00_1.jpg
    19.9 KB · Visningar: 92

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
jag är inte så mycket för det Kromade jag häller nått liknande det här vore kanske inte så dumt eller?

Snygga... du har ju lite kolfiber på framstänkan... sen e det bara huggern som ska vara i Carbooooon! :D Då håller du lite kolfiber på nedre delen, ser läckert ut.

Ett alternativ är att lämna in de gamla på pulverlack annars, kostar kanske hundring styck bara, fast förordar i och för sig kolfibern! Kostar 1000 eller nått va? Mina orginal kolfiber gick på 1400 om jag inte minns fel (köpta i sverige)
 

Bifogat

  • IMG_0031.jpg
    IMG_0031.jpg
    227.1 KB · Visningar: 199
Last edited:

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Goda nyheter! Huggern är av kolfiber inkl kedjeskyddet! :tummenupp plattorna kostar typ 700kr med frakt. Sliponet är ju också en kolfibervariant så det blir lite carbon bling bling! :tuttar

Hugger har en skada i bakkant pga att stenar fastnat i däcket, så jag tror jag ska kapa till den lite! Kan tanka upp en bild på det sen!
 
Last edited:

maxtreme

Hoj åkning som mitt leverne
Gick med
7 May 2008
Ort
Lycksele
Hoj
Triumph Daytona T595
Ursäktar om jag lånar din tråd lite.. :näsblod

Har gått i funderationer att flytta ner bromsvätske hållaren. Är det bara att göra eller? Tycker den är otroligt ful där den sticker upp... :huvet

BTW faan hojen din blir ju hur grymm som hällst!!!!!!!
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Ursäktar om jag lånar din tråd lite.. :näsblod

Har gått i funderationer att flytta ner bromsvätske hållaren. Är det bara att göra eller? Tycker den är otroligt ful där den sticker upp... :huvet

BTW faan hojen din blir ju hur grymm som hällst!!!!!!!

Jag är ganska så säker på att hållaren måste vara ovanför broms handtaget där broms pumpen sitter annars drar den i sig luft och dina inbromsningar komma bli minnesvärda! Men det finna nog andra lösningar med mindre behållare! Kolla in Ghost riders lösning med bara slangstumpar som behållare!
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Fälgstipsen ser kanonbra ut! :tummenupp

Tänkte dock på slangarna, varför inte dra 2 st från hantaget och till var sitt ok?
Vad kostar ett set slangar tro? ;)

Första uppsättningen av slangar jag tillverkade gjorde jag så, Men när jag monterade MT03 lyktan så vart det för trångt för 2 slangar från handtaget så jag gjorde liknande original med 1 slang från handtaget till höger OK och sen en till vänster, funkar ju original, men kanske 100% optimalt?
 

Bifogat

  • IMG_001212.jpg
    IMG_001212.jpg
    214.8 KB · Visningar: 195

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Här är kolfiber huggern som satt på hojen när jag köpte den, som synes så är den skadad utav stenar som fastnat i mönstret på däcket. Men jag tänkte kapa av skärmen ca 15mm så jag få en fint slut på den. Ska jag kapa den likt som den ser ut eller ska jag ändra formen lite? Någon med Photoshop skills som kan såga till den? :p

Som även synes så är den lite mjölkig i klarlacken, men jag tänkte testa våtslipa den och sen polera upp den med autosol så får jag nog en finare finish! :tummenupp
 

Bifogat

  • IMG_0001 4.jpg
    IMG_0001 4.jpg
    202.2 KB · Visningar: 119
  • IMG_0002 4.jpg
    IMG_0002 4.jpg
    218.5 KB · Visningar: 141

Traja_80

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2008
Ort
Kyrkhult
Hoj
Triumph Speed3 -06
Riktigt nice bygge......:tummenupp :tummenupp
Tycker oftast inte de blir så bra att bygga fighter på Daytonan…
Men du har lyckats…..:yoparty
Diggar speciellt fram lyset me LED…. Ser riktikt bra ut röd..
E lite intresserad hur de e kopplat och vad du använt för komponenter??? Köppt grejer på elfa eller???
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Första uppsättningen av slangar jag tillverkade gjorde jag så, Men när jag monterade MT03 lyktan så vart det för trångt för 2 slangar från handtaget så jag gjorde liknande original med 1 slang från handtaget till höger OK och sen en till vänster, funkar ju original, men kanske 100% optimalt?

ska väl bli jämnare tryck mellan oken med separata slangar men knappast att de blir stor skillnad
vad kostar 2 fram slangar? mina kommer inte räcka när jag har nya ckipon
kompisen behöver en lång för bakbroms på styret också.. 1350mm lång..
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
ska väl bli jämnare tryck mellan oken med separata slangar men knappast att de blir stor skillnad
vad kostar 2 fram slangar? mina kommer inte räcka när jag har nya ckipon
kompisen behöver en lång för bakbroms på styret också.. 1350mm lång..

Ja det var så jag tänkte med, men som sakt, blev lite klumpigt att kränga in båda slangarna bakom lyktan så jag tog bleslut att göra som original.

Pris på slangar kan variera lite beroende på längd och vilka nipplar som ska dit. Men räkna på ca 350kr +/- 50kr ungefär. Bara att komma förbi med slangarna till mig på Specma i Västerslätt så fixar jag dom! :tummenupp
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Snyggt jobbat !

Har själv haft ett par sådana som jag inte pillade allt för mkt med. men hann kolla en hel del detaljer för planerna var att tricka till dom.
Tycker de är ganska svåra att ha och göra med. Inte lätt att modda utan att förstöra osv.

Tycker du ska ha lyktan röd med svart hållare. Sen rekommenderar jag dig att köpa en heckhöherlegung (tror det heter så på tyska) som höjer din hoj bak med x antal mm. sen sänker du gafflarna fram 3 cent. Då får du ett betydligt aggresivare stuk och en kvickare styr respons. Den redan ganska kassa markfrigången blir oförändrad mer lr mindre. Nackdelen är att den kommer bli lite svårare att dra upp på bakslangen. Körde ganska mkt bana med min senaste 595-98 och anderstorp planslipade ner kollektorn, som för övrigt ligger oskyddad,på bara en timmes körning. Därav mitt intr av stjärt höjaren jag nämnde.

Denna modd kostar dig inte mer än max en tusing och några timmars härligt meckande. Vidare så hade jag om plånboken var mager, kortat kolfiber dämparen max 4-5 cm. Kortar du mer än det kommer den se kort/tjock ful ut.
Har sett några sådana. förstör mer än det ger.

Keep up the good work.

Mvh
 

Super Dave

Ny medlem
Gick med
29 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 SMT -13
Nice moppe, gillar caferacer looken som kommer med det låga styret, trevligt med någon som bryter trenden.... alla måste inte ha risers och fatbar (som jag).
Har åxå MT03:ans framlyse men den är bra monterad rakt på gaffeln och följer gaffelns vikel viket har resulterat i att helljuskäglan når ca 4meter famför hojen.... men tur att vi har ljusa sommar nätter... :)

Rättelse... "Bara monterad" skulle det naturligt vis stå .... inte "bra"... svavar som ett blockmongo gör man..... :S
 
Last edited:

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Riktigt nice bygge......:tummenupp :tummenupp
Tycker oftast inte de blir så bra att bygga fighter på Daytonan…
Men du har lyckats…..:yoparty
Diggar speciellt fram lyset me LED…. Ser riktikt bra ut röd..
E lite intresserad hur de e kopplat och vad du använt för komponenter??? Köppt grejer på elfa eller???

Tacka tackar!! :bow

Lysdioderna är köpta på http://www.molectric.com/
Det är 25 st dioder som är inbyggda i lyktan och dom drivs med ballaster som håller konstant strömstyrka så dioderna kommer lysa lika stark nästan oberoende hur mycke ström jag har i batteriet! :tummenupp
 

Bifogat

  • IMG_000211.jpg
    IMG_000211.jpg
    35.6 KB · Visningar: 114

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Snyggt jobbat !

Har själv haft ett par sådana som jag inte pillade allt för mkt med. men hann kolla en hel del detaljer för planerna var att tricka till dom.
Tycker de är ganska svåra att ha och göra med. Inte lätt att modda utan att förstöra osv.

Tycker du ska ha lyktan röd med svart hållare. Sen rekommenderar jag dig att köpa en heckhöherlegung (tror det heter så på tyska) som höjer din hoj bak med x antal mm. sen sänker du gafflarna fram 3 cent. Då får du ett betydligt aggresivare stuk och en kvickare styr respons. Den redan ganska kassa markfrigången blir oförändrad mer lr mindre. Nackdelen är att den kommer bli lite svårare att dra upp på bakslangen. Körde ganska mkt bana med min senaste 595-98 och anderstorp planslipade ner kollektorn, som för övrigt ligger oskyddad,på bara en timmes körning. Därav mitt intr av stjärt höjaren jag nämnde.

Denna modd kostar dig inte mer än max en tusing och några timmars härligt meckande. Vidare så hade jag om plånboken var mager, kortat kolfiber dämparen max 4-5 cm. Kortar du mer än det kommer den se kort/tjock ful ut.
Har sett några sådana. förstör mer än det ger.

Keep up the good work.

Mvh


Tusen tack för all konstruktiv kritik! Bra idéer! :)


heckhöherlegung är helt klart mitt nya favvo ord! :yoparty

Jag har sänkt den fram max nu, ca 30 mm.
Jag kollade lite på heckhöherlegung på ebay, Är det bara dom där "hundbenen" man byter till ett par längre? Ser ut som nått som går bygga själv, men kanske inte att rekomendera. Vart köpte du din heckhöherlegung? Ska testa Photoshoppa av kolfiber burken lite innan jag gör något!

Nice moppe, gillar caferacer looken som kommer med det låga styret, trevligt med någon som bryter trenden.... alla måste inte ha risers och fatbar (som jag).
Har åxå MT03:ans framlyse men den är bra monterad rakt på gaffeln och följer gaffelns vikel viket har resulterat i att helljuskäglan når ca 4meter famför hojen.... men tur att vi har ljusa sommar nätter... :)

Rättelse... "Bara monterad" skulle det naturligt vis stå .... inte "bra"... svavar som ett blockmongo gör man..... :S

Tackar tackar! Ja jag är grymt nöjd med styret efter jag vände clipon fästerna! Vart riktigt fint stuk!

Du har väll sett att det går att justera reflektorn innuti lykta? Borde ju gå att justera upp ljusbilden en del med den! :tummenupp
 
Last edited:

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Tjena !

Ja, det är ett ballt ord det där. Jag köpte dock aldrig heck-höhern för jag
insåg snabbt att all bankörning skulle gå hårt åt den ngt slitne trajjan. Som för övrigt va en skön banhoj. Gillade verkligen bromsarna och det berg-stadiga
chassiet. MEN...., motorn fick man plåga ihjäl och det är inte kul att vara sist
in i första böj efter rakan hela tiden.

Men åter till din hoj. Jag vill minnas att det finns de som tillverkar sådana saker men det bör var riktigt hög kvalitet på stålet och precisions tillverkat
så frågan är om det är värt besväret när det är en så pass billig del att köpa.
Jag hittade massor med sådana på ebay.de och ebay.co.uk.

En idè kan ju vara att du köper en sats och sen gör du en "kines" och tillverkar ett gäng själv som du senare säljer själv här hemma i svedala där allting är svårt att få tag på. kan inte vara svårt att kränga ett gäng sådana.
Alla som kör hårt med sin 595/955 bör vilja ha en heckhöherlegung.
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Slangan:

Hur hittar du heckhöherlegung så billigt vad söker du på? Hittade bara på Ebay.de men dom kostade över 200 euro + frakt och till 675án kostar dom bara en 1/5 del!

Jag som inte kört annat är 125á innan den här tycker det finns massor av motor! :banana Men skulle vara kul att testa lite olika mappar som passar till Kolfibersliponet och K&N filtret! Kanske går att mappa om för etanol? :confused:

:hej Föresten jag fyller idag!! Grattis till mig!! :födelseda

Till helgen blire inte nått meka! Då blire resa ner till Sthlm och titta på Metallica! :banana :fyllisar :yoparty :rofl
 
Last edited:

Turbokoftan

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2009
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
ZX10R
Får säga grattis igen!

Längtar du något till Metallica då? :hihi

Hugger med attityd :gnissla

ollesskrm2.jpg
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top