Ombyggnad oljetank till ackumulatortank

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Morsning allihopa. Tänkte höra om det är någon här som har testat det eller vet någon bekant som gjort det.
Det är så att jag går i tankarna att bygga om min oljetank på 3kubik till en ackumulator tank istället. Har fått hem lite ritningar om hur allt ska gå till och det ser ut som att jag ska klara av det lite med hjälp av släkt och vänner. Men jag fick inte svar på en fråga som jag hade. Hur länge håller den värmen?
Kommer att elda upp temperaturen till ca 95ºC och sedan låta den tuffa på. Det finns med i ritningarna hur man ska använda backventiler som stänger vid 65ºC, 75ºC och 85ºC så att det inte bli onödig återcirkulation av vattnet så det kyls av.
Isoleringen kommer bestå av 360mm mineralull och 40mm frigolit. Så, vad tror ni, om man drar upp den i 95ºC, klarar den sig två dygn innan den är nere på 60ºC igen?

Morsning allihopa. Tänkte höra om det är någon här som har testat det eller vet någon bekant som gjort det.
Det är så att jag går i tankarna att bygga om min oljetank på 3kubik till en ackumulator tank istället. Har fått hem lite ritningar om hur allt ska gå till och det ser ut som att jag ska klara av det lite med hjälp av släkt och vänner. Men jag fick inte svar på en fråga som jag hade. Hur länge håller den värmen?
Kommer att elda upp temperaturen till ca 95ºC och sedan låta den tuffa på. Det finns med i ritningarna hur man ska använda backventiler som stänger vid 65ºC, 75ºC och 85ºC så att det inte bli onödig återcirkulation av vattnet så det kyls av.
Isoleringen kommer bestå av 360mm mineralull och 40mm frigolit. Så, vad tror ni, om man drar upp den i 95ºC, klarar den sig två dygn innan den är nere på 60ºC igen?

Om din oljetank är kubformad så råder jag dig att räkna lite på hållfasthet och tryck. Det finns en anledning till att de flesta akumulatortankarna är runda :gnissla :näsblod

Om din oljetank är kubformad så råder jag dig att räkna lite på hållfasthet och tryck. Det finns en anledning till att de flesta akumulatortankarna är runda :gnissla :näsblod

Därför man har expansionskärl vettu, ca 200l expansionskärl kommer användas. Annars blir trycket ca 5ton per kvadratmeter plåt på tanken... Om den inte var rund från början kommer den bli ;)

EDIT: Alltså, expansionskärlet kommer sitta direkt ovanpå tanken. Om jag hade haft det på vinden 5m upp hade trycket blivit 0.5 bars övertryck.
Allt sådant tas upp i ritningarna jag har, så det ska nog inte vara någon fara.

Därför man har expansionskärl vettu, ca 200l expansionskärl kommer användas. Annars blir trycket ca 5ton per kvadratmeter plåt på tanken... Om den inte var rund från början kommer den bli ;)

EDIT: Alltså, expansionskärlet kommer sitta direkt ovanpå tanken. Om jag hade haft det på vinden 5m upp hade trycket blivit 0.5 bars övertryck.
Allt sådant tas upp i ritningarna jag har, så det ska nog inte vara någon fara.

Om det funkar så kan du komma hit och bygga om min oljetank med :tungan

Om det funkar så kan du komma hit och bygga om min oljetank med :tungan

Tydligen är det inte speciellt dyrt att göra det. Kostar ca 8.000:- att bygga om en 3kubiks tank, och jag kommer spara enorma pengar på det eftersom jag nu bara har tanken i pannan på 200l. 100l varmvatten till kranarna och 100l till elementen, tappar värmen hur fort som helst i pannan. Räknar på att kunna spara 500-1000:- i månaden på elkostnaden om den håller värmen ett tag så att elpatronerna aldrig går in. Eldar man 6h ordentlig stormeldning varannan dag kanske det räcker. Och ved får jag gratis så :tummenupp

3 dygn i runda slängar håller det, men är ju väderberoende.

Koppla in solfångare så slipper du även att elda på sommaren för varmvattnets skull.

3 dygn i runda slängar håller det, men är ju väderberoende.

Koppla in solfångare så slipper du även att elda på sommaren för varmvattnets skull.

Ja, det blir nästa projekt. Huset står ju så att vi har sol mest hela dagen på sommaren, så det vore perfekt. Dessvärre kostar det ju ganska mycket med solfångare, men det kanske man sparar igen ganska snabbt även där. Men hur gör man med dom då, kör det bara på varmvattentanken till kranarna eller kör man även elementen på den? Solfångare funkar ju även på vintern så om det är till elementen vore det ju trevligt.
Håller den värmen i lite drygt tre dygn vore det kalas, då blir det inte så ofta man behöver elda upp.
Kombipannan vi har nu är ju från 78 någon gång och således inte direkt effektiv, så en ren vedpanna är något som skulle ha investerats i också.

gå in på byggahus.se sök på trycklös i forumet!

Hur länge den varar beror ju helt och hållet på hur mycket energi du tar ut men till en normal villa på 120 kvm och 4 pers. i hushållet så bör den hålla ca 2 dygn.
Skall du satsa på solfångare bör du köra dem på pannan med vvb i samt se till att eventuellt överskott kan pumpas över till ack.tanken.
En solfångar anläggning kostar ca 40" att få installerad.

Har percis köpt hus med Nienna.. O funderar lite på olika lösningar.. allt från vattenburen golvvärme, solfångare mm mm.. Detta med oljetank -> Accu-tank var en ny grej.. Har du lust att dela med dig av ritningarna :)

Som jämförelse: Jag har halva storleken på ack-tank - två stycken på totalt 1,5 m3 (nya som fanns färdigt installerade när huset köptes, tack för det!). De eldas upp till ca 80 grader och om allt vatten har nått 80 och det är en "vanlig" vinterdag 5-10 minus och inte alltför blåsigt, så håller det sig över natten innan det är nere på 60 grader. Huset är från 50-talet och inte tilläggsisolerat och det är säkert 200 m2 inkl källaren som totalt värms upp till 20-21 grader (vattenburen värme i hela huset). Din tank, om allt fungerar som det ska, borde kunna hålla ett drygt dygn under motsvarande förhållanden och mer om du har gynnsammare isolering och storlek på huset. Står tanken i ett annars uppvärmt utrymme, så bidrar läckande värme till den totala uppvärmingen ändå.

En stor besparing (på lång sikt) är att byta den gamla pannan. Det är väldigt dålig verkningsgrad och man får tokelda under många timmar för att få upp rätt temperatur. "Gratis" ved är trevligt, men ett jäkla slit det med (för att inte tala om hur mycket fritid som går åt). Jag funderar själv på att byta till en modern pelletspanna istället - möjligen med kombinerad vedkasset också för att inte helt förlora den möjligheten. Det är ju en viss investering, men man slipper jobbet med veden och får en jämnare eldning (även under natten :) ).

Intressant ide att konvertera en gammal oljetank... solfångare likaså.

Tyvärr kan jag inte dela med mig av ritningar eftersom det är copyrightskyddat material.

Ja, den bör nog hålla värmen 2 dygn IAF åt oss, vi har ca 150m2 som värms upp, huset är byggt 78 så det är väl kanske lite bättre isolerat. Jag gör ju så nu att jag eldar till strax under 90ºC, och det kommer jag nog göra i den nya tanken också.
Att köpa ny panna har vi redan tänkt på, den besparade elkostnaden vi spar med att inte behöva köra elpatronen var och varannan natt. Sedan så är som sagt denna panna väldigt dålig på att ta tillvara värmen, eldar man riktigt riktigt hårt har man 700ºC ut i skorstenen som aldrig används.

Låter som en dum ide då en oljetank inte är tänkt att arbeta med ett övertryck.
Låt oss säga att du har ett grundtryck på ca 1 bar i anläggningen så kan du räkna ut vilken kraft det kommer att utöva på den stackars oljetanken. Annars kan de ju vara spännande med 3 kubik 95 gradigt vatten på golvet. Försäkringbolaget lär ju ha både en och två saker att säga ang en sådan installation.
Släng ut tankjävulen och investera i godkända acctankar som e byggda för veddrift.

Hur länge den varar beror ju helt och hållet på hur mycket energi du tar ut men till en normal villa på 120 kvm och 4 pers. i hushållet så bör den hålla ca 2 dygn.
Skall du satsa på solfångare bör du köra dem på pannan med vvb i samt se till att eventuellt överskott kan pumpas över till ack.tanken.
En solfångar anläggning kostar ca 40" att få installerad.

Du verkar ha koll på VVS biten, jag har en fråga jag har grubblat länge på:

Vilken temperatur ska man optimalt ställa sin varmvattenberedare på?
Vad är energisnålast?
Snubbarna som installerade den för fyra år sedan hade ingen vidare koll på när den förbrukar minst.

I min värld borde det vara mest ekonomiskt att snålställa den så illa att man i undantagsfall gör slut på varmvatten, dvs någonstans runt 60 grader, medans dom ställde den på strax under kokpunkten.

Varannan vecka är det bara jag som bor i huset, varannan vecka bor det två barn här.

Inte ens när vi bodde fyra personer konstant här lyckades vi tömma beredaren även om vi alla duschade samtidigt, så det finns överkapacitet med den temperatur vattet håller i dag.

Ställ den på ca 75 grader. Det funkar. Sen blandas ju varmvattnet med kallvattnet genom blandingsventilen så man brukar ju inte plocka ut mer än ca 50-55 grader.

Låter som en dum ide då en oljetank inte är tänkt att arbeta med ett övertryck.
Låt oss säga att du har ett grundtryck på ca 1 bar i anläggningen så kan du räkna ut vilken kraft det kommer att utöva på den stackars oljetanken. Annars kan de ju vara spännande med 3 kubik 95 gradigt vatten på golvet. Försäkringbolaget lär ju ha både en och två saker att säga ang en sådan installation.
Släng ut tankjävulen och investera i godkända acctankar som e byggda för veddrift.

Om du kollade längre upp så står det att det inte är ett trycksatt system.

...
I min värld borde det vara mest ekonomiskt att snålställa den så illa att man i undantagsfall gör slut på varmvatten, dvs någonstans runt 60 grader, medans dom ställde den på strax under kokpunkten.
....

Kolla även på legionella-biten. Det finns skäl att inte ställa tempen för lågt. Finns bestämt rekommendationer på vad som är lägsta hälsosamma temperatur.

Inte ens när vi bodde fyra personer konstant här lyckades vi tömma beredaren även om vi alla duschade samtidigt, så det finns överkapacitet med den temperatur vattet håller i dag.
Nu blev jag lite nyfiken. Varför duschar ni fyra stycken samtidigt? Hade det inte varit mer praktiskt att duscha en i taget?
Om du har en normal dusch kan man ju inte tjäna så mycket tid?
Visst om någon tvålar in sig så kan ju någon annan låna vattnet men två samtidigt borde räcka.

En kompis byggde en anläggning på 2 kubik i slutet på 90-talet.Det var tariffstyrning o cirkulationspumpar till förbannelse.Men han gjorde riktigt fina besparingar o var nöjd.Han hade dock gamla tryckluftstankar från jättekompressorer som acctankar.Men jag tycker oxå att ett väl tilltaget expansionskärl borde förhindra övertryck i din oljetank.Dessutom kan du ju montera dit nån extra överströmningsventil på tanken som löser ut vid ett visst tryck o har ett "skvallerrör" som går ner i en golvbrunn.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back