Lurade, insjuknade eller vad?

Nå, vad tycker du?

• Antal röstningar
    0
Var är språkpolisen valmers när han verkligen behövs?

Det är jättesnällt att du upplyser mig hur inkorrekt jag skriver, jag behöver verkligen den feedbacken.

Men det är väl just detta som tråden handlar om, hur vet de att de har glädje för ett 60tkr-system? Kanske övertygade säljaren svärföräldrarna att det _är_ skillnad på ett 20tkr- och ett 60tkr-system, vilket är just det jag säger att det inte är i deras ögon/öron.

En passat från samma år som min dragkroksmerca skulle säkert uppfylla mina behov lika bra, fast jag valde det sistnämnda. Jag måste vara jättekonstig som inte valde passaten. :gnissla

Edit: Det verkar ju ändå logiskt, men varför-varför-VARFÖR valde jag aprilian? :näsblod :huvet

Last edited:
Det är jättesnällt att du upplyser mig hur inkorrekt jag skriver, jag behöver verkligen den feedbacken.

Har man inget vettigt att säga så kan man plocka häfftika poäng på att folk inte kollar sin stavning! Markus är så häfftik, han kan stava till kättingjenget, har dyra fina BOSE-högtalare ( :lol ) och tror sig kunna allt om allt. Dessutom svarar han aldrig på frågor, han ifrågasätter bara. Han har även ett egenmyntat begrepp (fy fan) som han använder när han har extra svag självkänsla. Att han är 100% anonym här på forumet är en _ren_ tillfällighet. :hihi

Så ge honom lite spelrum nu va? ;)

En passat från samma år som min dragkroksmerca skulle säkert uppfylla mina behov lika bra, fast jag valde det sistnämnda. Jag måste vara jättekonstig som inte valde passaten. :gnissla

Edit: Det verkar ju ändå logiskt, men varför-varför-VARFÖR valde jag aprilian? :näsblod :huvet

Klassen heter 250-dam och då du kan kategoriseras som dam är det den perfekta klassen för dig..... :mattias

Enda nackdelen är att klassen är lite osportsligt ekonomisk utan dyra kitdelar eller gigantiska däckskonton, du får krascha oftare så att vi inte föranleds att tro du tagit ett rationellt beslut

Klassen heter 250-dam och då du kan kategoriseras som dam är det den perfekta klassen för dig..... :mattias

Enda nackdelen är att klassen är lite osportsligt ekonomisk utan dyra kitdelar eller gigantiska däckskonton, du får krascha oftare så att vi inte föranleds att tro du tagit ett rationellt beslut

Dom är billiga att krascha med också! Sista kraschen kostade under 2000 kronor och det var ändå en riktig praktkrasch. Jag fattar inte varför andra kör räääcer när vanligt folk som inte begriper inte märker någon skillnad. :rolleyes:

För att komma tillbaks till topic kan jag säga att 60000 inte räcker till kablar ens, för en riktig audiofil. Jag har själv varit där och vänt vid ett tillfälle, men insikten att rummet man ska spela i är det viktigaste, akustiken, gjorde att jag la ner den dyyyra hobbyn. Visst kan man köpa Svanå prylar för 100' men rummet du spelar i sätter riktlinjerna/gränserna för vad du kan få ut av en "dyr" rigg.

/J

Se det så här:

De flesta som köper en hemmastereo använder den i många år(10 eller mer).
Skillnaden mellan att köpa en som låter "rätt" och en som inte är lika bra gör att upplevelsen och därmed även den tid man använder anläggningen minskar. Med detta synsätt så får man ofta mer valuta för pengarna även fast man betalar mer.

Nu är jag ingen direkt audiofil men kvalitét kostar oftast och man brukar få vad man betalar för, naturligtvis finns det en massa onödigt dyra"audiofil" prylar men bra utrustning ger en annan upplevelse och den skillnaden måste faktiskt upplevas för att man skall förstå den:tummenupp

Man behöver ju inte heller köpa nytt för att få "rätt" prylar. Lurade mina föräldrar att köpa en rejäl anläggning men begagnad för 6-7år sedan, det lustiga är att den anläggningen nu är 10-talet år gammal men slår det mesta som finns i dag och de får nog igen pengarna vid en ev försäljning(nu var nypriset på den anläggningen över 100kkr men de betalade "bara" 30kkr). Nu spelar gubben synt och använder stereon som "PA" och ljudet är ENORMT och som enda intresse så unnar jag dem verkligen att ha en sådan anläggning och att jag kan njuta av den iblan skadar ju inte heller..

För att komma tillbaks till topic kan jag säga att 60000 inte räcker till kablar ens, för en riktig audiofil.

Vad är grejen med kablarna egentligen? Varför finns det så sjukt dyra och varför köper folk dom?

Vad är grejen med kablarna egentligen? Varför finns det så sjukt dyra och varför köper folk dom?

För att dom är av något fint märke. Eller så tror folk att koppartråden inuti är förgyld.

Det kan också vara för att dom är krimmt bra, vad vet jag.

Jaa du....bra fråga. Dyra.....kanske......köper dom.....för att de är bättre än de som man hade innan.

Mycket med hifi/highend är luddigt. Det är enkelt att testa en hoj, bara kör den runt en bana och kolla vilken som är snabbast. Hifi däremot är lite annorlunda. Där kan man nämligen tycka att den billigare/långsammare hojen/kabeln är bättre bara för att man tycker det låter bättre.

Dvs, hur ska man kunna bevisa vad en specifik person hör och upplever? Omöjligt.....

/J

För att det låter bättre??

alla kablar är en sorts filter och ju bättre kabel desto mindre påverkan på signalen och ju mer realistiskt blir ljudet.

självklart ska man inte köpa kablar för 60k om man har en anläggning för 100k men i en bra anläggning blir det dyrt med kablar då man behöver ett par högtalarkablar 2-3par signalkablar 3-4nätkablar.

RacerRaffe: väldigt bra inlägg.

alla kablar är en sorts filter och ju bättre kabel desto mindre påverkan på signalen och ju mer realistiskt blir ljudet.

självklart ska man inte köpa kablar för 60k om man har en anläggning för 100k men i en bra anläggning blir det dyrt med kablar då man behöver ett par högtalarkablar 2-3par signalkablar 3-4nätkablar.

:lol :rofl :rofl :klappar

Jag som trodde kvällens roliga timme var slut. Mera!

Du ställer väl upp dina kablar på spikes, va? Eller kuddar kanske? Och du har väl dina signalkablar vända i rätt riktning (se pil på kabeln)? :D

Och glöm inte ett sånt där extra stort nätagg så att fasen hålls stabil ut ur väggen. :hihi

Ja, halleda. Jag är i fel bransch.

Det är en person/organisation/TV-program/whatever i USA som erbjudit vansinnigt mycket pengar till den som klarar blindtest på högtalarkablar. Hittills har ingen gjort det. Vilket egentligen är självklart när man tänker efter.

Men det är lite intressant när man tänker på det, audiofiler lägger ner hundratusentals kronor på utrustning för att återge ett ljud som spelades in med utrustning för en bråkdel av summan....

Last edited:
Ähh, vafan. Det enda som spelas är säkert mp3 med 64 kbit så det låter säkert grimmt! Man lär höra allt brus perfa! :yoparty

2800334 zee: har du stålomspunna bromsslangar??

kanske till och med radiella bromsar???
Stålomspunnet gör ju Märkbar skillnad! Vilken högtalarkabel man gillar är ju hörst personligt :rolleyes

Last edited:
Det är en person/organisation/TV-program/whatever i USA som erbjudit vansinnigt mycket pengar till den som klarar blindtest på högtalarkablar. Hittills har ingen gjort det. Vilket egentligen är självklart när man tänker efter.

I Ali G är det någon kristen typ som säger att han betalar till den som kan bevisa evolutionen. Ingen har gjort det heller. Så det betyder ingenting. Alltså.

:westcoast

Även gammla gubbar/tanter gillar att handla status prylar. Deras granne hade väl köpt ett system för 30 och inte kan de vara sämre.

Titta bara på GuW, han handlar ju Levis 501:pannkyss

Jag vågar påstå att ingen av de s.k. tillverkarna av dyra kablar tillverkar sina egna. De köper dem från Polen eller Kina där typ all kabel tillverkas och sedan får de sina egna logotyper på dem.

Att kabeln kan agera som ett filter kan jag köpa, men inte på det frekvenser det handlar om när man skickar vanligt hörbart ljud. Nu har jag inte räknat på det, men jag har svårt att se någon anledning att fundera på impedanser och annat högfrekvensrelaterat förrän man närmar sig nån MHz i frekvens.

Föresten innebär stålomspunna bromsslangar stor skillnad och i det fallet skulle vem som helst klara ett blindtest.

zee: har du stålomspunna bromsslangar??

kanske till och med radiella bromsar???

Antar att du pratar gatåkning:
A) Nej. Dock är det en märkbar faktiskt skillnad i stumhet i vissa fall på stålomspunnet/ej. I vissa fall.

B) Nej.

Hade du någon poäng eller väntar du med dina övertygande argument om hur bra en kabel kan låta? Speciellt de för 10.000kr/m.

Kom igen, jag lovar jag ska ge dig en ärlig chans att övertyga oss alla om High-End HiFi:ns berättigande dyrbarhet och prestanda. :)

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back