Fartkamera fråga, vad händer om man förnekar?

Här har det hänt grejjor, jag sammanfattar min ståndpunkt:

Automatisk hastighetskontroll med "kameror i instrumentbrädan" får vi den dagen staten inser att ingen längre accepterar bötfällning utan att ljuga och ställa till merarbete. Utan ansvar - ingen frihet!

GuW, du är så stolt över att du minsann kan parkera var du vill, och ingen skall kunna bötfälla dig och så vidare. Jag skall tänka på det nästa gång jag totalblockerar en korsning med bussen för att du eller någon annan med din fria och härliga inställning har parkerat fel för att "springa in på systemet i fem minuter". Utan parkeringsvakter skulle våra storstäder se ut som Paris eller Madrid, och tung yrkestrafik skulle få ett helvete.

Men det är klart, just DU parkerar väl alltid bara där du inte står i vägen. :rolleyes:

Jag är inte från Ungern, men jag känner igen en komplimang när jag ser den, så tack Kia.

Och ni andra som är så tuffa att det sprutar oförskämdheter ur öronen på er (Valmers?), jag hoppas att ni är mer väluppfostrade i verkliga livet. Annars tycker jag synd om era arma mödrar.

Som sagt, fortsatt debatt är meningslös. Jag är en moralkärring och tönt i mångas ögon, och så får det väl vara helt enkelt! Alla är vi olika! :tummenupp

Det var absolut en komplimang från min sida. Tycker dina åsikter och dina inlägg i den här tråden är jäkligt vettiga. :yoparty Kan bara :Bugar och hålla med dig. :tummenupp

Är det så med dem nya kamerorna också att dem blixtrar om man kör för fort förbi dem?, råkade bränna förbi en i hög hastighet nu ikväll i södra länken, kom aldrig nån blixt så vet ej om den tog.

Är det så med dem nya kamerorna också att dem blixtrar om man kör för fort förbi dem?, råkade bränna förbi en i hög hastighet nu ikväll i södra länken, kom aldrig nån blixt så vet ej om den tog.
Ingen blixt ingen bild, men ned med solskyddet så spelar det ingen roll.

Du har då aldrig jobbat med elektroniska prylar förstår jag... ;). När dyr elektronik i form av en fartkamera blir sjuk så får en anställd människa åka och skruva ner de för att reparera de.

Säger du till polisen att deras kameror aldrig blir "sjuka" d.v.s. krånglar eller bli saboterade så lär du bli utskrattad... Du vet.. bara för att det inte är en människa så betyder inte det att den tickar och går i alla tider och väder utan att strula...

En kamera blir ju aldrig sjuk,

Du har då aldrig jobbat med elektroniska prylar förstår jag... ;). När dyr elektronik i form av en fartkamera blir sjuk så får en anställd människa åka och skruva ner de för att reparera de.

Säger du till polisen att deras kameror aldrig blir "sjuka" d.v.s. krånglar eller bli saboterade så lär du bli utskrattad... Du vet.. bara för att det inte är en människa så betyder inte det att den tickar och går i alla tider och väder utan att strula...

Jo visst kan de gå sönder. Men jag tror ändå att en fysisk person kostar mycket mer. Alla avgifter och så vill ju personen gärna ha lön också. Som jag skrev tidigare VAB, arbetsskador, rehabilitering osv osv.... Men absolut att elektronik också kostar...

Eftersom tråden ändå spårat ur från en saklig fråga till en moraldiskussion så fortsätter jag förgylla tråden med en ide jag har.

Jag tycker VV borde införa skåp för nykterhetskontroll också! Alla som är onyktra ska stanna och blåsa. Och vi som har "rent mjöl i påsen" kan köra förbi med gott samvete.

En fartkamera är väl hur som helst igång i snitt sju minute om dagen eller hur var det? Sen om man tänker på hur ofta det sitter en kamera i stolpen så förstår man ju hur värdelöst det är. Jag kan knappt minnas att jag kört lagligt förbi en fartkamera

En fartkamera är väl hur som helst igång i snitt sju minute om dagen eller hur var det? Sen om man tänker på hur ofta det sitter en kamera i stolpen så förstår man ju hur värdelöst det är. Jag kan knappt minnas att jag kört lagligt förbi en fartkamera

Men du vet ju aldrig när eller om kameran är igång och kan ta bilder. Det är väl det som är hela ideen. Man ska aldrig vara säker. Varje gång jag har haft en eller flera bilar framför mig och vi har passerat en fartkamera så har det bromsats (även om det ibland inte har gått för fort) så jag tycker nog inte att fartkamerorna är helt värdelösa ändå...

Jag har för mig att fartkamerorna har sänkt medelhastigheten på de sträckor de är uppsatta på. Det var det politikerna ville uppnå. Bra eller dåligt i övrigt kan man diskutera.

Varje gång jag har haft en eller flera bilar framför mig och vi har passerat en fartkamera så har det bromsats (även om det ibland inte har gått för fort) så jag tycker nog inte att fartkamerorna är helt värdelösa ändå...

Ja det är ju jättebra med kameror i så fall!

Bidrar starkt till trafiksäkerheten när folk kör för fort mellan dom och bromsar till långt under lagligt när dom passerar kameror... :va

Jag har för mig att fartkamerorna har sänkt medelhastigheten på de sträckor de är uppsatta på. Det var det politikerna ville uppnå. Bra eller dåligt i övrigt kan man diskutera.

Undrar just om hastigheten sjunkit mellan kamerorna! Eller har snittet sjunkit pga av inbromsningarna förbi skåpen?

Last edited:
Ja det är ju jättebra med kameror i så fall!

Bidrar starkt till trafiksäkerheten när folk kör för fort mellan dom och bromsar till långt under lagligt när dom passerar kameror... :va

Nä säger inte alls att det är ett trafiksäkert körsätt med dessa inbromsingar förbi kamerorna. Men man kan inte säga att kamerorna är helt värdelösa och inte har gjort någon nytta alls för då skulle ju ingen bromsa. Så kamerorna sänker ju uppenbarligen hastigheten just där de står... att sen folk är såna ögontjänare att de genast efter att de passerat kameran måste gasa som tokar är en helt annan sak.

Nä säger inte alls att det är ett trafiksäkert körsätt med dessa inbromsingar förbi kamerorna. Men man kan inte säga att kamerorna är helt värdelösa och inte har gjort någon nytta alls för då skulle ju ingen bromsa. Så kamerorna sänker ju uppenbarligen hastigheten just där de står... att sen folk är såna ögontjänare att de genast efter att de passerat kameran måste gasa som tokar är en helt annan sak.

ok, jag tolkar det som att du vill ha ett skåp var 100e meter för att även ögontjänarna ska hålla laglig hastighet.

Jag respekterar den åsikten men ett sånt samhälle önskar inte jag.

PS. Själv fäller jag ner solskyddet och tar en klunk ur kaffekoppen när jag passerar kamerorna. Och på riktiga långkörningar plockar jag bort främre nummerplåten. Jag är ingen ögontjänare! :D

ok, jag tolkar det som att du vill ha ett skåp var 100e meter för att även ögontjänarna ska hålla laglig hastighet.

Jag respekterar den åsikten men ett sånt samhälle önskar inte jag.

PS. Själv fäller jag ner solskyddet och tar en klunk ur kaffekoppen när jag passerar kamerorna. Och på riktiga långkörningar plockar jag bort främre nummerplåten. Jag är ingen ögontjänare! :D

Men det är ju just ögontjänarna och "fuskarna"/"smitarna" som skapar detta samhälle ju. Om alla tog sitt ansvar och betalade sina böter (om de hade förtjänat såna) så skulle det inte behövas ett skåp var 100:e meter.
Nu kör inte jag heller laglig hastighet alla gånger. Men om och när jag blir stoppad eller fotad av en kamera och vet att jag kört för fort, då gnäller jag inte, försöker inte smita utan betalar snällt för att jag gjort en miss...

Men det är ju just ögontjänarna och "fuskarna"/"smitarna" som skapar detta samhälle ju. Om alla tog sitt ansvar och betalade sina böter (om de hade förtjänat såna) så skulle det inte behövas ett skåp var 100:e meter.
Nu kör inte jag heller laglig hastighet alla gånger. Men om och när jag blir stoppad eller fotad av en kamera och vet att jag kört för fort, då gnäller jag inte, försöker inte smita utan betalar snällt för att jag gjort en miss...

Om vi levde i en perfekt värld....:D

Men det är ju just ögontjänarna dvs " GABOR "och "fuskarna"/"smitarna" som skapar detta samhälle ju. Om alla tog sitt ansvar och betalade sina böter (om de hade förtjänat såna) så skulle det inte behövas ett skåp var 100:e meter.
Nu kör inte jag heller laglig hastighet alla gånger. " :D " Men om och när jag blir stoppad eller fotad av en kamera och vet att jag kört för fort, " glömt " bilbältet " då gnäller jag inte, försöker inte smita utan betalar "snällt" :D för att jag gjort en miss., vilket Aldrig skulle inträffa...:D ..

Just det. :D

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...