Palestinasjal som Mode. Anti/för?

Nix. Men du kan väl hålla med om att sjal är ungefär lika manligt som sarong?

Här ja, men pröva den tesen i valfritt land i mellanöstern, norra Afrika eller södra Asien. (Du är mer berest än jag, du vet vilka regioner/kulturer/religioner jag åsyftar, lagom svepande).

Är det inte just kritik av slaget; manschauvinism, kvinnoförtryck etc som brukar uttalas härifrån mot dessa kulturer där mannen uteslutande äger tolkningsföreträde? Säjer definitivt inte att förtryck är "manligt" i ngn positiv bemärkelse, men visst är det ett mode sprunget ur patriarkalt styrda och definierade kulturer vi diskuterar nu?

Fick som liten höra att det fanns skillnader i mönstring och färger som visade släkt/klantillhörighet, som skottarnas kilt. Nåt kulturprogram talade också om att man kan "sända signaler" gnm sättet man knyter den på. Det är kanske teorier sprungna ur nån raffinerad konspirationsteoretikers hjärna, nån som vet?

Bara inte näbbkängorna från 70talet kommer tillbaks är jag nöjd!

Och jag som levt i villfarelsen att de kom från Norrland (el Lappland), och så kommer de från ett decennium! Man lär sej något nytt varje dag.

Last edited:
Skiter i om de är manliga/kvinnliga/röda/gröna eller annat trams. De blir inte snyggare för det. Verkligen skitfula.

Skiter i om de är manliga/kvinnliga/röda/gröna eller annat trams. De blir inte snyggare för det. Verkligen skitfula.

Nu är du inne på modesnack. .."alla kortbyxor är skitfula". Grejjen är, tycker du att folk ska bära sjalarna även om de inte vet vad de står för? Skit i om det är snyggt elller inte, se det från den lite mer religösa synvinkeln eller nåT ;) ja du fattar va jag menar.

Jag tycker det är som att vi plötsligt ska börja klä oss i munk-kläder eller i påvens mössa bara för det är snyggt men skita i att det står för något. Eller nej, vi designar "Armani kungakronor" så att man snart inte vet vem som är kung :D De som bär palestinasjal pga att de lever utifrån att bära dessa sjalar...bär de i ett annat syfte än mode. Jag tycker alla borde tänka så innan de skaffar sån.. som nån annan sa, det är nästan att jävlas annars

Nu är du inne på modesnack. .."alla kortbyxor är skitfula". Grejjen är, tycker du att folk ska bära sjalarna även om de inte vet vad de står för? Skit i om det är snyggt elller inte, se det från den lite mer religösa synvinkeln eller nåT ;) ja du fattar va jag menar.

Tyckte bara det blev lite väl fokuserat på om det var manligt resp. kvinnligt att bära. Min personliga tolkning av dessa plagg är att de oftast är vänstersympatisörer som bär dem, åtminstone på våra breddgrader. Jag tror dock inte Lisa 14 år har en aning om innebörden, hon bryr sig bara om det är modemedvetet att bära. Och det verkar vara väldigt inne med dem nu, ärligt talat fattar jag inte hur de kan vara modeplagg.

Jag tycker det är som att vi plötsligt ska börja klä oss i munk-kläder eller i påvens mössa bara för det är snyggt men skita i att det står för något. Eller nej, vi designar "Armani kungakronor" så att man snart inte vet vem som är kung :D De som bär palestinasjal pga att de lever utifrån att bära dessa sjalar...bär de i ett annat syfte än mode. Jag tycker alla borde tänka så innan de skaffar sån.. som nån annan sa, det är nästan att jävlas annars

vad tycker du då om att sälja stringtrosor till 7-åringar?

Nu blev jag nyfiken; vad symboliserar de?

jag trodde det var allmänt känt, åtminstone inom min generation, att det var porrfilmerna som startade den trenden på 80-talet.
Å, åtmistone i min sinnesvärld, så är det ett "sexplagg" som jag åtmistone inte normalt associerar med barn. Barn ska ha bävernylon! Alltid!!!:gnissla
(överhuvudtaget är jag lite emot hela trenden med att sexualisera barn. Med sexualisera mennar jag att klä dem som om de var vuxna kvinnor. Kan vara att jag är känslig efter att pratat med pedofiler om detta. Eller så är jag bara gammaldags...)

jag trodde det var allmänt känt, åtminstone inom min generation, att det var porrfilmerna som startade den trenden på 80-talet.
Å, åtmistone i min sinnesvärld, så är det ett "sexplagg" som jag åtmistone inte normalt associerar med barn.

Se där, vi kanske har en smula olika perspektiv på saker & ting. Frugan äger inget annat än strings, har dock själv aldrig reflekterat över att det är ett "sexplagg", trodde det var vanliga underkläder. Eller så ligger det i betraktarens ögon, vad vet jag?

Å, åtmistone i min sinnesvärld, så är det ett "sexplagg" som jag åtmistone inte normalt associerar med barn. Barn ska ha bävernylon! Alltid!!!:gnissla
(överhuvudtaget är jag lite emot hela trenden med att sexualisera barn. Med sexualisera mennar jag att klä dem som om de var vuxna kvinnor. Kan vara att jag är känslig efter att pratat med pedofiler om detta. Eller så är jag bara gammaldags...)

Det där är intressant, jag tror få kvinnor skulle erkänna det där, de flesta skyller nog (med all rätt) på att troskanten inte ska synas genom tighta byxor. Om det stör med troskant på vuxen så kan den väl få störa på barn också? Eller varför ska barn stå ut med kant? Och om det är ett sexplagg så tycker jag kvinnor får reda ut det där, själv tror jag det är du som är lite off. ;)

För övrigt tror jag det där med 7-åringar är en seglivad myt. Vilken affär säljer egentligen det där? Tror inte HM eller lindex eller Åhléns eller något av varuhusen skulle komma undan med det men det är väl de som säljer 95% av barnkläderna kan man tro.

palestinasjal kan se snyggt ut om man kan bära upp den. Nu är detta långt ifrån min valda klädstil, men även om jag hade velat haka på WT-looken hade jag inte valt palestinasjalen just eftersom det fortfarande finns folk som förknippar den med vänsterpatrasket. Hellre död än röd :pannkyss

Che-tröjor anser jag dock vara snäppet värre. De flesta som bär dem har ingen aning om vem han var eller vad han gjorde. Skulle aldrig sätta på mig en sådan tröja.

Tröjor med CCCP-tryck bär jag dock ibland när jag hänger avslappnat med polarna; självironi är viktigt :mattias

Annars är kombinationen av en CCCP tröja, palestinasjal och ett bältesspänne med rebellflaggan helrätt, kan givevis toppas med en baseballkeps med NY märke.

Sjalar från helvetet! EMOT! Som faan!:gnissla :mad: :arsele :huvet

Jag hatar jeans och baseballkepsar, som för mig är symboler för västerlandet och den euroamerikanska kulturimperialismen.
Jag spyr i min bhurka när jag tvingas se människor bära amerikanska gymnastikskor.

För övrigt tror jag det där med 7-åringar är en seglivad myt. Vilken affär säljer egentligen det där? Tror inte HM eller lindex eller Åhléns eller något av varuhusen skulle komma undan med det men det är väl de som säljer 95% av barnkläderna kan man tro.

Var det inte just HM som tog hem och lanserade string i barnstorlek för att sedan snappt plocka bort det ur sortimentet?

Amen, broder!Må dessa styggelser vila i samma grunda grav som plyshkläderna som varje moderiktig vänsterhane skulle ha på sjuttiotalet!

Vänstersympatier
Palestinasjal
Näbbkängor
och Plyshbyxor med uttöjda knän och rumpor samt blankslitna fläckar....

Det låter som alla bild/musiklärare jag någonsin har haft...

Nu tycker jag att vi sjunger "Svarte tupp, röde tupp" och målar regnbågar en stund!

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back