Lasta i Citroen Jumpy

Dessa bilar är iofs jävligt lätt meckade sa en polare som jobbar som mek men jag vet inte du kanske också är mek då du verkar veta mycket om den???

///Micke

någon mek är ja la inte men vi har haft en sån skrutt i familjen.. Jag skulle en gång byta kupéfläktsmotstånd vilket var ett rent helvete, sen skulle jag byta generator vilket betydde att jag fick ta loss kylare + massa annat gojs som tog ca: 3 timmar.. ett jobb som annars går på en halvtimme. men har du tur och den håller sig i form så ska de inte va nåra problem..

annars rekomenderar jag nissan kubistar, toyota hiace, mb Sprinter, Transit..
i princip allt som inte kommer från frankrike....:näsblod

KÖP INTE EN FRANSK BIL....NÅGONSIN! Såg senast idag inslag på ABC-nytt där franska bilarna låg i topp på flest antal fel hos bilprovningen.

Köp en VW Caddy och bli nöjd säger jag!

Håller me till 100 %:klappar :klappar :klappar
Tack för medhållet :tummenupp

EN beggad caddy med några år kan du få för runt 20 loppor
http://www.blocket.se/vi/14523710.htm?ca=11_s
Hade min caddy i 3 år, i princip aldrig några fel alls någonsin, förutom att jag fick byta motor på fönsterhissarna men that´s it.
Sen vette fan om din hoj går in i caddyn men det är väl bara att kolla upp.

Men som sagt..fransmännen kan mat och vin..bilbyggandet ska tyskar, svenskar och asiater stå för! :tummenupp :tummenupp

Hade min caddy i 3 år, i princip aldrig några fel alls någonsin, förutom att jag fick byta motor på fönsterhissarna men that´s it.

Men som sagt..fransmännen kan mat och vin..bilbyggandet ska tyskar, svenskar och asiater stå för! :tummenupp :tummenupp

Hoj i en Caddy? Nix. En liten fiddy i så fall, max. Eller en hamsterbur. Hade en Caddy å jag kan säga att den var ett av mina sämre bilköp. Den tog mig alltid dit jag ville, men det var då f*n ALLTID nå´t fel på skrutten trots "tysk kvalitet..." Antar att det finns måndagsexemplar eller iafall sämre å bättre köp oavsett bilmärke...

Har en Jumpy -01 2.0 HDI som jag är tvärnöjd med. Två motarder utan problem + utrustning iform av extrafälgar, däck, verktyg, stolar, depåtält m.m., man får bara se till att packa smart helt enkelt. Har bara behövt lasta en cross so far, men jag ska nog allt kunna klämma in två rackare när det blir dags. Riktigt bra tryck i motorn också med tanke på att det är en liten "lastbil" (om man inte väljer det klenaste alternativet förstås).

De japanska alternativen har problem de också, riktigt täta byten av spindelleder tex har jag hört. Viton är ju rosthög osv osv. I dagsläget med mycket stålar så hade jag köpt nya generationen VW, tex en mega stor Crafter och raceinrett, de är en dröm att köra, märks knappt att de är en riktigt stor buss.

Men jumpyn som sagt, en riktigt bra bil faktiskt, lagom stor utan att man ska känna sig dum varje gång man svänger förbi ICA, får dessutom vanligtvis plats i p-hus, vilket inte en sprinter får, eller Jumper.

Lycka till!

Ja föresten, färgen släpper på gångjärnen, och? Det är liksom något man överlever...bilar används och blir äldre, och själv så blir man fattigare på kuppen. Så är det bara.

Godnatt!

Ge er jag ska för fan inte åka runt med en caddy. Om man läser inlägget så står det 2 St race hojar tror inte de går på en caddy :D

har nu hittat en Renault trafic till riktigt bra pris, det är ju samma bil som opel vivaro.

///Micke

Har ägt och kört 1 KTM660 sida vid sida med 1 kawa ZX10R i 2500 mil. Fungerar hur bra som helst så länge man inte ska ha med sig jättemycket extra saker.

Motorn är skottsäker, jag hade en 04a som gått 33000 mil.
Kamrem = 4000-6000 hos mindre firma, görs var 12000e mil eller vart 4e år.
Drar ca 0,7-0,75 liter/mil. Bekväm och ganska pigg.

Tips: köp en 04-> med mycket mil snarare än en <04 med lite. Köp 110-hästaren!

Gångjärnen bak galvaniseringslossar färgen på, går på förlängd goodwill.

/ Jens

Tjoo.. Jag va faktiskt och kollade på den nyare modellen 04:a igår kväll. Men fick du in din Zx10r på längden??? :va

Vill juh få rum med två stycken hojar, kanske funkar om man ställer dem som ett V med framhjulen ihop och bakhjulet lite utåt sidorna... Eller???

///Micke

Last edited:
Tjoo.. Jag va faktiskt och kollade på den nyare modellen 04:a igår kväll. Men fick du in din Zx10r på längden??? :va

Vill juh få rum med två stycken hojar, kanske funkar om man ställer dem som ett V med framhjulen ihop och bakhjulet lite utåt sidorna... Eller???

///Micke

Precis så får man göra. Man kan lasta 1st ZX10 och 1st 600RR plus tält, extra fälgar osv...

Men det är inte det rymligaste alternativet.

/ Jens

Nästa nivå blir nog snarare att köpa en VW Transporter.. Synd bara att de är så frukansvärt tråkiga. Men en Jumpy är mer "bil" där en transporter är mer buss.

Det finns ju en del andra alternativ.. Toyota Hiace eller Nissan Serena Cargo. Fördelarna där är rätt självklara. Toyota och Nissan bilarna är skottsäkra på alla punkter, dock bra mycket större än en Jumpy. Man får ju in två hojar + 5 pers i en lång Hiace. Då kan man koppla på ett släp/husvagn bakom om man ska på race (hjäper om man inte har bråttom, för det är ingen raket direkt).

Jumpy´n har en stor fördel i att den är mer som en bil. Transporter, Hiace, Serena vinner på mer utrymme och bättre andrahandsvärden. Japsen vinner kvalitetstävlingen mot valfri Europeiskt märke. Vi hade en Hiace på förra jobbet som rullade bra över 30 k mil och allt funkade. Dåvarande chefen köpte loss bilen efter 5 år och har den fortfarande kvar.

Last edited:
Precis så får man göra. Man kan lasta 1st ZX10 och 1st 600RR plus tält, extra fälgar osv...

Men det är inte det rymligaste alternativet.

/ Jens

AAA så det går. Fasen polarn åker juh cbr600rr :) Ne det kanske inte är det rymligaste men att ha den lite som personbil funkar juh. Blir så jobbigt med en stor vivaro eller Transporter om man ska ha den i vardagen också. Iofs ska jag köpa en Clio till tjejen också ...

Ska provlasta en 04:a ikväll och kolla om det funkar...

///micke

Motorn är skottsäker, jag hade en 04a som gått 33000 mil.
Kamrem = 4000-6000 hos mindre firma, görs var 12000e mil eller vart 4e år.
Drar ca 0,7-0,75 liter/mil. Bekväm och ganska pigg.

/ Jens

I min servicemanual står det 16.000 mil, men det kan vara annorlunda på en -04. Jag har en -02. Däremot vet jag att Experten har 12.000 mil för samma årsmodell.

KÖP INTE EN FRANSK BIL....NÅGONSIN! Såg senast idag inslag på ABC-nytt där franska bilarna låg i topp på flest antal fel hos bilprovningen.

Köp en VW Caddy och bli nöjd säger jag!

Jag köpte en Jumpy pga att de som kört båda bilarna säger att det är bättre komfort i Jumpyn.

Att det inye blev en Vito beror på att tom säljarna varnade för den bla pga rost och dålig låda.

Last edited:
HIttar ingen bra orginal info ifrån citrroen men gogglade lite och det stod 206 men jag vill se det orginal. Kanske får satsa på en vivaro eller trafic istället.

Har en vivaro den förlänga varianten och det är inga problem att köra min hoj trots jag har lådor och tuber stående i den. Relativt tyst och bra att köra.
Hade en Expert förut och det var nog den sämsta bilen man kunde ha... Gick alltid sönder, satt dåligt i den både på passagerar platsen och förar platsen. Sedan är det en jävla ljudnivå i kupen.
Köp en Vivaro så kankse du får in två hojar i den om man skulle vilja.
Kör med min i GBG utan några problem dagligen.

Ofan. Har nu ikväll varit och kollat på en 04:a riktigt nice den lite nyare face liften på den.

Ska provlasta den imorgon kväll. Vi tänkta om man ställer hojarna som ett V med däcken ihop längst fram och drar ut bakdäcken emot kanterna lite så måste det gå.

///Micke

Hej:D Jag har sålt dessa bilar och de går gätte bra.
Att lasta in 2 hojar blir trångt, men det går. Skåpet är
2,3 met långt så det är inga problem.
Ett bra val tycker jag. Lycka till:tuttar

:hojsmilie

Har en vivaro den förlänga varianten och det är inga problem att köra min hoj trots jag har lådor och tuber stående i den. Relativt tyst och bra att köra.
Hade en Expert förut och det var nog den sämsta bilen man kunde ha... Gick alltid sönder, satt dåligt i den både på passagerar platsen och förar platsen. Sedan är det en jävla ljudnivå i kupen.
Köp en Vivaro så kankse du får in två hojar i den om man skulle vilja.
Kör med min i GBG utan några problem dagligen.

Har kollat lite på vivaro men den blir lite to big för att ha som pendlar bil tycker jag. Vad är bränsleförbrukningen blandad körning?

Har provåkt jumpy men jag upplevde den som relativt tyst :) få se ska provlasta ikväll och går det inte att klämma in min hoj plus en till så blir det nog något större.

///Micke

Hej:D Jag har sålt dessa bilar och de går gätte bra.
Att lasta in 2 hojar blir trångt, men det går. Skåpet är
2,3 met långt så det är inga problem.
Ett bra val tycker jag. Lycka till:tuttar

:hojsmilie

Va bra, har läst lite biltester och annat om de. verkar inte som om de strular mer än någon annan bil. bara man sköter dem efter servis planen vilket dock många inte gör.

Återkommer väl med bilder om det blir köp hehe

///Micke

Blev faktiskt förvånad själv då bilen är ganska bra lastad. När jag vägde den så stog vågen på 2675 kg. Har räknat på förbrukning flera gånger och den ligger runt 0,8. Helt otroligt.

Blev faktiskt förvånad själv då bilen är ganska bra lastad. När jag vägde den så stog vågen på 2675 kg. Har räknat på förbrukning flera gånger och den ligger runt 0,8. Helt otroligt.

Ja, du har ju fått måttuppgifterna. Men jag kan ändå slinka in med en annan måttuppgift. Min -02 är bara 202cm och min R1 -02 är 210cm, med vikt styre.

Ja, du har ju fått måttuppgifterna. Men jag kan ändå slinka in med en annan måttuppgift. Min -02 är bara 202cm och min R1 -02 är 210cm, med vikt styre.

Wooo gixxern gick in, och det kommer äben gå att få in en hoj till om man ställer dem lite snett.

///Micke

Wooo gixxern gick in, och det kommer även gå att få in en hoj till om man ställer dem lite snett.

///Micke

Last edited:
Hoj i en Caddy? Nix. En liten fiddy i så fall, max.
Fast det kommer ju en ny version av Caddy nu med förlängt skåp, 225 cm långt. I kombination med TDI R-motorn (140hp/320Nm) känns det lite som den ultimata kompromissen mellan personbil och hojtransportbil.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick