Snyggare än vanligt?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Är det mild salongsberusning eller är den här Bold´or hojen snyggare än vad man minns? Såg de ut så här? Finns på blocket för en McDonaldsmånadslön:)

Har för mig att de var typ klumpigare eller nåt. Många av årsbröderna till den hojen är fulare

Bifogat

• Boldór.jpg
    Boldór.jpg
    57.1 KB · Visningar: 463

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Brukade inte BollDåren vara försedd med en ganska ful och stur halkåpa och vara lackad i rött/blått/vitt?

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Förutom lacken ser det ut att vara en orginal CB900 Bol d´or.
Den med helkåpan hade tilläget F2 in namnet.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Mera åt det här hållet är vad jag tänker på när någon säger Honda Bol D'Or.

19695_0_1_2_cb%20900%20f%202%20bol%20d%60or_Submitted%20by%20anonymous%20user..jpg

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Brukade inte BollDåren vara försedd med en ganska ful och stur halkåpa och vara lackad i rött/blått/vitt?

Nej, ett fåtal hade kåpa och hette F2. Tror de kom -81 i det utförandet men är inte hundra, kan vara -82. Den fanns mig veterligen bara i rött/vitt och nån enstaka i grått/vitt. Denna skulle kunna vara en sån som "blivit av" med kåpan.Lacken är förmodligen ett eget påfund, men det fanns engelska och usamerikanska modeller med trevligare färgsättningar. 900-an uppdaterades kontinuerligt men de stora förändrngarna gjordes till -82, tex;

-18" hjul med ett mäktigt 130/80 däck bak, det var tidigare 120/90? Framhjulet minskades från 19" till 18" och blev ngt bredare. Är nog det som gör att denna inte ser så "krum" ut.

-Piggybackdämpare, fortfarande värdelösa.

-Biffigare gaffel 39 mm och luftassisterad med pissig "anti-dive", kan ha kommit -81.

Hur man uppfattar dessa cyklar beror mycket på färgsättning och från vilken vinkel man ser dem. Är det inte rensat under baklampan ser de hopplöst tunga och sura ut.

Jag gillar utseendet, men jag är också en antikvitet. (Blev svar till fler än du, om nån händelsevis bryr sig).

Edit;

De vita fälten stämmer ju med F2-an, så jag tror den teorin håller. Man har ramlat och fimpat kåpan, instrumentering och allt annat var samma, tom lampan, bara fixa hållare.

Last edited:

Strömberg

Kör alltid för fort!!
Gick med
28 Jun 2004
Hoj
Husaberg 650 Supermoto -07 Nu kittad för isen!!
den fanns även som blå/vit.. farsan har haft en sådan, å nu har han en röd/vit... kom på en sak nu när ja skrev... han har bara haft super boldor:en alltså 1100cc... kanske va därför den fanns i blå/vit... jaja. de får nån annan reda ut...

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Edit;

De vita fälten stämmer ju med F2-an, så jag tror den teorin håller. Man har ramlat och fimpat kåpan, instrumentering och allt annat var samma, tom lampan, bara fixa hållare.

Tror inte det är en F2'a, då hade det troligen stått F2 på den lilla sidokåpan under sadeln, bra teori ändå och namn/emblem på sidokåpan kan ju vara ändrat.
Kan var ett sent exemplar som kom i den färgen eller en import.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
den fanns även som blå/vit.. farsan har haft en sådan, å nu har han en röd/vit... kom på en sak nu när ja skrev... han har bara haft super boldor:en alltså 1100cc... kanske va därför den fanns i blå/vit... jaja. de får nån annan reda ut...

Knappast som F2, dvs med kåpan och det är nog den som gäller här,(även om kåpan är borta). Även 900-an fick fräschare lackschema,(heter det så), from -83 och fick betydligt snyggare hållare till fotpinnarna istället för de hemska plattorna.

Tror inte det är en F2'a, då hade det troligen stått F2 på den lilla sidokåpan under sadeln, bra teori ändå och namn/emblem på sidokåpan kan ju vara ändrat.
Kan var ett sent exemplar som kom i den färgen eller en import.

Grannen hade en F2 med den lacken som såldes till en kollega, tror den rullar i Åhus ännu, den var grymt välskött, men du kan säkert ha rätt. Trixades en massa även då.

Last edited:

J-zer

Happy!
Gick med
11 Oct 2007
Hoj
BMW S1000XR 2018 HP Style
En polare till mig köpte en CB 900 F2B - 83 med precis den färgen. Färgen var visst ovanlig även 1983. I en bok om hojar genom åren kallas F2B som hojen med kåpa heter för "Far 2 Big".
O jag måste bara hålla med.:)

Bifogat

• honda_cb900f2.jpg
    honda_cb900f2.jpg
    41.7 KB · Visningar: 114

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Med all respekt för kalenderbitning, är den inte ganska snygg ( duckar )

Det är helt ok ,iaf i den färgen, dessutom är den lite kult.

När jag var en liten grabb så hade en bekant till familjen en flong ny röd Boldor 900 som han åkte dit med för fortkörning i 100 km !!! på 50 väg.

Det var och är en dräpare :fakta

Ger man den en ärlig chans och fixar till lite fjädring osv så kan man säkert piska både posör Rettor och Gixxar med den.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag gillar utseendet, men jag........

QUOTE]

Chronic;

Citerar mig själv då jag nog framstår som den som tuggat i sig mest almanacka här... Försvarar mig med att det är fritt plockat ur minnet, men har man ägt och kört hojarna så ligger det nära till hands.

De är snyggare än bra, inte som jag, bättre än sn.......

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag gillar utseendet, men jag........

QUOTE]

Chronic;

Citerar mig själv då jag nog framstår som den som tuggat i sig mest almanacka här... Försvarar mig med att det är fritt plockat ur minnet, men har man ägt och kört hojarna så ligger det nära till hands.

De är snyggare än bra, inte som jag, bättre än sn.......

Det var inte elakt menat, bara ja du hajar.....

Det är helt ok ,iaf i den färgen, dessutom är den lite kult.

När jag var en liten grabb så hade en bekant till familjen en flong ny röd Boldor 900 som han åkte dit med för fortkörning i 100 km !!! på 50 väg.

Det var och är en dräpare :fakta

Ger man den en ärlig chans och fixar till lite fjädring osv så kan man säkert piska både posör Rettor och Gixxar med den.

Jag har haft en -81 kawa Z1000j......det var ingen dräpare, det var svårt att hänga med en trimmad opel på småvägar...gigantiska hjul, fick hänga hela min späda kropp med badbrallor och t-shirt på själva insidan för att den skulle svänga överhuvudettaget

Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Jag har haft en -81 kawa Z1000j......det var ingen dräpare, det var svårt att hänga med en trimmad opel på småvägar...gigantiska hjul, fick hänga hela min späda kropp med badbrallor och t-shirt på själva insidan för att den skulle svänga överhuvudettaget

Jag har kört Kawa GPX 1000 -86 med packväskor och hängt med.

Visst ,man får inte släppa av med det går :hihi

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fråga Lord Adrian, han är Mr Båldår på SH. I say.
/J

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Thank you for that vote of confidence, Herr Jürgen!

Måste säga att "Bullen" var jävligt snygg i grå, hade inte sett den färgsättningen tidigare. Annars var väl blå, röd och svart dom färger som fanns i Europa? Blå var givetvis den snabbaste vinnarfärgen...;)

Nyheter
Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli