Möte på bulten

bromannen

Ny medlem
Gick med
27 May 2007
Hoj
GSXRF 1250 (wtf?)
Var ute och rastade stånkan på bulten idag i ett tämligen lugnt tempo. Rätt vad det är får jag möte av nån j***a fantom som kommer på slangen över ett skymt backkrön med så taskig koll att han går in ca en meter i min körbana innan han lyckas få kontroll över körningen...

Tur för honom att jag höll undan rejält åt höger och att jag inte var ute och körde Hummer, eller gruvdumper...

Vad är egentligen ok i sporthojskollektivet nu för tiden? Är det ok att köra om trots att man har möte? Att tvinga mötande trafik ut i vägrenen? Är vägen en racerbana avlyst för sporhojfolkets lek, där alla andra gör bäst i att hålla sig undan? Är det ok att nära maxvarv på trean slanga över ett skymt backkrön med så taskig koll att man inte ens klarar att hålla sig på rätt sida av vägen?

Efter den här typen av upplevelse så kan jag förstå bilister som efter att mött en vurpande hojåkare stannar enbart för att kolla att de inte har några skador på sin bil och sen kör vidare. Jag säger inte att det är rätt, men jag kan förstå att vissa människor ute kring de populära hojstråken helst skulle se att varenda sporthojsåkare vurpade ut i terrängen för att aldrig komma tillbaka till vägarna.

Vad jag vill komma till är att det är bäst att vi gemensamt hänger ut idioter som förstör vårt anseende ute bland vanliga svenssons. Dessa svenssons drar oss alla över samma kam. Det är dumt, men det är så folk funkar. Så länge vissa kör som idioter så får vi alla lida.

Jag tycker fem års indraget körkort, permanent förbud att köra mc med effekt/viktförhållande som överstiger 0.4, en rejäl spark i pungen och uppeldad mc är ett rimligt straff för den som med totalt dödsförakt utan kontroll chansar över ett skymt backkrön.

Jag hoppas att flertalet av er håller med om att idioter ska hängas ut och trackas ned. Trafiksäkerhetssnacket är väl inget nytt här på sporthoj.com? Dock så vill jag gärna höra om någon här känner för att försvara den typen av körning som jag just beskrev. Det finns uppenbarligen gott om idioter på bulten. Några av idioterna har väl rimligen konto på sporthoj.com? Då menar jag inte alla som kör fort och skrapar knän när trafiksituationen så medger, det får ni gärna fortsätta med för min del, utan de kör skyhögt över sin förmåga och chansar sig fram genom skymda kurvor och över skymda backkrön. Ni som tycker att denna typ av körning är ok på allmän väg... Hur tänker ni?

Last edited:

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag tappade sugen för Bogesund lite pga en sån där nolla. Bakan över skymt krön på fel sida. Var ca tre fel av tre möjliga. Tyvärr spelar det ingen roll om/när man ligger där att jag hade rätt och han hade fel.

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Man bör aldrig chansa, dels för sin egen säkerhet och dels för att inte skrämma skiten ur den stackaren i bilen. Jag saktar alltid in och väntar på lämplig raka och ofta så ser man då att bilen håller till höger och väntar på en omkörning, perfekt. Då har bilisten visat att det är OK att jag drar om, förhoppningsvis, så den inte bara vinglade till.

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Det var jag som låg framför dig? En liten 125:a:rolleyes:

Blev också jävligt skraj när han kom upp där.

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
håller med, många idioter på bulten
jag fick hjälpa en idag som hade kört rakt fram i en kurva, tur nog klarade han sig utan skador (körde utan skyddsutrustning)

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Vi har gått igenom det där redan. Sporthojjar skall köras på riktigt, moralkärringar skall hålla tyst. Bogan är en rejsbana, och svensson skall hålla sig ur vägen. De som kör som riktiga motorcyklister[tm] där har koll på läget, och om det blir några olyckor så är det den andres fel.

Frågor på det?

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Haha, jag såg en stjärna idag på Bogesund. Röd stor Honda tror jag att det var, körde inte speciellt snabbt men skulle ändå köra om mig när jag rullade genom Ellboda bara för att nästan fronta med en mötande bil när han skulle köra om framförvarande bilen. Vart kommer alla stolpskott ifrån?

F1eX

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2006
Hoj
Honda VFR -00 - såld, Yamaha XJ6 -09
T-rex; alltid med så smarta, vältaliga och befogade inlägg...
Tror du att du kan lägga in det som signatur? Alternativt skriva att du är ironisk..

Nicotin

Guest
Vi har gått igenom det där redan. Sporthojjar skall köras på riktigt, moralkärringar skall hålla tyst. Bogan är en rejsbana, och svensson skall hålla sig ur vägen. De som kör som riktiga motorcyklister[tm] där har koll på läget, och om det blir några olyckor så är det den andres fel.

Frågor på det?

tur att det finns folk som vet hur det ska vara..

HALLON1975

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Hoj
Yamaha XT600E, Ducati Monster 750
Det är inte alla som har huvudet med sig och lämpar sig för att köra sporthoj!
Visst är det ok om folk kör på slangen i 250, sålänge man gör det någonstans där det inte finns risk att skada någon annan.
Tyvärr så kommer det alltid finnas folk som kör på det här sättet på de minst lämpliga ställen och vi kommer garanterat att få läsa fler såna här trådar!

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
Zipp zapp nada, no more.

Frågor på det?

:fakta :klappar
Bilar och andra sakta akande sondagsglidare har inget pa RR-banor som bogan och bulten att gora!

Haha, jag såg en stjärna idag på Bogesund. Röd stor Honda tror jag att det var, körde inte speciellt snabbt men skulle ändå köra om mig när jag rullade genom Ellboda bara för att nästan fronta med en mötande bil när han skulle köra om framförvarande bilen. Vart kommer alla stolpskott ifrån?

Du pa gixxer blev omkord av en stor rod honda:gnissla ?

Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Det är inte alla som har huvudet med sig och lämpar sig för att köra sporthoj!
Visst är det ok om folk kör på slangen i 250, sålänge man gör det någonstans där det inte finns risk att skada någon annan.
Tyvärr så kommer det alltid finnas folk som kör på det här sättet på de minst lämpliga ställen och vi kommer garanterat att få läsa fler såna här trådar!

Men varför försvaras då dessa snillen (indirekt) av "oss andra"?
Vore det inte bäst för både dem själva, deras anhöriga samt med- och mottrafikanterna att de befriades från körkortet genom polisens försorg? Skulle inte det betyda en hel massa positivt för alla dem som vill fortsätta köra mc utan lagbegränsningar och utan att det ska behöva kosta en förmögenhet?

För övrigt kan jag bara hurra för t-rex suveräna statement.

Dark_Messenger

Guest
Iddi-grejor typ sånt som trådstartaren beskrev när man riskerar andras (och sitt eget) liv är jävligt puckat det kan jag hålla med om, men köra för fort o slanga lite då o då är fan ok! Har man svårt för fortkörare ska man nog sälja r1an och köpa harley.

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Jag tycker vi inför ett rullande schema på bulten Måndag=bilar på Bulten,Tisdag Polisen på Bulten, Onsdag Hojar på Bulten ,Torsdag Griniga människor i olika fordon på Bulten, Fredagar Cyklar,Hästar,Barnvagnar på Bulten, osv:D :D

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Grov vårdslöshet i trafik borde resultera i indraget körkort på livstid! Uppför man sig så i trafiken, även om det är jävligt kul att brassa i 200 knyck eller köra på bakhjulet när helst man får chans, så sätter man andra människors liv i fara, endast för sitt eget höga nöjes skull. Jag vet att på SH tänker man inte utan kör på och skiter i resten, jag gör likadant. Men egentligen, vad är det för arrogant va? Att köra som en alika går faktiskt inte att rättfärdiga. Någon som håller med mig?

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Grov vårdslöshet i trafik borde resultera i indraget körkort på livstid! Uppför man sig så i trafiken, även om det är jävligt kul att brassa i 200 knyck eller köra på bakhjulet när helst man får chans, så sätter man andra människors liv i fara, endast för sitt eget höga nöjes skull. Jag vet att på SH tänker man inte utan kör på och skiter i resten, jag gör likadant. Men egentligen, vad är det för arrogant va? Att köra som en alika går faktiskt inte att rättfärdiga. Någon som håller med mig?

Tycker man får köra som man vill dock finns det vissa olämpliga ställen att köra hur man vill..

Nyheter
Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli