Spårval genom chikan/rondell/kurva

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Nära Sviestad
Hoj
Honda CBR
Har funderat på vad som är bästa spårvalet. Med bästa avser jag det man skulle tappa minst hastighet och köra en bana bäst med. Antag att sektionerna på bilderna finns var ni vill där det är fri fart och avspärrat område med enkelriktad trafik. Vägbredd och "rondell" är i proportioner som en normal stadsgata. Man kan INTE köra rakt igenom genom att trycka ner hojen höger-vänster-höger utan måste ta det som en chikan och sakta ner ganska duktigt. Man kommer nerifrån i bilden och ska igenom sektionen. Vilket av spårvalen är effektivast för att köra snabbast.

Det röda spårvalet ska illustrera att "kurvan" tas innan "rondellens" mittparti med lång svepande nästan rak kurvutfart. Känns bäst i mina tankar.

Det blåa spåret avser att man lägger "kurvan" efter "rondellens" mittparti och får två lite snävare svängar på slutet och en rak infart istället.

Jag är långt från optimal med kurvteknik. Är nyfiken på hur de som kan köra runt bana riktigt snabbt resonerar angående spårvalet.
 

Bifogat

  • spårval-nr1-1.JPG
    spårval-nr1-1.JPG
    6.7 KB · Visningar: 53
  • spårval-nr2-2.JPG
    spårval-nr2-2.JPG
    6.6 KB · Visningar: 107
du kommer få lika många svar som det finns kurvor, och dessvärre är väl alla "rätt" eftersom folk kan köra olika spår, bara kolla motorcykelracing :)

Men enligt din bild skulle jag välja blått utan nån somhelst tvekan
 
på broms innan sväng (röd) = håll linje = tidigare på gas = bättre utgångshastighet

Snabbare in bromsa sent (blå) = djupare sväng = senare på gas = sämre utgång

Enkelt :va

Instämmer med ovanstående. Följer en lång raka efter rondellen/chikanen så är utgångshastighet viktigast.

Edit: Fast fan, jag har inte ens gått SMC-kursen, så vad vet jag. :(
 
motardstylish is da shit,speciellt med tanke på att rondeller ofta
innehåller spännande överraskningar som kullersten o dieselspill,lite
som ett kinderägg,jättekul o spännande:näsblod
 
på broms innan sväng (röd) = håll linje = tidigare på gas = bättre utgångshastighet

Snabbare in bromsa sent (blå) = djupare sväng = senare på gas = sämre utgång

Enkelt :va


mmm... fast det jag undrade över var lånsamt in och fort ut,,,,
Fast det var i ett annat sammanhang :tuttar :tuttar :tuttar :tuttar :tuttar
 
Last edited:
motardstylish is da shit,speciellt med tanke på att rondeller ofta
innehåller spännande överraskningar som kullersten o dieselspill,lite
som ett kinderägg,jättekul o spännande:näsblod

Sätt på snöplogen fram. SKulle vilja se motardstylen genom rondellerna här i stan där det är statyer och annat tungt och bastant i mitten.:D
 
*/ ?>
Nyheter
Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Back
Top