Använda punkteringsspray?

Tussilago

Jesus died so we could ride!
Upptäckte att jag fått en pyspunka på hojen eftersom jag varit tvungen att fylla luft två dagar i rad.

Hittade inget märke eller något som satt i däcket, så jag fyllde på med en tub p-spray och följde instruktionerna. D.v.s köra en stund i 50-60 och sedan fylla upp till rätt däcktryck.

Min fråga är således om man vågar lita på detta eller skall man byta däck snarast? Hade uppe den på hemvägen i 250 utan att känna någon obalans eller dyl.

Någon som vet?

Byt snarast. Pratade med en gummisnubbe när jag körde runt med skum. Oftast så håller det ett tag, men om man har otur och däcket smäller i 200 så blir det inte skoj. Tror det finns nån högsta rekommenderad hastighet på 70kmh med skum i däcket.

Med tanke på hur stabil korden i ett MC-däck är så skulle jag säga att det är rätt liten risk för att nåt spektakulärt ska hända, typ att däcket skulle "explodera", men jag hade inte heller kört med punkaspray nån längre sträcka om jag hade tänkt köra fort.

Byt snarast. Pratade med en gummisnubbe när jag körde runt med skum. Oftast så håller det ett tag, men om man har otur och däcket smäller i 200 så blir det inte skoj. Tror det finns nån högsta rekommenderad hastighet på 70kmh med skum i däcket.

Du tror inte att gummisnubben är sugen på att sälja nya däck?

Punkaspray är inte bra, men tätar det så tätar det, om det inte skulle fungera så exploderar inte däcket utan det läcker tomt över natten precis som tidigare.

Du tror inte att gummisnubben är sugen på att sälja nya däck?

Punkaspray är inte bra, men tätar det så tätar det, om det inte skulle fungera så exploderar inte däcket utan det läcker tomt över natten precis som tidigare.
Naturligtvis är han det. Men jag har hört om folk som råkat värre ut än att det bara pyst, visserligen på bil men borde väl kunna hända samma sak på en hoj. Som jag sa det funkar väl i de flesta fall, men varför chansa bara för några slantar som man ändå måste lägga ut nån gång?

bästa är väl, om man inte vill byta, att leta upp hålet genom att pumpa det och sen hälla vatten på det för att hitta hålet, sen lagar man det med däcklagninskitt som finns på mekonomen mm.
däckspray skulle jag aldrig lita på...

edit: detta är den näst bästa lösningen. den bästa är att köpa nytt däck givetvis!

MVH Andreas

Punka spray funkar toppen som emergency. Dock inge vidare om man har slang (varför vet jag inte) been there-done that.

Jag har kört Många gånger med Punka Spray o ALDRIG haft problem med det.
Punka Spray är just till för när man har pys-punka. Jag har faktis kört på Bana med sådan spray doc inte direkt efter på fyllnad, utan det hade gått några veckor. Grejen är den att en Handlare själv klart kommer och skrämmer upp en kille eller tjej...jo akta dig för Punka Spray däcket kan EXPLODERA och tänk hur det då kan hända om du ligger i 200. JÄVLA propaganda S K I T.

Ju längre man har punka spray i däcket, doc inte många år, men en ses utan problem, så blir det en tjockare hinna inuti, och börjar det bli dåligt så lär det knappast EXPLODERA med tanke på hur MC däck till en början med är uppbyggda. Så åk vidare du. Om du blir osäker så köp ett kit med däcks pluggar som har hullingar och som ser ut som en lite kil. Fila upp hålet och kör in en plugg i rätt storlek. skär av den jäms med däcket sedan. Om du är osäker lämna in däcket till en däck verkstad. När mna kör så smälter gummi ploppen ihop (Vulkaniserar ihop) med däckets egna gummi och den pluggen KAN inte åka ut då den är konisk och dess utom har en hulling på insidan av däcket.

Lycka till.

Punka spray funkar toppen som emergency. Dock inge vidare om man har slang (varför vet jag inte) been there-done that.

Kör man en Hayabusa som är god för dryga 300Km/h så har man inga slang däck.

Ingen Super Sporthoj har för den delen slangdäck. jag vet faktis inte om ens hur vanligt det är att glidare har det i dag eller vanliga lugna landsvägs hojar har det i modern tappning. Det finns väl men det är nog inte många. Någon som vet om hur vanligt det är med slang däck i dag. Supersport hojar vet jag redan att inga har det. Men hr är det med Landsvägshojar med låga hastighets prestanda.

Last edited:
..och börjar det bli dåligt så lär det knappast EXPLODERA med tanke på hur MC däck till en början med är uppbyggda. Så åk vidare du.
Nä att mc-däck EXPLODERAR är väl ytterst ovanligt. :D Smäller var kanske ett dåligt ordval, men han frågade vad folk tyckte och jag tycker det är dumsnålt att åka omkring på ett trasigt däck. Sen får ni naturligtvis göra precis som ni vill.

Jag har kört med punkaspray i två av mina bildäck i 1,5år nu...

Punkasprej funkar sällan på slangdäck. (som oftast finns på hojar med traditionella ekerfälgar, dvs cross/enduro/glidare även om det finns helt täta sådana fälgar som man kan ha slanglöst på)

Anledningen är att sprayen läcker ut mellan däck och slang utan att täta läckan i slangen.
Ibland funkar det dock, värt att prova när man står efter vägen IAF.

Nä att mc-däck EXPLODERAR är väl ytterst ovanligt. :D Smäller var kanske ett dåligt ordval, men han frågade vad folk tyckte och jag tycker det är dumsnålt att åka omkring på ett trasigt däck. Sen får ni naturligtvis göra precis som ni vill.

Jag säger så här, dom däcken han kör på är inte vanliga däck till viulken hoj som hellst. Dom däcken är speciellt klassade för att tåla över 300Km/h. Tänk då om han har fått pys-punka i ett nästan nytt däck, ja jag tror inte ens du skulle vara intresserad av att kassera ett däck som har MÅNGA mil kvar pga pys-punka. Kan tänka mig att sådana däck kostar en slant. Dom jag körde på låg i alla fall på ~2800:- kommer inte ihåg så här i dax läget. Men det var Pirelli Dragon Super Corsa dvs riktiga tävlings sulor. Helt underbara däck tycker jag. Ska man ha det bästa så kostar det.

När jag fick pys-punka, eller minder punkteringar, så fixade jag det antingen med Sprayen eller så med Plugg. DEt är inte billigt astt åka super sport hoj, så man gör vad man måste. För att hålla budgeten nere

slangar

Jag har kört Många gånger med Punka Spray o ALDRIG haft problem med det.
Punka Spray är just till för när man har pys-punka. Jag har faktis kört på Bana med sådan spray doc inte direkt efter på fyllnad, utan det hade gått några veckor. Grejen är den att en Handlare själv klart kommer och skrämmer upp en kille eller tjej...jo akta dig för Punka Spray däcket kan EXPLODERA och tänk hur det då kan hända om du ligger i 200. JÄVLA propaganda S K I T.

Ju längre man har punka spray i däcket, doc inte många år, men en ses utan problem, så blir det en tjockare hinna inuti, och börjar det bli dåligt så lär det knappast EXPLODERA med tanke på hur MC däck till en början med är uppbyggda. Så åk vidare du. Om du blir osäker så köp ett kit med däcks pluggar som har hullingar och som ser ut som en lite kil. Fila upp hålet och kör in en plugg i rätt storlek. skär av den jäms med däcket sedan. Om du är osäker lämna in däcket till en däck verkstad. När mna kör så smälter gummi ploppen ihop (Vulkaniserar ihop) med däckets egna gummi och den pluggen KAN inte åka ut då den är konisk och dess utom har en hulling på insidan av däcket.

Lycka till.

Kör man en Hayabusa som är god för dryga 300Km/h så har man inga slang däck.

Ingen Super Sporthoj har för den delen slangdäck. jag vet faktis inte om ens hur vanligt det är att glidare har det i dag eller vanliga lugna landsvägs hojar har det i modern tappning. Det finns väl men det är nog inte många. Någon som vet om hur vanligt det är med slang däck i dag. Supersport hojar vet jag redan att inga har det. Men hr är det med Landsvägshojar med låga hastighets prestanda.

Jag vet nu ingen 125´a som har slang i alla fall

Det är just därör jag undrar. Surt att kassera ett nästan nytt däck, där jag inte ens ser vart skadan är.. Hoppas på att den håller trycket tills imorgon och isåfall kör jag däcket tills det är slut. Kanske t.o.m skynda på slitaget genom att "lyxa" till det med några FU-Burnouter för skojs skull ;-)

Naturligtvis är han det. Men jag har hört om folk som råkat värre ut än att det bara pyst, visserligen på bil men borde väl kunna hända samma sak på en hoj. Som jag sa det funkar väl i de flesta fall, men varför chansa bara för några slantar som man ändå måste lägga ut nån gång?

Det kan inte hända "värre" saker bara för att man häller i p-spray. men om läckan beror på att corden gått sönder, ja då har man ett problem. men bara för att det finns ett microskopikt hål i gummit så kommer inte däcket explodera.. tyvärr

En komentar från en gummigubbe.....Ofta håller punka sprayen men se de som en tillfälig lagning har själv en lite som burk med mig i hojen.
Men även om de håller så får du obalans i däcket hjulet vilket kan bli obehagligt.
Åk till en gummi verkstad så kan dom säkert laga däcket finns lagningslappar som klarar påfrästningar även från en hoj.
Hör av dig om du behöver hjälp såg att du bodde i gbg däckverkstan ligger i Mölndal så runt hörnet ju..

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick