Använda punkteringsspray?

Tussilago

Jesus died so we could ride!
Gick med
1 Jul 2007
Göteborg(Tyvärr under ett gäng nötter som går inom
Hoj
GSX-R1000 K6
Upptäckte att jag fått en pyspunka på hojen eftersom jag varit tvungen att fylla luft två dagar i rad.

Hittade inget märke eller något som satt i däcket, så jag fyllde på med en tub p-spray och följde instruktionerna. D.v.s köra en stund i 50-60 och sedan fylla upp till rätt däcktryck.

Min fråga är således om man vågar lita på detta eller skall man byta däck snarast? Hade uppe den på hemvägen i 250 utan att känna någon obalans eller dyl.

Någon som vet?

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Byt snarast. Pratade med en gummisnubbe när jag körde runt med skum. Oftast så håller det ett tag, men om man har otur och däcket smäller i 200 så blir det inte skoj. Tror det finns nån högsta rekommenderad hastighet på 70kmh med skum i däcket.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Med tanke på hur stabil korden i ett MC-däck är så skulle jag säga att det är rätt liten risk för att nåt spektakulärt ska hända, typ att däcket skulle "explodera", men jag hade inte heller kört med punkaspray nån längre sträcka om jag hade tänkt köra fort.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Byt snarast. Pratade med en gummisnubbe när jag körde runt med skum. Oftast så håller det ett tag, men om man har otur och däcket smäller i 200 så blir det inte skoj. Tror det finns nån högsta rekommenderad hastighet på 70kmh med skum i däcket.

Du tror inte att gummisnubben är sugen på att sälja nya däck?

Punkaspray är inte bra, men tätar det så tätar det, om det inte skulle fungera så exploderar inte däcket utan det läcker tomt över natten precis som tidigare.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Du tror inte att gummisnubben är sugen på att sälja nya däck?

Punkaspray är inte bra, men tätar det så tätar det, om det inte skulle fungera så exploderar inte däcket utan det läcker tomt över natten precis som tidigare.
Naturligtvis är han det. Men jag har hört om folk som råkat värre ut än att det bara pyst, visserligen på bil men borde väl kunna hända samma sak på en hoj. Som jag sa det funkar väl i de flesta fall, men varför chansa bara för några slantar som man ändå måste lägga ut nån gång?

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
bästa är väl, om man inte vill byta, att leta upp hålet genom att pumpa det och sen hälla vatten på det för att hitta hålet, sen lagar man det med däcklagninskitt som finns på mekonomen mm.
däckspray skulle jag aldrig lita på...

edit: detta är den näst bästa lösningen. den bästa är att köpa nytt däck givetvis!

MVH Andreas

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Punka spray funkar toppen som emergency. Dock inge vidare om man har slang (varför vet jag inte) been there-done that.

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
Yamaha R1 07

Jag har kört Många gånger med Punka Spray o ALDRIG haft problem med det.
Punka Spray är just till för när man har pys-punka. Jag har faktis kört på Bana med sådan spray doc inte direkt efter på fyllnad, utan det hade gått några veckor. Grejen är den att en Handlare själv klart kommer och skrämmer upp en kille eller tjej...jo akta dig för Punka Spray däcket kan EXPLODERA och tänk hur det då kan hända om du ligger i 200. JÄVLA propaganda S K I T.

Ju längre man har punka spray i däcket, doc inte många år, men en ses utan problem, så blir det en tjockare hinna inuti, och börjar det bli dåligt så lär det knappast EXPLODERA med tanke på hur MC däck till en början med är uppbyggda. Så åk vidare du. Om du blir osäker så köp ett kit med däcks pluggar som har hullingar och som ser ut som en lite kil. Fila upp hålet och kör in en plugg i rätt storlek. skär av den jäms med däcket sedan. Om du är osäker lämna in däcket till en däck verkstad. När mna kör så smälter gummi ploppen ihop (Vulkaniserar ihop) med däckets egna gummi och den pluggen KAN inte åka ut då den är konisk och dess utom har en hulling på insidan av däcket.

Lycka till.

Punka spray funkar toppen som emergency. Dock inge vidare om man har slang (varför vet jag inte) been there-done that.

Kör man en Hayabusa som är god för dryga 300Km/h så har man inga slang däck.

Ingen Super Sporthoj har för den delen slangdäck. jag vet faktis inte om ens hur vanligt det är att glidare har det i dag eller vanliga lugna landsvägs hojar har det i modern tappning. Det finns väl men det är nog inte många. Någon som vet om hur vanligt det är med slang däck i dag. Supersport hojar vet jag redan att inga har det. Men hr är det med Landsvägshojar med låga hastighets prestanda.

Last edited:

dOLKO

Erfaren
Gick med
9 Apr 2006
Hoj
Triumph Sprint RS 02:a, Impala 65:a .

Punkaspray is the shit!:tummenupp Funkar både på slanglöst och däck med slang, iaf på triumph. :)
Dock har jag varken kört i 200 eller 300 i timmen med punkaspray...

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
..och börjar det bli dåligt så lär det knappast EXPLODERA med tanke på hur MC däck till en början med är uppbyggda. Så åk vidare du.
Nä att mc-däck EXPLODERAR är väl ytterst ovanligt. :D Smäller var kanske ett dåligt ordval, men han frågade vad folk tyckte och jag tycker det är dumsnålt att åka omkring på ett trasigt däck. Sen får ni naturligtvis göra precis som ni vill.

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
Jag har kört med punkaspray i två av mina bildäck i 1,5år nu...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Punkasprej funkar sällan på slangdäck. (som oftast finns på hojar med traditionella ekerfälgar, dvs cross/enduro/glidare även om det finns helt täta sådana fälgar som man kan ha slanglöst på)

Anledningen är att sprayen läcker ut mellan däck och slang utan att täta läckan i slangen.
Ibland funkar det dock, värt att prova när man står efter vägen IAF.

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
Yamaha R1 07
Nä att mc-däck EXPLODERAR är väl ytterst ovanligt. :D Smäller var kanske ett dåligt ordval, men han frågade vad folk tyckte och jag tycker det är dumsnålt att åka omkring på ett trasigt däck. Sen får ni naturligtvis göra precis som ni vill.

Jag säger så här, dom däcken han kör på är inte vanliga däck till viulken hoj som hellst. Dom däcken är speciellt klassade för att tåla över 300Km/h. Tänk då om han har fått pys-punka i ett nästan nytt däck, ja jag tror inte ens du skulle vara intresserad av att kassera ett däck som har MÅNGA mil kvar pga pys-punka. Kan tänka mig att sådana däck kostar en slant. Dom jag körde på låg i alla fall på ~2800:- kommer inte ihåg så här i dax läget. Men det var Pirelli Dragon Super Corsa dvs riktiga tävlings sulor. Helt underbara däck tycker jag. Ska man ha det bästa så kostar det.

När jag fick pys-punka, eller minder punkteringar, så fixade jag det antingen med Sprayen eller så med Plugg. DEt är inte billigt astt åka super sport hoj, så man gör vad man måste. För att hålla budgeten nere

pwesterlund

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
1986, suzuki rg 125 gamma
slangar

Jag har kört Många gånger med Punka Spray o ALDRIG haft problem med det.
Punka Spray är just till för när man har pys-punka. Jag har faktis kört på Bana med sådan spray doc inte direkt efter på fyllnad, utan det hade gått några veckor. Grejen är den att en Handlare själv klart kommer och skrämmer upp en kille eller tjej...jo akta dig för Punka Spray däcket kan EXPLODERA och tänk hur det då kan hända om du ligger i 200. JÄVLA propaganda S K I T.

Ju längre man har punka spray i däcket, doc inte många år, men en ses utan problem, så blir det en tjockare hinna inuti, och börjar det bli dåligt så lär det knappast EXPLODERA med tanke på hur MC däck till en början med är uppbyggda. Så åk vidare du. Om du blir osäker så köp ett kit med däcks pluggar som har hullingar och som ser ut som en lite kil. Fila upp hålet och kör in en plugg i rätt storlek. skär av den jäms med däcket sedan. Om du är osäker lämna in däcket till en däck verkstad. När mna kör så smälter gummi ploppen ihop (Vulkaniserar ihop) med däckets egna gummi och den pluggen KAN inte åka ut då den är konisk och dess utom har en hulling på insidan av däcket.

Lycka till.

Kör man en Hayabusa som är god för dryga 300Km/h så har man inga slang däck.

Ingen Super Sporthoj har för den delen slangdäck. jag vet faktis inte om ens hur vanligt det är att glidare har det i dag eller vanliga lugna landsvägs hojar har det i modern tappning. Det finns väl men det är nog inte många. Någon som vet om hur vanligt det är med slang däck i dag. Supersport hojar vet jag redan att inga har det. Men hr är det med Landsvägshojar med låga hastighets prestanda.

Jag vet nu ingen 125´a som har slang i alla fall

Tussilago

Jesus died so we could ride!
Gick med
1 Jul 2007
Göteborg(Tyvärr under ett gäng nötter som går inom
Hoj
GSX-R1000 K6
Det är just därör jag undrar. Surt att kassera ett nästan nytt däck, där jag inte ens ser vart skadan är.. Hoppas på att den håller trycket tills imorgon och isåfall kör jag däcket tills det är slut. Kanske t.o.m skynda på slitaget genom att "lyxa" till det med några FU-Burnouter för skojs skull ;-)

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Naturligtvis är han det. Men jag har hört om folk som råkat värre ut än att det bara pyst, visserligen på bil men borde väl kunna hända samma sak på en hoj. Som jag sa det funkar väl i de flesta fall, men varför chansa bara för några slantar som man ändå måste lägga ut nån gång?

Det kan inte hända "värre" saker bara för att man häller i p-spray. men om läckan beror på att corden gått sönder, ja då har man ett problem. men bara för att det finns ett microskopikt hål i gummit så kommer inte däcket explodera.. tyvärr

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
En komentar från en gummigubbe.....Ofta håller punka sprayen men se de som en tillfälig lagning har själv en lite som burk med mig i hojen.
Men även om de håller så får du obalans i däcket hjulet vilket kan bli obehagligt.
Åk till en gummi verkstad så kan dom säkert laga däcket finns lagningslappar som klarar påfrästningar även från en hoj.
Hör av dig om du behöver hjälp såg att du bodde i gbg däckverkstan ligger i Mölndal så runt hörnet ju..

Bullen099

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2008
Hoj
ZZR1100, Dr650, Cr500, K50
Jag har haft spray i bakdäcket i 2år och även bottnat ur hojen vid flera tillfällen och det har gått bra! tätt är det också!

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!