dn-L
Office Linebacker
Tyvärr? Låter som att du vill att det ska detonera...så kommer inte däcket explodera.. tyvärr
![Tungan :tungan :tungan](/img/smilies/crazya.gif)
Tyvärr? Låter som att du vill att det ska detonera...så kommer inte däcket explodera.. tyvärr
Jag har haft spray i bakdäcket i 2år och även bottnat ur hojen vid flera tillfällen och det har gått bra! tätt är det också!
Jag har kört samma tjej i 14 år nu. Vill du byta?![]()
plus en kamel kanske![]()
du vill inte ha min bilbtw va e de för årsmodell på din
![]()
En komentar från en gummigubbe.....Ofta håller punka sprayen men se de som en tillfälig lagning har själv en lite som burk med mig i hojen.
Men även om de håller så får du obalans i däcket hjulet vilket kan bli obehagligt.
Åk till en gummi verkstad så kan dom säkert laga däcket finns lagningslappar som klarar påfrästningar även från en hoj.
Hör av dig om du behöver hjälp såg att du bodde i gbg däckverkstan ligger i Mölndal så runt hörnet ju..
Jag har kört samma tjej i 14 år nu. Vill du byta?![]()
plus en kamel kanske![]()
Tjej? Förhoppningsvis är hon numera en kvinna. Annars är det bara äckligt![]()
![]()
![]()
Kan kanske reda ut lite saker angående punkaspray och plugg då jag har rejält med erfarenhet genom mitt jobb (en stor känd däcktillverkare).
Det finns massor med olika typer av punkaspray, några bra och många dåliga. Punkteringsspray bör man endast använda som ett reservhjul för att vara på den säkra sidan då flera av sprayerna är av den typen att dom löser upp gummit på insidan av däcket för att täta hålet, detta med följden att man försvagar hela stommen. Detta håller tätt jätte bra men man bör inte åka omkring med det för länge då det fortsätter att lösa upp butylgummit som sitter i däcket och som håller inne luften.
Andra typen är att den torkar till och blir som en "gummi-hinna" på insidan av däcket, mycket effektivt och säkert beroende på vilken typ av skada det är i däcket som gör att luften läcker ut. Problemet är att "gummi-hinnan" inte går genom hela hålet om det suttit en spik/skruv i däcket och detta leder till att det kommer in fukt i hålet (om man inte bara kör torra soliga dagar). Fukten i sin tur kommer in till korden som i de flesta fall är gjor av stål varvid denna börjar rosta och konstruktionen försvagas och kan leda till separationer och det är inte kul att få på en hoj då man bara har 2 hjul i marken.
Det sista man kan göra för att laga ett däck är att sätta en plugg.
Dessa finns också i flera varianter men alla utom 1 är förbjudna att använda idag efter beslut från DRF (däckspecialisternas riksförbund). Den som är tillåten är av den typen som man sätter från insidan av däcket (ser ut som ett paraply) och som förutom att lappa igen insidan även har en kraftig gummi plugg som sätter igen hålet och tätar från allt. Nackdelen med dessa är att inga är godkända för 300+ däck (vilket dom flesta mc däck är) enligt dom största generalagenterna continova och svenska pang.
Man kan självklart göra som man vill, men mitt råd är att tänka på att ditt liv ligger på dessa 2 gummistycken, det kan alltid gå bra med lagning men ett byte är det bästa i alla lägen.
Ha en fortsatt bra hojsommar och hoppas det blir många bekymmersfria mil för alla!![]()
Jag har kört samma tjej i 14 år nu. Vill du byta?![]()
plus en kamel kanske![]()
Byt snarast. Pratade med en gummisnubbe när jag körde runt med skum. Oftast så håller det ett tag, men om man har otur och däcket smäller i 200 så blir det inte skoj. Tror det finns nån högsta rekommenderad hastighet på 70kmh med skum i däcket.
Kan kanske reda ut lite saker angående punkaspray och plugg då jag har rejält med erfarenhet genom mitt jobb (en stor känd däcktillverkare).
Det finns massor med olika typer av punkaspray, några bra och många dåliga. Punkteringsspray bör man endast använda som ett reservhjul för att vara på den säkra sidan då flera av sprayerna är av den typen att dom löser upp gummit på insidan av däcket för att täta hålet, detta med följden att man försvagar hela stommen. Detta håller tätt jätte bra men man bör inte åka omkring med det för länge då det fortsätter att lösa upp butylgummit som sitter i däcket och som håller inne luften.
Andra typen är att den torkar till och blir som en "gummi-hinna" på insidan av däcket, mycket effektivt och säkert beroende på vilken typ av skada det är i däcket som gör att luften läcker ut. Problemet är att "gummi-hinnan" inte går genom hela hålet om det suttit en spik/skruv i däcket och detta leder till att det kommer in fukt i hålet (om man inte bara kör torra soliga dagar). Fukten i sin tur kommer in till korden som i de flesta fall är gjor av stål varvid denna börjar rosta och konstruktionen försvagas och kan leda till separationer och det är inte kul att få på en hoj då man bara har 2 hjul i marken.
Det sista man kan göra för att laga ett däck är att sätta en plugg.
Dessa finns också i flera varianter men alla utom 1 är förbjudna att använda idag efter beslut från DRF (däckspecialisternas riksförbund). Den som är tillåten är av den typen som man sätter från insidan av däcket (ser ut som ett paraply) och som förutom att lappa igen insidan även har en kraftig gummi plugg som sätter igen hålet och tätar från allt. Nackdelen med dessa är att inga är godkända för 300+ däck (vilket dom flesta mc däck är) enligt dom största generalagenterna continova och svenska pang.
Man kan självklart göra som man vill, men mitt råd är att tänka på att ditt liv ligger på dessa 2 gummistycken, det kan alltid gå bra med lagning men ett byte är det bästa i alla lägen.
Ha en fortsatt bra hojsommar och hoppas det blir många bekymmersfria mil för alla!![]()
Alltså det känns som du är ny på området som gummi snubbe alltså. Om man gör som det står på burken dvs skakar burken VÄL innan man fyller upp däcket, och sen direkt kör iväg och åker i 50-60km/h i 10-15 min. där efter fyller upp till rätt tryck och kör vidare. Då får du INGEN obalans i däcket what so ever.
Jag användet inga lagningslappar utan kör direkt med lagningspluggar. Dom smälter ihop med däcket dvs VULKAR och man trycker in dom från Insida/utsidan (kommer inte ihåg) och den har hulling och dess utom är konisk åt rätt håll. Så den kan ALDRIG åka ur. Jag tror faktis inte att det finns någon OLYCKA där man har kunnat konstaterat att P-spray har varit orsaken till en olycka. Kör vidatre tryckt och säker säger jag bara.
Alltså det känns som du är ny på området som gummi snubbe alltså. Om man gör som det står på burken dvs skakar burken VÄL innan man fyller upp däcket, och sen direkt kör iväg och åker i 50-60km/h i 10-15 min. där efter fyller upp till rätt tryck och kör vidare. Då får du INGEN obalans i däcket what so ever.
Jag användet inga lagningslappar utan kör direkt med lagningspluggar. Dom smälter ihop med däcket dvs VULKAR och man trycker in dom från Insida/utsidan (kommer inte ihåg) och den har hulling och dess utom är konisk åt rätt håll. Så den kan ALDRIG åka ur. Jag tror faktis inte att det finns någon OLYCKA där man har kunnat konstaterat att P-spray har varit orsaken till en olycka. Kör vidatre tryckt och säker säger jag bara.
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |