Använda punkteringsspray?

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
Kan kanske reda ut lite saker angående punkaspray och plugg då jag har rejält med erfarenhet genom mitt jobb (en stor känd däcktillverkare).

Det finns massor med olika typer av punkaspray, några bra och många dåliga. Punkteringsspray bör man endast använda som ett reservhjul för att vara på den säkra sidan då flera av sprayerna är av den typen att dom löser upp gummit på insidan av däcket för att täta hålet, detta med följden att man försvagar hela stommen. Detta håller tätt jätte bra men man bör inte åka omkring med det för länge då det fortsätter att lösa upp butylgummit som sitter i däcket och som håller inne luften.
Andra typen är att den torkar till och blir som en "gummi-hinna" på insidan av däcket, mycket effektivt och säkert beroende på vilken typ av skada det är i däcket som gör att luften läcker ut. Problemet är att "gummi-hinnan" inte går genom hela hålet om det suttit en spik/skruv i däcket och detta leder till att det kommer in fukt i hålet (om man inte bara kör torra soliga dagar). Fukten i sin tur kommer in till korden som i de flesta fall är gjor av stål varvid denna börjar rosta och konstruktionen försvagas och kan leda till separationer och det är inte kul att få på en hoj då man bara har 2 hjul i marken.
Det sista man kan göra för att laga ett däck är att sätta en plugg.
Dessa finns också i flera varianter men alla utom 1 är förbjudna att använda idag efter beslut från DRF (däckspecialisternas riksförbund). Den som är tillåten är av den typen som man sätter från insidan av däcket (ser ut som ett paraply) och som förutom att lappa igen insidan även har en kraftig gummi plugg som sätter igen hålet och tätar från allt. Nackdelen med dessa är att inga är godkända för 300+ däck (vilket dom flesta mc däck är) enligt dom största generalagenterna continova och svenska pang.

Man kan självklart göra som man vill, men mitt råd är att tänka på att ditt liv ligger på dessa 2 gummistycken, det kan alltid gå bra med lagning men ett byte är det bästa i alla lägen.

Ha en fortsatt bra hojsommar och hoppas det blir många bekymmersfria mil för alla!:)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Å min oproffisionella åsikt efter att ha jobbat på däckverkstad är att jag har aldrig sett ett däck som har löst upp sig innifrån pga punkasprej.

Sprayen tränger igenom däcket och tätar hålet hela vägen igenom gummit.

Stickhål i slitbanan har man på hundratals ställen ända ner på stålcorden utan att ha punktering och corden rostar inte sönder för det.

Vist är A3-pluggarna bra, men för att montera dom (och även pluggar av typen "kletigt snöre") måste man brotcha upp hålet ytterligare, något som KAN innebära att man skadar ännu fler trådar i corden, vilket jag i ett MC däck helst vill undvika.

Alltså funkar det med punkasprej så kör jag med det, funkar det inte så byter jag däck.
 

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 07
En komentar från en gummigubbe.....Ofta håller punka sprayen men se de som en tillfälig lagning har själv en lite som burk med mig i hojen.
Men även om de håller så får du obalans i däcket hjulet vilket kan bli obehagligt.
Åk till en gummi verkstad så kan dom säkert laga däcket finns lagningslappar som klarar påfrästningar även från en hoj.
Hör av dig om du behöver hjälp såg att du bodde i gbg däckverkstan ligger i Mölndal så runt hörnet ju..

Alltså det känns som du är ny på området som gummi snubbe alltså. Om man gör som det står på burken dvs skakar burken VÄL innan man fyller upp däcket, och sen direkt kör iväg och åker i 50-60km/h i 10-15 min. där efter fyller upp till rätt tryck och kör vidare. Då får du INGEN obalans i däcket what so ever.

Jag användet inga lagningslappar utan kör direkt med lagningspluggar. Dom smälter ihop med däcket dvs VULKAR och man trycker in dom från Insida/utsidan (kommer inte ihåg) och den har hulling och dess utom är konisk åt rätt håll. Så den kan ALDRIG åka ur. Jag tror faktis inte att det finns någon OLYCKA där man har kunnat konstaterat att P-spray har varit orsaken till en olycka. Kör vidatre tryckt och säker säger jag bara.
 
Last edited:

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Jag har kört med punkaspray fram, det vart ingen explosion men det tömdes riktigt fort. Det gör jag aldrig om, närmare en allvarlig olycka än det hoppas jag att jag aldrig mer kommer.
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
om man tänker efter litegrann så hade ju företaget som tillverkat sprayerna blivit stämda på nolltid om dom orsakat "däcksprängning". jag har heller aldrig hört talas om någon som råkat ut för någon olycka p.g.a. däckspray
 

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 07
Kan kanske reda ut lite saker angående punkaspray och plugg då jag har rejält med erfarenhet genom mitt jobb (en stor känd däcktillverkare).

Det finns massor med olika typer av punkaspray, några bra och många dåliga. Punkteringsspray bör man endast använda som ett reservhjul för att vara på den säkra sidan då flera av sprayerna är av den typen att dom löser upp gummit på insidan av däcket för att täta hålet, detta med följden att man försvagar hela stommen. Detta håller tätt jätte bra men man bör inte åka omkring med det för länge då det fortsätter att lösa upp butylgummit som sitter i däcket och som håller inne luften.
Andra typen är att den torkar till och blir som en "gummi-hinna" på insidan av däcket, mycket effektivt och säkert beroende på vilken typ av skada det är i däcket som gör att luften läcker ut. Problemet är att "gummi-hinnan" inte går genom hela hålet om det suttit en spik/skruv i däcket och detta leder till att det kommer in fukt i hålet (om man inte bara kör torra soliga dagar). Fukten i sin tur kommer in till korden som i de flesta fall är gjor av stål varvid denna börjar rosta och konstruktionen försvagas och kan leda till separationer och det är inte kul att få på en hoj då man bara har 2 hjul i marken.
Det sista man kan göra för att laga ett däck är att sätta en plugg.
Dessa finns också i flera varianter men alla utom 1 är förbjudna att använda idag efter beslut från DRF (däckspecialisternas riksförbund). Den som är tillåten är av den typen som man sätter från insidan av däcket (ser ut som ett paraply) och som förutom att lappa igen insidan även har en kraftig gummi plugg som sätter igen hålet och tätar från allt. Nackdelen med dessa är att inga är godkända för 300+ däck (vilket dom flesta mc däck är) enligt dom största generalagenterna continova och svenska pang.

Man kan självklart göra som man vill, men mitt råd är att tänka på att ditt liv ligger på dessa 2 gummistycken, det kan alltid gå bra med lagning men ett byte är det bästa i alla lägen.

Ha en fortsatt bra hojsommar och hoppas det blir många bekymmersfria mil för alla!:)

EN SAK ÄR JU SÄKER, JAG SKULLE ALDRIG VILJA KOMMA TILL DITT JOBB OCH LÅTA DIG FIXA MINA DÄCK MED DIN SÅ KALLADE KUNSKAP OM HUR DÄCK REAGERAR MOT P-SPRAY. LÖSES UPP!!!! ÄR DET DEN 1 APRIL NÅGON, KORDEN ROSTAR. Nä nu får du nog ta och se dig om ett nytt jobb. Hur länge har dessa däck suttit på en hoj 3-4år eller?

Jag har nog ALDRIG kört med ett däck på någon av mina super sport hojar mer än någon månad (1-2) under vinter tiden har det blivit 4-5 kanske då jag har varit en som ställt in precis till snön och tagit ut den direkt när det gått köra dvs redan i Jan/Feb många gånger. Helt otroligt har aldrig hört på maken löser upp däcken vilket SKÄMT det låter som. DEt skulle ALDRIG ENS FÅ KOMMA UT PÅ MARKNADEN. För dom som tillverkar sprayen måste ta hänsyn till att en del just kommer att åka väldigt länge på däcket, och kan inte kallt räkna med att ALLT ska kasserad däcket direkt när man kommer hem till garaget.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Byt snarast. Pratade med en gummisnubbe när jag körde runt med skum. Oftast så håller det ett tag, men om man har otur och däcket smäller i 200 så blir det inte skoj. Tror det finns nån högsta rekommenderad hastighet på 70kmh med skum i däcket.

Framgår inte på en enda flaska med något 70 knyck:confused: Sådan stor överdriven rädsla för punkaspray, jag har lagat flera mc däck som haft lite mil kvar, med punkaspray och det hållt med väldigt aktiv körning även några tokrepor!!

Självklart så rekommenderar inte däcksverkstäder det, men de har ju vinstintresse i att få sälja däck, så varför skall de rekommendera en produkt för under 100 kr när de kan få sälja en produkt på 1500 kr och uppåt:va !! En gammal bil jag hade puffade omkring hela däcket ut som var tokfräscht vid punka, det man skall tänka på att göra är att lufta ur burksprayluften och tillföra ny luft efter några dar då det vulkat. Hittils har ALDRIG något däck som jag lagat eller folk som jag känner lagat "exploderat" eller liknande vid punktering, hur vanligt är det överhuvudet taget idag med däcksexplosioner??? Sen är det inte kul att få punka, men tänk det kan hända i 200 knyck med NYA däck med!

Kan kanske reda ut lite saker angående punkaspray och plugg då jag har rejält med erfarenhet genom mitt jobb (en stor känd däcktillverkare).

Det finns massor med olika typer av punkaspray, några bra och många dåliga. Punkteringsspray bör man endast använda som ett reservhjul för att vara på den säkra sidan då flera av sprayerna är av den typen att dom löser upp gummit på insidan av däcket för att täta hålet, detta med följden att man försvagar hela stommen. Detta håller tätt jätte bra men man bör inte åka omkring med det för länge då det fortsätter att lösa upp butylgummit som sitter i däcket och som håller inne luften.
Andra typen är att den torkar till och blir som en "gummi-hinna" på insidan av däcket, mycket effektivt och säkert beroende på vilken typ av skada det är i däcket som gör att luften läcker ut. Problemet är att "gummi-hinnan" inte går genom hela hålet om det suttit en spik/skruv i däcket och detta leder till att det kommer in fukt i hålet (om man inte bara kör torra soliga dagar). Fukten i sin tur kommer in till korden som i de flesta fall är gjor av stål varvid denna börjar rosta och konstruktionen försvagas och kan leda till separationer och det är inte kul att få på en hoj då man bara har 2 hjul i marken.
Det sista man kan göra för att laga ett däck är att sätta en plugg.
Dessa finns också i flera varianter men alla utom 1 är förbjudna att använda idag efter beslut från DRF (däckspecialisternas riksförbund). Den som är tillåten är av den typen som man sätter från insidan av däcket (ser ut som ett paraply) och som förutom att lappa igen insidan även har en kraftig gummi plugg som sätter igen hålet och tätar från allt. Nackdelen med dessa är att inga är godkända för 300+ däck (vilket dom flesta mc däck är) enligt dom största generalagenterna continova och svenska pang.

Man kan självklart göra som man vill, men mitt råd är att tänka på att ditt liv ligger på dessa 2 gummistycken, det kan alltid gå bra med lagning men ett byte är det bästa i alla lägen.

Ha en fortsatt bra hojsommar och hoppas det blir många bekymmersfria mil för alla!:)

Innan min cord har rostat och försvagats, så har jag hunnit köra slut på det ialla fall då det går nästan 2 bakdäck på en säsong.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Alltså det känns som du är ny på området som gummi snubbe alltså. Om man gör som det står på burken dvs skakar burken VÄL innan man fyller upp däcket, och sen direkt kör iväg och åker i 50-60km/h i 10-15 min. där efter fyller upp till rätt tryck och kör vidare. Då får du INGEN obalans i däcket what so ever.

Jag användet inga lagningslappar utan kör direkt med lagningspluggar. Dom smälter ihop med däcket dvs VULKAR och man trycker in dom från Insida/utsidan (kommer inte ihåg) och den har hulling och dess utom är konisk åt rätt håll. Så den kan ALDRIG åka ur. Jag tror faktis inte att det finns någon OLYCKA där man har kunnat konstaterat att P-spray har varit orsaken till en olycka. Kör vidatre tryckt och säker säger jag bara.

Kan inte låta bli.

Du menar väl punkaspray ? P-spray har genom tiderna helt säker orsakat "olyckor" :tuttar :)
 
Last edited:

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Ort
Kungsbacka
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
Alltså det känns som du är ny på området som gummi snubbe alltså. Om man gör som det står på burken dvs skakar burken VÄL innan man fyller upp däcket, och sen direkt kör iväg och åker i 50-60km/h i 10-15 min. där efter fyller upp till rätt tryck och kör vidare. Då får du INGEN obalans i däcket what so ever.

Jag användet inga lagningslappar utan kör direkt med lagningspluggar. Dom smälter ihop med däcket dvs VULKAR och man trycker in dom från Insida/utsidan (kommer inte ihåg) och den har hulling och dess utom är konisk åt rätt håll. Så den kan ALDRIG åka ur. Jag tror faktis inte att det finns någon OLYCKA där man har kunnat konstaterat att P-spray har varit orsaken till en olycka. Kör vidatre tryckt och säker säger jag bara.

Punka sprejen e en vätska som inte stelnar...man kör med ett paket filmjölk i däcket.
På hojar e de i 9 av 10 fall onödigt att balansera däcket ändå så du får ingen obalans i däcket ändå men du KAN få mera vanligt på bilar dock.
Dina lagningslappar om de e dom som man trycker in från utsidan å förbjudna enligt DRF.
Endast bensinmackar och oseriösa däckhandlare som andvänder dessa om de nu e dom du pratar om.

Men finns många trådar å samtal om laga mc däck framför allt å de e konstigt att alla som inte jobbar med däck tydligen vet bäst.
Jag sitter på 7 års erfarenhet men betraktar mig fortfanade som "ny" de finns alltid mer att lära men har gått alla utbildningar som finns att erbjuda om att laga däck så lär mig mera då..
Men som sista ord punka sprej å pluggar utifrån funkar väldigt ofta dock ser vi inte dom utan bara alla som kommer in som de inte funkat för.

Olyckor med punka sprej har jag aldrig hört talas om.
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Jag har kört runt i några månader med punkaspray i mitt däck (med slang) och det har funkat fint för mig iallfall. Tog däremot två flaskor innan det blev tätt, någon obalans har jag inte känt av. Fast sen kör jag heller aldrig snabbare än 140 heller.
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top