Nyköp racehoj, moms?

Självklart kan man dra momsen på något som man använder i en verksamhet. Däremot kräver skattemyndigheten att det ÄR en verksamhet, så de pengar man får in betalar man moms på.

Sedan om man vill slippa all kontakt med ekonomiskt bestraffande myndigheter så får man köpa sin hoj utomlands. Jag köpte många hojar som jag hämtade hos europaagenten i Amsterdam, men den var då beställd av den nationella agenten i annat europeiskt land. Vet ej om det fortfarande pågår liknande förfaranden, så jag utesluter detaljerna :D

Vet du nåt som inte skattemyndigheten vet? Står uttryckligen att man INTE får dra moms på en hoj, om man inte använder den som likbil, taxi, körskoleutbildning, för uthyrning eller som återförsäljare. Kan det bli klarare? Har hört om den variant du talar om, att importera, det funkar fortfarande. Då köper man från ett annat land, den försäljaren drar av momsen i det landet och själv lägger man inte på moms i sverige. Problemet är att den dag man säljer får den som vill regga in hojen pröjsa moms som om hojen var ny.

Jag hade denna diskussionen med min revisor förra året och de lade ner ganska mycket energi på att undersöka om jag kunde "dra" momsen på hojen för att det var just ett tävlingsredskap (arbetsredskap), men tyvärr visade det sig att till syvende och sist att det fortfarande ej gick igenom. ENda chansen var om jag kunde påvisa att jag köpte hojen för att sälja den vidare som handlare...... Moms på fordon är lite speciellt....

Självklart kan man dra momsen på något som man använder i en verksamhet. Däremot kräver skattemyndigheten att det ÄR en verksamhet, så de pengar man får in betalar man moms på.

Sedan om man vill slippa all kontakt med ekonomiskt bestraffande myndigheter så får man köpa sin hoj utomlands. Jag köpte många hojar som jag hämtade hos europaagenten i Amsterdam, men den var då beställd av den nationella agenten i annat europeiskt land. Vet ej om det fortfarande pågår liknande förfaranden, så jag utesluter detaljerna :D

En kompis gjorde sin USA import till Norge där han hämtade den och körde den till Sverige, fråga mig inte hur men nån moms betalade han inte.....

Viktigt att veta är att om den säljs vidare och nya ägaren reggar in den åker han på momsen.

(ja just vad Nr18 sa såg jag nu....)

Last edited:
Men om man därimot annordnar lite ban-kurser med sinna hojar borde man ju kunna utnyttja Momsen mer?

Men om man därimot annordnar lite ban-kurser med sinna hojar borde man ju kunna utnyttja Momsen mer?

Ja, om man har en körskola för vanliga körkort kan man komma undan med det, annars inte. Det handlar allstå i grunden om vad man har reggat för verksamhet i sitt företag. FIVER kan inte dra moms på hojarna, vi har tävlingsverksamhet som en av våra verksamheter.Däremot kan vi dra moms på driftskostnader. Man ska dock ha i åtanke att momsen inte gör så mycket som man tror. Det är ett nollsummespel. Skulle man göra ett upplägg som ger momsöverskott hela tiden har man snart skattemyndigheten efter sej, dom gillar inte att sponsra racing.

Staten kan betala skillnaden i momsredovisningen, ja. Men det kommer bli knepigt skatterättsligt om du inte har några inkomster i verksamheten.

Inte! När jag startade min verksamhet sköt jag till eget kapital på ca 200 000 SEK för att kunna köpa lastbil.

Var inga problem att få tillbaka momsen. Bolaget hade vid tillfället INTE enda kronai intäkter.

Finns inget som hindrar dig att låna pengar till bolaget.

Inte! När jag startade min verksamhet sköt jag till eget kapital på ca 200 000 SEK för att kunna köpa lastbil.

Var inga problem att få tillbaka momsen. Bolaget hade vid tillfället INTE enda kronai intäkter.

Finns inget som hindrar dig att låna pengar till bolaget.

Men du fick väl intäkter av bolaget så småningom? I uppstarten är det inget problem, men prova att bara ha utgifter och inga intäkter mer än moms, det går ingen lång stund innan fogden jagar dej.

Men du fick väl intäkter av bolaget så småningom? I uppstarten är det inget problem, men prova att bara ha utgifter och inga intäkter mer än moms, det går ingen lång stund innan fogden jagar dej.

Hmm..momsen är ingen intäkt.

När jag hade bolaget vilande i ett par år, hade jag bara utgifter, sådant som telefon, internet,mindre kontorskostnader och tjänstebil.

Var inga problem att få tillbaka momsen. Enligt revisorn är det helt OK.

Staten kan betala skillnaden i momsredovisningen, ja. Men det kommer bli knepigt skatterättsligt om du inte har några inkomster i verksamheten.

Varför det? Ett nystartat företag som investerar kraftigt kan gott och väl ha massvis med utgående moms och mycket låg inkomst. Ditt resonemang brister!

Hmm..momsen är ingen intäkt.

När jag hade bolaget vilande i ett par år, hade jag bara utgifter, sådant som telefon, internet,mindre kontorskostnader och tjänstebil.

Var inga problem att få tillbaka momsen. Enligt revisorn är det helt OK.

Ok, felformulerat av mej, jag vet att momsen inte är en intäkt. Det är en sak att ha ett vilande bolag, det är inga problem, men om du driver verksamhet med förlust kan du vara säker på att det efter en period blir problem med skatteverket. Har du inte vinstintresse i ett bolag kallas det hobbyverksamhet, då får du inte dra av momsen.

Folk i denna diskussionen verkar ha uppfattningen att moms är vinst om man driver firma. Ledsen att störa den uppfattningen.

Varför det? Ett nystartat företag som investerar kraftigt kan gott och väl ha massvis med utgående moms och mycket låg inkomst. Ditt resonemang brister!

Det stämmer, men du kan inte driva verksamheten så i all evighet.

Last edited:

Varför det? Du har kört på ett tag, har skapat en god kundkrets och känner dig säker på framtiden. Plötsligt känner du att maskinparken är för gammal och du vill förnya den. Faan, nu sviker kunderna. Du har inga uppdrag, inga pengar in. Men nya maskiner som du får tillbaka momsen på. Vad är problemet menar du?

Varför det? Du har kört på ett tag, har skapat en god kundkrets och känner dig säker på framtiden. Plötsligt känner du att maskinparken är för gammal och du vill förnya den. Faan, nu sviker kunderna. Du har inga uppdrag, inga pengar in. Men nya maskiner som du får tillbaka momsen på. Vad är problemet menar du?

Att du kursar med det upplägget. Inga pengar in, men du har fortfarande kostnader. Då är det inte enkelt att investera. Har du drivit företag? Har 25 års erfarenhet, i olika branscher. Ingen kommer plötsligt på att maskinparken är för gammal. Man har en plan för investeringar. Sviker kundunderlaget så kan man fortfarande investera, och man får fortfarande dra moms, men det måste på nåt sätt komma in kulor, det är hela idén med företagande. I ditt exempel har man redan dragit in slantar, och kan kanske klara av investeringen även om kunderna sviker, men du hittar ingen finansiär som ställer upp på att år efter år låna ut pengar för att klara driften.

Men ni skrev ju att man kan hyra ut hojen, vem bestämmer hur mycket det kostar att hyra den isf? annars är det ju bara att köpa in den via firman och sedan hyra ut den till sig själv vid varje rejs !? eller finns det andra lagar/bestämmelser som säger emot ?

Men ni skrev ju att man kan hyra ut hojen, vem bestämmer hur mycket det kostar att hyra den isf? annars är det ju bara att köpa in den via firman och sedan hyra ut den till sig själv vid varje rejs !? eller finns det andra lagar/bestämmelser som säger emot ?

Tanken med uthyrning är att man hyr ut i vinstsyfte, typ som en biluthyrningsfirma. Gör man det får man dra moms. Tror dock att du får svårt att få igenom momsavdrag om din uthyrningsfirma bara har en enda kund.

Har du drivit företag? Har 25 års erfarenhet, i olika branscher.

Jag driver ett företag, framgångsrikt!

Jag bara spånar med olika senarier för påstå att man faktiskt kan få tillbaka moms på köpta varor utan att tjäna pengar och utan att få fogden efter sig.

Har en kompis som driver oxå, han investerar helatiden och har på så sätt inga inkomster då allt som trillar in i firman går till investeringar. Fast då är han ju iof löntagare på deltid i annan firma.

Tanken med uthyrning är att man hyr ut i vinstsyfte, typ som en biluthyrningsfirma. Gör man det får man dra moms. Tror dock att du får svårt att få igenom momsavdrag om din uthyrningsfirma bara har en enda kund.

Nej, momsen får man tillbaka. Men att starta upp en firma och få den godkänd och registrerad med endast en kund som målgrupp kan vara själva problemet. Men går det igenom så får du givetvis tillbaka momsen på inköpta "verktyg" för verksamheten.

Last edited:
Jag driver ett företag, framgångsrikt!

Jag bara spånar med olika senarier för påstå att man faktiskt kan få tillbaka moms på köpta varor utan att tjäna pengar och utan att få fogden efter sig.

Har en kompis som driver oxå, han investerar helatiden och har på så sätt inga inkomster då allt som trillar in i firman går till investeringar. Fast då är han ju iof löntagare på deltid i annan firma.

Vi kör FIVER på samma sätt för närvarande. Men i längden måste man ha en affärsidé som håller. Under uppbyggnadsskede kan man naturligtvis göra så, men inte på lång sikt.

Vad det kostar att hyra ut hojen beror först och främst på vad du har för kostnader. Ex: Inköpspris, avskrivning, service, reparationer, däck, försäkringar etc etc.

Men att hyra ut hojen bara till sig, är som att få problem med skattemyndigheten.

Klart bättre isf att ha det själv och betala förmånsvärdet.

Vet du nåt som inte skattemyndigheten vet? Står uttryckligen att man INTE får dra moms på en hoj, om man inte använder den som likbil, taxi, körskoleutbildning, för uthyrning eller som återförsäljare. Kan det bli klarare? Har hört om den variant du talar om, att importera, det funkar fortfarande. Då köper man från ett annat land, den försäljaren drar av momsen i det landet och själv lägger man inte på moms i sverige. Problemet är att den dag man säljer får den som vill regga in hojen pröjsa moms som om hojen var ny.

Om affärsidén är att köra race och man har en balansräkning som visar att man räknar med inkomster som överstiger utgifterna så borde väl inte det vara något problem att göra momsavdrag för kostnaderna som man har?
Om du åker slalom och bildar ett bolag för att göra det; får du inte göra avdrag för skidor och pjäxor då?
Man kan ju också tänka sig att man har annan verksamhet och köper in en hoj som man kör race med som marknadsföringsobjekt.

När jag köpte hojar så hämtade jag dem i frihamnen, t ex i Amsterdam. Sedan var tanken att de skulle skattas och momsas i det land där de skulle användas. Över gränserna förflyttades hojarna med hjälp av carnet.
Att regga de maskiner jag använde var ju inte att tänka på. Även om det kanske hade gått, vem vill köra landsväg med en hoj som (i bästa fall) behövde ny vevaxel var 100:e mil? Då var veven helt utsliten, men ofta skar den innan dess trots att jag riktat den 1-2 ggr under den tiden. Kolvringar byttes efter ca 20 mil, kolvar/cylindrar lite mer sällan. Maskinerna vi körde var just racermaskiner som var avsedda enbart för racing, inga trimmade landsvägsblysänken.
Ja, bortsett från "Musse Pigg"-klassen, som en del kallade superbike-klassen på den tiden :)
Kolla gärna sista numret av Classic Bike där några av oss är med :tungan

Last edited:
Alltså jag fattar inte diskussionen här..

OM man vill kunna dra av momsen på inköp måste för det första
inköpen kunna bindas på något sätt till verksamheten man
bedriver.

Man kan INTE driva ett företag i enbart syfte att dra av moms.
Förr eller senare måste man ha en inkomst eller två och då
får man BETALA moms på de inkomsterna.

Utan inkomster går man i kånken. Eller vad har jag missat?

Såklart kan man få tillbaks hela momsen på en lastbil en månad.
Om man inte har en spänn in. Jaha?

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick