Matfråga!

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Eftersom mina kock-kunskaper är väldigt begränsade :gnissla behöver jag er hjälp.

Tänkte tillaga fläskfilé ikväll, och behöver tips på hur man kan tillaga det.
Har hittat något recept på att steka den, men kan man slänga in den i ugnen och hoppas på det bästa? För det blir väl godare än att steka den?!

:)

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Hoj
Yamaha XT660r -05
Om jag var du skulle jag gnida in den med salt, peppar och lite vitlök. Steka helan filén på hög värme i stekpanna med ganska mycket smör. När det fått fin färg runt om så kör du in den i ugnen på 125 grader tills innetemperaturen är 60grader. Tag då ut den och låt den vila några minuter innan du kör upp den.

Drick ett gott rödvin till.

Smaklig måltid och gott nytt år!

RobRas

Guest
När vi grillar fläskfilé brukar vi snitta upp den lite och peta i hela vitlöksklyftor och sen "sy" ihop den med tandpetare. Marinad med såklart... Mmmm det är gott det!

maxtreme

Hoj åkning som mitt leverne
Gick med
7 May 2008
Hoj
Triumph Daytona T595
Håller just nu på att laga ugnstekt fläskfilé.. Börjar med att steka den, skär "jack" i den och stoppa in soltorkade tomater och salami. Tjoff in i ungen med grönsaker runt och servera med pasta!! KANON GOTT!!!

Dr.Bike

Guest
Mycket bra man kan göra med en FF.
Helstekt/Ungsstekt är ju såklart bäst.
Stek bara inte sönder den!
Många steker fläskkött alldeles för hårt.
Ok, det SKA vara genomgjort, men definitivt INTE kol-14 metoden!
Köttsaften ska vara kvar.

Så är du osäker, så är metoden med stektermometer osviklig!
60 är nog minimitemp för inner core på fläskkött, men håller du dig där, och framför allt inte går över 70 blir det kalas!
Stekytan får du som sagt i GJUTJÄRNS-stekpannan. (kasta alla teflontramsgrejer).

Men har du nu inte en stektermometer (vilket jag gissar att du inte har?) så bryn file´n till snygg färg, dra ner värmen till säg 2-3 efterstek/koka under lock med en skvätt vatten i (för att avbryta själva stekmomentet, och för att få ånga unde locket).
Provsnitta sedan filen in till kärnan, och avbryt/servera när innersta kärnan ff är mycket svagt rosa.

Hur du kryddar den är bara upp till din fantasi, men vanlig hederlig vitpeppar, lite salt och vitlök tar dig hela vägen fram!

Vill man sen kan man såklart tryffera den med allehanda saker som alla redan föreslagit.
Själv brukar jag ha lite Mesquitebark och Rosmarin, samt till det hela Hasselbackspotatis samt lite sparris med skirat smör.

You'll B King tonite kompis!

Queen

Guest
Mycket bra man kan göra med en FF.
Helstekt/Ungsstekt är ju såklart bäst.
Stek bara inte sönder den!
Många steker fläskkött alldeles för hårt.
Ok, det SKA vara genomgjort, men definitivt INTE kol-14 metoden!
Köttsaften ska vara kvar.

Så är du osäker, så är metoden med stektermometer osviklig!
60 är nog minimitemp för inner core på fläskkött, men håller du dig där, och framför allt inte går över 70 blir det kalas!
Stekytan får du som sagt i GJUTJÄRNS-stekpannan. (kasta alla teflontramsgrejer).

Men har du nu inte en stektermometer (vilket jag gissar att du inte har?) så bryn file´n till snygg färg, dra ner värmen till säg 2-3 efterstek/koka under lock med en skvätt vatten i (för att avbryta själva stekmomentet, och för att få ånga unde locket).
Provsnitta sedan filen in till kärnan, och avbryt/servera när innersta kärnan ff är mycket svagt rosa.

Hur du kryddar den är bara upp till din fantasi, men vanlig hederlig vitpeppar, lite salt och vitlök tar dig hela vägen fram!

Vill man sen kan man såklart tryffera den med allehanda saker som alla redan föreslagit.
Själv brukar jag ha lite Mesquitebark och Rosmarin, samt till det hela Hasselbackspotatis samt lite sparris med skirat smör.

You'll B King tonite kompis!

Låter smarrigt värre kocken... Vad ska du äta för gott ikväll?

Dr.Bike

Guest
Låter smarrigt värre kocken... Vad ska du äta för gott ikväll?

Får se vad som finns! Men det ligger ett par humrar i frysen, som jag tänkte ta fram den ena, och gratinera ett par halvor, sen har jag (såklart min favvo) lite färsk oxfile´som väl kommer sluta sin dag som tornedos misstänker jag.
Så en Surf'n Turf blir det ikväll.

Förrätten blir gigantiska champinjonhattar som gratineras med en fyllning av hackad färsk vitlök och blåmögelost samt en skvätt cognac i dem. Mmmm.

Att jag nämnde Hasselbackspotatis är för att det är vad jag kommer göra! ;)

Grön sparris som kokas al´dente, sen ringlas det lite smör över. Inget mer.

Brukar oxå undvika alla former av tramsig (för kryddad) sås som döljer/beslöjar dessa underbara råvaror. Det blir möjligen stekskyn as is eller med en skvätt grädde och rödvin i....

Till detta blir det ett rött tjut från 81 som jag sparat ;)

Queen

Guest
Får se vad som finns! Men det ligger ett par humrar i frysen, som jag tänkte ta fram den ena, och gratinera ett par halvor, sen har jag (såklart min favvo) lite färsk oxfile´som väl kommer sluta sin dag som tornedos misstänker jag.

Förrätten blir gigantiska champinjonhattar som gratineras med en fyllning av hackad färsk vitlök och blåmögelost samt en skvätt cognac i dem. Mmmm.

Brukar oxå undvika alla former av tramsig (för kryddad) sås som döljer/beslöjar dessa underbara råvaror. Det blir möjligen stekskyn as is eller med en skvätt grädde och rödvin i....

-81 är en riktigt fin årgång, jag har referenser :D

Det blir sparris hos oss med, men det ska bakas in i smördeg
Sedan blir det oxe, men jag kör med färsk pasta och min egna spicypesto till och grillade paprikor med vitlöksmarinad. Och chokladmousse till dessert...

Gott nytt år vännen. :)
Glöm inte det röda ;) (mitt är redan på :lol)

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
NO NO NO, smördegsinbakad ff is tha shit:fakta

finhacka scharlottenlök och färska champinjoner, mixa och stek blandningen, förstek fläskfilén, gör ett snitt i filén och fyll den med lök och champinjonblandningen, kavla ut smördegen och skär av en lämplig bit, rulla in filén och skjuts in i ugnen.

servera med hasselbackspotatis samt grönpepparsås, testa detta recept på nästa tillställnig å du kommer att bli kvällens samtalsämne, mkt enkelt och sanlöst gott:tummenupp

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Hoj
Moddad XJ600s

SH's egen Gordon Ramsey :D

Men gott låter det.

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Hoj
Harley-Davidson panna
Fläslfilé kan ju användas i alla möjliga sammanhang. Gjorde "kreolsk gryta" för ett tag sen, mycket lyckat! Grundrecept:

900g fläskfile
2 stora korvar, alt 4 små, starka typ kabanoss
1,5 tsk salt
2 krm svartpeppar
1 tsk mejram
1 msk vetemjöl
1 burk syltlök (195g)
1 burk svarta oliver (ca 200g)
1 röd paprika i strimlor
1 dl smågurkor
5 dl grädde

Skär köttet i skivor, bulta ut dem lätt. Skär korven i skivor och stek lätt i gryta, ta ut dem sen. Bryn köttet i fettet och lägg till kryddorna. Strö över mjölet och rör om. Lägg till syltlök och oliver, gurka och paprikan. Häll i grädde. Koka upp och lägg i korven. Sjud i 10 minuter. Krydda ev med syltlöksspadet. Servera med pasta, ris, couscous eller potatis.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag har inte läst hela tråden, inte alls faktiskt men mer lök och svartpeppar så blir allt godare.

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
ingen som har plats för en hopplös kock , allt jag lagar smakar pest eller kolera
förvånande att man överlevt så länge

R6Sandra

Rögle för alltid
Gick med
20 Nov 2008
Hoj
R6:a 99:a
Fläslfilé kan ju användas i alla möjliga sammanhang. Gjorde "kreolsk gryta" för ett tag sen, mycket lyckat! Grundrecept:

900g fläskfile
2 stora korvar, alt 4 små, starka typ kabanoss
1,5 tsk salt
2 krm svartpeppar
1 tsk mejram
1 msk vetemjöl
1 burk syltlök (195g)
1 burk svarta oliver (ca 200g)
1 röd paprika i strimlor
1 dl smågurkor
5 dl grädde

Skär köttet i skivor, bulta ut dem lätt. Skär korven i skivor och stek lätt i gryta, ta ut dem sen. Bryn köttet i fettet och lägg till kryddorna. Strö över mjölet och rör om. Lägg till syltlök och oliver, gurka och paprikan. Häll i grädde. Koka upp och lägg i korven. Sjud i 10 minuter. Krydda ev med syltlöksspadet. Servera med pasta, ris, couscous eller potatis.

Alla tycker "detta" receptet är skit gott...
Helt fel, uselt... Iaf om man gillar lite "finnnnare" mat..
Inget gott alls enligt mig!

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...