zilog
Mr. Hardtechno
- Gick med
- 13 Jan 2004
- Ort
- Landskrona
Jag går lite i tankar kring vad jag ska göra med min RSV-motor denna vintern. Jag funderar på att överborra och porta rejält, operationer som kommer att kräva ommappning för att ens motorn ska starta.
Då jag ogillar att lämna bort saker (inkl bänkning), känns det lockande att montera en wideband commander ihop med en PC3:a för att själv kunna se vad jag har för A/F vid olika last och kunna kompensera för detta.
Frågor:
Om jag mappar A/F att ligga på ~12.5 eller vad det nu ska vara för alla belastningsfall, är jag i närheten av maximal effekt då, eller kan en bänksession plocka ut mycket mer ändå?
Är jag utom risk att skada motorn om jag får till ett vettigt A/F över hela belastningsrangen, givet att jag inte ändrar om tändningstimingen, och behåller ungefär samma kompression som innan?
En sak som oroar mig lite är hurpass rätt en bredbandslambda visar, det är en motor med mycket överlapp i kamtider vi snackar om, alltså kommer den att blåsa ut mycket oförbränd soppa/luftblandning i avgassystemet. De gaserna kan antingen gå förbi lambdan oförbrända, eller brinna i grenröret innan de passerar. De gaserna borde kunna lura lambdan att visa ett felaktigt värde kan man tycka. Är detta ett problem om man ska finjustera in mappen, eller är det bara jag som oroar mig i onödan?
Då jag ogillar att lämna bort saker (inkl bänkning), känns det lockande att montera en wideband commander ihop med en PC3:a för att själv kunna se vad jag har för A/F vid olika last och kunna kompensera för detta.
Frågor:
Om jag mappar A/F att ligga på ~12.5 eller vad det nu ska vara för alla belastningsfall, är jag i närheten av maximal effekt då, eller kan en bänksession plocka ut mycket mer ändå?
Är jag utom risk att skada motorn om jag får till ett vettigt A/F över hela belastningsrangen, givet att jag inte ändrar om tändningstimingen, och behåller ungefär samma kompression som innan?
En sak som oroar mig lite är hurpass rätt en bredbandslambda visar, det är en motor med mycket överlapp i kamtider vi snackar om, alltså kommer den att blåsa ut mycket oförbränd soppa/luftblandning i avgassystemet. De gaserna kan antingen gå förbi lambdan oförbrända, eller brinna i grenröret innan de passerar. De gaserna borde kunna lura lambdan att visa ett felaktigt värde kan man tycka. Är detta ett problem om man ska finjustera in mappen, eller är det bara jag som oroar mig i onödan?
Last edited: