Mappning av trimmad motor med bredbandslambda?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Jag går lite i tankar kring vad jag ska göra med min RSV-motor denna vintern. Jag funderar på att överborra och porta rejält, operationer som kommer att kräva ommappning för att ens motorn ska starta.

Då jag ogillar att lämna bort saker (inkl bänkning), känns det lockande att montera en wideband commander ihop med en PC3:a för att själv kunna se vad jag har för A/F vid olika last och kunna kompensera för detta.

Frågor:
Om jag mappar A/F att ligga på ~12.5 eller vad det nu ska vara för alla belastningsfall, är jag i närheten av maximal effekt då, eller kan en bänksession plocka ut mycket mer ändå?

Är jag utom risk att skada motorn om jag får till ett vettigt A/F över hela belastningsrangen, givet att jag inte ändrar om tändningstimingen, och behåller ungefär samma kompression som innan?

En sak som oroar mig lite är hurpass rätt en bredbandslambda visar, det är en motor med mycket överlapp i kamtider vi snackar om, alltså kommer den att blåsa ut mycket oförbränd soppa/luftblandning i avgassystemet. De gaserna kan antingen gå förbi lambdan oförbrända, eller brinna i grenröret innan de passerar. De gaserna borde kunna lura lambdan att visa ett felaktigt värde kan man tycka. Är detta ett problem om man ska finjustera in mappen, eller är det bara jag som oroar mig i onödan?

Last edited:
Handla en wbo2.com (eller hyr min) och logga RPM/TPS/Lambda och bygg mapp själv utifrån loggningsdata är absolut en möjlighet. Problemet kommer till målvärdet då du inte vet vilket målvärde som ger mest effekt(kring 13+- 0,3 är vanligast), man kan trösta sig med att det vet inte alltid bänkningskillen heller utan man låter programvaran välja. Att välja rätt målvärde är en av de stora svartkonsterna med mappning och är orsaken till mycket effekten toppåkarna kan plocka ut även om klassen förbjuder motortrimmning.

Att ställa målvärde på en höft efter vad andra har provat sig fram till och köra logger ger efter lite jobb precis lika bra mappar som hos närmsta dynoföretag. Sen finns där lite till att få ut med en erfaren operatör och det är givetvis lättare att testa genom alla lastpunkter i en bänk, men det går att få lika bra resultat själv som en vanlig bänkning folk betalar några kkr för....

Felvisning i en modern uppvärmd bredbandslambda är inget problem om du deaktiveras ev sekundärluftsystem och placerar sensorn enl föreskrifterna. Riktigt elaka kamtider kan störa på enskilda varvtal men ev störning ser du om du aalyserar datan lite och inte bara litar blint på algoritmerna.

Last edited:
Men hurpass vettigt värde av vad som sker inuti cylindern får jag av att logga lambda för avgaser uppblandade med färskgaser då? Jag har det problemet på bilen, 180 grader överlapp insug/utblås, och smalbandslambdan får blandningen att åka jojo upp/ner på låglast.

Men hurpass vettigt värde av vad som sker inuti cylindern får jag av att logga lambda för avgaser uppblandade med färskgaser då? Jag har det problemet på bilen, 180 grader överlapp insug/utblås, och smalbandslambdan får blandningen att åka jojo upp/ner på låglast.

Men i en smalbandslambda har du jojo-effekten precis i omslagszonen där skillnaden i AFR på några% ger stort utslag i värdet. I en bredbandig är det helt linjärt och du får kanske ut ett 5% för fett värde.

Vad är billigast sätt att få till blandningsstyrningen då? Jag antar att hojens ECU till skillnad från min bil inte har blivit knäckt så att man enkelt kan peta om mapparna med en hexeditor?

Är PC3 det billigaste/enklaste, eller ska man ge sig på megasquirt och liknande?

Vad är billigast sätt att få till blandningsstyrningen då? Jag antar att hojens ECU till skillnad från min bil inte har blivit knäckt så att man enkelt kan peta om mapparna med en hexeditor?

Är PC3 det billigaste/enklaste, eller ska man ge sig på megasquirt och liknande?

Har inte du SAGEM ECU som går att justera med tuneboy?

Många ECU är knäckta men interface och kablar kommer aldrig ur projektstadiet men http://www.activeboard.com/forum.spark?aBID=99460&p=1 har närmare koll.

MS är häftigt och vill du pilla och mecka själv så är det bra. Slutsumman om du inte bygger allt själv lär dock sluta i häradet av PCIII ändå....

Motty AFR tuner har väl lamkaka här på forumet fått att funka på nyare Mille (ej samma ECU dock). Iofs kanske inte det billigaste men självjusterande så enkelt är det väl i alla fall :D

/R

Hm, PC3 och separat lambdaloggning verkar vara det minst ångestfyllda sättet.. om jag inte kan hitta mer info om hur mapparna i standard-eprom:et ser ut.

Motty är prylen! Ställ in ett target AFR på de olika lasterna och sen är det mata mil. I övrigt, ja du oroar dig i onödan :yoparty
Mottyn har givetvis inbyggs WBO driver och logger, så allt i ett :tummenupp

Last edited:
Motty är prylen! Ställ in ett target AFR på de olika lasterna och sen är det mata mil. I övrigt, ja du oroar dig i onödan :yoparty

Blir jäkligt dyrt med Motty då jag nog måste ha olika mappar för de olika cylindrarna. Det borde iaf bli så ifall jag ska porta maskinen själv och får till kanalerna lite olika..

Blir jäkligt dyrt med Motty då jag nog måste ha olika mappar för de olika cylindrarna. Det borde iaf bli så ifall jag ska porta maskinen själv och får till kanalerna lite olika..

Jao, då får du komplettera med en LC1 från Innovate och tillägget ICMS-2 eller va det nu hette till Mottyn.

LC1 har jag redan och Motty på väg..

Mappar en sån där grunka om till önskat lambdavärde bara man är ute o kör? Synd att man har gasar hoj...

Så är det väl tankt ja, ungefär som PC V, Bazzaz m.m.

Hm, PC3 och separat lambdaloggning verkar vara det minst ångestfyllda sättet.. om jag inte kan hitta mer info om hur mapparna i standard-eprom:et ser ut.

Du hänger ju på af1-forumet och det finns ju några gubbar (Gabro m.fl.) där som bränner eprom med custommappar. Kolla med dem, de har säkert koll på hur standardmapparna ser ut.

Förresten, intressant med de tänkta modifieringarna i vinter. Har du bra kontakter för kolvar och borrning/nicasil? Är fan sugen på en prilla igen men med mer mos i så fall...

/R

Så är det väl tankt ja, ungefär som PC V, Bazzaz m.m.

Du hänger ju på af1-forumet och det finns ju några gubbar (Gabro m.fl.) där som bränner eprom med custommappar. Kolla med dem, de har säkert koll på hur standardmapparna ser ut.

Förresten, intressant med de tänkta modifieringarna i vinter. Har du bra kontakter för kolvar och borrning/nicasil? Är fan sugen på en prilla igen men med mer mos i så fall...

/R

Chipkillarna har jag försökt kontakta i månader utan ett enda svar. Jag är tydligen lite persona non grata där efter att ha rört upp lite sand efter kritik om mitt motorrenoverande.

Jag vet inte vad jag planerar än, för tillfället känns det inte som att jag vill lägga ut pengarna, men får se om jag ändrar mig. Konsultar ju lite vid sidan om mitt vanliga jobb, så det kan ju trilla in lite mer stålar som får mig att känna mig rik ;)

Kan inte roffe på forumet nicasila om? Har inte kollat priser det senaste, men 4-5kkr för borrning och omnicasilning av två cyllar tror jag mig ha sett. Jag är lite för snål för detta, så jag hoppas på att begagnade cyllar med kolvar ska dyka upp. Det är ju rätt många som har gjort det här moddarna, så det måste cirkulera runt delar. Med tanke på att nicasil knappt slits, så borde det bara vara att byta ringar och köra även med gamla delar. Och om delarna inte tål att bli gamla vet jag inte om jag vill stoppa det i min motor, jag tenderar att klämma en hel del hårda mil per säsong.

Chipkillarna har jag försökt kontakta i månader utan ett enda svar. Jag är tydligen lite persona non grata där efter att ha rört upp lite sand efter kritik om mitt motorrenoverande.

Åfan, har de blivit så njugga på sistone. Vet att jag har sett div mappfiler och program att justera dem med på nätet någonstans men det var ett tag sedan. Skall kolla lite och om jag springer på dem så postar jag länkar här

Kan inte roffe på forumet nicasila om? Har inte kollat priser det senaste, men 4-5kkr för borrning och omnicasilning av två cyllar tror jag mig ha sett. Jag är lite för snål för detta, så jag hoppas på att begagnade cyllar med kolvar ska dyka upp. Det är ju rätt många som har gjort det här moddarna, så det måste cirkulera runt delar. Med tanke på att nicasil knappt slits, så borde det bara vara att byta ringar och köra även med gamla delar. Och om delarna inte tål att bli gamla vet jag inte om jag vill stoppa det i min motor, jag tenderar att klämma en hel del hårda mil per säsong.

Jo, det är väl där det ligger någonstans... Att hitta beggade kan man ju hoppas på men det är inget som växer på träd, har haft hyfsad koll de senaste åren men inte sprungit på något. På ebay säljer lockhart phillips Bucci 100 mm kolvar för 525$ just nu. Är ju bra pris men det springer iväg ändå med borrning/nikasil.

/R

Åfan, har de blivit så njugga på sistone. Vet att jag har sett div mappfiler och program att justera dem med på nätet någonstans men det var ett tag sedan. Skall kolla lite och om jag springer på dem så postar jag länkar här

Jo, det är väl där det ligger någonstans... Att hitta beggade kan man ju hoppas på men det är inget som växer på träd, har haft hyfsad koll de senaste åren men inte sprungit på något. På ebay säljer lockhart phillips Bucci 100 mm kolvar för 525$ just nu. Är ju bra pris men det springer iväg ändå med borrning/nikasil.

/R

Jag vill minnas ha mig sett kritik mot Buccis kolvar, att de behövde efterbearbetas för att passa/inte krocka med ventiler eller liknande.

Hur mycket vågar man ta upp cylindrarna? 100mm verkar safe, men ducatikaemna säljer ju 102mm-kit. Dock blir cylinderskörten bara 2mm tjock i godset då..

100mm är nog rek. max för hållbarhet. Amuris framtagna kolvar som väger lika mycket som orginal hade jag satsat på.
Vad jag fått till livs är att nicasiljobb görs inte i sverige, alls. "Alla" verkar skicka det till ett företag i Holland. Sen kan de även skickas till ställen som England, men resultatet är långt ifrån hållbart. Så oavsett vem man anlitar, så verkar det faktiska jobbet ske på en plats :va

Har pris på 2300/cylle med borrning, låter kostsamt men men..

Edit: Om du är lite jävlig så borde man rent teoretiskt kunna mickla på 1200cc cylindrarna som finns till systermotorn :yoparty Dock får man svetsa dit motorfästen men ändå. 1200cc sport-twin.

Last edited:
Jag vill minnas ha mig sett kritik mot Buccis kolvar, att de behövde efterbearbetas för att passa/inte krocka med ventiler eller liknande.

Har sett det med men har för mig att det gällde tidiga kolvar som inte passade ihop med de större ventilerna/topparna som kom 04 har jag för mig? Men det går väl att fräsa ur om det är nödvändigt.

Hur mycket vågar man ta upp cylindrarna? 100mm verkar safe, men ducatikaemna säljer ju 102mm-kit. Dock blir cylinderskörten bara 2mm tjock i godset då..
Är ingen expert på området utan har bara läst på internäätet men det finns väl olika versioner om 102 mm kolvarna. Några säger att det går hur bra som helst och andra säger att det rasar direCKt. Men hade jag en mille och fick tag i 102 mm kolvar till skapligt pris så skulle jag inte tveka att testa. Finns väl några som har tryckt i stålfoder till 102 mm också men är man ute efter hållbarhet så är säkert 100 mm bäst.

/R

100mm är nog rek. max för hållbarhet. Amuris framtagna kolvar som väger lika mycket som orginal hade jag satsat på.
Vad jag fått till livs är att nicasiljobb görs inte i sverige, alls. "Alla" verkar skicka det till ett företag i Holland. Sen kan de även skickas till ställen som England, men resultatet är långt ifrån hållbart. Så oavsett vem man anlitar, så verkar det faktiska jobbet ske på en plats :va

Har pris på 2300/cylle med borrning, låter kostsamt men men..

Edit: Om du är lite jävlig så borde man rent teoretiskt kunna mickla på 1200cc cylindrarna som finns till systermotorn :yoparty Dock får man svetsa dit motorfästen men ändå. 1200cc sport-twin.

Har du fått pris av amuri på kolvarna? Jag frågade förra året och då skulle han ha 900$ ink frakt. Om man sedan åker på att tulla också så...

2300 borrning ink nikasil? Blixtenracing verkar nikasila själva men deras sida verkar inte funka just nu...

Systermotorn? Menar du buellens?

/R

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...