Hur man gör vid rödljus som inte slår för MC

  • Thread starter Thread starter ft
  • Start date Start date
Klockringaren,
du kan notera att jag aldrig sagt något om hur jag tycker du eller någon annan skall göra. Jag upplyser bara om de tänkbara konsekvenserna av olika handlanden. På så sätt kan alla fatta sina egna beslut och veta vad som gäller. Det skulle en normalt funtad person vara tacksam för. Dock verkar en hel del här tycka det är roligare med något en kompis brorsas kusins katt en gång hörde om att om man tar av sig hjälmen kan man inte få böter för tidelag än vad som verkligen gäller... vilket säger en hel del om dem.

Om du tar det som kritik mot dig eller dina sätt att fatta dina beslut så är det mellan dig och verkligheten konflikten står, inte mellan dig och mig. Sårar den hårda verkligheten dina små känslor av osårbarhet? Åh nej, jag kommer att ligga sömnlös...
 
Att lyda under stenhårda regler - gillar du det?:D

Inte ens i Nordkorea har man ditt synsätt - smidighet innebär att man i särskillda lägen skiter i lagen - den är tillämpbar generellt - om allt är ok skiter man i lagen.

Inom vissa gränser naturligtvis.

Om du är flygnörd kan jag förstå dig - där har man VFR och instr F.R och så vidare.
 
Inte ens i Nordkorea har man ditt synsätt - smidighet innebär att man i särskillda lägen skiter i lagen - den är tillämpbar generellt - om allt är ok skiter man i lagen.

I Sverige har vi t o m lagstiftning om att det i vissa lägen är OK att strunta i lagar, regler och förordningar. Dock vill det till att man har goda skäl som man kan redogöra för i efterhand, annars får man stå till svars för sina beslut.

Står du vid ett icke-ombytande rödljus klockan fem på morgonen så tror jag du får vara jävligt pissenödig om du skall övertyga en sur polis som råkar se när du rullar över linjen om att det var ett sådant läge - men nu fick du just informationen om att möjligheten i alla fall finns. Varsågod!

Och återigen, jag skriver ingenting om mitt synsätt. Jag skriver inte ens hur jag skulle göra, och har gjort. Jag försöker bara ge fakta. Du drar slutsatsen att jag försöker berätta för dig hur du skall göra. Grattis till självmålet. Från fakta drar du alltså slutsatsen att du skall göra på ett visst sätt, som inte är som du brukar göra. Du slåss mot dig själv i ditt eget huvud och verkar förlora.

Verkligheten - Klockringaren 1-0, låter det som. Kvalserien nästa!

Att alla mina inlägg pekar åt ett håll beror närmast på det faktum att det i det här forumet inte finns någon brist på folk som argumenterar åt det andra hållet, oavsett vad det gäller. Så jävla många coooooola outlåvs på ett ställe så man bara vill... tja... skratta? Gråta? Införa retroaktivt assisterat naturligt urval? Något av det.
 
I Sverige har vi t o m lagstiftning om att det i vissa lägen är OK att strunta i lagar, regler och förordningar. Dock vill det till att man har goda skäl som man kan redogöra för i efterhand, annars får man stå till svars för sina beslut.

Står du vid ett icke-ombytande rödljus klockan fem på morgonen så tror jag du får vara jävligt pissenödig om du skall övertyga en sur polis som råkar se när du rullar över linjen om att det var ett sådant läge - men nu fick du just informationen om att möjligheten i alla fall finns. Varsågod!

Och återigen, jag skriver ingenting om mitt synsätt. Jag skriver inte ens hur jag skulle göra, och har gjort. Jag försöker bara ge fakta. Du drar slutsatsen att jag försöker berätta för dig hur du skall göra. Grattis till självmålet. Från fakta drar du alltså slutsatsen att du skall göra på ett visst sätt, som inte är som du brukar göra. Du slåss mot dig själv i ditt eget huvud och verkar förlora.

Verkligheten - Klockringaren 1-0, låter det som. Kvalserien nästa!

Att alla mina inlägg pekar åt ett håll beror närmast på det faktum att det i det här forumet inte finns någon brist på folk som argumenterar åt det andra hållet, oavsett vad det gäller. Så jävla många coooooola outlåvs på ett ställe så man bara vill... tja... skratta? Gråta? Införa retroaktivt assisterat naturligt urval? Något av det.


:krama Seså lugn

Länspolismästaren var orolig nu när Hamren skulle gå i pension - jag kan hjälpa dig söka tjänsten.

Efter några år är du där ute på vägarna med ditt synsätt.

En tjej som var på väg till BB lyckades t.ex nå målet - med Hamren efter - naturligtvis slutade med han han släpa ut killen på parkeringen för att bötfälla han.

Du är jättevälkommen som polis i Sverige:D

Du skulle bli rövknullad vid första utfrågningen:brinnerup

Men va fan de behövs alltid några Hamren ute på gatorna ändå - men räkna inte med att nån stannar:D
 
:krama Seså lugn

Länspolismästaren var orolig nu när Hamren skulle gå i pension - jag kan hjälpa dig söka tjänsten.

Efter några år är du där ute på vägarna med ditt synsätt.

En tjej som var på väg till BB lyckades t.ex nå målet - med Hamren efter - naturligtvis slutade med han han släpa ut killen på parkeringen för att bötfälla han.

Du är jättevälkommen som polis i Sverige:D

Du skulle bli rövknullad vid första utfrågningen:brinnerup

Men va fan de behövs alltid några Hamren ute på gatorna ändå - men räkna inte med att nån stannar:D

FT: Nu har du just fått lära dig vad definitionen av ett (forum/internet) Troll är.

Klockringaren är typexemplet på det. Nån som aktivt misstolar, ignorerar o försöker driva andra till vanvett.
:fakta
 
Dock vill det till att man har goda skäl som man kan redogöra för i efterhand, annars får man stå till svars för sina beslut.

Står du vid ett icke-ombytande rödljus klockan fem på morgonen...

Snacka om att gå i cirklar... Klart det är ett gott skäl att köra mot rött vid ett icke-ombytande trafikljus 5 på morgonen :S?
Kan ju omöjligt finnas en polis som INTE köper det :S... Trafiken handlar inte om att stenhårt följa lagar och regler, det handlar om sunt förnuft
 
Vad jag kan minnas av körkortsboken är att vid icke fungerande trafikljus så gäller trafikskyltarna. Här troligen Stopp- eller Lämna företräde-plikt.
Min tolkning av att slingorna i asfalten inte reagerar på mc, är att trafikljusen är icke fungerande.
Dvs, Skyltarna gäller.

Rätta mig om jag har fel.
 
Ja så är det men för att förvissa sig om att skyltarna gäller måste man ju stå där ett tag - det är inte bara att åka förbi av gammal vana.
 
Vill griniga Olle åt en så kan han nog ha synpunkter i det trafiksäkra i att man stående mitt i körfältet med motorn igång tar av sig hjälmen och handskarna och drar upp mobilen...

Detta oavsett det erbarmliga mäck det skulle vara, och att det rent spontant inte känns som en situation jag vill försätta mig i. Utan hjälm mitt i vägen mitt i natten, när Raggar-Benny kommer farande i sin 740 med sina folkölsfulla polare, svarttonade rutor, kepan i nacken och solglasögon på i laglig plus 40. :näsblod

Tja. Det kanske han kan men han kan ju knappast bötfälla dig för något om du stannat för att det är rött. Vad ska du annars göra liksom.
Det finns i och för sig möjligheten att få böter för att man hindrar trafiken men det lär inte vara fallet i en öde korsning när det är rött.

Eller så stänger man av motorn (Det ska man ju göra i flera städer då det är max en minut tomgång) Sätter på högtalarfunktionen på telefonen och ringer och begär tillstånd att köra mot rött.

När man gjort det så ringer man till alla sina polare som sedan en efter en åker till korsningen, stannar, ringer till ledningscentralen och ber att få köra mot rött. Då lär dom ju bli medvetna om att något är fel med trafikljuset och förhoppningsvis se till att någon på gatukontoret kommer och fixar det.

Flera roliga saker i en. Man får busa lite lagom och faktiskt lagligt med polisen, man får trafikljuset fixat (förhoppningsvis), och dom på gatukontoret får sig kanske en liten åthutning för att dom inte klarar av att underhålla gatunätet.
 
Vad jag kan minnas av körkortsboken är att vid icke fungerande trafikljus så gäller trafikskyltarna. Här troligen Stopp- eller Lämna företräde-plikt.
Min tolkning av att slingorna i asfalten inte reagerar på mc, är att trafikljusen är icke fungerande.
Dvs, Skyltarna gäller.

Rätta mig om jag har fel.

Personligen anser jag också att ett rödljus som inte reagerar för fordon är ett icke fungerande rödljus. Tyvärr tror jag det är så att för att det i lagens mening ska vara ett icke fungerande rödljus så ska dom blinka gult eller vara släckta. Lyser det rött så är det rött ljus och således får man inte åka.

Dock vet jag att det finns dom som frågat polisen och fått till svar att om man står en stund och det inte kommer någon och det ändå inte slår om så kan man åka försiktigt.
Sen verkar det som om en tidigare i den här tråden har frågat samma sak och fått till svar att man kan leda hojen förbi rödljuset då det inte räknas som att man kör.

Med andra ord finns det flera tolkningar av vad som gäller. Jag tror dock att dom flesta poliser hellre skulle fria än fälla om det var så att man stått och väntat någon minut i en tom korsning och sedan kör då ljusen inte reagerar. I alla fall om man beter sig som folk mot dom och lugnt och sakligt förklarar vad som hänt.
 
Klockringaren är typexemplet på det. Nån som aktivt misstolar, ignorerar o försöker driva andra till vanvett.
:fakta

Jag har precis gett upp hoppet. :)

Personligen anser jag också att ett rödljus som inte reagerar för fordon är ett icke fungerande rödljus. Tyvärr tror jag det är så att för att det i lagens mening ska vara ett icke fungerande rödljus så ska dom blinka gult eller vara släckta. Lyser det rött så är det rött ljus och således får man inte åka.

Prexis. Annars måste man börja definiera om hur länge rött skall vara rött för att inte vara rött... och då börjar det bli en politisk diskussion som vi får kalla in Lars Werner från pensioneringen för att lösa. ;)

Dock vet jag att det finns dom som frågat polisen och fått till svar att om man står en stund och det inte kommer någon och det ändå inte slår om så kan man åka försiktigt.
Sen verkar det som om en tidigare i den här tråden har frågat samma sak och fått till svar att man kan leda hojen förbi rödljuset då det inte räknas som att man kör.

Jupp, eftersom det inte finns några vettiga prejudikat i frågan. Som sagt, ingen polis har väl varit dum nog att försöka lagföra någon som har gjort precis så. Skulle väl vara vår vän Hamrén då, men honom skall jag visst efterträda så då borde det problemet också vara ur världen. :hihi

Tja. Det kanske han kan men han kan ju knappast bötfälla dig för något om du stannat för att det är rött. Vad ska du annars göra liksom.

Men grin-Olle som fått salt i kaffet och två vänsterskor på sig på morgonen kan garanterat lagföra dig om du tar av hjälmen medan du sitter på (d v s förmodligen juridiskt sett framför) hojen. Med motorn av... ptja... krävs nog ett nytt mail till polisen för att reda ut den? Någon som känner sig kallad?

När man gjort det så ringer man till alla sina polare som sedan en efter en åker till korsningen, stannar, ringer till ledningscentralen och ber att få köra mot rött. Då lär dom ju bli medvetna om att något är fel med trafikljuset och förhoppningsvis se till att någon på gatukontoret kommer och fixar det.

Flera roliga saker i en. Man får busa lite lagom och faktiskt lagligt med polisen, man får trafikljuset fixat (förhoppningsvis), och dom på gatukontoret får sig kanske en liten åthutning för att dom inte klarar av att underhålla gatunätet.

Jag gillar verkligen hur du tänker! :tummenupp
 
Last edited:
När man gjort det så ringer man till alla sina polare som sedan en efter en åker till korsningen, stannar, ringer till ledningscentralen och ber att få köra mot rött. Då lär dom ju bli medvetna om att något är fel med trafikljuset och förhoppningsvis se till att någon på gatukontoret kommer och fixar det.
Flera roliga saker i en. Man får busa lite lagom och faktiskt lagligt med polisen, man får trafikljuset fixat (förhoppningsvis), och dom på gatukontoret får sig kanske en liten åthutning för att dom inte klarar av att underhålla gatunätet.

Det är det som kallas för opinion!:tummenupp:)

De facto, vore det något att ta tag i för någon att organisera, för detta är inte direkt den enda tråden som behandlar temat med "felaktiga" rödljus och folk märker jag, vill ju göra rätt för sig, och då är det ett problem.
 
Om inte rödljuset slår om och det kommer en polis ser jag två möjliga scenario.
1. Han kommer med sin Polis MC och det slår inte om för honom heller, när han rycker på axlarna och drar iväg gör du också det = Problemet löst.

2. Polisen kommer i bil och fixar så att ljuset slår om = Problemet löst.

Leda hojen är säkert en möjlighet men jag funderar på hur en bilist skall
bete sig om det inte slår om han kan ju inte gärna leda bilen.
Skall han:
A: köra när han tycker att det har gått tillräckligt lång tid.
B: Slå sönder rödljuset så det blir svart och därmed räknas som trasig och
han får köra.
C: Ringa polisen???

I lagens mening är det ju så att man får följa skyltar eller regler om ett ljus
inte fungerar.
Att det inte slår om måste ju räknas som att det inte fungerar.
 
Måste ändå säga att det är en lite komplex frågeställning på ett forum där jag misstänker att 99% kör över skyltad hastighet på många vägar men ska börja leda mc:n då ett trafikljus vägrar slå om!

Det slår ju om när det är mkt trafik som registreras av sensorerna och inte när det är lite trafik dvs då brukar det även vara lite trafik öht!

Får jag stå och vänta utan att det kommer trafik någon annanstans så kör jag!
 
Så nu har jag pratat med trafikpolisen.

Jag han inte ens förklara mitt ärende klart utan han säga mc,rödljus jo - så blir jag avbruten:D

"Jävlar ja hatar ljusena också" och så vidare.

Problemet är så vida känt så han sade då att "jag skulle vilja se den polis som rapporterar ett sådant här ärende"

Alltså det som gäller är att man väntar en rimlig tid och
kan därefter betrakta signal som icke fungerande och då försiktigt köra.

Samt därefter rappporetera ljuset till ansvarig väghållare - vilket kan vara kommun eller vägverket.

Tills ljuset är ordnat skall man agera likadant - inte pruta ned på stopp tiden till 30s och sen köra för att man vet att det ändå inte slår om.

Det kan ju vara lagat.

Så börja leta efter ljusignaler som inte fungerar och rapportera in dom - dom måste fixa det.
 
Måste ändå säga att det är en lite komplex frågeställning på ett forum där jag misstänker att 99% kör över skyltad hastighet på många vägar men ska börja leda mc:n då ett trafikljus vägrar slå om!

Det intressanta är att för rödljuskörning så kan du bli av med kortet direCkt, vilket gör det lite mer spännande än att ligga 25 över.

Problemet är så vida känt så han sade då att "jag skulle vilja se den polis som rapporterar ett sådant här ärende"

Det var någon vars tjänst du trodde att du kunde ordna så att jag skulle få överta? Du kanske skulle åka och titta på honom?

Alltså det som gäller är att man väntar en rimlig tid och
kan därefter betrakta signal som icke fungerande och då försiktigt köra.

Du ställde naturligtvis frågan vad som är rimlig tid, och vad som är rimlig tid för herr H? Samt hur du skall förklara för herr H att du väntat "rimlig tid"? Han tittade naturligtvis bort hela tiden fram till att du rullade, vet du...
 
Last edited:
Nä alltså rimlig tid kan ju vara en 5 minuter - men han sa väl också att han inte kunde ge nått entydigt svar.

Detta säger bara att om man blir rapporterad av en Hamren så sågar man ned åtalet i rätten - det antydde herren också.

Ft du håller dig borta från polisyrket - Hamren eran går i graven - annars blir det otäckt på vägarna:banana
 
Last edited:
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top