Two stroke man
Gudomlig sporthojare
...men du vet nog bäst för du är ju doktor...
Han är väl om jag minns rätt bara civilingenjör och inte mer doktor än Refat El Sayed.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
...men du vet nog bäst för du är ju doktor...
Han är väl om jag minns rätt bara civilingenjör och inte mer doktor än Refat El Sayed.
Däremot, när oljefiltret blir fullt (vilket det blir) så öppnar (såsom den ska) överströmmaren, och orenad olja går rakt igenom.
NU börjar kanaler sätta igen...[/COLOR]
Men hur löser du det problemet utan att riva motorn? För vem vill riva en gammal bilmotor i onödan? Nej det vill man ju inte.
Standardlösningen brukar vara att fortsätta köra på billig mineralolja som inte har så mycket och bra rengöringsmedel som vad helsyntetoljorna har. Men vår oljeexpert kanske har bättre lösningar? Se nedan.
Tio oljebyten i tät följd kanske skulle funka men kostar ju lika mycket som en gammal bil så det är ju inte heller försvarbart. Och jag är inte ens säker på att man kan känna sig säker efter det.
Lösningen är att byta oljefilter dubbelt så ofta, en tid, inte olja.
Hade jag vetat mindre om jag hade varit sopgubbe??
Ni ventilerar iaf era fördomar...
Eller så är det nåt som saknas i syntetoljan? eller att man använder andra additiver osv... Jag hänvisar återigen till kemistgubben om du vill veta detaljerna.
Och ja, jag vet varifrån syntetoljan kommer.
Sen förvånar det mig att du som är så oljeintresserad aldrig stött på fenomenet med motorer som är igenslammade av restprodukter som en lågkvalitetsolja(oftast mineralolja) inte klarat att rengöra. Häller man en olja av högre kvalitet(oftast helsyntet) i en sådan motor kan det frigöras skräp och slam som stockar igen kanaler och som sedan ger haveri.
Det är väl iofs främst nåt som drabbar gamla bilar där ägarna inte är så seriösa.
Men hur löser du det problemet utan att riva motorn? För vem vill riva en gammal bilmotor i onödan? Standardlösningen brukar vara att fortsätta köra på billig mineralolja som inte har så mycket och bra rengöringsmedel som vad helsyntetoljorna har. Men vår oljeexpert kanske har bättre lösningar?
Tio oljebyten i tät följd kanske skulle funka men kostar ju lika mycket som en gammal bil så det är ju inte heller försvarbart. Och jag är inte ens säker på att man kan känna sig säker efter det.
Om man nu har haft ett fordon som rullat med mineralolja i 10-20 år så kan man väl lika gärna fortsätta med mineralolja. Har man en dunk helsyntet stående, så visst varför inte. Men varför annars hälla i dyr olja med egenskaper som troligtvis långt överstiger behovet hos motorn?
Edit: Jag håller på att gå på vad som är specat i manualen för motorn så länge den är original.
Torpalasse sa: Det är nog en fråga för den beryktade kemistgubben.
Hähä!jaa... kan nån kan han...
ok, rubriken säger tydligen sporthoj men jag skrev äldre MC-motorer och hänvisade till 70-talet och tidigare.
70-talet anger må¨nga såsom "the dark ages" men inte ens 70-talet ä r gammalt. Iaf inte enligt mitt tekninska sätt att se det (lagerspalter ffa)
Säg 50-talet och jag kan oxå börja kalla grejerna gamla (och då i avseendet att behöva tjockare oljor ffa pga annan tekninsk nivå - läs lägre)
Sen förvånar det mig att du som är så oljeintresserad aldrig stött på fenomenet med motorer som är igenslammade av restprodukter som en lågkvalitetsolja(oftast mineralolja) inte klarat att rengöra. Häller man en olja av högre kvalitet(oftast helsyntet) i en sådan motor kan det frigöras skräp och slam som stockar igen kanaler och som sedan ger haveri.
Det är väl iofs främst nåt som drabbar gamla bilar där ägarna inte är så seriösa.
Jooodå, jag har jobat på bilskrot, och kunde ovillkorligen se vilka motorer som hade körts på skitolja när man öppnade dem.
Men! Skiten släpper inte som i myten - i kakor.
Den "smälter" så det betyder att inga kanaler sätter igen.
Iaf inte så, och inte fort.
Däremot, när oljefiltret blir fullt (vilket det blir) så öppnar (såsom den ska) överströmmaren, och orenad olja går rakt igenom.
NU börjar kanaler sätta igen...
Men hur löser du det problemet utan att riva motorn? För vem vill riva en gammal bilmotor i onödan? Nej det vill man ju inte.
Standardlösningen brukar vara att fortsätta köra på billig mineralolja som inte har så mycket och bra rengöringsmedel som vad helsyntetoljorna har. Men vår oljeexpert kanske har bättre lösningar? Se nedan.
Tio oljebyten i tät följd kanske skulle funka men kostar ju lika mycket som en gammal bil så det är ju inte heller försvarbart. Och jag är inte ens säker på att man kan känna sig säker efter det.
Lösningen är att byta oljefilter dubbelt så ofta, en tid, inte olja.
M.v.h
Hade jag vetat mindre om jag hade varit sopgubbe??
Ni ventilerar iaf era fördomar...
och om man nu byter tillbaka till fulmineral direkt efter och fortfarande inget oljetryck? så du menar att det var pumpen som bara "gav upp". Vad jag menar är att när motorn är insliten med "sämre olja" så KAN det bli så att en bättre gör motorn otät, men du vet nog bäst för du är ju doktor och pallar skriva en jävla massa om oljor
har ingen aning om vem du quotar, men jag kan säga att jag inte är en expert.
Kan bara fastslå faktan som skedde i vårat fall. Bilen fick inte tillbaka oljetrycket efter att den gått en liten stund på bra syntetolja. Vi bytte som jag skrev direkt tillbaka till mineralolja, men skadan var redan skedd.
Vad jag vill komma fram till är att detta med största sannolikhet inte hänt om han bytt till vanlig sketen mineralolja som ha brukat. Du analyserar nog förbi själva orsaken tror jag. Du skriver ju själv att pumpen antagligen är sliten och inte klarar den nya oljan efter alla år på tjock mineralolja. Vad är då orsaken till problemet om inte oljebytet?
Japp. Det är nog det han menar.
Om oljepumpen är OK så ska du få tryck även om du skulle hälla i bara vatten men det skulle av naturliga skäl inte smörja så värst bra.
Oljepumpen i bil och motorcykelmotorer är en väldigt enkelt konstruktion och den pumpar oavsett du häller i syntetolja, mineralolja. Tappar man plötsligt oljetrycket så har pumpen packat ihop och det är nästan garanterat att det var pga 20 års slitage i fallet här ovan.
Att pumpen plötsligt skulle packat ihop på en kvart för att någon häller i en annan oljekvalitet är helt omöjligt.
Jag tror inte att det var det faktum att man bytte till en syntet som gjorde att pumpen gav upp. Samma sak hade hänt om man bytt till en mineral också.
Pumpen gav upp efter 20 års kamp och det hade inget med oljan att göra.
Olja har till uppgift att hålla rent, skydda och framför allt smörja motorn och dess delar. Att den plötsligt skall lösa upp en oljepump fullständigt på några timmar är fullständigt osannolikt.
Det är istället troligen så att efter 20 år så var pumpen ganska sliten och kanske pga vibrationer fått brottanvisningar på pumpens drivaxel och liknande. Uppstarten var droppen som fick drivaxeln att gå av och då får man inget oljetryck. Att det skulle vara oljans fel är omöjligt så länge som du hällt i en olja som var flytande.
det är med andra ord inte ens liiite konstigt att det kom knall fall direkt efter oljebytet?
har ingen aning om vem du quotar, men jag kan säga att jag inte är en expert.
Kan bara fastslå faktan som skedde i vårat fall. Bilen fick inte tillbaka oljetrycket efter att den gått en liten stund på bra syntetolja. Vi bytte som jag skrev direkt tillbaka till mineralolja, men skadan var redan skedd.
Vad jag vill komma fram till är att detta med största sannolikhet inte hänt om han bytt till vanlig sketen mineralolja som ha brukat. Du analyserar nog förbi själva orsaken tror jag. Du skriver ju själv att pumpen antagligen är sliten och inte klarar den nya oljan efter alla år på tjock mineralolja. Vad är då orsaken till problemet om inte oljebytet?
Rädslan att hälla i olja som har högre API-klassning än det som krävdes då motorn var ny, är lite lustig. Allra skojigast var det då BMW under några år förbjöd alltför "bra" oljor i boxrarna (argumentet var att de senaste API-klasserna inte styrde mängden Zinkhaltiga additiver).
Faktum är ju att veteran-mc aldrig haft så hög tillförlitlighet som nu, trots ålder och slitage. Orsaken är entydigt dagens fina smörjmedel (och för all del även högklassiga bränslen).
Det var annorlunda förr - men inte så ofta bättre!
Kanske lite OT, men så här kan det går om man kör på "dålig" olja, eller slarvar med byten.
http://www.flickr.com/photos/23732382@N07/
Ett par kompisar med varsin V70, båda hade problem med oljetrycket.
Så såg dom ut när jag öppnade upp både i vevhusventilationen och tråget.
Kan tillägga att oljepickupen var totalt igenkorkad.
En 2,4T som bara hade gått på delsyntet, men annars service i princip efter intervall.
En GLT som inte hade fått ett enda oljebyte mellan 9000 mil och 16000 mil.
Dels är bränslet betydligt renare och mer renande idag och vållar alltså mindre problem med igensättning av hartsbeläggningar med mera. Transport- och lagringskedjan håller högre kvalitet varför föroreningar med vatten och så inte stör så ofta.
Dessutom är det inte så väldigt länge sedan som högoktanig bensin var lika med över 90 oktan...
Och blyersättningen är ju enbart för att ersätta blyets skyddande egenskaper. Ska man dessutom ersätta det blyet från början var avsett för, oktanhöjning, då måste man ju använda booster.
Glödtändande och knackande gammelmotorer beror väl oftast på glödande sot i förbränningsrummet (äldre oljor o bränslen bidrog starkt till sotuppbyggnad), felaktigt grundtändläge, dåligt fungerande centrifugal- och vakuumregulatorer samt slitna spjällaxlar.
Generellt håller jag på att använda den allra billigaste olja som uppfyller API (och JASO om man är dragen åt våtkopplingshållet) samt viskositet. Sedan får den hjärtans gärna heta Biltema eller så...
Jag är varken lastgammal eller nån expert på varken oljor eller bensin, men lite har jag väll snappat upp.Angående att jag har fått för mej att soppan var bättre för, är dels den egna och kompisars erfarenheter från när dom "svarta" handtagen försvan från pumparna (var definetivt inte pga. sot min Amazon glödtände, jag hade av toppen oftare än jag bytte tändstift).Att oktanen inte höjs av blyersättningsmedlet förstår jag också, lite det som är grejjen.98 oktan borde ju vara 98 oktan oavsett om det är bly i eller inte, men lik förbannat var jag tvungen att byta 0,8mm topp-packningen till en 1,2mm för att kunna köra med samma tändning mm.
Dessutom vet jag att folk med fina orginalrenoverade muskeljänkare mm. måste köra med lägre kompresion än orginal pga. dagens soppa.Många av dom sportigare tillvalen hade runt 11-12:1 i kompa, nu går man sällan över 10:1.Volvo 142 Sport (eller om det var GL) ska ha minst 100 oktan vid sportig körning enligt istuktionsboken...
När räknades 90oktan högoktan (premium?)50 talet?
Angående oljan håller jag helt med dej![]()
Jag menade inte att vara Bror Duktig!
Mmm; visst får man gå tillbaka till min barndom för att det där om oktantalet ska stämma. Och jag är född -57...
Åsså är det ju generellt så att dagens motorer har betydligt högre kompressionstryck än förr - även om du bara går tillbaka 10-15 år i tiden. Lösningen är ofta knacksensor, smart ECU och så vidare och visst kan det vara svårt att hålla alla system bakåtkompatibla. Det var förstås inte meningen att fordon skulle användas 20, 30, 40, 50 år; den projekterade avskrivningstiden var och är betydligt kortare.
![]() |
Motorcykelns Dag 3 maj
Den 3 maj är det Motorcykel... |
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel
Foto: Bilprovningen Våre... |
|
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
En liten påminnelse om året... |
![]() |
2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
Nu är det bara två månader ... |
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
BMW R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |