Hel/Delsyntet i en äldre sporthoj

Torpalasse sa: Det är nog en fråga för den beryktade kemistgubben.

Hähä! :D jaa... kan nån kan han... ;)

ok, rubriken säger tydligen sporthoj men jag skrev äldre MC-motorer och hänvisade till 70-talet och tidigare.

70-talet anger må¨nga såsom "the dark ages" men inte ens 70-talet ä r gammalt. Iaf inte enligt mitt tekninska sätt att se det (lagerspalter ffa)
Säg 50-talet och jag kan oxå börja kalla grejerna gamla (och då i avseendet att behöva tjockare oljor ffa pga annan tekninsk nivå - läs lägre)



Sen förvånar det mig att du som är så oljeintresserad aldrig stött på fenomenet med motorer som är igenslammade av restprodukter som en lågkvalitetsolja(oftast mineralolja) inte klarat att rengöra. Häller man en olja av högre kvalitet(oftast helsyntet) i en sådan motor kan det frigöras skräp och slam som stockar igen kanaler och som sedan ger haveri.
Det är väl iofs främst nåt som drabbar gamla bilar där ägarna inte är så seriösa.

Jooodå, jag har jobat på bilskrot, och kunde ovillkorligen se vilka motorer som hade körts på skitolja när man öppnade dem.
Men! Skiten släpper inte som i myten - i kakor.
Den "smälter" så det betyder att inga kanaler sätter igen.
Iaf inte så, och inte fort.
Däremot, när oljefiltret blir fullt (vilket det blir) så öppnar (såsom den ska) överströmmaren, och orenad olja går rakt igenom.
NU börjar kanaler sätta igen...


Men hur löser du det problemet utan att riva motorn? För vem vill riva en gammal bilmotor i onödan? Nej det vill man ju inte.
Standardlösningen brukar vara att fortsätta köra på billig mineralolja som inte har så mycket och bra rengöringsmedel som vad helsyntetoljorna har. Men vår oljeexpert kanske har bättre lösningar? Se nedan.

Tio oljebyten i tät följd kanske skulle funka men kostar ju lika mycket som en gammal bil så det är ju inte heller försvarbart. Och jag är inte ens säker på att man kan känna sig säker efter det.

Lösningen är att byta oljefilter dubbelt så ofta, en tid, inte olja.

M.v.h


Han är väl om jag minns rätt bara civilingenjör och inte mer doktor än Refat El Sayed.

Hade jag vetat mindre om jag hade varit sopgubbe??
Ni ventilerar iaf era fördomar...
 
Last edited:
Däremot, när oljefiltret blir fullt (vilket det blir) så öppnar (såsom den ska) överströmmaren, och orenad olja går rakt igenom.
NU börjar kanaler sätta igen...[/COLOR]

Men hur löser du det problemet utan att riva motorn? För vem vill riva en gammal bilmotor i onödan? Nej det vill man ju inte.
Standardlösningen brukar vara att fortsätta köra på billig mineralolja som inte har så mycket och bra rengöringsmedel som vad helsyntetoljorna har. Men vår oljeexpert kanske har bättre lösningar? Se nedan.

Tio oljebyten i tät följd kanske skulle funka men kostar ju lika mycket som en gammal bil så det är ju inte heller försvarbart. Och jag är inte ens säker på att man kan känna sig säker efter det.

Lösningen är att byta oljefilter dubbelt så ofta, en tid, inte olja.

Visst tar oljefiltret upp skiten om den kommer igenom pumpen, men det jag skulle oroa mig för är i första hand silen på oljepickupen, sätts den igen försvinner snabbt allt oljetryck.
 
Hade jag vetat mindre om jag hade varit sopgubbe??
Ni ventilerar iaf era fördomar...

Nu är du som en kärring och försöker tolka in annat mellan raderna än vad som sägs.

Men det var ett listigt svar för nu lyckades du ge sken av att trots allt vara civilingenjör och en fågel viskade precis i mitt öra att det var inte riktigt så heller.
 
Last edited:
Eller så är det nåt som saknas i syntetoljan? eller att man använder andra additiver osv... Jag hänvisar återigen till kemistgubben om du vill veta detaljerna.
Och ja, jag vet varifrån syntetoljan kommer.

Sen förvånar det mig att du som är så oljeintresserad aldrig stött på fenomenet med motorer som är igenslammade av restprodukter som en lågkvalitetsolja(oftast mineralolja) inte klarat att rengöra. Häller man en olja av högre kvalitet(oftast helsyntet) i en sådan motor kan det frigöras skräp och slam som stockar igen kanaler och som sedan ger haveri.
Det är väl iofs främst nåt som drabbar gamla bilar där ägarna inte är så seriösa.

Men hur löser du det problemet utan att riva motorn? För vem vill riva en gammal bilmotor i onödan? Standardlösningen brukar vara att fortsätta köra på billig mineralolja som inte har så mycket och bra rengöringsmedel som vad helsyntetoljorna har. Men vår oljeexpert kanske har bättre lösningar?

Tio oljebyten i tät följd kanske skulle funka men kostar ju lika mycket som en gammal bil så det är ju inte heller försvarbart. Och jag är inte ens säker på att man kan känna sig säker efter det.

Att något skulle saknas i oljan och det förstör packningarna är ytterst osannolikt. Det enda tänkbara alternativet är att det är något i oljan som löser upp packningarna men även det är relativt osannolikt.
Anledningen till det är enkelt.
Det som skiljer en mineral från en syntet är längden på kolkedjorna i oljan. En mineral har korta och långa kolkedjor medan en syntet har bara långa. De rengörande tillsatserna däremot är i stort sett desamma.

Så att en mineral inte rengör lika mycket som en syntet är mest båg faktiskt.
Däremot så klarar en syntetolja större belastningar och håller längre just på grund av att det bara är långa kolkedjor.
Det som inte mineraloljan tvättat bort kommer heller inte syntetoljan att tvätta bort. Under förutsättning att man bytt olja någon gång de senaste 10 åren vill säga. Men då är det snarare frågan om gamla additiver jämfört med nya additiver.

Om man nu har haft ett fordon som rullat med mineralolja i 10-20 år så kan man väl lika gärna fortsätta med mineralolja. Har man en dunk helsyntet stående, så visst varför inte. Men varför annars hälla i dyr olja med egenskaper som troligtvis långt överstiger behovet hos motorn?

Edit: Jag håller på att gå på vad som är specat i manualen för motorn så länge den är original.

Där har du pudelns kärna.

Syntetolja är bäst men det är långtifrån säkert att den högre oljekvaliteten gör någon nytta i en gammal motor och det är därför sannolikt att man inte får något mervärde för sin dyrare olja.

Å andra sidan så var frågan om delsyntet eller syntet och prisskillnaden däremellan är så liten att jag inte skulle ta något annat än syntet om valet var mellan dom två.
 
Last edited:
Torpalasse sa: Det är nog en fråga för den beryktade kemistgubben.

Hähä! :D jaa... kan nån kan han... ;)

ok, rubriken säger tydligen sporthoj men jag skrev äldre MC-motorer och hänvisade till 70-talet och tidigare.

70-talet anger må¨nga såsom "the dark ages" men inte ens 70-talet ä r gammalt. Iaf inte enligt mitt tekninska sätt att se det (lagerspalter ffa)
Säg 50-talet och jag kan oxå börja kalla grejerna gamla (och då i avseendet att behöva tjockare oljor ffa pga annan tekninsk nivå - läs lägre)



Sen förvånar det mig att du som är så oljeintresserad aldrig stött på fenomenet med motorer som är igenslammade av restprodukter som en lågkvalitetsolja(oftast mineralolja) inte klarat att rengöra. Häller man en olja av högre kvalitet(oftast helsyntet) i en sådan motor kan det frigöras skräp och slam som stockar igen kanaler och som sedan ger haveri.
Det är väl iofs främst nåt som drabbar gamla bilar där ägarna inte är så seriösa.

Jooodå, jag har jobat på bilskrot, och kunde ovillkorligen se vilka motorer som hade körts på skitolja när man öppnade dem.
Men! Skiten släpper inte som i myten - i kakor.
Den "smälter" så det betyder att inga kanaler sätter igen.
Iaf inte så, och inte fort.
Däremot, när oljefiltret blir fullt (vilket det blir) så öppnar (såsom den ska) överströmmaren, och orenad olja går rakt igenom.
NU börjar kanaler sätta igen...


Men hur löser du det problemet utan att riva motorn? För vem vill riva en gammal bilmotor i onödan? Nej det vill man ju inte.
Standardlösningen brukar vara att fortsätta köra på billig mineralolja som inte har så mycket och bra rengöringsmedel som vad helsyntetoljorna har. Men vår oljeexpert kanske har bättre lösningar? Se nedan.

Tio oljebyten i tät följd kanske skulle funka men kostar ju lika mycket som en gammal bil så det är ju inte heller försvarbart. Och jag är inte ens säker på att man kan känna sig säker efter det.

Lösningen är att byta oljefilter dubbelt så ofta, en tid, inte olja.

M.v.h




Hade jag vetat mindre om jag hade varit sopgubbe??
Ni ventilerar iaf era fördomar...

har ingen aning om vem du quotar, men jag kan säga att jag inte är en expert.
Kan bara fastslå faktan som skedde i vårat fall. Bilen fick inte tillbaka oljetrycket efter att den gått en liten stund på bra syntetolja. Vi bytte som jag skrev direkt tillbaka till mineralolja, men skadan var redan skedd.

Vad jag vill komma fram till är att detta med största sannolikhet inte hänt om han bytt till vanlig sketen mineralolja som ha brukat. Du analyserar nog förbi själva orsaken tror jag. Du skriver ju själv att pumpen antagligen är sliten och inte klarar den nya oljan efter alla år på tjock mineralolja. Vad är då orsaken till problemet om inte oljebytet?
 
och om man nu byter tillbaka till fulmineral direkt efter och fortfarande inget oljetryck? så du menar att det var pumpen som bara "gav upp". Vad jag menar är att när motorn är insliten med "sämre olja" så KAN det bli så att en bättre gör motorn otät, men du vet nog bäst för du är ju doktor och pallar skriva en jävla massa om oljor

Japp. Det är nog det han menar.
Om oljepumpen är OK så ska du få tryck även om du skulle hälla i bara vatten men det skulle av naturliga skäl inte smörja så värst bra.
Oljepumpen i bil och motorcykelmotorer är en väldigt enkelt konstruktion och den pumpar oavsett du häller i syntetolja, mineralolja. Tappar man plötsligt oljetrycket så har pumpen packat ihop och det är nästan garanterat att det var pga 20 års slitage i fallet här ovan.
Att pumpen plötsligt skulle packat ihop på en kvart för att någon häller i en annan oljekvalitet är helt omöjligt.

har ingen aning om vem du quotar, men jag kan säga att jag inte är en expert.
Kan bara fastslå faktan som skedde i vårat fall. Bilen fick inte tillbaka oljetrycket efter att den gått en liten stund på bra syntetolja. Vi bytte som jag skrev direkt tillbaka till mineralolja, men skadan var redan skedd.

Vad jag vill komma fram till är att detta med största sannolikhet inte hänt om han bytt till vanlig sketen mineralolja som ha brukat. Du analyserar nog förbi själva orsaken tror jag. Du skriver ju själv att pumpen antagligen är sliten och inte klarar den nya oljan efter alla år på tjock mineralolja. Vad är då orsaken till problemet om inte oljebytet?

Jag tror inte att det var det faktum att man bytte till en syntet som gjorde att pumpen gav upp. Samma sak hade hänt om man bytt till en mineral också.
Pumpen gav upp efter 20 års kamp och det hade inget med oljan att göra.

Olja har till uppgift att hålla rent, skydda och framför allt smörja motorn och dess delar. Att den plötsligt skall lösa upp en oljepump fullständigt på några timmar är fullständigt osannolikt.

Det är istället troligen så att efter 20 år så var pumpen ganska sliten och kanske pga vibrationer fått brottanvisningar på pumpens drivaxel och liknande. Uppstarten var droppen som fick drivaxeln att gå av och då får man inget oljetryck. Att det skulle vara oljans fel är omöjligt så länge som du hällt i en olja som var flytande.
 
Last edited:
Japp. Det är nog det han menar.
Om oljepumpen är OK så ska du få tryck även om du skulle hälla i bara vatten men det skulle av naturliga skäl inte smörja så värst bra.
Oljepumpen i bil och motorcykelmotorer är en väldigt enkelt konstruktion och den pumpar oavsett du häller i syntetolja, mineralolja. Tappar man plötsligt oljetrycket så har pumpen packat ihop och det är nästan garanterat att det var pga 20 års slitage i fallet här ovan.
Att pumpen plötsligt skulle packat ihop på en kvart för att någon häller i en annan oljekvalitet är helt omöjligt.



Jag tror inte att det var det faktum att man bytte till en syntet som gjorde att pumpen gav upp. Samma sak hade hänt om man bytt till en mineral också.
Pumpen gav upp efter 20 års kamp och det hade inget med oljan att göra.

Olja har till uppgift att hålla rent, skydda och framför allt smörja motorn och dess delar. Att den plötsligt skall lösa upp en oljepump fullständigt på några timmar är fullständigt osannolikt.

Det är istället troligen så att efter 20 år så var pumpen ganska sliten och kanske pga vibrationer fått brottanvisningar på pumpens drivaxel och liknande. Uppstarten var droppen som fick drivaxeln att gå av och då får man inget oljetryck. Att det skulle vara oljans fel är omöjligt så länge som du hällt i en olja som var flytande.

det är med andra ord inte ens liiite konstigt att det kom knall fall direkt efter oljebytet?
 
det är med andra ord inte ens liiite konstigt att det kom knall fall direkt efter oljebytet?

Nej det tycker jag nog inte. Det är ett sammanträffande det håller jag med om.
Men det är just ett sammanträffande. För det är helt omöjligt att en annan motorolja ska förstöra en oljepump totalt, och dessutom på så kort tid.
Just det att den dog så plötsligt är det som mest talar för att det inte var oljan.
Så fort dödar du inte en oljepump ens om du bara häller i vatten.

Hade oljepumpen däremot plötsligt börjat att bli gradvis sämre efter oljebytet så hade det möjligtvis kunnat tänkas att oljan hade med det att göra men så var det ju inte nu.
 
har ingen aning om vem du quotar, men jag kan säga att jag inte är en expert.
Kan bara fastslå faktan som skedde i vårat fall. Bilen fick inte tillbaka oljetrycket efter att den gått en liten stund på bra syntetolja. Vi bytte som jag skrev direkt tillbaka till mineralolja, men skadan var redan skedd.

Vad jag vill komma fram till är att detta med största sannolikhet inte hänt om han bytt till vanlig sketen mineralolja som ha brukat. Du analyserar nog förbi själva orsaken tror jag. Du skriver ju själv att pumpen antagligen är sliten och inte klarar den nya oljan efter alla år på tjock mineralolja. Vad är då orsaken till problemet om inte oljebytet?

Tunnare syntetolja?Var motorn gammal och sliten och ni var tvungen att slå i 20-50 för att oljetryckslampan inte skulle lysa på tomgång med varm motor, och ni bytte olja till 0W-30 tex. så kan jag förstå att ni förlorade oljetrycket.Grejjen är att en "tunnare" 15W-50 syntet olja är tjockare vid arbetstemperatur än en 15W-40 mineralolja.

Att oljan ser blaskigare ut när man kollar ner i flaskan i rumstemperatur betyder ju inte särskilt mycket (mer än att du snabbare får ut oljan till lagerna vid en kallstart, men det är ju inte negativt).All motorolja är i princip lättflytande som vatten vid arbetstemperatur.
Har läst att på den gamla goda tiden (inte 70-talet alltså, utan snarare före andra världskriget), så fans det ju inte så mycket tillsatser i oljan och flerviskotetsoljor och sånt.Istället fick man byta olja efter hur varm motorn var.I tävlingsbilarna bettyde det att dom hade en olja som man slog i motorerna medans man varmkörde dom (och ev körde kvalen med och så, för att tjäna några hk. pga. lägre friktion:))När motorerna var ordentligt varma så slog dom i "racing oljan" som dom redan hade förvärmt genom att elda under faten så att det gick att hälla den i motorn...Sen var det bara att köra racet, och inte glömma att tappa ut den tjocka oljan efter racet så att den stelnade i motorn....:D
Men det var ju när män hade hår på bröstet och inget vi behöver hålla på med i dag...tyvär:D!
 
Rädslan att hälla i olja som har högre API-klassning än det som krävdes då motorn var ny, är lite lustig. Allra skojigast var det då BMW under några år förbjöd alltför "bra" oljor i boxrarna (argumentet var att de senaste API-klasserna inte styrde mängden Zinkhaltiga additiver).

Faktum är ju att veteran-mc aldrig haft så hög tillförlitlighet som nu, trots ålder och slitage. Orsaken är entydigt dagens fina smörjmedel (och för all del även högklassiga bränslen).

Det var annorlunda förr - men inte så ofta bättre!
 
Kanske lite OT, men så här kan det går om man kör på "dålig" olja, eller slarvar med byten.

http://www.flickr.com/photos/23732382@N07/

Ett par kompisar med varsin V70, båda hade problem med oljetrycket.
Så såg dom ut när jag öppnade upp både i vevhusventilationen och tråget.
Kan tillägga att oljepickupen var totalt igenkorkad.

En 2,4T som bara hade gått på delsyntet, men annars service i princip efter intervall.
En GLT som inte hade fått ett enda oljebyte mellan 9000 mil och 16000 mil.
 
Rädslan att hälla i olja som har högre API-klassning än det som krävdes då motorn var ny, är lite lustig. Allra skojigast var det då BMW under några år förbjöd alltför "bra" oljor i boxrarna (argumentet var att de senaste API-klasserna inte styrde mängden Zinkhaltiga additiver).

Faktum är ju att veteran-mc aldrig haft så hög tillförlitlighet som nu, trots ålder och slitage. Orsaken är entydigt dagens fina smörjmedel (och för all del även högklassiga bränslen).

Det var annorlunda förr - men inte så ofta bättre!

När det gäller olja håller jag väll med, även om jag inte tror att vilken olja man använder är SÅ himmla viktigt som många tycks tro.Men som sagt, använder man MINST den klassning som rekomenderas för motorn i fråga och med lämplig viskositet så borde man vara safe.

Vad du menar med bränslet undrar jag däremot över.Det är väll nått som värkligen var bättre förr?Jag kommer ihåg hur Amazonen började glödtända när dom tog bort den blyade 98n från mackarna.Dom påstog ju att den gröna 98an blev precis samma sak om man slog i blyersättningsmedel, men jag var tvungen att stoppa i en tjockare topp-packning för att slippa köra med oktanbooster...
 
Kanske lite OT, men så här kan det går om man kör på "dålig" olja, eller slarvar med byten.

http://www.flickr.com/photos/23732382@N07/

Ett par kompisar med varsin V70, båda hade problem med oljetrycket.
Så såg dom ut när jag öppnade upp både i vevhusventilationen och tråget.
Kan tillägga att oljepickupen var totalt igenkorkad.

En 2,4T som bara hade gått på delsyntet, men annars service i princip efter intervall.
En GLT som inte hade fått ett enda oljebyte mellan 9000 mil och 16000 mil.

Att det kan koksa igen om man inte byter olja är ju ingen nyhet, men att påstå att det kan bli så om man kör på en dålig olja..?Ska nog vara en riktigt dålig olja om det koksar igen sådär fast man följer bytesintervallerna.

Personligen använder jag heldre en lite billigare olja och byter ofta, än en dyr som jag drar mej för att byta...Har ju bara meckat bilar förut (och lasbilar och traktorer ioförsej) och dom har alltid fått lastbilsoljan vi har på jobbet.Gratis är tillräkligt billigt...Till MCn lär man väll köpa nån MC-olja antar jag så man vet att det funkar till kopplingen, men nån superdyr märkesolja i småflaskor lär det knappast bli:D
 
Dels är bränslet betydligt renare och mer renande idag och vållar alltså mindre problem med igensättning av hartsbeläggningar med mera. Transport- och lagringskedjan håller högre kvalitet varför föroreningar med vatten och så inte stör så ofta.
Dessutom är det inte så väldigt länge sedan som högoktanig bensin var lika med över 90 oktan...

Och blyersättningen är ju enbart för att ersätta blyets skyddande egenskaper. Ska man dessutom ersätta det blyet från början var avsett för, oktanhöjning, då måste man ju använda booster.

Glödtändande och knackande gammelmotorer beror väl oftast på glödande sot i förbränningsrummet (äldre oljor o bränslen bidrog starkt till sotuppbyggnad), felaktigt grundtändläge, dåligt fungerande centrifugal- och vakuumregulatorer samt slitna spjällaxlar.

Generellt håller jag på att använda den allra billigaste olja som uppfyller API (och JASO om man är dragen åt våtkopplingshållet) samt viskositet. Sedan får den hjärtans gärna heta Biltema eller så...
 
Last edited:
Lite personliga erfarenheter

Erfarenhet 1. Om man bara fyller på olja i en Volvo 244DL -76 varefter den försvinner i ca 12000 mil så sätts någon kanal i toppen igen och kammen skär. "Ny" topp av polare 400 pix samt ny kamrem BT 349 pix (några år sen :D). Det lönade sig att inte byta olja och filter :rolleyes:

Erfarenhet 2. Om man slår i helsyntet i en VW Transporter 2L luftkyld som sitter på en hydrokopter blir det djävligt grisigt på ryggen :gnissla. Slår man i mineral så slipper man det. Kemister och experter får säga vad dom vill men när man står där på isen med ryggen och hydrokopterns akterdäck helt nersölade så skiter man i vad dom säger och använder mineralolja nästa gång.:tummenupp
 
Jag jobbade i ett projekt en gång i tiden, vi skulle ta fram ett fett, ett superduperfett :) När det startades var jag HELT fixerad vid att vi skulle använda helsyntetiska oljor. Ingenjörerna var tveksamma eftersom helsyntet inte "fäster" likabra på metallytor som mineralolja. Mycket riktigt stämde det bra! på alla vertikala ytor rann fettet av när det var helsyntet, men stannade kvar när det var mineralolja i det.

SÅ! Jag väljer en delsyntetiskolja och får båda fördelarna av syntet och mineralolja

/J
 
Dels är bränslet betydligt renare och mer renande idag och vållar alltså mindre problem med igensättning av hartsbeläggningar med mera. Transport- och lagringskedjan håller högre kvalitet varför föroreningar med vatten och så inte stör så ofta.
Dessutom är det inte så väldigt länge sedan som högoktanig bensin var lika med över 90 oktan...

Och blyersättningen är ju enbart för att ersätta blyets skyddande egenskaper. Ska man dessutom ersätta det blyet från början var avsett för, oktanhöjning, då måste man ju använda booster.

Glödtändande och knackande gammelmotorer beror väl oftast på glödande sot i förbränningsrummet (äldre oljor o bränslen bidrog starkt till sotuppbyggnad), felaktigt grundtändläge, dåligt fungerande centrifugal- och vakuumregulatorer samt slitna spjällaxlar.

Generellt håller jag på att använda den allra billigaste olja som uppfyller API (och JASO om man är dragen åt våtkopplingshållet) samt viskositet. Sedan får den hjärtans gärna heta Biltema eller så...

Jag är varken lastgammal eller nån expert på varken oljor eller bensin, men lite har jag väll snappat upp.Angående att jag har fått för mej att soppan var bättre för, är dels den egna och kompisars erfarenheter från när dom "svarta" handtagen försvan från pumparna (var definetivt inte pga. sot min Amazon glödtände, jag hade av toppen oftare än jag bytte tändstift:D).Att oktanen inte höjs av blyersättningsmedlet förstår jag också, lite det som är grejjen.98 oktan borde ju vara 98 oktan oavsett om det är bly i eller inte, men lik förbannat var jag tvungen att byta 0,8mm topp-packningen till en 1,2mm för att kunna köra med samma tändning mm.

Dessutom vet jag att folk med fina orginalrenoverade muskeljänkare mm. måste köra med lägre kompresion än orginal pga. dagens soppa.Många av dom sportigare tillvalen hade runt 11-12:1 i kompa, nu går man sällan över 10:1.Volvo 142 Sport (eller om det var GL) ska ha minst 100 oktan vid sportig körning enligt istuktionsboken...

När räknades 90oktan högoktan (premium?)50 talet?

Angående oljan håller jag helt med dej:)
 
Jag är varken lastgammal eller nån expert på varken oljor eller bensin, men lite har jag väll snappat upp.Angående att jag har fått för mej att soppan var bättre för, är dels den egna och kompisars erfarenheter från när dom "svarta" handtagen försvan från pumparna (var definetivt inte pga. sot min Amazon glödtände, jag hade av toppen oftare än jag bytte tändstift:D).Att oktanen inte höjs av blyersättningsmedlet förstår jag också, lite det som är grejjen.98 oktan borde ju vara 98 oktan oavsett om det är bly i eller inte, men lik förbannat var jag tvungen att byta 0,8mm topp-packningen till en 1,2mm för att kunna köra med samma tändning mm.

Dessutom vet jag att folk med fina orginalrenoverade muskeljänkare mm. måste köra med lägre kompresion än orginal pga. dagens soppa.Många av dom sportigare tillvalen hade runt 11-12:1 i kompa, nu går man sällan över 10:1.Volvo 142 Sport (eller om det var GL) ska ha minst 100 oktan vid sportig körning enligt istuktionsboken...

När räknades 90oktan högoktan (premium?)50 talet?

Angående oljan håller jag helt med dej:)

Jag menade inte att vara Bror Duktig!
Mmm; visst får man gå tillbaka till min barndom för att det där om oktantalet ska stämma. Och jag är född -57...
Åsså är det ju generellt så att dagens motorer har betydligt högre kompressionstryck än förr - även om du bara går tillbaka 10-15 år i tiden. Lösningen är ofta knacksensor, smart ECU och så vidare och visst kan det vara svårt att hålla alla system bakåtkompatibla. Det var förstås inte meningen att fordon skulle användas 20, 30, 40, 50 år; den projekterade avskrivningstiden var och är betydligt kortare.
 
Jag menade inte att vara Bror Duktig!
Mmm; visst får man gå tillbaka till min barndom för att det där om oktantalet ska stämma. Och jag är född -57...
Åsså är det ju generellt så att dagens motorer har betydligt högre kompressionstryck än förr - även om du bara går tillbaka 10-15 år i tiden. Lösningen är ofta knacksensor, smart ECU och så vidare och visst kan det vara svårt att hålla alla system bakåtkompatibla. Det var förstås inte meningen att fordon skulle användas 20, 30, 40, 50 år; den projekterade avskrivningstiden var och är betydligt kortare.

Jag uppfattade dej inte alls som någon Bror Duktig.Var bara nyfiken på vad du menade med bensinen eftersom jag alltid uppfattat det som att högoktanig blyad soppa var "the shit"!:) Var tvärt om orolig för att uppfattas som en bror duktig själv, kan ju vara svårt detdär när man skriver på datorn...

Anledningen till att man kan ha högre komp. nu en förut är nog dels mordern tändning och insprutning och dels bättre utformning på förbränningsrummen.
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top