TYST Kyl o Frys!!!?

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Köpte Kyl/Frys på XXXX igår. Startade upp dem idag. Båda kompressorerna lät värre än kopplingen på en Ducati.

Så frågan är:
Var köper jag kyl o frys som är tysta. Ingen kompressor är ljudlös, det fattar jag. Men var hittar jag något som verkligen lever upp till varudeklarationen. De flesta skriver 37-45db, men det gäller definitivt inte de jag köpte igår.

Hilfe! Någon som har koll. Satsar gärna ett par tusingar extra om det blir garanterat tyst. Vill helst ha en hel frys o en hel kyl (dvs ca 180-185 höga) samt standardmått i övrigt (dvs 60 breda).

Jordkällare. Antarktis.

The choice is your's my friend.

Köp ett absorptions kylskåp, samma typ som sitter i husvagnar. Annan teknik i dom som är i det närmaste ljudlös.

General electric och Aeg som jag haft tidigare kan jag inte komma ihåg att jag stört mig på och då har jag ändå haft kök i anslutning till vardagsrummet... Öppen planlösning alltså...

De är returnerade. Men det var Whirlpool.

Hur länge lät du dom gå då? Kan ju va så att dom låter mer i början innan den uppnått kylan...

Last edited:
Skulle också vilja veta fast jag behöver kombi skåp tyvärr.

Något fyllo skulle bända loss isbitslådan med kökskniven och sate kniven rakt i kyl slingan vilket han snabbtänkt reparerade med en isbit och vatten (Slå det macgyver!) Så funktionen är det inget fel på men kompressorn startar var 10e minut och för ett jävla liv.

Skulle också vilja veta fast jag behöver kombi skåp tyvärr.

Något fyllo skulle bända loss isbitslådan med kökskniven och sate kniven rakt i kyl slingan vilket han snabbtänkt reparerade med en isbit och vatten (Slå det macgyver!) Så funktionen är det inget fel på men kompressorn startar var 10e minut och för ett jävla liv.

Skönt att det inte var du då, så att du kan kräva pengar av skitstöveln som gjorde det! :tummenupp

Finns endast som små då tekniken inte lämpar sig för stora skåp, om jag inte är helt fel ute.

Jag har för mig att det snarare är så att den tekniken har fördelen att den tål att vara i rörelse på ett annat sätt än kompressorkylar.
En kompressorkyl skulle riskera att paja i en husvagn då den ofta är ute och rör på sig.
Däremot är energiförbrukningen i en absorptionskyl avsevärt högre vilket gör dom till ett dumt val om man har en kyl som ska stå still och lika gärna kan använda en kompressorkyl.

TS.
Nyare kylskåp av lite dyrare snitt har ofta scrollkompressor om jag inte missminner mig. Den går olika hårt beroende på hur mycket som behövs. så när man kopplar in den så går den för fullt och låter mer men när temperaturen börjar komma ner dit den ska så blir den lite tystare.
Huruvida det är fallet med dina grejor vet jag inte men Morsans nya Whirlpool kyl och frys har i alla fall varit i det närmaste ljudlös när jag varit där.

Jag har för mig att det snarare är så att den tekniken har fördelen att den tål att vara i rörelse på ett annat sätt än kompressorkylar.
En kompressorkyl skulle riskera att paja i en husvagn då den ofta är ute och rör på sig.
Däremot är energiförbrukningen i en absorptionskyl avsevärt högre vilket gör dom till ett dumt val om man har en kyl som ska stå still och lika gärna kan använda en kompressorkyl.

Ah, sedärja. :tummenupp

Miele och liebherr är ju kvalitetsskåp knappast att du hittar många modeller på det lokala luffar-onoff haket iallafall men ska vara skapliga grejjor iallafall...

Jag köpte nyligen ny Samsung kyl och frys. Reagerade också på att dom låter mer än mina Siemens från 03 som jag kastade ut. Antog dock att det var den frost-fria funktionen som väsnas mer då mina tidigare inte hade det men kanske har fel.

Jag köpte nyligen ny Samsung kyl och frys. Reagerade också på att dom låter mer än mina Siemens från 03 som jag kastade ut. Antog dock att det var den frost-fria funktionen som väsnas mer då mina tidigare inte hade det men kanske har fel.

Så man ska alltså se sig om efter en icke frostfri?!

Finns det ingen här på SH som säljer dylika tingestar och kan dela med sig av lite inside info?

Jag har en frostfri, det ljud som kommer från fläkten som pumpar runt kylan hörs knappt.

Värre med kompressorn som vibrerar och skapar resonans i skåpet, det ljudet sprider sig i väggarna och det är värst i vardagsrummet.
Mor och far har ett likadant skåp och där e kompr väl isolerad mot vibrationer.

Nästa skåp blir nog svenskt eller tyskt med svetsad stomme. Kompressor går nog inte att välja, finns väl 2 st tillverkare typ daikin.

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick